Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svenske bredbåndspriser :(


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sammenligne oss med Sverige er jo naturlig men ikke helt rettferdig, de er jo bredbåndslandet framfor noen. Har ikke inntrykk at folk ellers rundt i Europa sitter med så herlige priser. Som det nevnes, vi har høye lønninger her. Tror ikke andelsen bredbåndsabbonementer i Norge er prosentvis lavere her enn f.eks Italia eller Nederland, og hvis den mot formodning skulle være det, har det med høye priser å gjøre?

 

Men det er likevel for dyrt (jeg har bonusordning heldigvis), ikke med tanke på folk som skal laste ned i bøtter og spann, men med tanke på det demokratiske i det, etterhvert bør folk flest komme seg på nett synes jeg, og det bør skje enklest mulig. Vi fikk alle en ekstrautgift i måneden når mobilen kom, vi trenger egentlig ikke en tilsvarende stor i tillegg.

Lenke til kommentar

Er vel heller at Sverige er et av verdens ledene land innen bredbånd

synes tilbudene av ISP leverandører/fart osv begynner å ta seg opp her i landet ;) med NGT/FIRSTMILE/CATCH osv

 

men er jo enig at prisene som regel er alt for dyre :/

Lenke til kommentar
Norge er ganske dyr as. Tror vi topper europa i dyrest internett-pris.
Vi har en fordel og da...siden i sverige er datadelene dyrere... :-?

Vel, la oss nå regne litt. I Sverige får de altså 26 Mbit for 400,- i måneden. Skal vi være litt snille mot oss selv, kan vi si at vi får 4 Mbit til 700,-. Teoretisk sett, skulle vi da betalt 700,-x6 (4200,-) for å få 24 Mbit. 4200,- er over ti ganger så mye som 26 Mbiten koster. Tror neppe at datakomponenter er ti ganger billigere i Norge. ;)

Lenke til kommentar

Hmm, inntil 50 mbit i sekundet over VDSL på gammelt kobber er jo imponerende da. Må jo være noen av konkurrentene til telenor her i landet som får en liten ide av dette. Telenettet i Sverige er jo ikke noe bedre enn det i Norge.

 

400 i mnd for en sånn linje vil vel få kundene til å løpe over til denne leverandøren. Selv om du må betale noen tusen for å avslutte en bindingsperiode du har fra en annen leverandør, så sparer du en haug av tusenlapper!

 

Doof

Lenke til kommentar

Bare til info til alle oss her i forumet.

Iløpet av dette året vil en likedan priskrig starte her, der kun 1 leverandør vil skille seg ut, mye...

Hvordan vet jeg det, jo, insideinfo der jeg jobber. Planen er at alt skal veltes om når det gjelder pris/hastighet.

Håpet er å lansere i år, men kan drøye til over nyåret..

Uansett, gled dere folkens!

Kommer til å poste snikinfo her vis det nærmer seg.

Lenke til kommentar

Ja, som i så mye annet så henger Norge etter resten av Europa (og verden). Men husk at det er mye lettere for svenskene å tilby bredbånd siden infra-strukturen der er veldig anderledes enn i Norge. Sverige har praktisk talt ikke distrikspolitikk, og befolkningen er veldig konsentrert rundt byer. I Norge er det helt omvendt.

 

Problemstillingen blir mer filosofisk. Vil vi beholde landsbygda og distriktene så blir også ting som bredbånd dyrere og vanskeligere å levere. That's the price.

Lenke til kommentar
Norge er ganske dyr as. Tror vi topper europa i dyrest internett-pris.

 

Tror vi topper ganske mye faktisk når det gjelder pris...

 

Vi topper jo alle når det gjelder lønninger så det er vel ikke så rart.

 

Ikke for det, jeg skulle gjerne hatt billig bredbånd o.l. jeg, men staten støtter dessverre ikke det her i Norge.

 

Det som er interessant er real-lønna og selv om Norge har et av de høyeste lønnsnivåene i Europe, så er prisene desto høyere. Kjøpe kraften i Norge ligger veldig lavt, sammen med Portugal og Spania. Det er noe som er fullstendig galt fatt. Vi har veldig høye lønninger så internasjonale bedrifter skyr Norge som pesten, i tillegg er prisene så høye at real-lønna (kjøpekraften til folk flest) er veldig lav, så pengene våre er ikke stort mye verdt her. Det er en tap-tap situasjon. Visstnok har oljen skylden for alt dette, men jeg tenker nå mitt.

Lenke til kommentar
et vesentlig problem som har vært for bbf ang. utbygging har vært at det er negerdyrt å bygge ut her i landet. høye lønninger, avgifter, masse byråkrati, samt konkurrenter som har overbevist folk om at bredbånd er bredbånd og som kaprer de mer erfarne med lange bindingstider.

 

Det store problemet til BBF var vel en total mangel på en fungerende forretningsmodell, man må tjene penger og legging av fiber er uhyggelig dyrt .

Lenke til kommentar

Staten burde ta ansvar å bygge ut fibernett på lik linja med vanlig telefon og veier. Akkurat som de gjorde i Norge på 30-tallet og lovfestet rett til telefon for alle, uansett hvor i Norge du bodde. Det er en veldig viktig del av Norges infra-stuktur. Og om bredbånd kanskje ikke idag er så "veldig" viktig, så blir det det 100% sikkert i morgen.

 

Staten burde eie all infra-strukturen, og ikke Telenor eller NGT eller noen andre. Telenor og NGT kunne serve tjenestene, abonnentene, innholdet, supporten, osv.

 

Det er jo helt krise at Staten klarte å gi bort kobbernettet Televerket bygde i sin tid, altså til Telenor. Store store deler av dette nettet er betalt av meg og deg (eller Muttern og Fattern er vel mer riktig å si). Staten hadde ingen rett til å gi bort det til et privat firma som Telenor. Det er som å gi bort et norskt oljefelt til Microsoft. Det er også en av de viktigste årsakene til at ting går tregt i Norge. Norge er litt som en gammel kommunist stat som ikke helt ennå har klart og omstille seg til markedsstyrt marked. Telenor prøver jo å "styre" et "markedsstyrt" marked under monopolets tyranni. Doesn't work that way, sonny.

 

Og det er bare vi sluttbrukerene som får svi, ingen andre. Prisene vi betaler er ikke reele, men kunstige i et kunstig marked. Akkurat som med SMS. Det koster Telenor 4 øre pr. tekstmelding. Hvordan i svarte forklarer de at de skal ha 1 krone pr. melding da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...