Gå til innhold

Hvordan avklare verneplikten?


DaMole

Anbefalte innlegg

Siviltjeneste kan være veldig mye, er vel enda større variasjon i hva du kan ende opp med å gjøre i siviltjenesten enn i militæret (og der er det ganske stor variasjon).

Vil anbefale deg å sjekke ut hjemmesiden til Siviltjenesten, der stor det nok en del nyttig fakta. Har bare vært så vidt innom, så kan ikke si så mye, men av det jeg så så kan du f.eks. ende opp med å jobbe i en barnehage eller på et sykehjem.

 

For øvrig så får en ikke lengre boksmat når en er ute i felt, en får feltrasjoner, veldig lik slike man finner på forskjellige villmarksbutikker. Drytech leverer både til Forsvaret og til det sivile markedet (da under navnet Real Turmat).

I bunn og grunn er det mat som er klar til å spises, en må bare tilsette kokende vann.

Enkel og grei mat med mye energi, men man blir relativt fort lei av å kun spise det.

Det er ikke i alle stillinger i Forsvaret som du ender opp med å springe rundt i skogen heller for den saks skyld. I Forsvaret trenger man alt fra IKT-lærlinger til fallskjermjegere, men alle vil (i teorien) få samme grunnutdanning på ca. 8 uker.

 

Når det kommer til kondisjon så vet jeg om at folk har løpt 3000 meteren på 24 minutter på innrykkstesten, og fremdeles ha endt opp med å fullføre tjenesten, så akkurat det er det ikke noe problem.

 

Hvis du vil gå inn i siviltjenesten istedet for Forsvaret vil jeg anbefale deg å være veldig klar på det hver eneste gang du er i prat med Vernepliktsverket. Gjerne send mail og si ifra det også. Forsvaret har en tendens til å glemme ting lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siviltjeneste kan være veldig mye, er vel enda større variasjon i hva du kan ende opp med å gjøre i siviltjenesten enn i militæret (og der er det ganske stor variasjon).

Vil anbefale deg å sjekke ut hjemmesiden til Siviltjenesten, der stor det nok en del nyttig fakta. Har bare vært så vidt innom, så kan ikke si så mye, men av det jeg så så kan du f.eks. ende opp med å jobbe i en barnehage eller på et sykehjem.

 

For øvrig så får en ikke lengre boksmat når en er ute i felt, en får feltrasjoner, veldig lik slike man finner på forskjellige villmarksbutikker. Drytech leverer både til Forsvaret og til det sivile markedet (da under navnet Real Turmat).

I bunn og grunn er det mat som er klar til å spises, en må bare tilsette kokende vann.

Enkel og grei mat med mye energi, men man blir relativt fort lei av å kun spise det.

Det er ikke i alle stillinger i Forsvaret som du ender opp med å springe rundt i skogen heller for den saks skyld. I Forsvaret trenger man alt fra IKT-lærlinger til fallskjermjegere, men alle vil (i teorien) få samme grunnutdanning på ca. 8 uker.

 

Når det kommer til kondisjon så vet jeg om at folk har løpt 3000 meteren på 24 minutter på innrykkstesten, og fremdeles ha endt opp med å fullføre tjenesten, så akkurat det er det ikke noe problem.

 

Hvis du vil gå inn i siviltjenesten istedet for Forsvaret vil jeg anbefale deg å være veldig klar på det hver eneste gang du er i prat med Vernepliktsverket. Gjerne send mail og si ifra det også. Forsvaret har en tendens til å glemme ting lett.

Hehe, det vet jeg også :p

Lenke til kommentar

Leste litt om siviltjenesten og fant ut:

 

"§ 1 i lov av 19. mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner (militærnekterloven) lyder som

følger:

«Er det grunn til å gå ut fra at en vernepliktig ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt

med sin alvorlige overbevisning, herunder at han derved tvinges til å bryte verdier som for han er av fundamental

betydning og som er knyttet til bruk av masseødeleggelsesvåpen slik de kan påreknes brukt i dagens forsvar,

fritas han for slik tjeneste i samsvar med reglene i denne lov.»

Loven krever at du har en grunnleggende pasifistisk holdning. Du må være imot å delta i bruk av våpen/vold mot andre

mennesker. Du må også ta avstand fra andres bruk av vold og våpen som metode for konfliktløsning. Med unntak av

nødvergesituasjoner forutsettes det at denne holdningen er absolutt og gjelder i enhver situasjon. Dette innebærer at du

også må ta avstand fra at Norge har et væpnet forsvar.

Du kan også fritas for militærtjeneste dersom du på bakgrunn av eksistensen av masseødeleggelsesvåpen og faren for at

disse vil bli tatt i bruk i en konfliktsituasjon, finner at det er i strid med verdier av grunnleggende betydning å ta del i det

militære forsvar"

 

Jeg er ikke akkurat i mot våpen og sånt, så da kan jeg vel ikke akkurat bli med i siviltjenesten uten å lyve, noe som jeg ikke vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...