henrikrox Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei må helt ærlig innrømme at ssd har aldri vært inne på radaren. Men nå som ny PCen er i hus føler jeg at min hdd er flaskehalsen. Har derfor gått til innkjøpen av Intel x25 g2 80gb. Tingen er at jeg lurer på en hel del. 1. Har amd3 chipset (790fx), har dette noe å si på reele ytelse? 2. Jeg hører ord som TRIM, ACHI, noen som kan forklare disse begrepene? 3. Jeg trodde ssd var plug and Play. Men det virker som det er mye jobb før det fungerer optimalt? 4. Jeg går utifra det følger med brønner så jeg kan koble den internt i kabinettet? Skal forresten installere win 7 x64 bit. Hvis noen kan si hva jeg må gjøre før installasjon av windwos (i bios) etter installasjon og i etterkant for å holde ssden rask. Eller linke til en guide. Beklager nybegynnerspørsmål. Har bare aldri brydd meg om ssd før nå. Håper jeg ikke blir skuffet Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Kan ikke finne trådene nå, men det finnes en ssd-tråd + en ssd-bench/optimal ytelse-tråd på samme forumsdel.(Med fulle nybegynnerguider) Endret 15. februar 2010 av War Lenke til kommentar
BAT Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD I disse trådene så finner du masse hjelp. For optimalt oppsett av SSD i W7 så finner du på første side i "SSD-tråden: info om og diskusjons rundt SSD" en god guide for å hjelpe deg med. (merket med bl.a. Ocz) Når det gjelder AMD hovedkort så har de en litt dårligere ytelse enn intel men det er ikke merkbart i annet enn ytelses tester (snakker om ca 5-8%) Forklaring på TRIM Forklaring på NCQ Endret 15. februar 2010 av BAT Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Takk for den, bare fant ikke noe der om TRIM og ACHI. Leste på diverse engelske nettsteder at du må ha gjort en del på forrånd i bios før du i det hele tatt kan begynne å installere windows på ssd'en. Eller er det sånn at jeg bare kan plugge den rett i, så installere windows på den. Uten at jeg vil få veldig mye dårligere ytelse i etterkant. Siden du nevner 10% ytelsestap pga amd, så er jeg litt redd for at hvis jeg ikke har trim og achi aktivert, så vil jeg tape enda mer, og da lurer jeg på om ytelses forskjellen er så stor Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Start, sett ACHI-mode i bios, så restart så boot på OS-cden. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 For å utnytte den ytelsen som en SSD gir så må du ha aktivert AHCI i bios. Ift at man får litt bedre ytelse med intel chipset kontra amd skal du ikke tenke på. Jeg har en X25-M G2 160 GB på et Gigabyta GA-MA790GP-DS4H og det var en kjempestor ytelsesforbedring ift vanlig spinnedisk. Det du må gjøre er: 1. Sett SATA til AHCI i bios. 2. Boot med w7 dvden. 3. Installer på SSDen. 4. Bruk optimaliseringene som nevnt i denne tråden. Gjør du dette så vil Trim være aktiv og du vil nyte et veldig responsivt og rask system. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) siste spørsmålet her nå; ser på biosen min nå og har følgende alternativer; "onchip sata type" så står det "configures the operating mode of the integrated sata2_0-sata2_3 controller. har følgende valg. Native IDE Raid AHCI Så hvis jeg setter den på AHCI og installerer ssd disken på sata0, så western digital på sata 1 og dvd rommen på sata 2. Så vil alt funke som det skal? Har bare 2 disker (med ssd) + dvd rom. Og til slutt, har også lest at man bare skal bruke den native windows 7 driveren til trim, eller burde jeg laste ned den intel toolboxen (eller hva den nå heter) takker for all hjelp så langt Endret 15. februar 2010 av henrikrox Lenke til kommentar
BAT Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hvilket hovedkort bruker du? Diskene dine bør stå på achi men dvd rom'en bør nok stå på en sata port med native ide. Hvis du følger de 4 punktene jeg skrev over så har du installert w7 med ms drivere slik at du har trim. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Jepp og takk for det GA-790FXTA-UD5 er hk mitt, finner ikke hvor jeg stiller inn dvd på native ide. Men skal undersøke litt nærmere når jeg får ssd disken (i morgen). Gleder meg. Så jeg kjører wd disken og ssd disken sammen på achi, så får jeg prøve å finne ut hvordan jeg kjører dvd rommen på ide. Irriterer meg bare at jeg ikke finner det Lenke til kommentar
BAT Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) På mitt kort så kan man sette sataport 5 og 6 til enten ide eller sata. Har ikke du det valget? Her er et bilde av biosvalgene mine: Endret 15. februar 2010 av BAT Lenke til kommentar
BAT Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Da har jeg tittet i manualen til hovedkortet ditt. Valgene du skal gjøre noe med står på side 50. Her er link til den elektronisk på nettet. Sett "Onchip SATA type" til ACHI Sett "Onchip SATA port 4/5 type"til IDE Koble DVD rom til Sataport merket som Sata2_4 eller 5 Koble diskene til Sataport merket som Sata2_0 eller 1/2/3 (bilde av merking står i manualen din på side 7) Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 takk BAT, du er bare genial faktter ikke hvordan jeg ikke så det. Gleder meg vilt til ssd disken kommer nå. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Lykke til med ny disk Når systemet ditt er oppe så foreslår jeg at du titter i benchmark tråden, laster ned AS SSD og Crystaldiskmark 3.0TP og poster resultatene der. Alltid spennende å se hvordan disse diskene yter på forskjellige systemer. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Det skal jeg gjøre BAT takk for tipset Forresten, vet du om at jeg får med 3.5 brønn i pakken eller om jeg kjøpe noe alla dette; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477696 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 De fleste enten fester med borrelåstape eller lerretstape. Disken er veldig lett, avgir lite varme og har ingen bevegelige deler så det er veldig enkelt. Evt så kan du skru den fast med to skruer på den ene siden av harddisk rammen. Ift braketter så følger det med retail utgaven men ikke i bulk. Her er en type brakett som kan kjøpes utenom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå