Gå til innhold

BK: Whiteout og ingen farger


telealf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Liker selv dette bildet godt, men klarer sjelden å forutse hva andre synes. Noen som har meninger?

 

Bilde er tatt i et usedvanlig mykt lys hvor alle farger omtrent forsvant. Jeg lurer derfor også på om du synes bildet bør gjengis i S/H eller oginalt?

 

Tatt med 15mm på FF, bl. 11. Stativ. Noe etterbehandling i LR, b.l.a for å korrigere farge forvrengning pga objektiv / brikke kombinasjon.

 

post-180310-1266253591_thumb.jpg

 

post-180310-1266253647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe etterbehandling i LR, b.l.a for å korrigere farge forvrengning pga objektiv / brikke kombinasjon.
?

Hva slags kombinasjon av objektiv og brikke gir fargeforvrengning, og hva slags forvregning er det snakk om? Kan ikke tenke meg noe særlig annet enn CA.

 

Det er en del sterkt turkise omriss (CA?) på mange av greinene som trekker ned. Ellers synes jeg fargeversjonen ble best, siden s/h-varianten ble en smule konturløs. Bildet ser ikke så helgærent ut, det nærmest monokrome lyset trekker opp ved sin minimaliserende virkning synes jeg.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer :)

 

Det er en del sterkt turkise omriss (CA?) på mange av greinene som trekker ned.

Ja, enig. Jeg forstår ikke helt dette. Det vikrer som om dette oppstår når jeg eksporterer bildet. Ved eksport i stort format får jeg ikke denne effekten.

 

Noe etterbehandling i LR, b.l.a for å korrigere farge forvrengning pga objektiv / brikke kombinasjon.
?

Hva slags kombinasjon av objektiv og brikke gir fargeforvrengning, og hva slags forvregning er det snakk om? Kan ikke tenke meg noe særlig annet enn CA.

 

 

Det er et Voiglander 15/4,5 på en Kodak brikke. På grunn av at bakre element er svært nær brikke (ikke DSLR) oppstår det sterk fargeforvrengning på sidene i bildet (se foto under). Normalt fikser Cornerfix dette greit, men i dette spesielle lyset fikk jeg problemer med korreksjon og forsøkte å gjøre litt mer i LR.

 

Uten Cornerfix:

post-180310-1266254984_thumb.jpg

 

Med Cornerfix:

post-180310-1266255001_thumb.jpg

 

Edit: inkludert svar på begge kommentarer.

Endret av telealf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Likte best fargeversjonen, men lurer litt på om jeg kanskje savner litt strengere kontraster. Komposisjonsmessig synes jeg det var et fint og "beroligende" bilde. Skarpt og ikke noen utpreget forstyrrende elementer.

 

=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...