Ligaya Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Vil bare henge meg på og si at jeg ser enorm forskjell på NRK 1 og NRK1 HD. Min HD-PVR fra Canal Digital skifter ikke automatisk mellom 720p og 1080i, så jeg må stille den til å sende ut 720p når jeg ønsker å se NRK 1 HD. Kjempefornøyd Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Det er ekstremt viktig at HD dekoderene settes til å gi ut 720p siden NRK1 HD sendes i 720p. Gjør man ikke dette så kan kvaliteten på NRK1 HD lett ødelegges.. Det gjorde en verden av forskjell! takk for tipset Lenke til kommentar
HrMetics Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Klarer meg fint med stream, jeg. Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Pass på at dekoderen er satt til å levere ut 720p. NRK1 HD sender i 720p mens alle andre HD kanaler sender i 1080i. Da er det nok veldig uheldig om dekoderen sender ut 1080i noe de fleste dekodere antagelig gjør default. SÅ man er virkelig nødt til å stille dekoderen fra 1080i til 720p for å kunne se NRK HD som sender i 720p optimalt altså. Så tungvint da. Til en helt annen ting: om jeg ser opptak som er gjort i 720P på min mediaspiller så må jeg stille den fra 1080p til 720p for å få optimal bildekvalitet? Endret 20. juli 2010 av 2die4 Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Også SVT sender i 720p. Grunnen som både de og NRK oppgir, er rett og slett at det blir bedre bildekvalitet av det, totalt sett, særlig på sendinger eller programmer der det er mye som beveger seg, mange panoreringer osv. i, som i 1080i, betyr interlaced, og det er en teknologi for TV-overføring som stammer tilbake fra den gamle billedrørsteknologien, og som egentlig ikke burde ha en plass i moderne digital TV - moderne TV'er har tross alt et panel som er "født" til å ta seg av p (progressive) signaler. Det beste hadde selvfølgelig vært 1080p-sendinger, men det vil visstnok ta for mye plass i nettet. 1080i er et kompromiss, og det kan man også si at 720p er, men sånn er det altså. Forøvrig har også EBU (European Broadcasting Union) foreslått at 720p blir en standard for HDTV-overføringer i Europa. Forøvrig, for å svare på en gammel tråd, så er det ikke vanskelig å se forskjell på NRK HD og NRK1 - når det er HD som sendes, vel å merke. Det er fint at den lille HD-logoen bare dukker opp når det faktisk sendes HD - her kan TV2 HD lære. Jeg er på Altibox. Til ditt spørsmål: Det kommer an på hva som skalerer og omformaterer signalet ditt best - dekoderen eller TV'n. Hvis du har en såkalt full HD TV, så vil den uansett skalere allt den mottar av signal til 1080p, og det er mange som hevder at det er best å sende et progressivt signal til de fleste TV'er - altså 720p, hvis sendingen er 720p. Det gjør at elektronikken i TV'n slipper å de-interlace, i hvert fall. Hvis sendingen er 1080i, må den på et eller annet sted i kjeden de-interlaces til 1080p uansett, og da spørs det hvilken lenke i kjeden som gjør det best - dekoderen/PVR'en eller TV'n. Endret 20. juli 2010 av thomit Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) [...]det ikke vanskelig å se forskjell på NRK HD og NRK1 - når det er HD som sendes, vel å merke. Det er fint at den lille HD-logoen bare dukker opp når det faktisk sendes HD - her kan TV2 HD lære[...]. Det var et utfyllende og informativt innlegg. Jeg har nettopp fått HD pvt fra GET, og når jeg ser på NRK HD og det ikke er HD tegn bak logoen deres så ser jeg fremdeles en helt enorm forskjell fra vanlig NRK. Så det betyr vel at de sender HD uten at de viser det ved å putte "HD" bak NRK logoen? Endret 22. juli 2010 av 2die4 Lenke til kommentar
thomit Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Hmm, nei, det tror jeg ikke - men alt som sendes på NRK HD-kanalen, som ikke er HD, blir jo også oppskalert til 720p, så det er mulig at Get-dekoderen koser seg ekstra når den får servert et 720p signal å jobbe med, hvem vet. Endret 23. juli 2010 av thomit Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) [...]oppskalert til 720p[...] Ja, dette er nok grunnen. Endret 23. juli 2010 av 2die4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg ser forskjellen på SD og HD på vårs DVB-mottak. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) [...]oppskalert til 720p[...] Ja, dette er nok grunnen. Jeg glemte å nevne at det kan ha noe med bitrate å gjøre også - det er sannsynlig at NRK's HD-kanal overføres med betydelig større bitrate (les båndbredde) enn den "vanlige" kanalen - og dette kan utgjøre stor forskjell i bildekvaliteten. Faktisk kan det utgjøre større forskjell i opplevd bildekvalitet, enn det den høyere HD-oppløsningen gjør. Endret 23. juli 2010 av thomit Lenke til kommentar
2die4 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg glemte å nevne at det kan ha noe med bitrate å gjøre også - det er sannsynlig at NRK's HD-kanal overføres med betydelig større bitrate (les båndbredde) enn den "vanlige" kanalen - og dette kan utgjøre stor forskjell i bildekvaliteten. Faktisk kan det utgjøre større forskjell i opplevd bildekvalitet, enn det den høyere HD-oppløsningen gjør. Jaha, bitrate kan gjøre underverker for bildet altså. Jeg var hvertfall for en stund overbevist om at det bare var HD sendinger på NRK HD kanalen. Bildet er virkelig flott selv uten HD bak logoen. Lenke til kommentar
VF-racing Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Ingen av kanalene sender i noe mer enn 720 uansett, så om TV er full HD eller ei har ingenting å si. Jeg har HD boksen til lyse forøvrig. Canal + Sport ESPN America Animal Planet BBC DR Discovery Duna 1 Eurosport Kanal 5 History Chnl Nat Geo Rush TV Norge Silver TV 2 i 1920x1080. Er ikke det full HD ? Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Ingen av kanalene sender i noe mer enn 720 uansett, så om TV er full HD eller ei har ingenting å si. Jeg har HD boksen til lyse forøvrig. Canal + Sport ESPN America Animal Planet BBC DR Discovery Duna 1 Eurosport Kanal 5 History Chnl Nat Geo Rush TV Norge Silver TV 2 i 1920x1080. Er ikke det full HD ? Det er vel snakk om 1080i, og ikke 1080p? Vet at Eurosport tidligere markerte HD-sendingene sine med "FullHD", men dette endret de senere til "NativeHD", antageligvis nettopp fordi de viser 1080i og ikke 1080p. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå