Gå til innhold

Hvordan avklare verneplikten?


DaMole

Anbefalte innlegg

Hei. Har sett litt rundt på fprumet for å finne et lignende spørsmål med svar, men jeg har ikke funnet noe.

Er enda et par år til jeg blir innkalt til Forsvaret, men jeg lurte på hvordan man kan avklare verneplikten. Jeg har ikke lyst å gå i Forsvaret fordi da må jeg utsette utdanningen min, noe som jeg er svært lite keen på.

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men etter utdanning, blir jeg "tvunget" til å gå i Forsvaret? Jobben som skal utdanne meg som, sier at jeg må skrive under en kontrakt før jeg begynner med studiene. I den kontrakten sier de at jeg er bundet til å jobbe for dem i 3 år.

 

Og de kan ikke nekte deg på det grunnlag at du må i militærtjeneste.

 

Dersom du derimot ikke vil i forsvaret i den grunn at du er umotivert og ikke gidder er siviltjeneste det du skal inn på.

Lenke til kommentar
Men etter utdanning, blir jeg "tvunget" til å gå i Forsvaret? Jobben som skal utdanne meg som, sier at jeg må skrive under en kontrakt før jeg begynner med studiene. I den kontrakten sier de at jeg er bundet til å jobbe for dem i 3 år.

 

Og de kan ikke nekte deg på det grunnlag at du må i militærtjeneste.

 

Dersom du derimot ikke vil i forsvaret i den grunn at du er umotivert og ikke gidder er siviltjeneste det du skal inn på.

 

Jeg vil ikke røre Forsvaret i det hele tatt. Jeg vil ta utdanningen min og gjøre den jobben som jeg har fått etter endt utdanning. Det er derfor det er mulig å få avklart verneplikten, så jeg slipper i det hele tatt å gjøre noe som helst som har noe med Forsvaret å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er mange utdanninger som krever "avklart verneplikt" før du kan ta dem. Deriblant politihøgskolen, flyskolen i Tromsø og flygelederskolen (sikkert flere også som jeg ikke kommer på). For å få "avklart verneplikt" må du enten bli erklært tjenesteudyktig på medisinsk grunnlag (da vil jo dette medisinske grunnlaget oftest gjøre seg gjeldende på opptaket til denne utdanningen), eller gjennomføre den.

Å si at du heller vil utdanne deg vil utsette verneplikten din, ikke avklare den. I alle fall formelt sett (og ofte også i praksis).

Snørrungene som nettopp har vært på sesjon og sier "LOL! Er jo bare x% som blir kalt inn, er bare å si at du ikke gidder! LOL!" aner ikke hva de prater om. Forsvaret jobber med å forbedre seleksjonsprosessen slik at bare de som faktisk vil inn kommer seg inn. Men per i dag fungerer det ikke helt sånn enda, selv med ny sesjonsordning. Så for å få "avklart verneplikt" må du gjennomføre den eller få bekreftet at du ikke vil bli kalt inn, og sistnevnte får du bare på medisinsk grunnlag (per i dag).

Lenke til kommentar

Æsj. Men jeg blir ikke til å lyve med å si at jeg ikke vil i Forsvaret og heller ta utdanning. Hvis jeg må skrive under en kontrakt med den jobben jeg skal ha (må skrive under før jeg starter utdanning) at jeg er bundet til å jobbe 3 år etter endt utdanning, kan jeg da gjøre jobben som jeg har skrevet kontrakt til eller så jeg i Forsvaret etterpå? Forresten så er det flygelederutdanningen jeg skal ta.

Lenke til kommentar
Hva menes med kravet om at verneplikten må være avklart?

 

Dette er et krav for opptak til utdanningen, og også et spørsmål på søknadsskjemaet til utdanningen. Hvis du enten har vært inne til førstegangstjeneste eller vet at du ikke skal det, er verneplikten avklart og du kan svare ja på spørsmålet. Vi krever altså ikke at du har avtjent verneplikt, men at den er avklart. Jenter må ikke ha vært i militæret for å søke.

Med andre ord må du enten lyve, eller gjennomføre førstegangstjenesten. Jeg anbefaler det siste.

 

Altså: Det hjelper ikke å få utsettelse. Har du bare fått utsettelse, kvalifiserer du ikke til opptakspravene til flygelederutdannelsen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Æsj. Men jeg blir ikke til å lyve med å si at jeg ikke vil i Forsvaret og heller ta utdanning. Hvis jeg må skrive under en kontrakt med den jobben jeg skal ha (må skrive under før jeg starter utdanning) at jeg er bundet til å jobbe 3 år etter endt utdanning, kan jeg da gjøre jobben som jeg har skrevet kontrakt til eller så jeg i Forsvaret etterpå? Forresten så er det flygelederutdanningen jeg skal ta.

 

Er jo en stor andel som får beskjed om at de ikke vil bli innkalt grunnet ikke behov for personell. disse dimmer ikke grunnet syk eller gal.

 

Rune

Lenke til kommentar
Æsj. Men jeg blir ikke til å lyve med å si at jeg ikke vil i Forsvaret og heller ta utdanning. Hvis jeg må skrive under en kontrakt med den jobben jeg skal ha (må skrive under før jeg starter utdanning) at jeg er bundet til å jobbe 3 år etter endt utdanning, kan jeg da gjøre jobben som jeg har skrevet kontrakt til eller så jeg i Forsvaret etterpå? Forresten så er det flygelederutdanningen jeg skal ta.

 

Er jo en stor andel som får beskjed om at de ikke vil bli innkalt grunnet ikke behov for personell. disse dimmer ikke grunnet syk eller gal.

 

Rune

Nei, det er ikke det. Slutt å villede folk! De får beskjed om at de ikke blir innkalt i år, men de er fortsatt i rullene og kan bli innkalt senere. Husker ikke aldersgrensene som gjelder, men tror det er 29 år hvis forsvaret utsetter og 33 år hvis du søker om (og får innvilget) utsettelse.

Lenke til kommentar
Nåja, er ikke så sikker at jeg i det hele tatt klarer å fullføre. Klarer nesten ikke å gjøre armhevinger også har jeg dårlig kondis (er ikke feit eller noe sånt, jeg er bare ikke akkurat noen "sportstype").

Jeg fullførte verneplikten, til tross for at jeg så vidt klarer å gjennomføre en 3000m, langt mindre ta en hangup.

Lenke til kommentar
Nåja, er ikke så sikker at jeg i det hele tatt klarer å fullføre. Klarer nesten ikke å gjøre armhevinger også har jeg dårlig kondis (er ikke feit eller noe sånt, jeg er bare ikke akkurat noen "sportstype").

Jeg fullførte verneplikten, til tross for at jeg så vidt klarer å gjennomføre en 3000m, langt mindre ta en hangup.

 

Akkurat ja, du klarte å fullføre 3000m (du har vel kun 15 minutter?), mens jeg klarer det neppe på grunn av min dårlige kondis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...