agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Staten burde eie all infra-strukturen, og ikke Telenor eller NGT eller noen andre. Telenor og NGT kunne serve tjenestene, abonnentene, innholdet, supporten, osv. Og det er bare vi sluttbrukerene som får svi, ingen andre. Prisene vi betaler er ikke reele, men kunstige i et kunstig marked. Akkurat som med SMS. Det koster Telenor 4 øre pr. teksmelding. Hvordan i svarte forklarer de at de skal ha 1 krone pr. melding da? Morsomt, og du tror med den ekstremt grådige staten vi har hadde kommet til og drive "kabelteleverket" som nonprofit? Å nei du, de hadde nok pent maksimert profitten og laget det så tungrodd at det neppe hadde flyttet seg. Det ikke noe monopol på SMS i norge, hørt om Netcom? Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 URRR!!!! 26MBit til 400,-!! Jeg (mamma ) betaler 550,- mnd. for en 704/128 linje :| Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Staten burde ta ansvar å bygge ut fibernett på lik linja med vanlig telefon og veier. Akkurat som de gjorde i Norge på 30-tallet og lovfestet rett til telefon for alle, uansett hvor i Norge du bodde. Det er en veldig viktig del av Norges infra-stuktur. Og om bredbånd kanskje ikke idag er så "veldig" viktig, så blir det det 100% sikkert i morgen. Hva er feil med og utnytte de enorme investeringene som kobbernettet tross alt er? Trenger Ola Dunk fiber? ADSL har under 20% markedsandel og for flertallet er det uakuelt og svi av noe særlig mer en max 250,- i mnd for internett. Blir ikke mye penger på utbyggeren med slik betalingsvilje. Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Hadde sikkert kommi et stykke lenger i bb utbyginga vi og hadde det ikke vært for at Telenor absolutt skulle tviholde på "vindunderet" som kalles ISDN og en eller anna politker som jeg ikke husker navne på nå kutta ned på penga til BB utbyging og lot de private aktørene stå for det Sitat: neste års statsbudsjett er det avsatt bare 51,5 millioner kroner til utbygging av bredbånd i Norge. Det er en halvering fra budsjettet for 2002, og markerer med all tydelighet at regjeringens holdning fra de siste årene er videreført og utvidet: Det er markedets, ikke Statens, oppgave å sørge for bredbånd til hele Norge. Norge er og forblir et U-land...! Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 agvg; Vel, jeg tror ihvertfall det hadde vært bedre enn slik det er idag, hvor et privat firma som kun drives av "høyest mulig overskudd" og aksjeprofitt kan operere i et monopol landskap. Det er ikke uten grunn at EU er på Telenor hele tiden. Det som virkelig er synd her er at utenlandske politikere (EU) må inn å redde den norske befolkningen fra seg selv. Vi har ingen organer (bortsett fra konkuranse tilsynet som ikke funker i det hele tatt) som kan plukke fra hverandre Telenor pga misbruk av makt. Men det kan EU. Weird. Angående SMS og Netcom... Så har du selvfølgelig helt rett. My bad. Men når det gjelder linjeleie så må også Netcom betale til Telenor. Og kun to aktører er vel forsåvidt ikke så langt fra monopol, spør du meg. Tror ikke det er så mange andre land det bare finnes to mobil-operatører. EDIT: Men hvis det var Telenor selv som hadde bygd kobbernett så hadde det vært helt greit. Skulle bare mangle. Men nå var det faktisk Televerket som bydge ut nettet i Norge, med Statens penger, altså mine og dine penger. Hvordan i H. har det "arvesølvet" havnet i et privat's firmas eie. Og det helt gratis! Dusten Jens Stoltenberg ga det bort til Telenor i morgen gave da Telenor gikk på børs. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 jeg har fiber fra lyse betaler 698kr i måneden det er med tv 17 kanaler ,internett på tv'en og 10mbit internett linje Sitter selv å venter spent på fiberkabelen fra Lyse. Gravd grøft og greier :smile: Men et lite spmørsmål: Er denne tjenesten stabil (oppetid), oppnår du hastigheter på 10MBit (tenker på downloadinger). Syns nesten det virker for godt til å være sant (sammenligner med telenor sine tilbud og priser). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 agvg;Vel, jeg tror ihvertfall det hadde vært bedre enn slik det er idag, hvor et privat firma som kun drives av markedskrefter og aksjeprofitt kan operere i et monopol landskap. Det er ikke uten grunn at EU er på Telenor hele tiden. Det som virkelig er synd her er at utenlandske politikere (EU) må inn å redde den norske befolkningen fra seg selv. Vi har ingen organer (bortsett fra konkuranse tilsynet som ikke funker i det hele tatt) som kan plukke fra hverandre Telenor pga misbruk av makt. Men det kan EU. Weird. Det tilsynet som lager mest trøbbel for Telenor er jo Post og Teletilsynet, de har torpedert mang en Telenor Monopolist sine drømmer. Desverre åpner politikernes regelverk for mange klagemuligheter noe som juristene hos TN vet og utnytte. Og Norge er ikke alene, i store deler av europa ligger det mye dårligere ann med BB enn her, de har ikke på langt nær greid og samme skape konkurranse i telemarkedet som man tross alt har her til lands. Jeg har da lest at endel Svenske fagfolk kaller den svenske statens bb-satsning som en dyr fiasko. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Ja, det stemmer angående PT, men de kan ikke gjør noe med Telenors firmastruktur, kun gå inn angående tjenster/priser. Staten har ikke vært interessert i kue Telenor, tvert imot så overprøvde de jo PT's avgjørelse i "Netopia saken". Jeg er redd det bare er EU's konkurranse tilsyn som kan redde Norge fra seg selv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Dusten Jens Stoltenberg ga det bort til Telenor i morgen gave da Telenor gikk på børs. Det var tross alt staten som eide og fortsatt eier Telenor og et TN uten nett hadde hatt langt mindre verdi så politikerne maksimerte profitten og kvittet seg med ansvaret enkelt og greit. I store deler av Norge fungerer markedstyrt BB-utbygging og jeg er hvertfall glad for at staten ikke detaljregulerer slikt men de satser for lite penger på tilskudd til de områdene som ikke er spesielt lønnsome. Dog har TN sagt de skal ha 85% ADSL-dekning innen 2006 og det er ikke ille. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Resten av Europa? Norge ligger bakerst i de landene det er naturlig for oss å sammenligne oss med. Hellas har sikkert dårligere dekning, Albania også, men det blir meningsløst å sammenligne Norge med dem. Norge's naturlige gruppe: Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Frankriket, Italia, Sveits, England. (England og særlig Irland er dårligere enn Norge, men de er veldig mye lenger med digital TV om det er en trøst). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Ja, det stemmer angående PT, men de kan ikke gjør noe med Telenors firmastruktur, kun gå inn angående tjenster/priser. Staten har ikke vært interessert i kue Telenor, tvert imot så overprøvde de jo PT's avgjørelse i "Netopia saken". Jeg er redd det bare er EU's konkurranse tilsyn som kan redde Norge fra seg selv. Men er det noe land i europa som har gjort det anderledes? De fleste land som privatiserte sine teleselskaper havnet i samme uføret som norge. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Staten har en aksjepost i Telenor, men Telenor er privat. Hørt om folkeaksjen som gikk på trynet? :wink: Telenor er til og med på NASDAQ børsen i NY. Har tapt veldig i verdig siden først ble notert der men... Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Men er det noe land i europa som har gjort det anderledes?De fleste land som privatiserte sine teleselskaper havnet i samme uføret som norge. Ja, og derfor mener jeg at det beste ville vært hvis Staten eide infra-strukturen og hadde ansvaret for å bygge den ut. Det finnes ingen plausible markedsgrunner til å anlegge bb i Indre-Sauda (om det er noe som heter det), eller i Finmark. Men servingen, innholdet, supporten osv, kunne vært privatisert. Det er jo som med norske veier. Veiene er statlige, men alle busser, taxier, osv, osv er private. De ville vært vannvittig hvis det var taxi-sjåførenes ansvar å bygge veiene de skulle frakte folk. Samme med NSB. Privatisert. Men det er Jernbaneverket som eier linjene. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Staten har en aksjepost i Telenor, men Telenor er privat. Hørt om folkeaksjen som gikk på trynet? :wink: Telenor er til og med på NASDAQ børsen i NY. Har tapt veldig i verdig siden først ble notert der men... Staten har så stor eierandel i TN at de har full kontroll over selskapet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Ja, og derfor mener jeg at det beste ville vært hvis Staten eide infra-strukturen og hadde ansvaret for å bygge den ut. Det finnes ingen plausible markedsgrunner til å anlegge bb i Indre-Sauda (om det er noe som heter det), eller i Finmark. Nå bygges det mye bredbånd i norge på de utroligste plasser, desverre bevilger staten alt for lite penger f.eks til Høykom og andre ordninger hvor utbyggerne ikke finner grunnlag. Nå tar jo ikke Telenor Networks all verden for og bygge ut en sentral med ADSL så det finnes kommuner som har kjøpt dekning for relativt lite penger. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Staten har så stor eierandel i TN at de har full kontroll over selskapet. Hmm, jeg tror vi kan diskutere dette i det uendelige og ikke bli enige. Uansett, et aksjeselskap skal først og fremst ta var på sine aksje-eiere, og de tar man best vare på ved å generere størst mulig overskudd. Jeg driver et aksjeselskap selv, og aksjeloven er helt klar det feltet. Du kan ikke lure folk til å kjøpe aksjer i et selskap hvis selskapet ikke skal drives for å skape størst mulig profitt. Tror du noen ville kjøpt aksjer i Telenor hvis hoved-strategien til selskapet var å drive veldedighet? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Hmm, jeg tror vi kan diskutere dette i det uendelige og ikke bli enige. Uansett, et aksjeselskap skal først og fremst ta var på sine aksje-eiere, og de tar man best vare på ved å generere størst mulig overskudd. Det er vel ingen som hindrer staten i og kjøpe aksjene i Telenor Networks fra Telenor til markedspris og omgjøre det til en etat? Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Det vil jo forringe selskapets verdi radikalt. Hvordan skal du kompansere for det til aksje-eierene da? Bordet fanger er jeg redd. Du kan ikke bare skille ut en del av et selskap uten videre, som tross alt tusenvis av mennesker er medeiere i. Hvordan forklare det til amerikaneren som dagen før spyttet inn 10 millioner kroner? Det betyr i såfall at Staten må kjøpe det tilbake. Og det ville jo være helt vanvittig. Da har altså det norske folk faktisk finansiert hele infra-strukturen, gitt det bort, og så må kjøpe det tilbake for flerfoldige milliarder kroner. Mer dobbelt går det vel ikke an å betale for en vare... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Det vil jo forringe selskapets verdi radikalt. Hvordan skal du kompansere for det til aksje-eierene da? Bordet fanger er jeg redd. Du kan ikke bare skille ut en del av et selskap uten videre, som tross alt tusenvis av mennesker er medeiere i. Hvordan forklare det til amerikaneren som dagen før spyttet inn 10 millioner kroner? Det betyr i såfall at Staten må kjøpe det tilbake. Og det ville jo være helt vanvittig. Da har altså det norske folk faktisk finansiert hele infra-strukturen, gitt det bort, og så må kjøpe det tilbake for flerfoldige milliarder kroner. Mer dobbelt går det vel ikke an å betale for en vare... Nei, man høster som man sår men det finnes vel ingen annen måte hvis man skulle ha rettet opp denne tabben og skilt nettdelen ut fra TN. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Nei, jeg kan ikke se noen annen måte å gjøre det på jeg heller... Kjipt. Men en siste mulighet er jo at EU splitter det opp da. Eller da at i stedet for og eventuelt kjøpe tilbake det gamle systemet man allerede har betalt for, rett og slett bygge et helt nytt fibernett for fremtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå