Gå til innhold

Hjelp til førebuing med eksamen i Access

Anbefalte innlegg

til kjhanken:

Hei

Har site og fundert på det forslaget ditt, og lurer på ein ting...

Kvifor laga ein eigen entitet til billettar? Då må det jo lagast ein billett for kvar person som skal på tur. Det kan bli ein del stress når det plutseleg blir bestilt 50 billettar... Er det ikkje betre å laga ein attributt under Bestilling som heiter antal billettar? Det opner jo for gruppebestillingar óg. Men fortsatt går det ikkje med ulike prisar for born/vaksne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

takk for velformulert svar, men den løysinga opner ikkje for at grupper kan bestilla :shrug:

korleis skal eg gjera det?

Har som forutsettning at hver enkelt i en gruppe får sin egen billett. I billett type kan en legge inn gruppe som billett-type (samt pensjonist, barn, voksen, osv.)

Det er bare å legge inn 5 billetter under bestillingen. For å få ekstra karakter går det ann å lage en vb-kode som populerer tblBillett. F.eks. at du i bestillingen sier at du skal ha 5 billetter og så lager vb-koden 5 billett recorder.

Lenke til kommentar
til kjhanken:

Hei

Har site og fundert på det forslaget ditt, og lurer på ein ting...

Kvifor laga ein eigen entitet til billettar? Då må det jo lagast ein billett for kvar person som skal på tur. Det kan bli ein del stress når det plutseleg blir bestilt 50 billettar... Er det ikkje betre å laga ein attributt under Bestilling som heiter antal billettar? Det opner jo for gruppebestillingar óg. Men fortsatt går det ikkje med ulike prisar for born/vaksne...

Se mitt forrige svar.

Fordelen med denne løsningen er at hver billett får sitt "serienr". Det er litt av samme tankegang som at når du bestiller 5 billetter på kino, iallefall i oslo. Så får du et referanse nummer for bestillingen. Og når du henter billetten oppgir du referansenummeret. Da skriver kinoen ut 5 billetter til deg.

PS. Tips til eksamenen. Det er ikke sikkert du rekker alt. Lag en skikkelig tabellstruktur med relasjoner. Deretter det idelle brukergrensesnittet. Så legger du inn eksempel data i tabeller.

La oss si du lager et skjema for å automatisk poplulere tblBillett. Da lager du et skjermbilde som gjør at kunden kan bestille 5 voksen billetter og 2 barnebilletter. Når de trykker bestill så skal programmet popluere tblBillett. Men du rekker ikke dette (nå antar jeg at dette er et grunnleggende kurs og gui er viktig. Ikke at du kan å skrive vb-kode i access er vesentlig ). Skriv da pseudo-kode, altså kode som forteller hvordan du har tenkt det skal fungere, men som ikke virker i praktisk. Dette fordi du ikke hadde tid for å lage det ferdig.

Men du har lagt inn eksempel data i tabellene slik at du kan vise de andre funksjonene i access programmet. F.eks. en rapport som viser hvordan billettene skjer ut.

PS. Etter det jeg forstår oppgaveteksten så kan oppgave i morgen dreie seg om å lage gui som kundene selv skal fylle ut.

Grovt eksempel på gui:

access.jpg

Glemte å ta med personopplysninger. Og du har et regelsett som bestemmer når det er grupperabatt. F.eks. at det må minum bestille 5 biletter samtidig. Men du skal med litt programmering klare å få til noe ala dette med det kodeverket (tabellstrukturen). Det er ikke den enkleste løsningen. Og det er jo begrenset hva en klarer på noen få eksamenstimer.

Lenke til kommentar

Dette ligg visst litt over mine kunnskapar...

Likte det med den kalenderen. Korleis gjorde du det?

Kan du senda databasen til meg?

Me har berre lært det som står i boka Access 2000 frå Gyldendal, men litt ekstrakunnskapar skadar jo ikkje :wink:

Programmering har eg ikkje vore ute for, og trur ikkje eg skal prøva å læra meg det no...

Lenke til kommentar

Hadde den nok i dag ja, utrolig deilig å være ferdig med den.

Ble ganske glad da jeg fant denne tråden i forumet her i går kveld :lol:

Prøvde selv å legge ut forbredelsesdelen noen plasser uten noe

respons :shrug:

kjhanken hadde forresten mye fornuftig å si i denne tråden, credits til han :yes:

Lenke til kommentar

Fikk ikke mulighet til å ta med kopi :cry:

Tenkte litt på å stikke inn pen-driven min for å ta en kopi

(hadde ikke vært noe problem, hadde en gammal dame som eksamensvakt

som satt på andre siden av rommet), men jeg fant ut at jeg

nok burde la være :)

Hvis det ikke er noen regler som lager bråk kan man kanskje

spørre på skolen om man kan få en kopi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...