Gå til innhold

Windows Phone 7 er lansert


Anbefalte innlegg

SPEKULASJONER? Gizmodo har selv fått en hands-on! Engadget også! WP7 er lansert. Sov du igjennom hele lanseringen igår eller? I videoen så demonstrerer til og med Microsofts egen "staff" hvordan "multitaskingen" fungerer. Den fungerer som iPhones, som vil si at går man inn i Mail og lukker mail-applikasjonen, så pauses applikasjonen til neste gang man åpner den. MEN det er ingen taskmanager, så det blir en del surring.

 

Copy-paste eksisterer heller ikke, og det nevnes også i en video der Microsofts EGEN mann sier det.

 

Så om du liker å innbilde deg noe annet, så må du bare kose deg, men dette er harde fakta enten du liker det eller ikke. Våkn opp!

Herregud mann. Windows Phone 7 er IKKE lansert. Det er vist, men dette som ble vist er noe man i programmeringsfasen kaller for alfa-versjon. Det er altså ikke lansert.

 

At du vet hvilke muligheter tredjepartsutviklere får på WP7 er da merkelig. Det er nemlig først ved MIX at vi får vite hvilke muligheter utviklere har, og kanskje de til og med får et SDK. Jeg tviler. WP7 er FORTSATT ikke ferdig.

 

Ang. Copy-paste: Vi får se. Selv om funksjonaliteten ikke ligger i den builden de kjørte, så tror jeg nok Microsoft ser at forbrukere vil ha klipp-og-lim funksjonalitet i tillegg til en tekstbehandling som er kontekstualisert.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra live.visitmix.com:

 

"Join us at MIX10 and be among the first to learn how to build applications and games for Windows Phone 7 Series. We’ll introduce you to the development platform, show you how to work with the Windows Phone 7 Series development tools, and give you a tour of the Windows Phone Marketplace. All MIX10 attendees will receive access to the Windows Phone 7 Series development tools and have access to a dedicated track on the Windows Phone 7 Series platform that runs throughout the event.

MIX10 attendees will get exclusive free developer support for the Windows Phone 7 Series development tools. Don’t miss this unique opportunity to be among the first to learn about Windows Phone 7 Series."

 

Så ja, SDKs når MIX går live den 15. mars.

Lenke til kommentar

Ikke lansert?

 

"Windows Phone 7 er lansert - Amobil.no"

 

"Nå lanserer Microsoft Windows Phone 7 - ITavisen"

 

"Windows Phone 7-Series lansert | Nettadresse.no"

 

Lansere:

 

verb trans. lansere ( v2) [lɑŋˈseːɾə]

1 presentere, foreslå

lansere et forslag

2 slippe på markedet, utgi

lansere en bok

 

"We asked Joe Belfiore, the director of Windows Phone, what's up with multitasking, and here's what he told us:"

 

"The core operating system is a modern multitasking operating system. If you play music for example, the music will play back as you navigate around the experience...if you're using email, we have great support for push email and that happens in the background."

 

"That sounds to us a lot like how the iPhone multitasks. That is, select processes, like push email, the browser and music can run in the background, but it seems like third-party multitasking in the same sense as Android isn't part of the program."

 

Men igjen, så er det lenge til det kommer mobiler med WP7, så mye kan hende (ikke at det betyr at det vil hende).

 

Vi kan diskutere til desember, og vi vil fortsatt stå på stedet hvil.

Lenke til kommentar

Helt ærlig så har jeg ikke bruk for noen annen form for multitasking enn når jeg er på webb (tabs) hører på musikk og tutler med annet eller når jeg laster ned innhold.

Etter hva jeg har lest så kommer WinPhone 7 til å klare dette (og litt til) det er hovedsakelig opp til mobilens krefter for hva den klarer å håndtere.

 

Videre må jeg bare si at UI-en ser både lekker ut og smidig, etter å selv ha prøvd en (US) importert Zune HD så gleder jeg meg sterkt til få noe lunne samme system som denne.

 

Jeg gleder meg også til Xbox Live som (nesten bekreftet) kommer til å støtte for spilling over Xbox 360 – Windows – Windows Phone 7. Akka du kan spille Uno med en som spiller Uno på Xbox 360 (det er planen(tror jeg)). Satser på Braid til Windows Phone 7 Series ;D

Lenke til kommentar

Det er fornuftig å gradere applikasjoner basert på behov. En app som trenger å være "up to date" med skyen f.eks trenger å bruke cpu for å holde seg oppdatert, selv om den er i bakgrunnen. Samtidig som et spill godt kan pauses og ikke bruke CPU i det hele tatt når det ikke er i forgrunnen. Hvis tredjeparts applikasjoner kan flagges på den måten er multitasking-systemet til WP7S det beste på markedet.

 

 

Ikke lansert?

 

"Windows Phone 7 er lansert - Amobil.no"

 

"Nå lanserer Microsoft Windows Phone 7 - ITavisen"

 

"Windows Phone 7-Series lansert | Nettadresse.no"

 

Lansert for mobilprodusenter ja, for sluttbrukere, HELL no. Og det er tidspunktet for når produktet er tilgjengelig for sluttbrukere som er interessant for oss, åpenbart.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
Det er ikke mye skrolling på iPhone (med mindre man har 11 sider), og man har spotlight, så skrolling er helt unødvendig. Men nok om iPhone.

 

Jeg er ikke negativ til WP7, men det blir en god del skrolling og veldig mye tekst. Har du sett den 22 minutter lange "hands on"? Det er stilig og nytt og hele pakken, men hvor produktivt er det? Bruker man mindre tid på å sjekke facebook-statuser? Finne et spesielt bilde?

 

Skal jeg sjekke facebook på min, unnskyld - 3GS, så må jeg bare trykke 1 gang. Samme med bilder.

 

Iphone har både scrolling og trykking i massevis de. Hva skjer når du åpner Facebook-appen? Jo, du får opp 3, kanskje 4 veggmeldinger, om du ønsker å se flere må du scrolle. Om du ønsker å sjekke andre funksjoner som bilder eller meldinger må du starte trykkingen, så jo det er både scrolling og ekstra trykk i Iphone også. Det er plass til like mye på WP7S-skjermene enn det er på Iphone-skjermene, forskjellen ligger i hvordan man kommer til resten av innholdet.

 

Med ett trykk så får du opp bildeappen på Iphone, men hvilke bilder er det du ser da? Jo de som ligger på telefonen, med ett trykk så får du opp bildehuben på WP7, og hvilke bilder ser du da? Jo du får bilder som både ligger på telefonen og de som ligger på nettet. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hvilken løsning som er den beste her.

 

Og multi-taskingen er langt bedre for normale brukere på WP7S enn på Iphone av den enkle grunn at 99,3215% av brukerene ønsker en eneste ting når det gjelder multitasking på Iphone, og det er media, altså at Spotify o.l. apps kan kjøre i bakgrunnen, og det blir mulig på WP7S.

 

Om en ønsker mer avansert multi-tasking så har man Maemo og WebOS som er de to beste multi-tasking OSene, men for de store brukermassene så har WP7S det som trengs på dette området.

Lenke til kommentar

Du bør ta med Android også i listen over gode mt-os. iPhone har en stor bakdel, den kjipe skjermen. Dermed får du plass til MYE mer på WP7S enn på en iPhone. Husk også at MS dikterer hva slags hardware telefonen minimalt må ha, og jeg tviler på at 480x320 passerer nåløyet for telefoner som kommer helt i slutten av 2010, starten av 2011.

 

Nexus one f.eks har sinnsykt liten skrift på ting som er mindre viktig, som tidsstempling av sms. Går greit å se det om man absolutt må vite tidspunktet, mens det viktige, som er teksten, er lett å lese. Så liten skrift på iPhone hadde vært uleselig grøt. Samme var det på de kule snarvei-ikonene nederst i f.eks kalenderapplikasjonen på WP7S. Liten skrift, lesbart, men hadde vært grøt på en iPhone. Forresten var effekten på de ikonene innmari tøff når du snudde telefonen fra liggende til stående og omvendt.

Lenke til kommentar
Iphone har både scrolling og trykking i massevis de. Hva skjer når du åpner Facebook-appen? Jo, du får opp 3, kanskje 4 veggmeldinger, om du ønsker å se flere må du scrolle. Om du ønsker å sjekke andre funksjoner som bilder eller meldinger må du starte trykkingen, så jo det er både scrolling og ekstra trykk i Iphone også. Det er plass til like mye på WP7S-skjermene enn det er på Iphone-skjermene, forskjellen ligger i hvordan man kommer til resten av innholdet.

 

Kjære deg da, hva er du ute etter? Skal stautusene bli lest opp av Erna Solberg også?

 

Utifra det jeg har sett av videoer av WP7, så må man trykke seg inn på "xxxxxx" for å se statusene, så må man skrolle til høyre. Vel greit, men hva skjer nå? Jo nå må man skrolle nedover for å lese statusene. Altså vi er like langt. iPhone eller WP7.

 

Med ett trykk så får du opp bildeappen på Iphone, men hvilke bilder er det du ser da? Jo de som ligger på telefonen, med ett trykk så får du opp bildehuben på WP7, og hvilke bilder ser du da? Jo du får bilder som både ligger på telefonen og de som ligger på nettet. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hvilken løsning som er den beste her.

 

Hva med å bla igjennom Facebook-bildene på iPhonen mens man sjekker statuser? Alt under samme tak. Hurra!

 

Men nå ble det dårlig stemning her, og det er jeg faktisk ikke ute etter. Jeg er selv spent til WP7 kommer ut på markedet. Jeg har kun pekt ut de tingene jeg lagt merke til som potensielt ødeleggende for meg. Men det er enda en stund til en telefon med WP7 dukker opp, så MS har god tid på seg til å forbedre og legge til nye funksjoner.

Lenke til kommentar

Ser ikke bra ut det her, liker det gode gamle WM 6.5.

Kan ikke engang se at det er noen start meny i det nye OS-et.

Det jeg liker så godt med Windows Mobile er at det rett og slett er windows for mobil, jeg kan jobbe som jeg vil, slik jeg kjør på min Windows PC.

 

Det her ser jo ut som noe søppel Sony Ericson kunne lagt inn på telefonene sine!.

 

Nei, jeg vil ha et skikkelig Windows OS med klassisk windows grensesnitt, samt mulighet for Copy Paste og Multitasking,

Får jeg ikke dette blir det ikke windows på mobilen neste gang,

Lenke til kommentar
Hvis du ser på markedsandelene til WM så forstår du at du nok er alene om å ville ha startmeny på telefonen din...

Ja jeg er enig, statistikken er er trist lesning: Andelen av brukere som ønsker seg kvalitet er forbigått av andelen av brukere som ønsker seg flashy design på bekostning av funksjonalitet. :(

 

 

La oss håpe at WP7 både ser pent ut og er funksjonelt. :)

Lenke til kommentar
Andelen av brukere som ønsker seg kvalite

Windows Mobile er kvalitet og nå? Og hvorfor skal et godt UI måtte ha begrenset funksjonalitet? Med mindre du kun snakker om iPhone nå, og ignorerer alle andre nyere mobil OS, så tar du skrekkelig feil.

 

Og ang. iPhone så er det definisjonen på kvalitet - men på bekostning av noen få funksjonaliteter.

 

Hvis du ser på markedsandelene til WM så forstår du at du nok er alene om å ville ha startmeny på telefonen din...

Med startmeny mener vi program mappe, som alle telefoner har ?

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Det kommer an på brukeren. Er man i markedet for et leketøy så passer sikkert iPhone veldig fint og den samme brukeren vil nok ikke klare å like en WM6 telefon. Jeg tilhører den mer profesjonelle delen av forbruker/bedrifts-markedet og var svært glad i min Xperia X1 (med WM6). Brukte SPB Mobile Shell som ga en god brukeropplevelse samtidig som åpenheten og mengden applikasjoner til WM gjorde at man følte alt var mulig. Jeg var trofast X1-bruker i over et år og det er nok ny rekord for meg. Nå har jeg en Google Nexus One, men ser fram til WP7S.

Lenke til kommentar
Kjære deg da, hva er du ute etter? Skal stautusene bli lest opp av Erna Solberg også?

 

Utifra det jeg har sett av videoer av WP7, så må man trykke seg inn på "xxxxxx" for å se statusene, så må man skrolle til høyre. Vel greit, men hva skjer nå? Jo nå må man skrolle nedover for å lese statusene. Altså vi er like langt. iPhone eller WP7.

 

Er ikke ute etter noe annet enn å fremme ett poeng om at det ikke er noe mindre scrolling og trykking på en WP7-telefon enn en Iphone. Som du selv sier så "er vi like langt Iphone eller WP7", noe som også var poenget, det er ikke verre på WP7 enn Iphone

 

 

Hva med å bla igjennom Facebook-bildene på iPhonen mens man sjekker statuser? Alt under samme tak. Hurra!

 

Men nå ble det dårlig stemning her, og det er jeg faktisk ikke ute etter. Jeg er selv spent til WP7 kommer ut på markedet. Jeg har kun pekt ut de tingene jeg lagt merke til som potensielt ødeleggende for meg. Men det er enda en stund til en telefon med WP7 dukker opp, så MS har god tid på seg til å forbedre og legge til nye funksjoner.

 

Nå er det ikke slik at man kan se på bildene mens man sjekker statusen, da må man inn i en annen del av Facebook appen, så da er du egentlig like langt der også. Men jeg går ut fra at man på profilen får tilgang til albumene til den personen også.

 

Joda, det er greit at den har ting som ikke passer deg, og det er greit det, jeg er bare sterkt uenig i påstanden om at det er for mye knoting frem og tilbake på WP7, og jeg påpeker samtidig at det ikke er noe annerledes på f.eks. Iphone. Forskjellen ligger i at man på Iphone må trykke på små knapper isteden for å dra fingeren over skjermen.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...