operg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 For å få "avklart verneplikt" må du enten bli erklært tjenesteudyktig på medisinsk grunnlag (da vil jo dette medisinske grunnlaget oftest gjøre seg gjeldende på opptaket til denne utdanningen), eller gjennomføre den. Man blir vel ikke erklært "tjenesteudyktig" på medisinsk grunnlag utenom under spesielle omstendigheter? Selv ble jeg erklært "tjenestedyktig" men ble på grunn av helse fritatt for førstegangstjenesten og militærtjeneste i fredstid. Jeg tror dette gjelder de fleste som blir fritatt pga. helse; det er ikke nyttig for Forsvaret å ha oss inne til førstegangstjeneste i fredstid, men hvis det bryter ut krig er vi likevel i stand til å kjempe for landet vårt. Med mindre jeg har misforstått noe blir man vel sjelden erklært "tjenesteudyktig" med mindre man har psykiske plager som kan gjøre det farlig å ha personen i militærtjenesten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nåja, er ikke så sikker at jeg i det hele tatt klarer å fullføre. Klarer nesten ikke å gjøre armhevinger også har jeg dårlig kondis (er ikke feit eller noe sånt, jeg er bare ikke akkurat noen "sportstype"). Jeg fullførte verneplikten, til tross for at jeg så vidt klarer å gjennomføre en 3000m, langt mindre ta en hangup. Akkurat ja, du klarte å fullføre 3000m (du har vel kun 15 minutter?), mens jeg klarer det neppe på grunn av min dårlige kondis. Nei, jeg klarte ikke det på tiden. For å få "avklart verneplikt" må du enten bli erklært tjenesteudyktig på medisinsk grunnlag (da vil jo dette medisinske grunnlaget oftest gjøre seg gjeldende på opptaket til denne utdanningen), eller gjennomføre den. Man blir vel ikke erklært "tjenesteudyktig" på medisinsk grunnlag utenom under spesielle omstendigheter? Selv ble jeg erklært "tjenestedyktig" men ble på grunn av helse fritatt for førstegangstjenesten og militærtjeneste i fredstid. Jeg tror dette gjelder de fleste som blir fritatt pga. helse; det er ikke nyttig for Forsvaret å ha oss inne til førstegangstjeneste i fredstid, men hvis det bryter ut krig er vi likevel i stand til å kjempe for landet vårt. Med mindre jeg har misforstått noe blir man vel sjelden erklært "tjenesteudyktig" med mindre man har psykiske plager som kan gjøre det farlig å ha personen i militærtjenesten. Ja, mulig det. Men "fritatt i fredstid" holder nok for flygelederskolen, tror jeg. Lenke til kommentar
JRL Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nåja, er ikke så sikker at jeg i det hele tatt klarer å fullføre. Klarer nesten ikke å gjøre armhevinger også har jeg dårlig kondis (er ikke feit eller noe sånt, jeg er bare ikke akkurat noen "sportstype"). Jeg fullførte verneplikten, til tross for at jeg så vidt klarer å gjennomføre en 3000m, langt mindre ta en hangup. Akkurat ja, du klarte å fullføre 3000m (du har vel kun 15 minutter?), mens jeg klarer det neppe på grunn av min dårlige kondis. 15min er nato kravet, det gjelder ikke for noen i førstegangstjeneste. mange avdelinger setter som mål at di fleste skal være innenfor nato kravet etter tjenesten, som er veldig realistisk. men resultat har ingenting å si. det er veldig mange som ikke klarer 15min Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Slik det er blitt i forsvaret etterhvert så ønskes det kun inn folk som er motiverte og helst ønsker å dra ut i INTOPS etter endt førstegangstjeneste. Hvis du svarer på sesjon at du ikke er motivert for forsvaret og at INTOPS er uaktuellt så er det meget stor sjangs for at de ikke kaller deg inn til tjeneste. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Slik det er blitt i forsvaret etterhvert så ønskes det kun inn folk som er motiverte og helst ønsker å dra ut i INTOPS etter endt førstegangstjeneste.Hvis du svarer på sesjon at du ikke er motivert for forsvaret og at INTOPS er uaktuellt så er det meget stor sjangs for at de ikke kaller deg inn til tjeneste. Les tråden, du. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Jeg svarte på akkurat det han spurte om så jeg skjønner ikke hvor du vil hen Herr Brun? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Les tråden, ikke bare første innlegg. Innlegget ditt gjorde ikke annet enn å villede ham. Han vil ha avklart verneplikten fordi dette er et opptakskrav for en del utdanninger, deriblant flygeleder (som han vil bli). For å avklare verneplikten må den enten gjennomføres, eller du må få et skriv på at du er fritatt fra tjeneste i fredstid. Sistnevnte blir man ikke fordi forsvaret nå for tiden ikke trenger så mange folk. Det blir man bare på medisinsk grunnlag. Mulig dette kommer til å endre seg etter hvert, men slik er det altså per i dag. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Ja ikke sant, men det er nå slik at det er sesjonen som benyttes til akkurat å avklare dette. Og jeg skrev hva han burde si for å ha en stor sjanse til å slippe verneplikt. Hvis han slipper å gjennomføre verneplikten etter å ha vært på sesjon så burde vel saken være avklart. Kan ikke se at jeg har villedet noe som helst men derimot gitt et meget konstuktivt svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Sukk. Du får ikke beskjed på sesjon om at du slipper bare fordi du ikke vil. De sier muligens at de sannsynligvis ikke kaller deg inn, men du får ikke avklart verneplikten på sesjon med mindre du blir fritatt i fredstid av medisinske grunner. Du står i rullene (arkivet/oversikten over de som kan kalles inn om man trenger flere mannskaper) selv om du ikke har lyst til å gjennomføre. Dermed gjør du ikke annet enn å villede ham. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hvis du etter sesjon ikke blir kallt inn fordi Forsvaret ikke ønsker deg så er det ikke slik at du pluttselig som 30 åring kan risikere å bli innkalt såfremst vi ikke havner i en situasjon der Norge er i krig og trenger alle som kan stå på beina. Får å tilfredsstille deg Brun så viser du konkret til spørsmålet på søknadsskjemaet om Verneplikten og at den må være avklart. Hvis man da har vært på sesjon og ikke blir kallt inn fordi Forsvaret ikke ønsket deg så er det bare å skrive akkurat det, trenger jo ikke å gjøre det vanskeligere enn det er. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Poenget er vel at i den situasjonen du beskriver, er ikke verneplikten avklart. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Sesjon er veien å gå, finnes ingen andre steder trådstarter kan få avklart dette. Han ønsker ikke å avtjene verneplikt og jeg har svart hva han bør svare for å ha en god sjanse for å ikke bli innkalt. Er ikke det gode råd da? Kom med et bedre alternativ da H80. Og for å hive med Herr Brun før han også svarer, dine råd er å avtjene verneplikten som han har sagt han ikke ønsker å gjøre eller bli frittatt i fredstid av medisinske grunner. Har ikke trådstarter noen medisinke grunner for å bli fritatt er ikke det heller et alternativ. Da er det som jeg skrev eneste alternativ som trådstarter kan gjøre, å lyve er lite smart da det fort kan slå tilbake. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Dette er jo svart på flere ganger allerede. Hvis utdanningen krever at verneplikten er avklart, må man enten gjennomføre førstegangstjeneste, eller bli erklært udyktig av medisinske grunner. Om man ikke blir innkalt er man fremdeles vernepliktig og kan bli innkalt senere. Dette vet jo de som tar inn søkere, derfor setter de som krav at situasjonen må avklares før man kommer inn. De vil sannsynligvis ikke havne i en situasjon der en flygeleder i plikttjeneste blir kalt inn til førstegangstjeneste. Ditt råd om å "skrive det som det er" hjelper altså ikke trådstarter, fordi han ikke vil komme inn på utdanningen om han følger dette rådet. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Javel, men da han ikke ønsker å avtjene verneplikten uansett så skader det ikke å komme med et råd om dette. Han kommer uansett ikke inn som Flygeleder ut i fra ditt resonnement. Edit: Her er et siste alternativ: Du kan søke fritak fra militær verneplikt dersom det er i konflikt med din «alvorlige overbevisning» (militærnekterloven). Da er alternativet 12 måneders siviltjeneste. Endret 17. februar 2010 av Døgnvill Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Gjør som meg, ha ryggproblemer og operer deg. Og si du er i ræva form og usosial på nett-skjema greia. Kan ikke være så vanskelig.. i værstefall: true med å ta selvmord e.l. Si du er ustabil. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hentet litt info angående sesjon: Sesjon del 1 Sesjon del 1 er et skjema som skal fylles ut på Internett før sesjon del 2. Det er obligatorisk for både gutter og jenter, og brukernavn og passord sendes til et helt årskull om gangen. På dette skjemaet skal man avgi informasjon om seg selv til Forsvaret, blant annet om: Helse Utdanning Sosiale egenskaper Motivasjon og ønsker for en eventuell militærtjeneste Fritidsinteresser Forsvaret bruker disse opplysningene til å vurdere om man er egnet til å gå videre til sesjon del 2. Sesjon del 2 Sesjon del 2 er et personlig oppmøte på et av Forsvarets sesjonssenter. Her testes man grundigere for å fastslå om man er tjenestedyktig eller ikke. Det er kun de som har blitt vurdert som egnet fra sesjon del 1 som blir innkalt til sesjon del 2. Hensikten med sesjon del 2 er: Kontroll av helse, for å registrere en militær helseprofil (fastslå tjenestedyktighet) Å få informasjon om Forsvaret og tjenestemuligheter Å registrere ønsker om tjeneste i Forsvaret, eventuelt å bli fordelt direkte til en førstegangstjeneste Sesjon del 2 består av: Administrative ting, som registrering Teoretisk prøve (matematikk, ordlikhet og figurregler) Samtale med lege Helseundersøkelse (vekt, høyde, blodtrykk, syn, hørsel) Samtale med offiser Etter sesjon Resultatet av sesjon del 2 kan ha følgende utfall: Klar til fordeling: Man er tjenestedyktig, men en eventuell innkalling til førstegangstjeneste er ikke bestemt (man kan kalles inn når Forsvaret har behov) Direktefordeling: Man avtaler med Forsvaret å bli innkalt til førstegangstjeneste på et bestemt tidspunkt og en bestemt avdeling Ikke tjenestedyktig: Man kalles ikke inn til militærtjeneste i fredstid Kjennelse utsatt: Avklaringen om tjenestedyktighet blir utsatt (bl.a. ved midlertidig/udokumentert helseplage) Jenter er ikke vernepliktige, og bestemmer selv om de ønsker å avtjene militærtjeneste eller ikke. Det står ingenting her om at det kun er medisinske årsaker som kan føre til at man blir erklært ikke tjenestedyktig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det står ikke der at det bare er av medisinske årsaker man ikke blir erklært tjenestedyktig, men det er altså det. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Ja og hvor har du din kilde ifra om at kun medisinske årsaker fører til en erklæring om tjenesteudyktighet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det ligger jo litt i ordet. Det går på tjenesteDYKTIGHET, altså om du er EGNET til å gjennomføre tjeneste, ikke om du VIL. "Jeg vil ikke gjennomføre førstegangstjeneste" = du slipper sannsynligvis, men vi forbeholder oss retten om vi trenger deg. "Jeg har et medisinsk problem som gjør meg uegnet til å gjennomføre førstegangstjeneste" = du slipper unna med mindre det blir krig. I krig er det alltids bruk for deg uansett. Hvis du ikke tror på meg, er det bare å sende en mail til forsvaret. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Du kan søke fritak fra militær verneplikt dersom det er i konflikt med din «alvorlige overbevisning» (militærnekterloven). Da er alternativet 12 måneders siviltjeneste. Kan du fortelle meg litt mer om siviltjeneste? Er det kontorarbeid eller noe sånt? Jeg kan godt ta siviltjeneste, så lenge jeg ikke springer rundt i skogen, fryser og spiser mat på boks som har godt ut av dato for mange år siden (faren min har sagt at de som var ute i "feltet" fikk boksmat utgått på dato. Han var kokk, så han var ikke å sprang i skogen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå