Gå til innhold

Windows Phone 7 er lansert

Anbefalte innlegg

Et annet viktig poeng i forbindelse med hvor mye trykking & swiping det er på telefonen er at WP7S dikterer hardware-krav for å tillate levering av OSet til telefoner. Høy oppløsning = mye informasjon på skjermen samtidig = mindre trykking og swiping. Der faller iPhone kort me sin lave oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg er faktisk litt uenig i disse markedsandelene som ble vist på IT-avisen for ett par dager siden. Ikke selve tallene, de stemmer nok, men WM oppererer i ett annet marked enn det Iphone gjør, greit nok at Iphone sniker seg inn i WM sitt marked, men WM i privatmarkedet er vel bortimot ikke-eksisterende. Men med WP så vil de kunne kapre markedsandeler der også.

Ellers så tror jeg ikke at hverken Android eller Iphone er i stand til å svare på dette i år ihvertfall, men det er rett og slett en naturlig runddans, Android og Iphone er nå de som sliter med den "gamle" koden, og oppbygningen sin, og de vil trenge en "revamp" av sine OS for å matche MS nå, og det tror jeg ikke de er i stand til på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar

Nå, det er vel ikke akkurat noen revolusjon det WM7 har kommet med, i forhold til WM6.5 så er det det men for de andre? Det er da bare noe GUI-greier og litt dill, så fantastisk ser det da ikke ut og med all respekt og melde så er det vel ikke så ufattelig unikt heller.

jeg vil ikke tro dette er noen større trussel for de andre.

De kommer vel til og selge til de som sitter fast i Windowsmyra i og med den antagelig på en eller annen måte kommer til og fungere så mye bedre der en andre merker...

Lenke til kommentar

Jeg har da aldri sagt at det er er noen kopi av noe som helst men at man f.eks integrerer adressebok med div sosiale tjenester er jo ikke noe nytt, at man samler funksjoner i grupper er da ikke noe nytt, at tredjepart kan lage funksjoner og interaktive ikoner/programsnutter i disse gruppene er vel ikke akkurat en revolusjon, jeg ser ikke noe som er så genialt at verden får hakeslipp, det er ikke noen ny iphone for og si det pent, den snudde opp ned på alt omtrent over natten, VM7 er vel ikke akkurat der...

Og hadde ikke de greid og komme med noe nytt til torgs etter og ha sittet og grublet på og lage ett nytt mobil-GUI siden tidenes morgen så hadde de bare kunnet låst døra og kastet nøkkelen.

Lenke til kommentar

Å påstå at Iphone snudde alt på hodet er å ta veldig hardt i, Iphone var langt fra noe revolusjonerende produkt, det eneste de gjorde var å ta det som allerede var vanlig, en app for hver ting man gjør, og finpusset dette.

WP derimot er en helt ny tenkemåte der man har integrert tjenestene i hverandre, og gjør dette på en svært gjennomført måte. Du sier at det ikke er noe nytt, men hvem andre er det som har det da? Selvfølgelig finner du noen som har noen småting som ligner, men det er ingen som har designet hele OSet på denne måten.

WP er langt mer nyskapende enn Iphone noengang har verdt, men om dette er en nyskapning som gir resultater når det kommer til salg gjenstår å se.

Og hvordan du kan kalle Windows for myr er i mine øyne uforståelig. Er jo langt større valgfrihet både på software og hardwaresiden på Windows enn Mac, faktisk så blir det nok heller slik at folk ikke skifter til WP pga at de sitter fast i Iphone-myra.

Lenke til kommentar

Ja jeg har aldri følt meg så låst som tiden jeg hadde iPhone. Bare å slippe unna iTunes var en fantastisk befrielse.

Husk også at WP7S er kompatibelt med programvare skrevet for WM6 også så programvarebiblioteket er enormt. Ulempen er at det ikke er samlet på et sted slik Apples App-Store/Android Market er. Forhåpentligvis vil det endres snart.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri ei ett Apple-produkt i hele mitt liv men jeg ser hva iphone har gjort med mobilmarkedet, er det virkelig noen som tror at WM7 og Android hadde eksistert i sin nåværende form uten iphone?

Man kan argumentere seg blå og latterliggjøre iphone opp og ned og i mente men det forandrer ikke at den satte dagordenen for mobilprodusentene.

For meg var det bare to valg, Android-basert eller Nokia N900.

Lenke til kommentar

Å påstå at Iphone snudde alt på hodet er å ta veldig hardt i, Iphone var langt fra noe revolusjonerende produkt, det eneste de gjorde var å ta det som allerede var vanlig, en app for hver ting man gjør, og

Og hvordan du kan kalle Windows for myr er i mine øyne uforståelig. Er jo langt større valgfrihet både på software og hardwaresiden på Windows enn Mac, faktisk så blir det nok heller slik at folk ikke skifter til WP pga at de sitter fast i Iphone-myra.

Jo, den snudde alt på hodet.

En avansert telefon som var meget brukervennlig, de laget ett økosystem for applikasjoner osv.

Den rystet en ufattelig treg, brukeruvennlig og konservativ mobilindustri til beinet og laget panikk, denne resulterte i Android, WM7 og Symbian 3, det er vel få som tror at disse hadde eksistert hadde Apple hørt på ekspertene som hevdet at det var helt umulig for dem og få til noe som helst.

Jeg er svært glad i iphone, ikke fordi jeg noen sinne har eid en eller kunne tenke meg det men fordi den

ga de andre ett hardt spark i ræva.

Jeg bruker ikke Mac men jeg forstår utmerket hvorfor folk liker det, jeg har drevet med Windowsupport i årevis og det har ikke akkurat gitt meg lyst til og bruke det men enn jeg må for og si det pent.

Mine to siste innlegg ble nokså like, fikk feilmelding så jeg trodde ikke det første ble postet.

Lenke til kommentar

Hva er WM7 for noe?

Forøvrig tror jeg ikke helt du forstår hvordan tjenestene (hubbene) fungerer. Gleder meg til MIX for å se hvordan utviklere kan ta nytte av dette. Genialt å ha en integrert musikkopplevelse foreksempel.

Les dette: http://www.winsupersite.com/mobile/wp7_preview.asp

God oppsummering av keynoten og samtidig refleksjoner over hva som gjør WP7S nytenkende og muligens velfungerende.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

En avansert telefon som var meget brukervennlig, de laget ett økosystem for applikasjoner osv.

Den rystet en ufattelig treg, brukeruvennlig og konservativ mobilindustri til beinet og laget panikk, denne resulterte i Android, WM7 og Symbian 3, det er vel få som tror at disse hadde eksistert hadde Apple hørt på ekspertene som hevdet at det var helt umulig for dem og få til noe som helst.

Nei den snudde ikke alt på hodet, som sagt så gjorde den forbedringer i det som allerede var der, samtidig som den tok bort ett par ting som folk allerede var vant med som f.eks. multitasking og MMS (selv om de senere har integrert dette). Det hadde også lenge vert slik at man kunne installere andre programmer på telefonene, så det er ingen nyvinning heller, at de opprettet en egen butikk for dette er ikke revolusjonerende, men en forbedring av systemet med kjøpt og salg av programmer.

WP7 derimot bringer som sagt en ny grunnfilosofi til mobilmarkedet

Lenke til kommentar

Ikke for mobilnerdene og folk som er lidenskapelig opptatt av dingser men for de som

helt frem til iphonen kom aldri fikk til og bruke en avansert telefon, de fikset en iphone.

Man kunne gjøre mye rart med mange telefoner, men ikke så lettvint som det var for ikke-tekniske brukere. Det spiller ingen rolle om man er først hvis man ikke greier og lage ett produkt folk vil ha.

Grunnfilosofi? Nå har jeg sett og sett på klipp av dette nye OS-et og enten er jeg dum eller så hypes dette av en del.

Så får vi se om MS greie og lage noe som de store massene synes er kult, så langt har vel de ikke akkurat noen god historie på det, jeg kan igrunn aldri huske noe slikt utover overgangen fra win3.11 til win95.

Dagen winmo er jo så ukult at produsentene prøver og gjemme det med kule overbygg så det kan vel ikke bli verre for MS.....

Lenke til kommentar

Det hadde nok vært flust av "overbygg" på iPhone om det bare var mulig ;) Den gode? gamle fyll-skjermen-med-ikoner-strategien er definitivt ut og widgets og dynamisk innhold er 100% inn. iPhone trenger en oppussing, og det kjapt. Spesielt Android har gått langt forbi og WP7S er enda noen steg foran det igjen. At iPhone viste resten av bransjen hvordan fingervennlig UI skulle gjøres er det ingen tvil om, men siden da har det stått stille i Eplehuset.

Lenke til kommentar

Ja, det skal bli spennende og se hva Apple har på laben sin, kommer de med noe helt nytt eller bare polerer de videre på det gamle.

For MS er nok dette nye OS-et livsviktig, brukerne beveger seg mot at data ligger sentralt og man bruker f.eks mobilen som terminal for dette. I nær fremtid vil nok mobilen lett la seg koble opp mot store skjermer og tastatur, gå og dra på en diger bærbar blir for de med spesielt behov, hvis MS misser dette markedet så er de ute og kjøre på alvor.

Den som virkelig har plassert seg er Google, Apple-sjefen har hatt en endel harde utfall mot Google i og med Apple er utsatt i en slikt scenario hvor Google både er tunge på mobil-OS og totalt tilstede på weben.

MS har jo i det minste sine Live-tjenester og det er mer en både Nokia og Apple har så hva de finner på kan bli spennende.

Så har vi jo ipad, den kommer sikkert til og bli en suksess og får mange kloner.

Vil disse klonene stort sett kjøre mobil-OS? Hvis ja så vil jo MS møte dem med Winmo der sammen med Android, hvor Symbian og det andre Nokia-støttede OS-et hvaner oppe i dette er ikke godt og si.

Spennende tider er det uansett.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...