Nevnarion Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Aaah, frysninger når vi ser navnene som er skrevet inni hulen. Veldig tydelig at MIB/Flocke fortsatt har mye av Lockes personlighet i seg. Morsom greie når han kastet den hvite steinen og sa at det var en inside-joke også. Var nesten skremmende å se hvor fyllt av frykt Richard var i denne episoden. Han har jo hele veien vært balansert og rolig og alt det der. Nå var han jo helt fra seg av redsel. Flashsidewaysene med Locke føltes til tider litt kjedelige og mye av følelsen av at dette har vi vært gjennom før. Samtidig frydet jeg meg stort over scenene med Hurley, Rose og Ben. Her satt latteren løst. Lo også godt av Franks kommentar til begravelsen, han er vel den karakteren som er mest "normal" i hele serien nå. For han så virker nok hele greia som et eneste stort latterlig sirkus. Endret 18. februar 2010 av Nevnarion Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Aaah, frysninger når vi ser navnene som er skrevet inni hulen. Veldig tydelig at MIB/Flocke fortsatt har mye av Lockes personlighet i seg. Morsom greie når han kastet den hvite steinen og sa at det var en inside-joke også. Var nesten skremmende å se hvor fyllt av frykt Richard var i denne episoden. Han har jo hele veien vært balansert og rolig og alt det der. Nå var han jo helt fra seg av redsel. Flashsidewaysene med Locke føltes til tider litt kjedelige og mye av følelsen av at dette har vi vært gjennom før. Samtidig frydet jeg meg stort over scenene med Hurley, Rose og Ben. Her satt latteren løst. Lo også godt av Franks kommentar til begravelsen, han er vel den karakteren som er mest "normal" i hele serien nå. For han så virker nok hele greia som et eneste stort latterlig sirkus. Det gjør det for meg også, derfor er jeg på hans side. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Da skjønner jeg verken hvorfor du gidder å se på, eller gidder å kommentere det her inne. Vi har fått med oss at du ikke liker Lost lengre, og det er helt greit, det er bare vanvittig lite interessant å lese det flere ganger i samme tråd. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Noen som har fått meg seg de andre navnene som var på veggen i hulen. Om Richard eller noen gamle Others er der? Illana sa jo også at Lapidus var en mulig kandiat... men navnet hans var vel ikke på veggen? Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Noen som har fått meg seg de andre navnene som var på veggen i hulen. Om Richard eller noen gamle Others er der? Illana sa jo også at Lapidus var en mulig kandiat... men navnet hans var vel ikke på veggen? Lostpedia har som alltid masse info. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Danke, trodde ikke det ble oppdatert så fort Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Da vet vi hvertfall en del mer om nummerene! 4 = Locke 8 = Reyes 15 = Ford 16 = Jarrah 23 = Shephard 42 = Kwon Men Kate er ikke der? Han tok jo på henne og. Tipper Kwon er Jin i og med at det ikke er noen andre kvinner på denne listen. Og hvor er Claire? Boone? Søstra hans? Utrolig bra episode! Hva skjedde med å kaste steinen i vannet og si "inside joke"? Vekten viser at den lyse og mørke siden er i balanse. Jacob er død, så den lyse er borte. Vekten er bare ren symbolsk. tittelen "The substitute" referer jo til Locke som vikar-lærer, altså en substitute teacher. Jeg vil heller tro tittelen referer til valgene Sawyer fikk. Han kunne enten la være å gjøre noe som helst, stikke av sammen med Flocke eller bli den nye Jacob. Altås substitute Jacob. Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Tittelen referer nok til flere ting, sånn som det har vært tidligere i lost Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Og hvor er Claire? Boone? Søstra hans? Hvis du sjekker linken Nevnarion kommer med så står alle navnene som var i hula. Deriblant flere kjente navn. Angående meninga med episode navnet. "The title of this episode, "The Substitute", has multiple meanings. It refers to the choice the characters must make, to become a substitute for Jacob or not; John Locke becoming a substitute teacher; Locke's body on Ajira 316 substituting for Christian's on Oceanic 815; MIB taking Locke's form as a substitute for his previous one; etc. " fra lostpedia Endret 18. februar 2010 av Teipball Lenke til kommentar
Moff Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hvorfor tror dere Jacob trenger replacement? Han begynte jo tanken på det tidlig. Da Sawyer og co. var unger.. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Jacob var nok tidlig klar over at MIB før eller senere kom til å lykkes i å drepe han. Allerede på 1800-tallet, i starten av "The Incident", når MIB og Jacob sitter på stranden og MIB sier at "sooner or later I'm gonna find a loophole, my friend", så svarer Jacob at "Well, when you do, I'll be right here." Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hvis Hurley er sjefen til Rose, burde ikke de to ha kjent hverandre da...? Nå husker jeg riktignok ikke alle detaljene fra da Rose kom inn i serien, men jeg tror ikke det var noen umiddelbar gjenkjennelse mellom disse to. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hurley var ikke sjefen til Rose opprinnelig, det er noe som har oppstått i den nye tidslinjen. Som sagt er det ikke bare ting på flyet og etter at de lander, som er forandret, men også ting lenge før flyturen (at øya sank i havet i 1977 har hatt mange flere konsekvenser enn vi aner). Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Virker som alle har et omvendt liv av det de hadde før? Feks Hurley som er blitt heldig, og Locke som skal gifte seg. Og Claire beholde babyen. Endret 20. februar 2010 av pOOf Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Jepp, om ikke direkte omvendt så hvertfall annerledes. Samtidig vil vi nok etterhvert få se at en del ting er ment å skje uansett, som at Charlie skal dø ung f.eks., og det at Locke ble lam. I denne episoden ble det jo hintet rimelig frempå om at han ble lam av en annen grunn denne gangen, og ikke av at faren hans dyttet ham ut et vindu. (Og i forrige episode fikk vi indikasjoner på at Kate kan være uskyldig denne gangen). Endret 20. februar 2010 av Nevnarion Lenke til kommentar
Choekaas Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Må nok en gang takke så utrolig mye for positive tilbakemeldinger! The Substitute Sesong 6 – Episode 4 Da jeg skrev om premieren «LA X» nevnte jeg at dette her var piloten gjennom «the looking glass». Det samme gjaldt What Kate Does som speilet Tabula Rasa, og nå har vi da denne episoden som selvfølgelig speilet episode 4 i den første sesongen: Walkabout John Locke-episoder bringer alltid noe nytt til bordet. De har aldri vært dårlig likt. Selvsagt er noen episoder svakere enn andre, men se på alle sammen: Walkabout, Deus Ex Machina, Orientation, Lockdown, Further Instructions, The Man from Tallahassee, The Brig, Cabin Fever og The Life and Death of Jeremy Bentham. Alle har gitt noe nytt og spennende til serien, hatt mytologiske elementer og en godt skrevet historie. The Substitute fortsetter den trenden og speiler Walkabout, den episoden som muligens har fått best omtale av alle Locke-episoder, og ligger høyt i lister over tidenes Lost-episoder. Flash-sideways Historien begynner med John Locke som kommer hjem og møter en ny hindring. Vi føler utrolig mye for denne mannen. Det er så trist at han kom til Los Angeles etter å ikke ha fått lov til å være med på hans Walkabout. Hele hans liv er trist helt til han kom til øya, og i denne tidslinja eksisterer ikke øya lenger. Alle andre karakterer har små forskjeller, bortsett fra Locke som er fremdeles paralysert. Han faller ned på gresset og slik Peter Avellino falt i «The Economist», begge gangene skrus vannsprinklene på. Locke begynner å le, akkurat som regnet skyllet han ned i piloten, i «All the best Cowboys Have Daddy Issues» eller i «Confirmed Dead». Men så skjer det uventede. Helen kommer ut, de snakker om bryllupet og invitere Lockes far, Helen var flott å se igjen. I sesong 2 gikk vi dypt inn i Lockes bakhistorie. Sesong 1 tok for seg de to store faktorene: Livet før Flight 815 og Anthony Coopers con om nyra til Locke. Sesong 2 gravde en del i disse historiene og gav mye kjøtt på bakhistorien til Locke. Dette trengte vi for at lammelsen skulle få det emosjonelle preget som det hadde da vi fikk vite om det i sesong 3. Den store historien mellom Locke og Anthony Cooper som vi fulgte lenge kom til et bristepunkt i sesong 3, både i fortiden og nåtiden. Helen var med Locke da han var veldig deprimert. Nå skal de gifte seg og invitere faren. Hva har skjedd? Hvis øya sank i 1977, vil det si at Anthony Cooper ødela livet til Sawyer i '76 som vi fikk vite i forrige sesong. Kanskje alt skjedde, Locke ble lurt fra seg nyra, dro til terapier og møtte Helen. De ble sammen. Han tilga Cooper, glemte alt, og gjorde det han egentlig skulle gjøre, forlove seg. Cooper skyldte ingen thugs noen penger denne gangen, så han slapp å falske sin egen død. Likevel gjorde Cooper noe godt for Locke og de fikk tilbake kontakten igjen. Noe forferdelig skjedde, han ble paralysert (fordi dette har alltid skjedd og må skje), de utsatte bryllupet, noen fortalte Locke om Walkabout (om det er Abaddon denne gangen er usikkert) og vi kommer hit vi er nå. Ååååh, The Box Company. Morsomt hvordan et digert hav av cubicles gav veldig mye nostalgi. Det samme kontoret, filmet i Hawaiian Telcom Building, viste oss seriens første Locke-flashback. Her var vi igjen, 6 år senere (eller 6 år tidligere i en annen tidslinje), Randy Nations er den samme, men så utrolig trist at Locke ble sparket. Randy var den første karakteren jeg hatet. Ble veldig irritert på han under Walkabout, da jeg så den episoden for første gang for lenge siden. Nok en gang er han en stor tulling. Det sleske smilet og hilsenen han gir etter han sier «you're fired» er ondskapsfullt. Et annet fint gjensyn var Hurleys gule Hummer. Jeg begynte å lure på hvor den ble av, fordi det ser ut som Hurley sluttet å bruke den etterhvert. Var den parkert utenfor garasjen i «The Lie»? Uansett, vi husker den bilen så godt fra episoden «Numbers» og passet godt med et gjensyn med tanke på at de mystiske tallene kom tilbake igjen i denne episoden. Nå er den parkert rett ved bilen til Locke. (En ting, hvordan kom Hurley seg ut av det lille mellomrommet mellom bilene? ) Nok en gang fungerer ikke liften til bilen hans og Hurley kommer. Helt siden «Numbers» har jeg ønsket at Locke skulle vite at Hurley eide pappeske-selskapet som han jobbet som «Regional collection-supervisor». Vi kom inn i luka, DHARMA-storyline og så var det ikke en viktig hendelse likevel. Her kom vi tilbake til det. Hurley er uansett en flott og hjelpsom person i denne tidslinjen også. Mye mindre innadvendt, siden han er lykkelig. What the, Lynn Karnoff? Denne spådamen fra «Tricia Tanaka is Dead», som David Reyes betalte for å overbevise Hurley om at tallenes forbannelse kan fjernes, jobber for Hurley. Synes også det var interessante komposisjoner av bildet når det gjaldt denne scenen. Locke i sentrum av bildet og henne i sentrum av bildet. Rose kommer også inn i bildet. Her har vi kjente karakterer som dukker opp hele tiden, som sier meg at nå er noe i ferd med å skje med disse tidslinjene. Det som er synd er om at ting er ment for å skje, og for å gjøre livet til Locke enda tristere, så kommer Helen til å dø av en hjerneaneurysme. Locke ender som en lærer på en skole. Lærer i gym og menneskets evne til å unnfange et barn. Stakkars mann, altså. Nok en fin komposisjon av bildet. Liker godt kamerabevegelsen som beveger framover mot Locke ved kateteret. Episoden er regissert av Tucker Gates, som ikke har regissert noen Lost-episoder siden sesong 3s «I Do». Men i kafeteriaen møter han Benjamin Linus, av alle mennesker. Han har en veldig liknende nerdete natur som vi husker han fra tidligere, før alt gikk ad undas i sesong 4. Ok, Ethan Goodspeed kan forklares, fordi han kunne ha vært på ubåten med alle andre kvinner og barn, men Ben var jo sammen med The Others i 1977 med bandasjer rundt livet. Hvordan kom han seg av øya før Jugheads detonasjon? Hva om Jugheads detonasjon ikke sank øya, men ødela all eksotisk energi på øya, som førte til at øya sank over tid? Eller om det ikke var Jughead som sank øya i det hele tatt, men noe som skjedde mye tidligere og derfor ser vi den ene ankhen ved statuen av Tawarets fot. Ergo, Horace Goodspeed og Amy Rom (vi kan neste gjette oss til at hun heter det) eller Roger og Emily Linus fødte og oppvokste sine barn i USA, langt vekk fra øya. Likte godt kommentaren til Locke. «I was just hoping for some Earl Grey.» Aah, Earl Grey Tea. Drikker det hver morgen. Vi så i «Outlaws» at Locke kom ut av jungelen og tilbød Sawyer og Kate noe te. Det er noe jeg ikke har tenkt over, alle disse hendelsene med te. I forrige episode tilbød Dogen Jack noe te etter at Jack holdt på å dø av giftpillen. Bernard tilbød Juliet te, noe hun takket nei til. Claire og Charlie drakk te sammen etter at Claire var angrepet. Er det noe muffens med denne drikken? En annen ting. Locke har samme klokke som Desmond i den andre tidslinjen i «Flashes Before your Eyes». Siden det som skjer i flash-sideways er et speil på det som skjedde/skjer på øya, så vil disse karakter-forbindelsene være speil på det som vi har sett de fem siste sesongene. Locke og Jack sin samtale i «LA X» - Locke og Jack sin samtale i «White Rabbit» Locke klager på Hurley pga hans parkering etter at han har fått sparken fra jobben i denne episoden - Locke klager på Hurley i «Everybody Hates Hugo», fordi han vil slutte med jobben Locke og Rose sin samtale i denne episoden – Locke og Rose sin samtale i «S.O.S.» Ben hilser på Locke og forteller hvem han er – Locke og Ben hilser på hverandre i The Swan. Serieskaper Damon Lindelof har sagt: "We don’t use the phrase “alternate reality,” because to call one of them an “alternate reality” is to infer that one of them isn’t real, or one of them is real and the other is the alternate to being real." Det likte jeg godt. Det blir veldig interessant hva de gjør med flash-sideways. Hvis det derimot hadde kun blitt en «hva om»-tidslinje, der vi ser kule ting som vi alltid hadde hatt lyst til å skje, hadde ikke denne tidslinjen vært noe å følge med på i lengden. Jeg har grublet selv over viktigheten til denne tidslinjen de siste episodene. Jeg tror som flere andre tror, at disse to tidslinjene kommer til å ha mye å si for konklusjonen på serien. Vi går dermed over til Schröedingers katt. Hvis en katt blir plassert i en boks med en radioaktiv kilde som med 50% sannsynlighet sender en partikkel som utløser giftgass som dreper katten, så vet vi ikke om katten er i live eller død, før vi åpner boksen. Derfor må vi si at den er i live og død. 815 landet OG krasjet samtidig. Juliet døde og var i live. Helen giftet seg med Locke og Helen dro fra Locke. Begge disse hendelsene skjedde. Lockes begravelse Før jeg går inn på den begravelsen, vil jeg kommentere scenen i statuen med Ilana og Ben. Ilana samlet sammen Jacobs aske. Veldig «Raiders of the Lost Ark» forresten. Liker veldig godt all bruken av det herlige Jacobs tema, som vil bli et lyspunkt i sesong 5-soundtracket. Hun sier deretter at MIB rekrutterer folk på laget sitt. Tenker at den ultimate kampen står mellom disse to sidene, Jacob og MIBs side, den store krigen Widmore og Bram snakket om i forrige sesong. Ilana sier at MIB er «stuck» med kroppen til Locke. Der har vi noe interessant gitt. Jeg antar at dette betyr etter døden til Jacob, fordi han tok formen som Christian og Alex i forrige sesong. Nå som Jacob er død, er MIB stuck som John Locke. Begravelsen av Locke. Det var triste saker, for jeg har egentlig aldri akseptert døden til Locke. Han har alltid vært der, Locke er aldri død, men det var ordentlig trist å se Ilana, Frank, Sun og Ben begrave han. Noe trist musikk i det de plasserer han ned, det var da jeg virkelig kjente det. John Locke er virkelig dø. Å se det hvite liket hans plasseres ned i en grav er hardt å svelge, selv om vi visste det i sesong 4-finalen. Kan ikke helt akseptere det. Det går bare ikke. Ilana spør om noen kjente han, og ingen svarer. Vel, det har ikke vært mange Sun og Locke-scener egentlig (enda verre med Jin og Locke-scener, de har snakket sammen 2 ganger i hele serien), så det er noe forståelig. Ingenting er tristere enn en begravelse ingen sier noe i. Ingen kom til Lockes visning i «Hoffs-Drawlar Funeral Parlor» i sesong 3-finalen, og begravelsen her var også veldig liten. Men talen til Ben reddet det. Den var veldig fin, og Franks kommentar var aller best: «Weirdest damn funeral I've ever been to». Hans Guam-replikk i 316 er altfor overvurdert og blitt sagt for å være hans beste replikk. Helt uenig, for denne her banker alle hans replikker. The Man in Black Fy søren, for en måte å starte episoden på. Som i «Walkabout», som gav oss første POV (Point Of View) av monsteret. Vi har hatt POVs av monsteret før, men aldri på denne måten. Det så ut som monsteret kunne teleportere her. Jeg tror ikke det er tilfellet, men at monsteret kan kun se og observere, slik som vi så, når det er i full form. Vi vet fra tidligere episoder at monsteret kan deles i tre og deretter samle seg til hel form. Det er i denne fulle formen han kan observere. Likte også godt det store shotet over the Mesa (området i den store dalen der våre karakterer har bl.a. spilt golf) og at monsteret kan gå veldig høyt. Monsteret fikk en veldig majestetisk følelse ved å gå såpass høyt, og vi vet det kan gå høyt slik som vi så i «The Shape of Things to Come». Deretter går det bort til macheten og så er det Flocke igjen. Flott scene. Av en eller annen grunn er Richard fanget i et tre. Antar at det var for å ikke la ham unnslippe. Flocke sier at det er på tide å snakke. Lurte på hva han trenger av Richard, for jeg ville ha trodd at Flocke hadde mye mer kunnskap enn Richard, men etter å sett episoden en gang til er det nok informasjon om denne grotta ved klippen. Han får vite om det, men også inviterer Richard med på laget hans slik Satan har fristet mennesker gjennom bibelen. Richard sier som Walt og Hurley har sagt tidligere. «I'm not going anywhere with you» og faller ikke for fristelsen. Flocke lurte alle sammen, bortsett fra Sawyer, som sitter inntil husveggen og drikker alkohol akkurat som Jack i «Through the Looking Glass». Han sitter i en rotebule og hører på tidlig punk-rock, akkurat som Jack var fan av grunge etter at han fikk det herlige skjegget sitt. Sawyer er en con man og skjønte med en gang at dette ikke var John Locke. En con man kan spotte en annen manns con. Sawyer følger etter Flocke og her kommer en scene som vi kjenner igjen fra en tidligere Sawyer-centric. Han spør Flocke om boka «Of Mice and Men», slik han spurte Ben: «Don't you read? It's from «Of Mice and Men». You'd like it, puppies get killed.» Denne gangen sier Flocke «A little after my time», til tross for at den boka er 70 år gammel. Kjemien mellom Terry O'Quinn og Josh Holloway er veldig god. Det er to karakterer Locke alltid får en god kjemi med og det er Sawyer og Ben. (Kan sikkert legge til Eko, Charlie, Jack og Walt i lista også, men det er de to som topper den). Her er det snakk om to virkelige gode karakterer, flotte skuespillere og samtalene deres i mellom blir alltid klassiske Lost-øyeblikk. Man føler virkelig at dette her, dette VAR monsteret. Terry O'Quinn er utrolig god at han har allerede skapt en helt ny karakter. Det er virkelig noe cinematisk med å gi monsteret en menneskelig side. «I know what it's like to feel joy, to feel pain, anger, fear, to experience betrayal. I know what it's like to lose someone you love.» Jeg assosierer dette med gode gamle villains som føler seg fortapte, som er fanget i sitt eget vebb av dunkle grusomhet, oppslukt av mørket. Jeg tenker f.eks. på Darth Vader, som til syvende og sist viste seg å være et menneske. Det er min favorittdel av en villain, for jeg tror ikke på at det eksisterer ren ondskap hos mennesker. Det finnes ikke ren ondskap i denne mannen her heller, det er bare det at han har en helt ødelagt sjel. Jeg tenker litt på Lucifer som hadde høye tanker om seg selv. Han var ikke skapt som et ondt menneske, men som en god åndeskapning med fri vilje. Han utviklet seg og ble en forfallen engel som styrer helvete. MIB kan jo være noe liknende og er nå fanget på denne øya. Hvem er denne kjærligheten han har mistet? Håper virkelig på en MIB-centric rundt slutten av sesong 6 for å gå litt mer på denne høyst interessante og viktige karakteren. Elsker Giacchinos vri på Locke-musikken. Det høres ut som en mørkere og ny versjon av Locke-about og Locke'd Out Again. Den hører vi i «LA X», men masse her. Den bidrar mye til å se Terry O'Quinn som monsteret. Jeg tror mange lissomfans var ikke helt sikre på O'Quinn som monsteret og ikke Locke, men denne episoden føler jeg forandret på det. Plutselig ser Flocke en gutt med masse blod på hendene. I dette øyeblikket følte jeg nesten at det var litt av John Locke inne i Flocke. Denne usikkerheten til John Locke var der, akkurat som da han ikke fant Jacobs hytte, fant at redningen til the hatch var intet mer enn et fly med heroin eller da han snakket med Richard på 50-tallet. Jeg følte denne usikkerheten her òg, da han så gutten. Litt etterpå jaget han gutten, og ikke forvandlet til godeste Smokey, men han faller ned på gresset, slik som den tragiske originale Locke falt ned på gresset i hans flash-sideways i denne episoden. Gutten ser på Locke og sier: «You know the rules. You can't kill him». Populære teorier sier at dette enten er en ung Sawyer, en eldre Aaron eller en ung Jacob. En ung Sawyer hadde vært kult, men Sawyer burde kjenne seg selv vel? Og jeg liker Aaron = Jacob teoriene, så da heller jeg mer på de to siste. Om det er Jacob som hjemsøker MIB er en interessant tanke uansett. En gang kom en eldre Walt til Locke, kanskje dette er eldre Aaron? Jeg ville trodd at det var MIB som stod for alle hallusinasjoner og visjoner på øya, og nå som han har Lockes form hele tiden, så er det litt mystisk at MIB har et syn av noen andre. Om ikke Jacob kan også ta form av andre, sånn som den evig populære teorien om at Jacob kan ta form av Vincent. Igjen la vi merke til en del av den gamle Locke i MIB. Hjelpeløst ligger han på bakken og roper «Don't tell me what I can't do!» og et sted der inne er den originale John Locke, som slåss for å kaste vekk jerngrepet som The Man in Black har på hans sjel. I mellomtiden prøver Richard å få Sawyer med til tempelet. Jøss, Richard er annerledes i år. Han har tidligere vært en så awesome karakter med kunnskap om alt, besøkt de fleste karakterer i alle de ulike tidslinjene, hatt en stor rolle blant the Others, men nå bryr han seg bare om å pelle seg av gårde til tempelet. Hvert eneste år kommer vi til dette fantastiske lavastein-området. I sesong 1 har vi mange av våre karakterer som går rundt det i Exodus. En scene i «Exodus Part 2 & 3» der Charlie løper rundt denne steinete kystlinja, ser vi en tegning i fjellveggen. Det er ikke lett å se hva det er, men det ser ut som to mennesker som holder noe oppe, og bak dem er det mye blått, som kan minne om en foss. Dette er helt inn i ryggraden av den gamle mytologiske historien i Lost, eller hva? Skulle nesten tro at Jacob og MIBs historie har vært planlagt siden begynnelsen. Neste gang vi besøkte dette stedet var i sesong 2 da Eko bestemte for å gå inn i jungelen i «Abandoned» for å ikke gå den farlige halvøya, og heller komme seg raskere til Mid-section campen. Mest sannsynligvis gikk de da forbi stigen til grotten ved å velge å gå innlands. Vi kom tilbake hit i «Live Together, Die Alone» der Kelvin prøvde å fikse båten til Desmond, i sesong 3 da Desmond skal hente måken, da Juliet får vite om kreften til Rachel, området hele gruppen går i «Through the Looking Glass», stedet der Miles lander i «Confirmed Dead», Richard, Flocke, Ben, Sun, Frank og resten av The Others går langs dette området i sesong 5-finalen og nå er vi her igjen. Dette området som mest sannsynligvis ble til etter en dramatisk vulkaneksplosjon. Rousseau skrev om et krater i kartene hennes og vi får vite om vulkanen i «The Man Behind the Curtain». Mer av Flocke-musikken høres når disse to karakterene går ned de tre stigene ned til grotten. Plutselig faller den andre stigen og Sawyer faller ned. Det er sjeldent jeg tenker dette, men her trodde jeg virkelig at noe galt skjedde på settet og stuntmannen falt ned på ordentlig. Intens scene som må ha tatt mye planlegging for å gjøres på en sikker måte. De kommer endelig til grotten der vi ser en vekt med en hvit og en sort sten. Helt herlig! Og siden The Man in Black har overtaket på øya, kaster han den hvite steinen. Men innerst i grotten kommer vi til toppen av kransekaka for denne episoden. «That is why you're here. That, James, is why you're all here». Hvem hadde ikke gåsehud under denne scenen? Å se alle de kryssede og ikke kryssede navnene på listen bringer meg tilbake til gode klassiske Lost, der vi fikk en stor bunke med mytologisk informasjon som vi screencappet og analyserte. Jeg husker da vi fikk vite om The Numbers, og all analysen rundt disse seks tallene. Eller da vi fikk se Orientation-filmen til The Swan og hvordan vi analyserte hvert bilde eller prakteksempelet som er The Blast Door Map fra «Lockdown», et stort kart på en bombedør med fryktelig mye informasjon om The Dharma Initiative som har blitt skrevet av Stuart Radzinsky. Her har vi et liknende tilfelle igjen. Elsket montasjen av (nesten) alle Jacobs scener fra forrige sesongfinale. 4 = Locke 8 = Reyes 15 = Ford 16 = Jarrah 23 = Shephard 42 = Kwon Locke = 4 I Lostpedias intervju med tidligere Lost-forfatter, David Fury, snakket han om hvor ideen om de ulike tallene kom fra. De skulle bruke tall som var allerede viktige i serien, og 4 kom fra antall år Locke har vært i rullestol. Da passer det fint at Locke er tilegnet dette tallet. I asiatisk kultur er 4 ansett som et uheldig tall. Det er symbolet for død, fordi død på en del av de asiatiske språkene høres ut som tallet 4. John Locke ble i denne episoden krysset vekk, fordi han nettopp er død. Hurley = 8 I motsetning til ulykkestallet til Locke, så er 8 et lykketall i asiatisk kultur. OL i Beijing ble sparket i gang 08.08.08 kl. 8 på kvelden. Aldri har Hurley fått en skramme. Øya har alltid beskyttet ham. Intet tortur, fangenskap eller store skader. Ford = 15 Sayid = 16 Det er ikke så mye interessant på disse to tallene, men det er ikke fordi disse karakterene ikke er gode kandidater, for det er de, men det er bare det at jeg hadde trukket tråder fra der det ikke var noen tråder. (Søk «Apophenia») Shephard = 23 I Lost har 23 vært et mye viktigere tall enn 15 og 16 føler jeg. Her har du Rom 23, flyet som gikk fra gate 23 og antall overlevende fra bakdelen av flyet. Jack Shephard satt også på rad 23 på Flight 815. Jeg tror også at det er Jack som blir den neste Jacob og at vi vil en gang se en liknende scene som vi så i introen på «The Incident». Der Locke og Jack sitter på stranden og ser et cruiseskip komme til øya. Kwon = 42 Grunnen til å inkludere dette tallet, i følge intervjuet med David Fury, er pga «Hitchhiker's Guide to the Galaxy» der dette tallet er svaret på livet, universet og alt. Jeg lurer på om dette tallet er litt spesielt og at Kwon ikke er enten Sun eller Jin, men begge. Jacob tar på dem samtidig, og at kjærligheten deres må ikke tas for gitt. Jin sier også i bryllupstalen at om de separeres, er det som himmelen skal separeres fra jorda. De trenger hverandre, akkurat som Jacob og MIB ikke kan drepe hverandre. Har ikke funnet mer sammenheng mellom tallene og karakterene, men sikkert har noen andre gjort det på nettet. Også er det humoristisk at Kate ikke er med. Er det fordi hun ikke har noen interesse for øya, men bare for å få Claire tilbake til Aaron? Det er nok min teori på denne saken. Jeg tror også at Austens avkryssede navn er et sted i grotta, men vi så det bare ikke, fordi det var ikke viktig. Tror også at vi har Dawson et sted, som Walt. Det fantes tall så høyt som 330 eller noe. Det vil si at han ikke rangerer dem kronologisk, men gir dem et og et tall. En etter en ble krysset ut til vi stod igjen med 4, 8, 15, 16, 23 og 42. Derfor er Hurleys forbannelse så stor, fordi det er de seks tallene som har hatt den største kraften av dem alle, og de seks tallene, de seks karakterene, er de som står igjen for å bli den neste Jacob. Det er veldig interessant å se hvilke andre mennesker som er skrevet på veggen som f.eks. Straume – Jacob så han kanskje på som en kandidat. Jacob har mest sannsynligvis pushet ham til øya, og pushet ham som klarsynt. Nikki? - Hvorfor er hun med? Det er flere portugisiske navn, så Paulo er helt sikkert der óg. Morsomt om Jacob besøkte disse to som unge barn. Rutherford – En gang må vel Jacob ha besøkt henne også, men hvorfor henne? Så er det mange andre interessante på listen som f.eks. forfatteren Gary Troup (som ble sugd inn i motoren), Charlotte, Linus (enten Roger eller Ben), Faraday, Charlie Pace, Juliet, Rousseau, Lacombe og Brennan fra den franske ekspedisjonen, Mattingly, Jones og Cunningham som var tre soldater The Others drepte på 50-tallet, Pierre Chang, Pickett, Karl, Edward Mars og mange flere. Alle har blitt pushet dit de skal være av Jacob. Kaptein Seth Norris var ikke der, og var det første offeret monsteret tok. Hmmm, interessant. Han var ikke en kandidat, mens Frank Lapidus er i følge Ilana, en mulig kandidat. Vi vet jo tross alt at Frank Lapidus skulle være pilot på Flight 815 istedenfor Seth Norris. De tre valgene Flocke gir er enten å gjøre ingenting, bli den neste Jacob eller å komme seg vekk fra øya. Flocke prøver å dra en stor con på Sawyer. «It's just an island». Det er ingenting å beskytte øya for. Ja, denne her må vel ikke James falle for, noe jeg tror han ikke gjør. James henger på Flocke, men jeg tror at han har en plan i ermet. Ellers kan det hende at Sawyer faktisk blir Flockes høyre hånd, og slåss for den mørke siden av øya. Uansett hva, denne episoden har satt opp brikker og utviklinger for seriens konklusjon. Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Så nydelig recap! Virkelig en kjempe jobb! Nå som jeg har fått recap'en til Choekaas så kan jeg glede jeg meg til neste episode Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Flott oppsummering igjen! Jeg har bruk de siste to og en halv ukene på å se sesong 1, 2, 3, 4, 5 og de fire episodene av sesong 6, da jeg etter litt lesning synes at denne serien jeg tidligere så på som veldig forvirrende og rar faktisk kunne være litt interessant. Og etter å ha kjørt gjennom alt som er må jeg bare si at dette er den beste og mest spennende serien jeg har sett noensinne, og det blir uutholdelig lenge å måtte vente fulltid mellom hver episode.. Neste episode kommer om to dager, gjør den ikke? Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Men i kafeteriaen møter han Benjamin Linus, av alle mennesker. Han har en veldig liknende nerdete natur som vi husker han fra tidligere, før alt gikk ad undas i sesong 4. Ok, Ethan Goodspeed kan forklares, fordi han kunne ha vært på ubåten med alle andre kvinner og barn, men Ben var jo sammen med The Others i 1977 med bandasjer rundt livet. Hvordan kom han seg av øya før Jugheads detonasjon? Hva om Jugheads detonasjon ikke sank øya, men ødela all eksotisk energi på øya, som førte til at øya sank over tid? Eller om det ikke var Jughead som sank øya i det hele tatt, men noe som skjedde mye tidligere og derfor ser vi den ene ankhen ved statuen av Tawarets fot. Ergo, Horace Goodspeed og Amy Rom (vi kan neste gjette oss til at hun heter det) eller Roger og Emily Linus fødte og oppvokste sine barn i USA, langt vekk fra øya. Som du sier så ble ethan tatt med til ubåten fordi har var et barn. Og jeg er ganske sikker på at Ben også ble tatt med siden han var tross alt ikke gamle karen. Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 The Substitute - Alle trenger vikarer Min recap av LOST 6x4: "The Substitute" Nok en episode som følger centric-mønstret i sesong 1. "The Pilot" og "LA X, Parts 1 & 2" er multi-centric, "Tabula Rasa" og "What Kate Does" er Kate-centric, og "Walkabout" og "The Substitute" er Locke-centric. Følges hele S1-regla over til neste episode, vil det være en Jack-sentrert episode. Dette vil nok kanskje brytes fort, siden det trossalt er kommet inn et par nye hovedkarakterer siden den tid. Det jeg likte var flashside-way`et med en John Locke uten noe tro på skjebnen, ikke den Locke vi kjenner fra før liksom. Å nå virket han også veldig forelsket i Helen, kanskje han var det sist og men da sto faren hans som en stor hindring. Bare jeg som synes det var et par lyder som var virkelig likt andre lyder iløpet av serien på øya? * Locke's rullestol-trap på bilen, noe av lydene Smokey lager. * Locke's alarmklokke = Timern i The Swan Gøy å se også at Hurley plutselig er verdens heldigste. Ikke bare var han glad etter flyturen, selv hummern hans blir uskadd av trappa til bilen til John. Hummern hans.... Å hvor kul var ikke Smokey-scenen? Kunne nesten vært en ny rullebane på Disneyworld basert på den scenen, sikkert mange Lost-fans som hadde brukt den. Nå er vel alle tvilerne fornøyd med at Man in Black og Smokey er en å samme person? Tviler på at vi nå får se Titus Welliver(den første formen, eller orginalen formen av MiB) i serien igjen, utenom flashbacks(evt. flash-sideways). Franks one-liner: "The weirdest damn funeral I've ever been to" Jeg må bare si dette var en av tidnes beste scener med Frank i, herregud han er så jævelig elskbar. Som jeg har nevnt flere ganger, er han å bli den eneste på serien som er på øya som er den man kan kalle normal. Desmond og Jin også vil jeg si, hvertfall når Desmond ikke har noe mojo på gang. Det som også gjorde scenen veldig morsom var at det var personen som drepte Locke som faktisk var den eneste som sa noe om Locke. Eneste ordentlig scenen vi har sett Sun og Locke sammen uten at det har skjedd noe er jo stort sett bare den episoden("...And Found") hvor Sun mistet gifteringen mens hun gravde ned flaskeposten fra raften. Men nå har Ben og Locke alltid vært et "odd couple" så at Ben var den som sa noe fint kom egentlig ikke som noe bombe. Det var uansett bra å faktisk se det, at det ligger noe menneskelig i Ben også som vi så med Alex. Uansett vi må se scenen igjen: http://www.youtube.com/watch?v=6zSOWIZSDbA Tallene tilbake, med en mening Første spørsmålet mitt er hvorfor vet Jacob om alle disse? Var det øya som sier det til han, eller er det noen andre? Er det hans egene tanker? Åpenbare som Claire(Eller Aaron), Ben Linus(eller Roger), Juliet, Shannon, Charlie Pace, Faraday, Miles(visket ut av en eller annen grunn) Goodspeed = Kan være en av Horace, Amy, Olivia, og Ethan. Fernandez = Nikki ...ZKI = Minkowski eller Radzinsky(?) Lewis = Charlotte Pickett = Danny Pickett eller Colleen Pickett, en av the Others som begge ble drept i starten av sesong 3. Mars = Edward Mars, Marshallen som fraktet Kate som døde kort tid etter Oceanic 815 landet på øya. Troup = Gary Troup(Bakgrunnskarakter som ble dratt inn i motoren i piloten og hadde manus Sawyer leste en gang) Lacombe = En av folkene som var sammen med Danielle Rousseau da hun endte opp på øya. Martin = Karl, kjærsten til Alex ROU? = Alex Rousseau eller Danielle Roussea(?) Chang = Sikkert Pierre, men kan være moren til Miles og. Jones og Cunningham = Soldater som ble drept i 1954 på øya av Others, og Widmore brukte uniformen til Jones. Sullivan = Hypokondern i starten av sesong 1. 3 Episoder - Nok en retur av flere gjesteskuespiller vi ikke har sett på en stund Denne uken og fikk vi flere personer vi ikke har sett på en stund. Dette er hva de andre episodene har gitt oss av tidligere ikke-faste karakterer(eller ikke lengre fast) "LA X": Boone, Desmond(ikke lenger fast, men blir kreditert som det under rulletekstene), Frogurt, Arzt, Cindy, Frogurt, Edward Mars, Emma, Zach og Seth Norris. "What Kate Does": Aldo og Ethan. At Lost sin castinge) i år er så flink på å få tilbake tidligere gjesteskuespiller er virkelig bra. Helen: Ikke bare er dette noe jeg syntes denne "nye" Locke trengte i flash-sideway`et. Men det er også fint for en storfan av Sons of Anarchy som meg å se en fast skuespiller fra den serien på Lost, selv om Katy Segal har vært med før. Segal er forresten er gift med han som har lagd SoA og er ansvarlig for store deler av slutten til The Shield. I tilegg er det første gang siden Lockdown hun er med, som er ca. 4 år siden. Det største plusset i boka til castingen i denne episoden. Randy: Bra bruk av karaktern, som er litt viktig for bakhistorien til både Hurley og Locke. Fremstår nok engang som en drittsekk, akkurat som meningen. Første episoden siden sesongstarten av sesong 4 han er med. Suzanne Krull(Spåkona): Først og fremst så hun rett og slett hjernevasket ut, morsomt hvordan ting skjer i flash-sideways. Første gang siden sesong 3, "Trica Tanka is Dead". Konklusjon: `Twist selv i flash-sideways er herlig, synes ikke dette var så like "tvunget" som det at Kate kom tilbake til Claire som i "What Kate Does". Bruken av Ben i flash-sideway`et var glimrende. Perfekt bruk for Ben, da han i tilegg blir "gjenforent" med den personen på serien han spiller og er på sitt beste sammen med, nemlig Locke. MiB som Locke synes jeg ikke blir like bra. Så hvem flere jobber på denne skolen? Eller går på skolen for den slags skyld og. Alex kanskje? Arzt? Arzt = Naturfagslærer Tom = Musikklærer(yes!) Dette var adeles en episode som tok seg opp fra forrige uke. Følte at ikke like mye minutter som forrige episode ble brukt på "ingenting". Og forstårlig for at de ikke går rett på Claire-spørsmålet/situasjonen. Noen pluss og minus ved episoden for min del: + Bra bruk av gjesteskuespillere + Twist som er gode i flash-sideways(som nevnt) + Fraværet av Jack, Kate og Hurley. - Små irritasjoner i effektene(hula til Jacob) Alt i alt, 9.3/10 får episoden. Min poengoversikt over de andre episodene denne sesongen: "LA X Part 1 & 2": 8.9/10 "What Kate Does": 6.8/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå