Republic3D Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg har et spørsmål angående skatt og inntekt ifra salg av virtuelle produkter. Mange av dere har sikkert hørt om eller bruker online samfunn som Second Life og Imvu. Jeg er en aktiv deltager i Imvu, og jeg lager virtuelle produkter for salg der. Jeg synes det er moro og spennende å jobbe med å lage ting folk har lyst til å kjøpe til sin avatar. I en lang periode har jeg ikke hatt så store inntekter derifra, det har vært mest en hobbyting. Men i det siste har inntektene økt. For hvert salg får man credits, en del går til Imvu, en del går til personen som laget 3d-skjellettet (meshet) og en del går til meg som har laget teksturene. Det er mye jobb som ligger bak hver ting jeg selger, vanligvis 3-6 timers arbeid. Et salg av et produkt bringer meg en fortjeneste på om lag 1 krone, så man må jobbe mye med markedsføring. Spørsmålet er som følger: Jeg tjener nå mellom 40 og 120 dollar dagen på dette, noe som kan bli ganske mye per måned. Jeg har registrert et enkeltmannsforetak ifra før av, og vurderer å oppgi inntekten der for så å skatte av den ved utgangen av året. Da vil jeg måtte betale omtrent 28% skatt av det vil jeg tro. La oss si at inntekten ligger på 10,000 kr i måneden, dette er vel noe skattemyndighetene ville finne ut av? Jeg får betalt via PayPal, men jeg må jo overføre kapitalen til en bankkonto. Man kan selvsagt opprette en konto i Sveits med et kredittkort, uten at pengene noensinne befinner seg på "norsk jord". I utgangspunktet har ikke dette noe som helst med Norge å gjøre, da jeg kan sitte på Maldivene eller Sør-Georgia øyene og gjøre akkurat det samme som nå. Men dette er en etisk og praktisk problemstilling. Jeg trenger innspill! Er det noen andre som holder på med det samme? Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Så lenge du er bosatt i Norge, skal du rapportere inntekt til skattemyndighetene i Norge, selv om aktiviteten foregår i "virtual space". Å opprette en bankkonto i Sveits vil i praksis være å gjemme pengene for norske skattemyndigheter, og blir slått hardt ned på med bøter, straffeskatt, fengsel, alt ettersom omfanget. Hvis du i snitt tjener 80 dollar dagen, utgjør dette i løpet av et år ca. 150 000 kroner. Dette skal det betales skatt på. Husk at du kan føre fradrag for utgifter til PC, hjemmekontor m.m. (driftskostnader) hvis dette føres inn i enkeltmannsforetaket ditt. Du beveger deg ut på tynn is her, ettersom skatteundragelse er straffbart med hjemmel i skatteloven. Anbefaler deg å ta en titt nærmere på skatteetaten sine sider. Les for øvrig denne artikkelen på Aftenposten http://www.aftenposten.no/jobb/article1845430.ece Endret 15. februar 2010 av Cauldron2 Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Takk for innspill. Vet det er tynn is, derfor er det greit å høre andres erfaringer. Jeg har alltid betalt skatter og avgifter, noe jeg ikke har noen problemer med. Da er det ideologiske avklart. Men jeg vil selvsagt ikke betale mer skatt enn det som er nødvendig. Men jeg lurer på om det er noen andre her som også tjener penger på noe av det samme, og hvilke erfaringer de har gjort seg? Det er litt spesielt å gjøre regnskap på dette, på samme måten det er problematisk å sende faktura til "kundene" mine. Det eneste jeg kan gjøre er å dokumentere inntektene ifra credit resellers til min PayPal konto. Men PayPal er ingen bank, og pengene finnes først når de settes inn på en bankkonto. Den artikkelen er forresten veldig interessant.. dette er jo en hobby, og det er ikke det jeg holder på med til daglig. Endret 15. februar 2010 av Wildbill Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hvis du ønsker å finne ut mer om det kan du google "hva skiller hobby fra næring". Legg spesielt merke til setningen i artikkelen: "Selv om du selv kaller virksomheten for hobby, kan skattemyndighetene kalle det næring." Det kan være lurt å avklare med skatteetaten i ditt distrikt hvis det er snakk om beløp av den nevnte størrelsesorden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Og få avklaringen skriftlig, så du i det minste kan bevise senere at du handlet i god tro Men teknisk sett er det jo ikke noen forskjell på de virtuelle produktene du selger og for eks programmering/webdesign. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Den artikkelen er forresten veldig interessant.. dette er jo en hobby, og det er ikke det jeg holder på med til daglig. Jeg tror nok hovedsaklig ligningskontoret her vil se på om virksomheten er egnet til å gi overskudd over tid. Hvis en ser på dine inntekter, og de få utgiftene du har, så er det liten tvil om at dette kan betegnes som næring. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Den artikkelen er forresten veldig interessant.. dette er jo en hobby, og det er ikke det jeg holder på med til daglig. Jeg tror nok hovedsaklig ligningskontoret her vil se på om virksomheten er egnet til å gi overskudd over tid. Hvis en ser på dine inntekter, og de få utgiftene du har, så er det liten tvil om at dette kan betegnes som næring. Jeg er enig, men det er først den siste tiden hvor inntektene har steget såpass. Og det står i artikkelen at dersom virksomheten vil gå med underskudd eller gå i null over tid trenger det ikke skattes av det. Det er snakk om en måneds tid hvor inntekten har vært såpass høy. Det virker som regelverket er veldig diffust. Jeg tror Nomore har rett i at det er greit å få det skriftlig først ja. Jeg tror jeg får fortsette en stund og se om inntekten holder seg eller stiger, hvis den gjør det skal jeg sette av penger til skatt, hvis det dabber av igjen er jeg litt i tvil. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Og få avklaringen skriftlig, så du i det minste kan bevise senere at du handlet i god tro Men teknisk sett er det jo ikke noen forskjell på de virtuelle produktene du selger og for eks programmering/webdesign. Ja, best å få det skriftlig tror jeg. Men det skiller seg litt ifra programmering og webdesign i den måte at det ikke er inngått noen kontrakt med en kunde, det er heller ikke sendt ut noen faktura. Imvu har en egen økonomi, hvor "credits" er valutaen. 100,000 credits er verdt omtrent 46 USD ved salg, og 53 USD ved kjøp. Dette fluktuerer som hvilken som helst annen valuta, i forhold til supply and demand, samt inflasjon. Disse credits'ene får jeg solgt til en tredjepart for dollar som de setter inn på min PayPal konto. Denne tredjeparten, som kalles en credit reseller, selger så disse credits'ene videre til brukere av Imvu. (Alt dette er lovlig bare for å ha sagt det, de som videreselger credits'ene er registrerte firmaer. ) PayPal saldoen min kan jeg så overføre til en bankkonto, hvor pengene plutselig "eksisterer". Det er litt innfløkt. Endret 15. februar 2010 av Wildbill Lenke til kommentar
tokakv Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Kom over denne https://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2008/Om-skatteplikt-i-online-spillet-Entropia-Universe/ da jeg surfet litt rundt på skatteetaten sine sider og tenkte da med en gang på denne tråden. Håper den kan være til nytte. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Ja, best å få det skriftlig tror jeg. Men det skiller seg litt ifra programmering og webdesign i den måte at det ikke er inngått noen kontrakt med en kunde, det er heller ikke sendt ut noen faktura. Imvu har en egen økonomi, hvor "credits" er valutaen. 100,000 credits er verdt omtrent 46 USD ved salg, og 53 USD ved kjøp. Dette fluktuerer som hvilken som helst annen valuta, i forhold til supply and demand, samt inflasjon. Disse credits'ene får jeg solgt til en tredjepart for dollar som de setter inn på min PayPal konto. Denne tredjeparten, som kalles en credit reseller, selger så disse credits'ene videre til brukere av Imvu. (Alt dette er lovlig bare for å ha sagt det, de som videreselger credits'ene er registrerte firmaer. ) PayPal saldoen min kan jeg så overføre til en bankkonto, hvor pengene plutselig "eksisterer". Det er litt innfløkt. Mitt råd er at du venter litt og ser hvordan det utvikler seg, det er jo lenge til regnskapet for 2010 må føres så du har jo tid. Fortsetter du å tjene såpass bra så må du føre det riktig inn i regnskapet. Ettersom dette er litt komplisert med akkurat når pengene realiseres, og hva de realiseres som, så vil jeg foreslå at du tar en tur på skatteetaten og lar dem jobbe litt for pengene der også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå