Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

første bil, er litt usikker


Biler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne ikke merke noe dritt når vi hadde en Alfa Romeo 159 i vinter som leiebil i Italia, og en kompis har hatt en Alfa 147 t spark i snart 4 år og har ikke hatt noen problemer enda :p

 

Har fulgt med på Oslo bilauksjon i det siste, og der kan man få bil til laaaaangt under listepriser, samt lignende på Finn.no.

 

Edit: Eneste problemet vi hadde var at diselen frøys, hadde på "vanlig" diesel i byen, men kom opp i høyden med 10 minus den ene dagen, og da gikk motoren 1-2 kilometer, og motoren hørtes ikke helt bra ut, men måtte da dytten på en plass hvor sola sto og skinte:P morsom opplevelse :wee:

Har faktisk en annen kompis som har en 156, men har ikke hatt noen prob. så vidt jeg vet

Endret av cHilfiger
Lenke til kommentar
Kunne ikke merke noe dritt når vi hadde en Alfa Romeo 159 i vinter som leiebil i Italia, og en kompis har hatt en Alfa 147 t spark i snart 4 år og har ikke hatt noen problemer enda :p

 

Har fulgt med på Oslo bilauksjon i det siste, og der kan man få bil til laaaaangt under listepriser, samt lignende på Finn.no.

 

Edit: Eneste problemet vi hadde var at diselen frøys, hadde på "vanlig" diesel i byen, men kom opp i høyden med 10 minus den ene dagen, og da gikk motoren 1-2 kilometer, og motoren hørtes ikke helt bra ut, men måtte da dytten på en plass hvor sola sto og skinte:P morsom opplevelse :wee:

Har faktisk en annen kompis som har en 156, men har ikke hatt noen prob. så vidt jeg vet

 

Vell kan si så mye at jeg så også på samme bil når jeg skulle velge første gang, men ble frarådet abselutt alle jeg spurte, inne på dette forumet og andre personer. Skal du ha en driftsikker bil, ville jeg nok ikke tatt sjangsen nei.Selvom den dog er fin utseendemessig :)

Lenke til kommentar
Vell kan si så mye at jeg så også på samme bil når jeg skulle velge første gang, men ble frarådet abselutt alle jeg spurte, inne på dette forumet og andre personer. Skal du ha en driftsikker bil, ville jeg nok ikke tatt sjangsen nei.Selvom den dog er fin utseendemessig :)

Grunnen til dårlig rykte er jo at idiotene som impoterte Alfa og FIAT i Norge ikke gadd å bruke penger på rust beskyttelse, slik samfunnet fungerer er det bil merkene som får skylda og ikke impotøren.

 

En annen ting er sikkert, man sier tyske biler er gode i komfor, kjør en Alfa, eller Fiat, eller Lancia, da finner dere ut hva ekte kjøre glede er og komfor.

 

Men noen av Alfa 156 har et par dyre feil, så hadde vært smart å fått en eller to smarte bilfolk som du kjenner til å kikke etter det på bilen.(Husker ikke feilene i hodet nå, men er sikkert ikke vansklig å finne på nettet) Nå pleier jo slike auksjoner å sjekke etter feil selv og gi garanti da.

 

Ellers kan jo Mercedes C-klasse være noe.

Unngå å kjøp tyske biler fra 92-94, dårlig stål fra østblokkene, rustbehandlig hjelper mot kanskje en flekk i maks 2 mnd.

Lenke til kommentar
Vell kan si så mye at jeg så også på samme bil når jeg skulle velge første gang, men ble frarådet abselutt alle jeg spurte, inne på dette forumet og andre personer. Skal du ha en driftsikker bil, ville jeg nok ikke tatt sjangsen nei.Selvom den dog er fin utseendemessig :)

 

Og hvor mange av disse hadde eid en da?

Lenke til kommentar
Grunnen til dårlig rykte er jo at idiotene som impoterte Alfa og FIAT i Norge ikke gadd å bruke penger på rust beskyttelse, slik samfunnet fungerer er det bil merkene som får skylda og ikke impotøren.

 

Da snakker du om åttitallet og det var ikke bare rust som plaget de for og si det slik....

 

Det store problemet for både Alfa og Fiat har vært mangelen på seriøse importører, det har vært endel av de de siste ti årene og alle skulle satse stort uten at noe skjedde.

Nå er det vel RSA som har de og de skal satse sier de, de har Suzuki og Isuzu i stallen så de bør ha en god mulighet for og få til noe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en Alfa Romeo 156 Berlina 2001 modell 1.8liter, som jeg kjøpte brukt hos merkeforhandler for 2år siden. Ingen feil så langt og bilen går fantastisk, samt er herlig å kjøre. Har ikke hatt noe rust i det hele tatt. Det skal tilføyes at jeg kjører totalt 17000km i året.

 

Problemer?

Problemene med disse bilene kommer som av de fleste andre merker pga av eieren. Den forrige eieren av min Alfa er sentralt medlem i "alfa club Norway" og en såkalt entusiast, men hadde bla.

 

- Fyllt blå kjølevæske, til tross for at samtlige alfa skal ha rød pga aluminiumstopper.

- Montert KN-filter uten å rense det en eneste gang.

 

Heldigvis oppdaget jeg dette og fikk byttet kjølevæske og renset filter før jeg kunne endt med kjølevæskelekkasjer pga korrosjon, i værste fall kunne dette lekket inn med bensin i motor og herpa pakninger.

 

Det møkkete KN-filteret kunne i værste fall først til ødelagt luftmassemåler og regninger på mangfoldige tusen.

 

Utgifter?

Eneste virkelige utgift jeg har hatt, var da jeg måtte kjøpe tankskrulokk som jeg glemte igjen på bensinstasjon i et senilt øyeblikk. Denne som med de fleste andre bildeler til Alfa (om man vil ha originalt) måtte importeres fra Italia :p Og veldig billig var det ikke. "Men dette er prisen det koster å kjøre italiensk".

 

Ellers må man belage seg på helt vanlig utskiftning av typiske slitedeler, som registerreim, tennplugger og dempere.

 

Vedlikehold er stikkordet

Vedlikehold er viktig, og man kommer laangt med å sjekke væskene og ta vanlig servicehefte service.

 

Gjør man dette, og kjøper bilen fra merkeforhandler, får god dokumentasjon, og bruker den vanlige bruktbil sjekklista (evt får NAF til å sjekke) er jeg overbevist om at en Alfa Romeo holder vell så bra som en annen bruktbil.

Kjøper du med skinnseter så husk for all del at disse også må behandles : D

post-142684-1270427007,1438_thumb.png

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

Opel er gode biler å kjøre, og folk mener de er flinke til å ruste, men her er det som tidligere påpekt eierens behandling som gir utslag for hvordan den blir seendes ut og oppfører seg etter år. Snakker ut om erfaring fra å ha eid en Omega, 4-5 Astraer og en Vectra.

 

Har selv en Opel Astra F jeg er virkelig fornøyd med, selvfølgelig ingen drømmebil (ihvertfall utseendemessig), men som første bil har jeg hatt et par småproblemer:

- Dynamoens regulator røk, men denne akkurat denne dynamoen og regulatoren er laget av Bosch og brukes vel i ørten hundre andre biler, så blir kanskje litt på grensen til å kalle det et Opel-problem.

- Støtdemper var montert feil og studenter er som kjent ikke rike, kjørte i flere måneder uten å bry meg om dette og det har jeg nå fått betale dyrt for. Min egen feil.

- Setebeltet er litt vanskelig å montere, tar dette som en fordel da jeg er TVUNGET til å feste beltet FØR jeg begynner å kjøre.

- Setevarmeren på førerens side fungerer ikke (typisk), men er nå akkurat fikset (det er vår og snart sommer - enda mer typisk).

 

Men hva forventer man av en bil som man ga 11 000 kr for når den var PKK-godkjent og i perfekt stand og som har gått 250 000 og har vært i tjeneste i 15 år?

 

Ellers har jeg byttet bremseskiver og -klosser og det vanlige av oljer, filtere etc, men igjen ikke akkurat bare Opel man må gjøre dette på.

 

Astra har selvfølgelig ikke like god kjørekomfort som en Vectra (har en Vectra B også) eller Omega men passer utrolig godt dersom du bare trenger en bil fram og tilbake og hvor forbruk og økonomi har mye å si.

 

Og min bil er 95-modell med nå tilbakelagt 250 000 km. Personlig tilbakelegger jeg ca. 200 km i hverdagene. Jeg har 1.8 liters med 116 hk, som drar meget godt (regner med den lave vekta på bilen har en del å si for det) og samtidig har jeg et forbruk på 0.6 i gjennomsnitt (eller pappa har det når han bruker bilen, min er litt høyere), og jeg bor i tettbygd strøk.

 

Konklusjon: utrolig fine biler, tysk kvalitet og lave delepriser. Men som med alle andre biler: man sjekker godt etter skader og rust overalt, spesielt under bilen F Ø R man kjøper en :-)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en Alfa Romeo 156 Berlina 2001 modell 1.8liter, som jeg kjøpte brukt hos merkeforhandler for 2år siden. Ingen feil så langt og bilen går fantastisk, samt er herlig å kjøre. Har ikke hatt noe rust i det hele tatt. Det skal tilføyes at jeg kjører totalt 17000km i året.

 

Problemer?

Problemene med disse bilene kommer som av de fleste andre merker pga av eieren. Den forrige eieren av min Alfa er sentralt medlem i "alfa club Norway" og en såkalt entusiast, men hadde bla.

 

- Fyllt blå kjølevæske, til tross for at samtlige alfa skal ha rød pga aluminiumstopper.

- Montert KN-filter uten å rense det en eneste gang.

 

Heldigvis oppdaget jeg dette og fikk byttet kjølevæske og renset filter før jeg kunne endt med kjølevæskelekkasjer pga korrosjon, i værste fall kunne dette lekket inn med bensin i motor og herpa pakninger.

 

Det møkkete KN-filteret kunne i værste fall først til ødelagt luftmassemåler og regninger på mangfoldige tusen.

 

Utgifter?

Eneste virkelige utgift jeg har hatt, var da jeg måtte kjøpe tankskrulokk som jeg glemte igjen på bensinstasjon i et senilt øyeblikk. Denne som med de fleste andre bildeler til Alfa (om man vil ha originalt) måtte importeres fra Italia :p Og veldig billig var det ikke. "Men dette er prisen det koster å kjøre italiensk".

 

Ellers må man belage seg på helt vanlig utskiftning av typiske slitedeler, som registerreim, tennplugger og dempere.

 

Vedlikehold er stikkordet

Vedlikehold er viktig, og man kommer laangt med å sjekke væskene og ta vanlig servicehefte service.

 

Gjør man dette, og kjøper bilen fra merkeforhandler, får god dokumentasjon, og bruker den vanlige bruktbil sjekklista (evt får NAF til å sjekke) er jeg overbevist om at en Alfa Romeo holder vell så bra som en annen bruktbil.

Kjøper du med skinnseter så husk for all del at disse også må behandles : D

 

 

 

 

Hvor mye gav du for denne bilen? sitter å ser på alfaer på finn og andre bruktbilnettsteder.

Er det noen Alfaromeo bruktbilforhandler som har peiling på disse bilene i Oslo-området, så man ikke er uheldig og kjøper et "vrak" til 50 000.

HAr ikke så mye peiling på biler enn at noen er gode og andre mindre gode å kjøre, og jeg har virkelig falt pladask på alfaene jeg har kjørt!!

Lenke til kommentar

Jeg gav 110.000 for denne for 2år siden, hos Motor Forum i Stavanger da disse var merkeforhandler for Alfa og Fiat, da fikk jeg også med 1års bruktbilgaranti. Den eneste seriøse aktøren som jeg kjenner til driver med brukt Alfa i Oslo akkurat nå er AutoItal ,men helt sikkert noen som kjenner til andre.

 

Dette er de samme som driver Ital Bilservice i oslo, og som er spesialisert på italienske biler. Jeg har også god erfaring med vedlikeholdsservice hos disse. Alfa Romeo er utrolig gode biler å kjøre, men kjøper man privat eller hos noe annet enn merkeforhandler eller seriøse importører som Ital. Er det absolutt en stor fordel å vite mer om bil enn bare å se etter feks rust :) NAF-test kan avdekke noe av dette.

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...