Jaudu Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Er det sant at man får Mopedlappen i tillegg, når man får Billappen? siden en jeg skjenner fikk det for 5 år sida han fikk også snøscooter, men vet ikke om det har blitt noen forrandringer. Får man fortsatt mopedlappen i tillegg, hvis man ikke har den fra før? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for: . moped traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005 motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005 beltebil med eller uten tilhengerslede snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006 tre- eller firehjuls motorsykkel tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet. Du får moped, men ikkje snøscooter. Endret 15. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 I følge kortet mitt, har jeg lov til å kjøre moped og personbil. Jeg har kun tatt opplæring på bil. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg har moped, bil og snøskuter Lenke til kommentar
thamule Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 For 3 år sidan då eg tok lappen fekk vi IKKJE lappen på traktor, men når eg no tok lappen på BE, så fekk eg også T i førarkortet. Så enten er det lastsikringskurset ein ikkje tar når ein tar Klasse B som manglar for å få klasse T, eller så er det opplæring og oppkjøringa med hengar som manglar. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg tok lappen i oktober 2008, kun opplæring i bil. Nå kan jeg kjøre klasse B (personbil) og m (moped). Ikke snøscooter, traktor, lastebil, buss eller minibuss. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Tok lappen i 1996 med påfyll av flere klasser i 2000, men har kun for klassene BE-CE-DE Har ikke M eller T Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Tok lappen i 1996 med påfyll av flere klasser i 2000, men har kun for klassene BE-CE-DEHar ikke M eller T Da har du M og T også, bare at det ikke er påført. Det er noen han må si at de skal gjøre, når førerkortet blir oppdatert Blir du stoppet med traktor, så skjønner de at du har lov hvis du har CE og DE Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Tok lappen i 1996 med påfyll av flere klasser i 2000, men har kun for klassene BE-CE-DEHar ikke M eller T Da har du M og T også, bare at det ikke er påført. Det er noen han må si at de skal gjøre, når førerkortet blir oppdatert Blir du stoppet med traktor, så skjønner de at du har lov hvis du har CE og DE Har i grunn ikke sjekket så nøye. Vet bare at det ikke er merket av på selve førerkortet. Men er jo litt komisk uansett. Har lov til å kjøre et 50 tonns vogntog, men "ikke" en moped på 100 kg Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har i grunn ikke sjekket så nøye. Vet bare at det ikke er merket av på selve førerkortet.Men er jo litt komisk uansett. Har lov til å kjøre et 50 tonns vogntog, men "ikke" en moped på 100 kg Det finnes en logisk forklaring: Klasse M eksisterte overhodet ikke i 1996 (ikke i 2000 heller?), og det ble regnet som en selvfølge at klasse B også ga førerrett for traktor; så selvsagt at bokstaven T ikke ble påskrevet. Får du utstedt nytt kort nå, så får du bokstavene MST i tillegg, samt diverse tallkoder som sier at du kan kjøre traktor som går raskere enn 40km/t. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå