hans A Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg klarer rett og slett ikke å se forskjell på den vanlige nrk sendingen og HD kanalen. På andre kanaler som TVNorge,discovery og andre HD kanaler ser man stor forskjell på HD og den vanlige kvaliteten. Flere som opplverer dette? Har HD-ready panasonic plasma og HD-PVR dekoder fra CD. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Helt enig. Jeg har til tider svitsjet mellom NRK og NRK HD og forskjellen har vært skuffende liten til tider. Ser forskjellen, men i forhold til å bytte mellom f.eks. discovery HD og vanlig er mye større. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ikke alle program som sender i HD på Nrk HD, så en oversikt et eller annet sted i forbindelse med lanseringen, men husker ikke hvor. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Det er en enorm forskjell på nrk og nrk hd. Jeg regner med du har hdmi kabel mellom dekoderen og tv'en siden du ser forskjell på andre kanaler? NRK HD er skal btw. være på kanalnr. 13 dersom du har CD Lenke til kommentar
hans A Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Det er en enorm forskjell på nrk og nrk hd. Jeg regner med du har hdmi kabel mellom dekoderen og tv'en siden du ser forskjell på andre kanaler? NRK HD er skal btw. være på kanalnr. 13 dersom du har CD Ja jeg har HDMI kabel. Det eneste jeg ikke har er FULL HD TV, bare HD Ready. Men som sagt nrk er den enste kanalen jeg ikke klarer å se forskjell på. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ingen av kanalene sender i noe mer enn 720 uansett, så om TV er full HD eller ei har ingenting å si. Jeg har HD boksen til lyse forøvrig. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Ingen av kanalene sender i noe mer enn 720 uansett, så om TV er full HD eller ei har ingenting å si. Jeg har HD boksen til lyse forøvrig. Pass på at dekoderen er satt til å levere ut 720p. NRK1 HD sender i 720p mens alle andre HD kanaler sender i 1080i. Da er det nok veldig uheldig om dekoderen sender ut 1080i noe de fleste dekodere antagelig gjør default. Det står HD i logoen til NRK1 når de sender HD. Når de sender SD oppskalert til HD så er HD logoen fjernet. Slik ser logoen ut på ekte HD sendinger: Hvor stor forskjellen er avhenger av størrelsen på tv'n, kvaliteten på tv'n , avstand til tv'n og ikke minst kvaliteten på øynene som ser. Med min Pioneer 507XA 50 tommer HD ready TV så ser jeg stor forskjell mellom NRK1 HD og NRK1 via satellitt (samme signaler benytter kabelnett). Til og med når NRK1 HD sender oppskalert HD (f.eks. nyheter) så er bildekvaliteten bedre på HD versjonen. Endret 15. februar 2010 av Bobben1 Lenke til kommentar
hans A Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Har snakket med flere andre på samme kabelnett , og heller ikke de klarer å se forskjell på deres TV. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Har snakket med flere andre på samme kabelnett , og heller ikke de klarer å se forskjell på deres TV. Hvilket kabelnett og hvilken dekoder ? Lenke til kommentar
Moella Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg har tv fra Altibox - det er dag og natt i forskjell mellom NRK og NRK HD - selv om NRK er blandt de beste SD kanalene fra før. I motsetning til populær tro så manipulerer ikke Altibox på signalet som kommer inn fra leverandør. mvh Moella Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg har IP-TV gjennom Nextgentel og her merker jeg enormt forskjell mellom vanlig NRK og NRK HD, dog gjelder det kun når det sendes HD materiale. Logoen viser om det er HD materiale eller vanlig SD materiale. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg har en Samsung UE46B7070 og ser veldig stor forskjell på NRK1 HD og NRK når det er HD-sending enten dekoderen (Get) står til 720p eller 1080i (Men jeg foretrekker 720p). Selv når det ikke er HD-sending så er det lett å se forskjell ettersom NRK1 HD sendes med høyere bitrate (og vel også oppskaleres hos NRK). Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 I bakkenettet har jeg sett klar forskjell i skarphet i bildet mellom NRK1 (HD) og NRK2 når de har hatt overlappende OL-sendinger med samme bilde. Og på innendørssendinger har NRK1 i HD vært imponerende. Men på endel utesendinger har HD-sendingene vært skuffende. All snø er gråhvit med elendige kontraster, det er vanskelig å se skispor etc, uansett hvilken innstilling jeg velger på TV-en (noe som somregel funker greit med "kino"-innstillingene mine på europeiske ski- og skiskyting-sendinger). Om dette skyldes at kameramennene i Canada er talentløse til å stille inn kameraene sine i forhold til de europeiske, eller at HD-sendingene er mer komprimert med dårligere fargeoppløsning enn SD-sendinger, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg ser forskjell på kanalene (HD-dekoder fra Homebase), men jeg sliter med at det hakker skikkelig i sendingene, så det gidder jeg ikke. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Men på endel utesendinger har HD-sendingene vært skuffende. All snø er gråhvit med elendige kontraster, det er vanskelig å se skispor etc, uansett hvilken innstilling jeg velger på TV-en (noe som somregel funker greit med "kino"-innstillingene mine på europeiske ski- og skiskyting-sendinger). Om dette skyldes at kameramennene i Canada er talentløse til å stille inn kameraene sine i forhold til de europeiske, eller at HD-sendingene er mer komprimert med dårligere fargeoppløsning enn SD-sendinger, vet jeg ikke. Gråhvit snø skyldes vel vestlandsklimaet i Vancouver Når det gjelder manglende kontrast utendørs så må det skyldes TVen. Kjører selv 720p fra Riks-TV til HD-ready projektor og har enormt bra kontrast og skarphet. Og med et bilde på 92 tommer og 3,5m avstand så sier det endel om kildematerialet Det eneste jeg har sett av dårlig kamerabruk er tendens til overeksponering ved filming i solpartier enkelte ganger. Når folk tydeligvis sliter med å se forskjell på NRK1 og NRK1HD, så må det skyldes små skjermer og omskalering fra 720p. Forskjellen hos meg er nesten som å ta av seg brillene, og jeg er ganske nærsynt Edit: Glemte å kommentere panoreringer. De kjører jo 720p50 og det merkes. Maken til panoreringer har ikke jeg sett på HD materiale. Se på hallen og omgivelsene neste gang kameraet sveiper etter løperne på skøytebanen. Ikke ett rykk eller forstyrrelse av noe slag, helt silkemykt. Imponerende ! Endret 16. februar 2010 av Junkers Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg er også imponert over streams fra nrkol.no. Det er svært høy bildekvalitet til stream å være, det er relativt raskt å spole og man kan også spole i live-sendinger. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg er også imponert over streams fra nrkol.no. Det er svært høy bildekvalitet til stream å være, det er relativt raskt å spole og man kan også spole i live-sendinger. Kvaliteten hos oss er ikke allverden, fordi ADSLen gir begrenset throughput og endel komprimering. Men med rolige scener er det helt akseptabelt å se film. Arkivet er jo et skattkammer hvis man begynner å lete. Masse snacks fra BBC og de skandinaviske kringkasterne. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ok, det er kjedelig da. HD-sendingene streames i max 3,5Mbit/s, og vanlige sendinger i 2,8Mbit/s så det burde jo ikke være altfor vanskelig for en gjennomsnittlig ADSL-linje, men det er kanskje ikke stabilt nok. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) I bakkenettet har jeg sett klar forskjell i skarphet i bildet mellom NRK1 (HD) og NRK2 når de har hatt overlappende OL-sendinger med samme bilde. Og på innendørssendinger har NRK1 i HD vært imponerende. Men på endel utesendinger har HD-sendingene vært skuffende. All snø er gråhvit med elendige kontraster, det er vanskelig å se skispor etc, uansett hvilken innstilling jeg velger på TV-en (noe som somregel funker greit med "kino"-innstillingene mine på europeiske ski- og skiskyting-sendinger). Om dette skyldes at kameramennene i Canada er talentløse til å stille inn kameraene sine i forhold til de europeiske, eller at HD-sendingene er mer komprimert med dårligere fargeoppløsning enn SD-sendinger, vet jeg ikke. Det er helt klart at enkelte kameraer ikke er riktig kalibrert. Bla. et av kameraene på stamplass i skiskyting. Det var et slør/blassed bilde fra dette kamera. Sort blir ikke sort og hvitt blir ikke hvitt. Så også det samme på noen kameraer i langrenn. Men de aller fleste kameraene er helt ok. Edit: Det spørs om ikke dette problemet kan skyldes litt vanskelige lysforhold for enkelte kameraposisjoner. Endret 21. februar 2010 av Bobben1 Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det er ekstremt viktig at HD dekoderene settes til å gi ut 720p siden NRK1 HD sendes i 720p. Gjør man ikke dette så kan kvaliteten på NRK1 HD lett ødelegges.. Testet med 1080i ut på NRK1 HD med min CD HDPVR og da er bildekvaliteten totalt ødelagt. Vertikal oppløsning vises da sterkt redusert på min Pioneer 507. De fleste som ikke er oppmerksom på dette ser nok NRK1 HD som er konvertert til 1080i i HD dekoderen. Er man fornøyd så er det selvfølgelig ikke nøvendig å endre på noe men dersom man ikke ser forskjell på NRK1 og NRK1 HD så bør man forsikre seg at boksen sender ut 720p. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå