gxi Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ganske nøyaktig 9. september 2008 ble det lagt inn en endring i kjøretøyforskriften, som for meg virker å være en endring som påvirker mange.. Her er hele endringen: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...80919-1034.html Jeg tror de fleste kjenner til Kjøretøyforskriften § 13-1 kapittel 6, som er den som tillater en å endre hjuldimmensjonen uten ny godkjenning (bl.a med disse 5%-reglene). Denne er nå opphevet! Dersom en bruker dekk og/eller felg som er produsert etter 1. januar 2010, så gjelder ikke disse reglene lengre. Dvs. at man er låst til de(n) dekkdimmensjonen(e) som står oppført i vognkortet, såvidt jeg kan se det. Dette er vel noe som folk ikke vil bli klar over før de første er blitt bøtelagt for regler som ingen kjenner til at eksisterer fordi det eneste stedet man kan se den er om man leser lovteksten med jevne mellomrom? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ganske nøyaktig 9. september 2008 ble det lagt inn en endring i kjøretøyforskriften, som for meg virker å være en endring som påvirker mange.. Her er hele endringen: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...80919-1034.html Jeg tror de fleste kjenner til Kjøretøyforskriften § 13-1 kapittel 6, som er den som tillater en å endre hjuldimmensjonen uten ny godkjenning (bl.a med disse 5%-reglene). Denne er nå opphevet! Dersom en bruker dekk og/eller felg som er produsert etter 1. januar 2010, så gjelder ikke disse reglene lengre. Dvs. at man er låst til de(n) dekkdimmensjonen(e) som står oppført i vognkortet, såvidt jeg kan se det. Dette er vel noe som folk ikke vil bli klar over før de første er blitt bøtelagt for regler som ingen kjenner til at eksisterer fordi det eneste stedet man kan se den er om man leser lovteksten med jevne mellomrom? jeg har lst gjennom begge linkene dine og ser det står: § 13-1 nytt nr. 6.0 skal lyde:6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010. det jeg da blir sittende med er: men hva gjelder for nyere dekk/felg? hvordan vil det påvirke eldre biler? eller rettere sagt hjul med "gammel" felg og nye dekk? tenker på punkt C her: c)Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. den snakker jo ikke om dekk og felg men om hjul. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Poenget her at hele kapittelet som _tillater_ bytte av felg/dekk til annen enn original dimmensjon (som står i vognkortet) er blitt ugyldigjort for dekk/felg produsert etter 1.1 2010. Såvidt jeg ser det så vil de som har hatt annen dimmensjon enn originalt kunne beholde dette helt til de bytter enten felg eller dekk.. altså til dekksettet er utslitt i praksis. Jeg regner med at å skrive dekk/felg slik kan tolkes slik at dekket og felgen er separat, altså et dekk fra etter 2010 må være dimmensjonen i vognkortet, men kan i teorien settes på en felg fra før 2009 som er uoriginal dimmensjon på (men det vil jo være vanskelig å få til, annet enn evt. bredden på felgen kan være forskjellig samtidig som dekket har original bredde). Jeg kan ikke se noe annet enn det basert på egne tolkninger. Vet ikke hva SVV vil si her.. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hmmmm, isåfall er jeg glad jeg kjøpte nye 17" dekk og felger i sommer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Med min bil (MB B-klasse 2.0) fulgte det med tüv-papirer for både 16", 17" og 18", spesifisert med felgbredde, innpress og dekkdimensjoner. Jeg antar at jeg fritt kan velge innenfor det som leverandøren har (fått) godkjent til min bil? Bilen er en 2008-modell, importert ny av BOS. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Kan være at det må inn i vognkortet (men med papirer på det skal det vel ikke være noe problem akkurat det). Min bil har èn dimmensjon skrevet som "Std. dekkdimmensjon" og to andre skrevet som "Alt. dekkdimmensjon". Altså totalt 3 forskjellige dimmensjoner bilen er godkjent for i vognkortet som fritt kan velges mellom. Disse tre dimmensjonene er de bilen kan leveres med originalt (15", 16" og 17" felg). Lenke til kommentar
ole_kristian_ Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Er ikke verre enn og få dimensjonene godkjente. Bilen min har originalt 16" felger med 195/75 dimensjon på. Har godkjent bilen med 295/30 zr19 nå! ikke noe problem problem. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Tror noen har misforstått litt... § 13-1. Generelt om hjul, dekk - 6.1 c) er ikke endret! 6.1 e) er endret, men denne omfatter ikke dimensjoner og rulleomkrets. Det er ikke nevnt noe som helst om dimensjoner og rulleomkrets i endringen. § 13-1. - 6.1 c) lyder fremdeles: "Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten." Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Hva er det som tyder her på at 6.0 ikke gjelder for alt under 6.? 6. Bytte av dekk/felg 6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010. 6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: ... Endret 18. mars 2010 av gxi Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Skrivet er slik å forstå (som alle lovendringer) at paragrafer og punkter som ikke nevnes, forblir uendrede med mindre det står spesifisert i endringen at de frafaller. Forskriften er den samme, med unntak av endrede punkter..som forøvrig betyr veldig lite for personbileiere Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Nå er det ikke snakk om at de fjernet, men at det er lagt til ei linje øverst i kapittelet som forteller at kapitellet såvidt jeg kan se gjelder for felg/dekk produsert før 1. jan 2010. Selve teksten er ikke endret, men siden denne ene linjen er lagt til øverst vil det nødvendigvis bety at hele den "bestemmelsen" som jeg tolker til å være hele kapittel 6 frafaller når denne ene linjen ikke oppfylles. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Ja jeg ser absolutt at den kan misforstås Det nevnes forørvig flere steder i forskriften at den er i henhold til STRO-normen, så det er nok denne som fremdeles er gjeldende. Det er denne som er "mal" for f.eks 5%-regelen Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Det kan ikke stemme, fordi isåfall ville det vært slik at man måtte gå tilbake igjennom alle endringer i alle forskrifter for å finne ut hva som er gjeldende, og slik den står på lovdata ville vært verdiløs. Hvordan i alle dager kan du påstå at denne gjelder bare for bokstav e) slik den står? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Kazzzper: Det er faktisk ganske enkelt å forstå, det er bare du som ikke gjør det () endringen medførte at betingelsen gjelder for hele §13-1, pkt 6. Det kan man enkelt sjekke ved å lese kjøretøyforskriften i stedet for å synse om hva endringen medførte. Siden endringen ble gjennomført 01.11.2008, står den der i gjenomført form. (og ser ut slik den gjør i bildet til gixi.) Spørsmålet blir jo da om de har tatt inn andre regler for dekk/felg produsert etter 1. januar 2010. et annet sted. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hehe, folk får gjøre som de vil. Jeg foretrekker å forholde meg til hvordan man ellers tilpasser lovendringer, og det gjør tilsynelatende dekkbransjen også Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 "Hvordan man ellers tilpasser lovendringer"? foreslår at du tar en ny titt på bildet gxi postet, og sier hva du mener kun gjelder dekk/felg produsert før 1.1.2010, dersom det IKKE er helle bestemmelsen i §13-1 pkt. 6. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Eehh, jeg har bestilt nye felger/dekk (i annen dimensjon) til min bil, har jeg gjort noe ulovlig? Trenger jeg godkjenning? Hvordan går man frem? Og hvor får jeg tak i de papirene jeg trenger (regner med de er bilspesifikke?). Er snakk om en bil fra 1997 (importert 2008)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå