Gå til innhold

Hjemmelaget digital sekunderingstavle


Anbefalte innlegg

Jeg har vært på jakt etter en digital sekunderingstavle uten å funnet noen butikker som tilbyr dette, så da må jeg forsøke å få laget en...

 

En digital sekunderingstavle skal fortelle sjåføren hvor mange sekunder han ligger bak/foran raskeste bil. Grønne siffer betyr at han er foran, mens røde siffer betyr at han er bak.

 

 

Ser for meg og bruke sånne små numeriske tastaturer man får kjøpt til pc, også har jeg funnet fram til siffere som visstnok kan skifte mellom grønn og rød visning og som er (i underkant) store nok(Se vedlegg), men det er omtrent der det stopper for meg. Har loddet litt og hadde elektronikk som fag når jeg var i militæret, men jeg trenger hjelp til å finne alle komponentene jeg trenger og lage "wire-diagram" for komponentene.

 

Håper noen kan hjelpe meg på vei?

100122___Digitalt_siffer___Lumex_LDM_424257NI.pdf

post-32505-1266261362_thumb.jpg

Endret av lebiel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nevne at de "siffrene" du legger ved datablad til forøvrig er kun en dot-matrix.

Det er 5x8 rød/grønne LEDs som bare representerer lyspunkter. Dette kan selvsagt brukes til å vise siffer, men er muligens litt vanskelig å starte med hvis du ikke har jobbet litt med mikrokontrollere fra før.

 

Tok et raskt søk på farnell.. Noe slikt hadde kanskje vært bedre egnet?

http://www.farnell.com/datasheets/57153.pdf

Lenke til kommentar

Det har du nok rett i, var ikke klar over at jeg hadde plukket ut en "dot-matrix", ser at det er litt færre kombinasjoner med "strek-tallene".

 

Nytt spørsmål; Går det ann å få til noe med dette tastaturet med USB? Numeric Keypad

(Klippe av USB-kontakten...)

 

Husker fra elektronikktimen at vi lagde "Volvo-240-fest-setebelte-varsling" med releer og mikrobrytere, men det er ikke så mye av det jeg kan overføre til denne case'n...

 

Spørsmål 2; Hvordan får jeg tastaturet og sifrene til å "prate sammen".

 

 

Dette blir litt som å lære en danske skiflygning, men håper folk har tålmodighet...

Lenke til kommentar

Eg mener du må fortelle litt mer om hva du vil oppnå før vi kan si noe konkret :)

 

Slik det ser ut til at du har lagt det opp nå så skal du skrive inn sekundene manuelt via tastaturet? Hvor skal skjerm+tastatur monteres? Snakker vi om at det skal stå i en faktisk bil, ved siden av banen eller hjemme for morro skyld?

Lenke til kommentar

OK, litt mere konkret info;

 

¤ Sekunderingstavla skal være håndholdt, evt monteres på stativ, og holdes opp når "vår" sjåfør passerer i løypa.

 

¤ Ser for meg og montere komponentene på en plate av plexi-glass som kan stå på et stativ med ledning til tastaturet, hvor jeg også kan feste vippebryteren for rødt/grønt lys.

 

¤ Sekundering gjøres manuellt. Er bilen "foran skjema", vipper jeg grønn bryter og taster to sifre som representerer antall sekunder ledelse. Er bilen bak vippes bryteren til rødt osv.

 

¤ Når bryter er vippet i en aktiv posisjon vises "00" i den aktuelle fargen. Første tastetrykk setter inn et tall i høyre felt, andre tastetrykk flytter høyre siffer til venstre og setter inn nytt tall i høyre felt. Systemet resettes ved å bevege vippebryteren som kan ha tre posisjoner; Rødt-Av-Grønt.

Lenke til kommentar

Det du skisserer kan helt sikkert lages med noen enkle logiske kretser. Men...

 

Gjør du dette for å løse et konkret problem eller for å lære noe, evnt kombinert?

 

Eg får følgende ideer:

- Ikke bruk farger for å indikere negative eller positive tall. Sjåføren kjører nok såpass fort og har nok å følge med på at fargen ikke registreres.

- Hva med å registrere rundetidene automatisk/manuelt og få loggført rundetidene + automatisk få opp sekunder?

- Hva med å putte en skjerm i bilen som viser disse sekundene så kan sjåføren se sekundene når han vil og istede konsentrere seg om å kjøre?

 

:)

Lenke til kommentar

1) Hensikten er å løse et konkret problem, og hvis jeg lærer noe underveis så er det rein bonus :)

 

2) Tror det skal gå greit for sjåfør og oppfatte fargene, spesielt hvis det er "farge-ramme" i tillegg. (Plasserer man seg et sted hvor bilene akselrerer, så har sjåførene bedre tid til å "kikke på fuglene")

 

3) Du er helt klart inne på noe når du nevner det med å automatisk generere tidsdifferansen, jeg har bare ikke turt å tenke så langt da mine elektronikk-evner er litt på "kuleramme-stadiet".

Kan nevne at denne tidtakingen gjøres på fartsettaper på skogen, slik at det ikke er snakk om rundetider. Vår mann passerer oss kun en gang. Deltakerene starter med ett minutts tidsintervall og vi bruker en deltaker vi vet er rask og stabil som referansetid. Starter vi stoppeklokken når denne referansedeltakeren passerer et punkt i løypa er det lett og se om de neste deltakerene er foran eller bak ved å se på sekundviseren. Det "riktige" hadde vært og koblet til en digital stoppeklokke som automatisk genererte tidsdifferansen til referansebilen og viste det i de store sifrene.

 

4) En skjerm inne i bilen hvor tidtakingsmannskapet kunne sendt(manuellt eller automatisk) verdien vha radiosignaler til en skjerm i bilen hadde jo vært helt rått. Det er faktisk et poeng at tidtakingen ikke må være distraherende. Men blir ikke en slik løsning litt vel avansert?

Endret av lebiel
Lenke til kommentar

Avansert og avansert. Det er et stort gap mellom kuleramme og den løsningen, for å si det slik. Men oppnåelig? Absolutt :)

 

Eg kan dessverre ikke hjelpe deg helt i mål, da eg selv holder på å lære meg elektronikk igjen. Men eg skal gjøre mitt beste, komme med forslag og kombinert med kunnskapen på dette forumet tipper eg du vil få et supert resultat til slutt. Men eg kan bistå med selve programmeringen av løsningen :)

 

Forslag til løsning:

- En enkel mikroprosessor fra ATmel som tar seg av selve kalkuleringen og tidtakingen(for å slippe å lære seg lodding og den type dilldall kan man bruke Arduino som har en USB port for enkel programmering og en ATmel mikroprosessor på kortet). Arduino Duemilanove.

- I stede for å bruke ekstern tidtaker og så måtte skrive inn sekundene manuelt kan man ha tre knapper(reset, start og stopp). Reset resetter hele systemet(doh). Start starter tidtakingen og stopp stopper tidtakingen. Differansen vises på en skjerm tilkoblet mikroprosessoren(og/eller en datamaskin, for den del). Senere kan man utvide med en trådløs link til bilen for å vise sekunddifferansen der.

Lenke til kommentar
Eg kan dessverre ikke hjelpe deg helt i mål, da eg selv holder på å lære meg elektronikk igjen. Men eg skal gjøre mitt beste, komme med forslag og kombinert med kunnskapen på dette forumet tipper eg du vil få et supert resultat til slutt. Men eg kan bistå med selve programmeringen av løsningen

 

Virkelig morro med så positiv respons!

 

Når det gjelder forslag til løsning så høres det spennende ut med programerbare enheter og USB-tilkoblinger. Hvordan kobler man brytere/siffere/radiosendere til denne mikroprosessoren?

 

Har prøvd å skissere ideene så langt i skissene under.

post-32505-1266325078_thumb.jpg

post-32505-1266325084_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Med mindre noen andre melder sin kompetanse på dette område så tror eg trådløs link bør utsettes inntil hovedenheten er på plass :)

 

Eg vil gjerne teste litt på eget utstyr før eg kommer med en konkret anbefaling av kobling og deler(som sagt, under opplæring :) ). Men i utgangspunktet så ser eg ikke noen problemer med følgende smørbrødliste:

- 1 stk Arduino Duemilanove USB

- 2 stk Valgfrie trykkbrytere

- 1 stk 20MHz krystall

- 2 stk 330ohm motstander

 

Regner med å ha fått alle delene eg har på vei i løpet av neste uke.

 

I tillegg trengs dislayer. Ett for sekundtellingen, men dette er ikke nødvendig egentlig, og et større som viser sekund diferansen. Eg er litt skeptisk til å finne et display som kan vise to farger i den størrelsen du trenger. Men om du finner noen du vil bruke så kan mest sannsynlig det meste kobles til på en eller annen måte. Her blir det kanskje like greit å lage noe selv av LED eller andre lyskilder. Men hvorfor to farger?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Kult prosjekt :)

Jeg synes forslaget om å bruke Arduino er fornuftig for en som ikke er erfaren med elektronikk/programmering.

 

Angående sekundering:

Kan du ikke bruke positivt tall for "foran skjema" og negativt tall for "bak skjema"? Det er sånn det funker i feks GT Legends. Det vil også gjøre valget av display enklere.

 

Ellers vil jeg nevne at Sparkfun har mange fine moduler og komponenter som feks radiosendere/mottakere og displayer samt sensorer ellers.

Lenke til kommentar
Med mindre noen andre melder sin kompetanse på dette område så tror eg trådløs link bør utsettes inntil hovedenheten er på plass :)

 

Eg vil gjerne teste litt på eget utstyr før eg kommer med en konkret anbefaling av kobling og deler(som sagt, under opplæring :) ). Men i utgangspunktet så ser eg ikke noen problemer med følgende smørbrødliste:

- 1 stk Arduino Duemilanove USB

- 2 stk Valgfrie trykkbrytere

- 1 stk 20MHz krystall

- 2 stk 330ohm motstander

 

Regner med å ha fått alle delene eg har på vei i løpet av neste uke.

 

I tillegg trengs dislayer. Ett for sekundtellingen, men dette er ikke nødvendig egentlig, og et større som viser sekund diferansen. Eg er litt skeptisk til å finne et display som kan vise to farger i den størrelsen du trenger. Men om du finner noen du vil bruke så kan mest sannsynlig det meste kobles til på en eller annen måte. Her blir det kanskje like greit å lage noe selv av LED eller andre lyskilder. Men hvorfor to farger?

 

1) Den EVO III versjonen kan godt legges litt på hylla. Som sagt så er det langt over mine evner.

 

2) Handler du inn deler? Var ikke meninga at du skulle blakke deg på detta.

 

3) Grunnen til at jeg ønsker to farger er for å symbolisere enten foran eller bak referansebilen. Pluss eller minustegn blir vanskelig og oppfatte for sjåføren i forbifarta.

Det LED-sifferet Zalo Ultra linka til kan til nød gå, sånn størrelsesmessig. Skal leite etter større.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det noen som kan tipse meg om lærebøker/lesestoff angående Arduino og programmering eller elektroteknikk generellt?

 

Bøkene må være tilpasset en som vil komme igang fra bar bakke... også er jeg veldig svak for norsk tekst... :)

Tja står jo en del for å komme i gang på arduino på deres hjemmesider da, her:

http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage

Og litt mer avangserte greier her:

http://www.arduino.cc/playground/Main/InterfacingWithHardware

 

 

Ellers så regner jeg med at disse to bøkene kan være greie (men har ikke lest dem selv):

Practical Arduino

Electrical Engineering 101 (hehe hvordan de får denne til å bli "RoHS compliant" er et mysterium for meg)

Disse to bøkene ha jo fått gode kommentarer og Electrical Engineering 101 boka tar ting helt fra grunnivå og opp og det følger i tilegg med noe simuleringsverktøy og kalkulatorer står det.

 

PS: arduino programmering er jo nesten bare ren C# programmering så det kan jo være greit å kjøpe en bok om dette (kansje C# for dummies eller noe slikt)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Heisann!

Kult prosjekt, holder selv på med litt elektronikk-knoting, mest analogt da, men holder på med en Atmel ATtiny24 som basis for en 2kanals viftekontroller.

 

Slik jeg ville gjort prosjektet:

(WARNING: Dette blir en haug med synsing på min side, og jeg har opptil masse ganger laget løsninger som er ca. 4,68Millioner ganger overdrevet i konstruksjon og kompleksitet, så ta gjerne posten min med ett tonn salt eller 9).

 

Microkontroller

Atmel og MicroChip er vel de selskapene du mest sannsynlig vi komme borti, Atmel har AVR arkitekturen(AT90, ATtiny, ATMega og ATXMega), mens MicroChip har PIC arkitekturen(PICmicro, PIC10, PIC12, PIC16, PIC18 og PICAXE(genialt navn btw).

Jeg har bare prøvd AVR selv, og etter hva jeg leser rundt forbi på nettet så er det ett fett hvilken du velger, det kommer ned til hva du trenger av innebygde saker. AVR er visstnok den som er mest "allround" med tanke på innebygde funksjoner, men er ikke nødvendigvis "best" likevel, kommer veldig an på prosjektet. JEG hadde valgt AVR, mye pga. at selskapet er norsk.

 

Display

Noe slikt? (riktignok enkel-farve menmen)

Eventuelt bygge selv, litt avhengig av budsjett og slikt.

Displayet over kan drives av en 4511 typ IC HER!.

 

Input

Standard 0-9 keypad(weeee), litt usikker på interface siden jeg ikke har brukt disse selv, men regner med at det ikke er rakettforskning(bilen skal neppe til månen liksom). Da kan du bruke eksempelvis * som "nå kommer det tall som skal vises"-tast og # som gå tilbake til 00 eller skifte farve(foran/etter skjema).

 

Tja... Trenger vi no mere da? Strømforsyning går det sikkert an å ta ifra en gammel pc, trenger vel ikke mere enn 5v til kontroller eller dioder(igjen, avhengig av mye rart).

Boks til å holde keypad i? Isboks kanskje, hvis du vil gå inn for resirkulering :p

 

Håper dette hjalp litt iallefall, og ikke forvirret deg altformye ;)

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...