kakskiv Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei Har en Dell XPS 16 som jeg kjøpte i fjor, desverre rett før man kunne kjøpe Vista og få Win7 senere. Nå lurer jeg på om jeg skal oppgradere til Win7, men jeg blir ikke klok på dette med OEM versjoner. F.eks, er det slik at hvis jeg må skifte hovedkortet mitt pga feil så må jeg kjøpe ny lisens fordi OEM er låst til hovedkortet? Isåfall, blir det mitt problem, eller skal Dell dekke utgiftene til ny lisens? Jeg har Vista Home Premium og tenkte å oppgradere til Win7 Home Premium. Kan jeg da bestille en OEM versjon til litt over 800kr? https://prisguiden.no/produkt/113886 eller må jeg kjøpe Retail-versjon? I bunn og grunn, hva er den billigste måten å skaffe seg lovlig Win7 på? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Se her, det burde gi svar på noen av spørsmålene dine. Når det gjelder problemer ved bytting av hovedkort så er det nok å ringe inn til ms for å aktivere. Ved evt problemer med lisens så er det du, og ikke dell som må fikse det. Endret 15. februar 2010 av arjato Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Er det snakk om bærbar PC dette? Om så tilfelle er det svært liten tvil om at du enkelt bare kan gå for OEM versjonen. OEM produktnøkkelen følger PCens hovedkort, men det å bytte hovedkort i en bærbar PC er ikke noe som vanligvis gjøres. Lenke til kommentar
kakskiv Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Se her, det burde gi svar på noen av spørsmålene dine. Når det gjelder problemer ved bytting av hovedkort så er det nok å ringe inn til ms for å aktivere. Ved evt problemer med lisens så er det du, og ikke dell som må fikse det. Takk! Denne lette jeg etter, tydeligvis ikke godt nok! Er det snakk om bærbar PC dette? Om så tilfelle er det svært liten tvil om at du enkelt bare kan gå for OEM versjonen. OEM produktnøkkelen følger PCens hovedkort, men det å bytte hovedkort i en bærbar PC er ikke noe som vanligvis gjøres. Er bærbar ja, så jeg har vel egentlig kommet til konklusjonene at OOEM burde gjøre susen! Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Bare en kommentar til linken til arjato, avsnittet "OEM - oppgradering eller fullversjon. Hva passer for meg???". 1. Ang. bytte av hovedkort. Dersom hovedkortet ditt ryker, og det byttes i et likt eller tilsvarende, gjelder fortsatt lisensen. Det kan hende du må ringe Microsoft for å få reaktivert den, men det er fullt gyldig. Bytter du hovedkort fordi du vil oppgradere, gjelder ikke lisensen. 2. Det står "Det betyr at om du bytter hovedkort, så får du ikke aktivert Windows 7 igjen, uten å ringe Microsoft for å aktivere over telefon. Noen ganger går dette bra, andre ganger ikke. Så det er en risk å ta ved å velge en OEM lisens hvis du bytter pcer ofte." Dersom du følger dette, dvs. bytter hovedkort (altså ikke for å bytte et defekt hovedkort) og klarer å aktiver Windows ved å ringe til Microsoft, sitter du på en piratkopi som du like gjerne kunne ha lastet ned fra piratebay. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Dersom du følger dette, dvs. bytter hovedkort (altså ikke for å bytte et defekt hovedkort) og klarer å aktiver Windows ved å ringe til Microsoft, sitter du på en piratkopi som du like gjerne kunne ha lastet ned fra piratebay. Det er vel å dra den for langt, om du aktiverer en oem på et annet hovedkort gjennom MS så oppfører den seg som en lovlig kopi, om du oppdaterer så får du ikke plutselig beskjed om at du har en piratkopi, det kan du derimot få på en vanlig piratkopi som du har brukt ulovlige metoder for å aktivere. Men jeg sier ikke at det følger policyen til MS, for det gjør det ikke. Endret 15. februar 2010 av arjato Lenke til kommentar
kakskiv Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg ser at de på Amazon har versjoner som er beregnet på oppgradering fra XP eller Vista. Men i prisguiden finner jeg ingen tilsvarende versjon. https://prisguiden.no/kategorier/pr...&categoryId[]=41&pg-q= Bare en versjon som kalles "oppgradering for fra Win7 starter". Er det sånn at jeg må kjøre en "clean install" og miste alle filene om jeg kjøper OEM versjonen? Eller kan man kjøre oppgradering fra Vista uavhengig av hvilken Win7 man kjøper? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Tror en skal få valg mellom oppgradering og clean install, har dog ikke prøvd oppgradering, men er en fordel med clean install, det minsker sjansene for problemer. Lenke til kommentar
kakskiv Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Tror en skal få valg mellom oppgradering og clean install, har dog ikke prøvd oppgradering, men er en fordel med clean install, det minsker sjansene for problemer. I guess I'll just have to wait and see. =) Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Dersom du følger dette, dvs. bytter hovedkort (altså ikke for å bytte et defekt hovedkort) og klarer å aktiver Windows ved å ringe til Microsoft, sitter du på en piratkopi som du like gjerne kunne ha lastet ned fra piratebay. Det er vel å dra den for langt, om du aktiverer en oem på et annet hovedkort gjennom MS så oppfører den seg som en lovlig kopi, om du oppdaterer så får du ikke plutselig beskjed om at du har en piratkopi, det kan du derimot få på en vanlig piratkopi som du har brukt ulovlige metoder for å aktivere. Men jeg sier ikke at det følger policyen til MS, for det gjør det ikke. Men du har jo tilegnet deg en aktivert versjon ved å oppgi falsk informasjon. Dette er jo definisjonen på svindel, eller? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Dersom du følger dette, dvs. bytter hovedkort (altså ikke for å bytte et defekt hovedkort) og klarer å aktiver Windows ved å ringe til Microsoft, sitter du på en piratkopi som du like gjerne kunne ha lastet ned fra piratebay. Forskjellen er jo at man faktisk har betalt for programvaren. Det har man ikke når man laster ned fra bukta. Man får også en lovlig og original DVD plate, som ikke inneholder noe snusk som spyware, adware, rootkits, bakdører, virus etc. Synes det er en stor forskjell på å bryte en liten lisens betingelse enn å bryte loven ved å laste ned piratkopier. Til trådstarter: Under installasjonen får du opp mange valg, her er en guide på hvordan du kan både velge en oppgradering eller clean install: http://samfunn.myhken.com/?p=915 Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Forskjellen er jo at man faktisk har betalt for programvaren. Det har man ikke når man laster ned fra bukta.Man får også en lovlig og original DVD plate, som ikke inneholder noe snusk som spyware, adware, rootkits, bakdører, virus etc. Synes det er en stor forskjell på å bryte en liten lisens betingelse enn å bryte loven ved å laste ned piratkopier. Nei, du har betalt for retten til å bruke programvaren på 1 maskin. Lurer du deg til å få aktivert den på en annen maskin, har du faktisk svindlet deg til noe du ikke har betalt for. Er enig med deg om at det er bedre med en original plate uten spyware og annen snusk, men er du ikke interessert i å betale riktig, får du heller holde deg til andre alternativer. Det finnes jo en haug med svært gode Linux versjoner man kan laste ned gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå