Combat33 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Hei! Jeg tenker på å kjøpe meg nytt hovedkort og vurderer dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl Men spørsmålet mitt er om jeg kan koble 2 ATA 133 i raid 0 på serial kontrolleren eller jeg må nødt til å kjøpe 2 S ATA disker for å kunne gjøre det. Planen min er å kjøpe 2 WD Raptor 36gb 10.000 rpm, men må fordele kostnadene litt. Så derfor begynne med hovedkort Jeg har i dag 2 stk Maxtor ATA 133 120gb Muligens er dette et dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Mvh Combat33 Lenke til kommentar
Combat33 Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2003 Hallo!!!!!!!!!!!! Er det ingen som kan svaret???????? :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Du kan ikke koble de på sata utgangen. Da trenger du en overgang, som så vidt jeg vet bare følger med på ABIT nf7-S, har ikke sett noe annet kort som har en slik overgang med. Men det følger jo med vanlig p-ata(ide) porter på hovedkortet, men da kan du ikke kjøre de i RAID. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Du kan ikke kjøre raid på en seriell kontroller så vidt jeg vet. Hver kabel har kun plass til en disk. Lenke til kommentar
BloodRabbit Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Jeg ser ingen grunn for at dette ikke skulle gå siden korte du fåreslår har sata raid, men du må ha et sata->ata100/133 adapter til hver disk. Fant ingen slike adaptere på Komplett. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 MSI 865PE NEO2-FIS2R http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl Dette hovedkortet har mulighet til å kjøre P-ATA i Raid i tillegg (eller enten eller) til S-ATA i raid. (Den gule p-ata kotakten er i raidet, se bildet på komplett). Sakset ifra MSI sine hjemmesider: Promise 20378 On-Board (Optional) • Supports Ultra ATA, Serial ATA, Ultra ATA RAID 0 or 1 , Serial ATA RAID 0 or 1, Ultra/Serial ATA RAID 0+1 supported. • Connect up to 2 Serial ATA devices and 2 Ultra ATA 133 devices. Lenke til kommentar
Combat33 Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2003 Hei alle sammen! Takk for svarene, sitter stor pris hjelpen. Tror jeg går for MSI kortet, det virker som et bra kort. Noe som vet om det er stor ytelses forskjell mellom 865 eller 875 chipsettet til intel? Fant forresten en overgang fra serial ata og til ata 100/133 men den koster 490 kr hos ps-data og så må jo jeg ha to stk. Det blir i dyreste laget for meg når det nærmer seg 3000 kr hovedkortet og overganger mener jeg det ikke er vært..... Mvh Combat33 Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Noe som vet om det er stor ytelses forskjell mellom 865 eller 875 chipsettet til intel? Fant forresten en overgang fra serial ata og til ata 100/133 men den koster 490 kr hos ps-data og så må jo jeg ha to stk. Det blir i dyreste laget for meg når det nærmer seg 3000 kr hovedkortet og overganger mener jeg det ikke er vært..... Ingen stor ytelse forskjell (enkelte påstår rundt 3-5% på noen hovedkort, på andre er det omtrent lik ytelse. Og du trenger ikke konverter når MSI-kortet har P-ATA Raid også. Da sparer du de pengene som du kan bruke til noe mer fornuftig. Har gått for 865PE og MSI-kortet selv. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Har akkurat byttet ut mitt amd system med et fra intel...hadde i utgangspunktet bestemt meg for msi kortet som du har tenkt å kjøpe, men etter å ha lest diverse tester kom jeg fram til at abit's ic7-g mest sannsnlig ville være et bedre kort en msi sitt. Må si at jeg er kjempe fornøyd med valget....Bruker den integrete sata som er innebydg i southbridgen, på den kjører jeg 2 WD 80GB JB i raid 0, på ide port 1 har jeg en brenner og en dvd spiller, på ide port har jeg også 1 brenner. På den andre sata brikken som også er på kortet til abit, har jeg koblet til WD 120GB JB, alt fungerer greit. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 abit's sata konverter på komplett, kun 169,- Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Abit'en har jo ikke innebygget P-ATA raid. Altså han må kjøpe konverter for dette. Det følger vist med en konverter på abit'en, så han slipper å kjøpe to stk. Med MSI slipper en dette og sparer disse pengene. I tillegg får han med 4 stk S-ATA kabler (2 stk hos abit) og 2 doble S-ATA strøm overganger (to enkle hos abit). Hvilken av hovedkortene som har best ytelse skal jeg ikke utale meg om. Men ingen av de er direkte dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå