thomasrh Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei. Jeg har bachelor i datateknikk, men den ble tatt for snart 6 år siden. Da studiet var fullført sommeren 2004 ble jeg umiddelbart innkalt til militærtjeneste som skulle begynne i januar 2005. Dermed gikk det 1,5 år før jeg idet hele tatt begynte å søke på jobber. Kort fortalt gikk det ikke så bra og jeg har jobbet med helt andre ting en det utdannelsen min gikk ut på siden den gang. Nå har jeg bestemt meg for å prøve å komme meg inn i den bransjen jeg tross alt er utdannet for. Det er programmering jeg er interessert i og jeg jeg har holdt meg til dels oppdatert på flere språk og teknologier men jeg føler ikke at jeg har høy kompetanse på noe spesielt. Jeg vurderer dog å søke på masterstudiet i informatikk til høsten (2 år), men frykter at min utdaterte bachelor ikke er god nok for opptak, eller at jeg vil slite veldig dersom jeg kommer inn siden det er så lenge siden jeg studerte. Dessuten er jeg usikker på om jeg egentlig har lyst til å bruke 2 år til på studier. Jeg leser stillingsannonser hver dag, men tørr sjelden søke på noe. Annonsene er ofte skremmende med sine krav om lang erfaring innen forskjellige språk og teknologier. Selv arbeidstitlene skremmer meg ofte fra å søke på stillinger som ellers høres interessante ut. 1. Hvilken teknologi ville dere gått for? Jeg er åpen for det meste, alt fra lavnivå programmering til web utvikling eller .NET/Java. Hvor ligger fremtiden? Jeg heller mest mot å gjøre et forsøk på å fordype meg innen .NET selv om det er Java jeg har drevet mest med. Det er også mange stillinger som nevner SharePoint, noe jeg ikke har vært borti før. 2. Er det noen gode online miljøer for norske utviklere jeg kan prøve å gjøre meg kjent i? Hvor leter eventuelle arbeidsgivere etter kompetanse? Diskusjon.no er bra, men litt bredt. Jeg tenker på mer spesifikke miljøer, f.eks innen .NET. 3. Er det noe poeng i å prøve å fremme seg selv via en slags online portofolie innen denne bransjen i Norge? Jeg har ofte tenkt på at det kunne være en fordel å lage en nettside/blog der jeg kan vise hvilken kompetanse jeg har, men det har blitt med tanken. 4. Noen andre generelle råd til noen med min bakgrunn? Thomas Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Du skulle være kvalifisert for opptak til mastergrad, så ta kontakt med den aktuelle høyskole/universitet og spør! Det er lokalt opptak på master-nivå, slik at det er institusjonene selv som vurderer kandidatene, så dem kan nok gi ganske presise svar på hva som skal til. 1. Spiller ingen rolle. Det som er viktig er at man er god i ett språk, så lærer man det andre etterpå. Det er kort vei mellom Java og C#. Løfter man øynene litt over språkets syntaks og API er det nøyaktig de samme utfordringene som på begge plattformer, og basiskunnskaper som MVC, GRASP, TDD og generelt "hvordan lage god kode", er like gyldige uansett om det er .NET, Java eller Python/Perl/PhP/Tcl/Javascript for den del. 2. NNUG og javaBin er vel de to store. 3. Heller sende åpne søknader og CV'er rundtomkring. Husk at flertallet av stillingene i denne bransjen aldri utlyses, og med mindre du har helt spesiell kompetanse vil dem ikke oppsøke deg heller. Mange ansetter gjerne litt opportunistisk når en god kandidat dukker opp. Har du kompiser fra studietiden din? Ta opp kontakten og la dem få vite at du ser etter jobb. Det er kanskje det mest effektive grepet. 4. Finn ut hva du vil å gå for det. Vil du ut i jobb må du ut å finne potensielle arbeidsgivere, og du må finne dem i større grad enn dem søker etter deg. Endret 15. februar 2010 av MailMan13 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Hvor har du lest at bachelor'en din er gått ut på dato? Høres veldig merkelig ut. Eneste måten å finne ut om du kommer inn er å kontakte lærestedet. Når du vet hvor landet ligger så kan du bestemme deg for om du vil ta en master eller jobbe. Og hvis du vil jobbe er første skritt å søke på jobber. Det er en del jobber ledige nå, men det er også veldig mange søkere. Mange jobber «krever» erfaring med ditt og at du brenner for datt og alt mulig. Dette er en beskrivelse av hvem arbeidsgiverne *drømmer om* å ansette. Samtidig er det mange som faktisk har lang erfaring, og de blir gjerne favorisert. Men det er også jobber hvor det står at nyutdannede godt kan søke, og da er det litt viktig å tenke på at dette ikke betyr at bacheloren må være rykende fersk, men at det ikke er påkrevet med lang erfaring. Dog må du gjøre det klart når du søker at du er motivert for å jobbe med it, og det gjør du blant annet ved å understreke at du har holdt deg oppdatert hele tiden, både av egeninteresse og med tanke på å kunne søke jobb. Det hjelper helt sikkert om du også kan vise til egne prosjekter av ulike slag, gjerne en online portofolie, websider du har laget for foreninger du er med i, opensource-prosjekter du bidrar i eller egentlig hva som helst. Det er vanskelig å komme på noe genialt å sette igang med som ingen har gjort før, men du trenger ikke finne opp hjulet her. Ta deg en surfetur på nettet, finn noe du liker og tenk ut hvordan det kan forbedres. Så er du igang. Når det gjelder teknologi så har du jo Java-bakgrunn og da er det etter mitt syn rimelig opplagt at det er lurt å fortsette med det. Det er ingen blemme å skifte til .Net, og du vil dra nytte av den erfaringen du har med Java, så jeg skal ikke fraråde deg den plattformen heller, akkurat. Begge har det felles at de er godt utbredt i «enterprisesegmentet». Den store forskjellen er at Java-plattformen er fragmentert av natur, uansett hvor du snur og vender deg har du mange valgmuligheter. Med .Net har du stort sett en leverandør og en plattform. Begge deler har fordeler og ulemper, og det er vel rimelig opplagt at begge plattformene vil være med i lang tid framover. Og følgelig er det mange som skaffer seg kompetanse på dette også. Det behøver absolutt ikke være noen showstopper for deg, ville gått for det, og evt. plukka ut en nisje senere i karriæren når du har oversikt nok til å se hva som kan være realistisk å satse på. Sharepoint kjenner jeg lite til siden jeg driver med Java, men du kan lese mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Sharepoint På Javasiden er det andre ting som går igjen. Det er mange organisasjoner som omfavner opensource, så det er absolutt mulig å få hands-on erfaring med akkurat samme teknologi som store, krevende organisasjoner bruker hjemme på lekerommet. Ting som går igjen i stillingsannonser for tiden er -Spring - en stor samling ulike verktøy, blant annet for aspektorientert programmering, persistens, mvc-rammeverk osv. http://en.wikipedia.org/wiki/Spring_Framework Veldig fleksibelt og kan brukes i kombinasjon med mange andre verktøy. Dog har jeg aldri jobbet noe sted hvor det har vært i bruk, så når det står på kravlista i annonsen, kan det fort vekk hende det er nok at du kjenner til hva det er, og ikke at du trenger være en ekspert. Spring er svjv også blitt tilgjengelig på .Net-siden. -Hibernate - persistensrammeverk av typen ORM. http://en.wikipedia.org/wiki/Object-relational_mapping Å flytte data mellom tabellorienterte databaser og objektorienterte programmer er hele tiden en problemstilling når man lager forretningsapplikasjoner i moderne programmeringsspråk. Hibernate er ganske utbredt, men det fins mange alternativer, og de fleste har det til felles at de implementerer JPA-grensesnittet, slik at man kan bytte rammeverk uten å måtte endre kildekoden. Her kommer vi også inn på EJB3 entity beans som jo i praksis er det man ender opp med å lage når man programmerer mot JPA. Alternativer til Hibernate kan være Toplink/EclipseLink og OpenJPA. -Struts - MVC webrammeverk/makkverk. Sånn jeg har fortstått det er Struts litt som Smokie, sånn passe utbredt i verden generelt og uvanlig populært i Norge. Sett deg inn i Struts, i kombinasjon med JSP el JSF, siden du nesten sikkert kommer borti det, men kikk også på andre alternativer. Det er utallige å velge mellom. Jeg foreslår Vaadin, som tar en helt annen tilnærming og abstraherer vekk alt som har med «web» å gjøre, du forholder deg kun til Java, selv om du produserer et dynamisk webgrensesnitt. Ittno xml, html, javascript, ajax, sessions eller noen ting. -Tomcat - webcontainer/webserver som er veldig mye brukt. Her kan du kjøre websider eller webservicer. -JBoss - mye brukt applikasjonstjener, inkluderer ofte tomcat (alternativt jetty). I tillegg har den full container for ejb og er ellers en komplett j2ee-implementasjon. Eller heter det bare je nå for tiden montro? Alternativer her er geronimo, jonas mv. -SQL - databaser kommer du nesten helt sikkert borti uansett. Blant annet via JPA. MySQL er kanskje den mest utbredte, men jeg mener de har et for rotete forhold til SQL-standarden de fortsatt strever med å implementere, og i tillegg er det mye turbulens rundt omkring, hva skjer f.eks. nå som Oracle har tatt over Sun, hvor jo MySQL har holdt hus de siste åra. Ta gjerne en titt på Oracle (Express) eller PostgreSQL isteden, men det viktigste er uansett å lære seg SQL og kunne lage databasespørringer, modellere osv. -Eclipse - utviklingsverktøy/IDE. Er nærmest blitt industristandarden og går igjen i stillingsannonsene. Alternativt er Netbeans eller JDeveloper også veldig bra. Eclipse er ikke min favoritt, f.eks. -Jaxb - java-api'et for xml-håndtering. Eksempelvis kan du definere et xml-skjema (xsd) med f.eks. xml-verktøyene du finner i Eclipse eller JDeveloper, og få generert opp java-klasser som håndterer mapping mellom xml og java. Dette går også hånd i hånd med webservices som jo benytter xml. ESB - Enterprise serial bus. Mellomvare som f.eks. brukes til å sy sammen eksisterende systemer og løsninger. Ex OpenESB, Mule, Sonic ... -Maven / Ant - byggeverktøy. Du vil gjerne ha programmet ditt pakka ned så du kan kjøre det i en applikasjonstjener eller fra kommandolinja. Da skal det kompileres, og resultatet skal pakkes sammen med ymse konfigurasjonsfiler og biblioteker. Maven er enkelt å komme igang med, men samtidig ekstremt avansert og automatisert. Ant er litt mer «rettfram». -Subversion / cvs / git / mercurial ... versjonshåndtering. De to første er vel mest utbredt, men begynner å dra på åra, spesielt cvs. -Scrum - arbeidsmetode som ser ut til å være omfavnet av stort sett alle. Ellers leter arbeidsgivere etter kompetanse f.eks. hos rekrutteringsfirmaer som centerpoint, toptempit osv. og du kan med fordel registrere deg på linkedin.com. Javamiljøet i Norge heter javabin og du finner det på java.no. Endret 15. februar 2010 av quantum Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Har du kompiser fra studietiden din? Ta opp kontakten og la dem få vite at du ser etter jobb. Det er kanskje det mest effektive grepet. Jepp, absolutt. Glemte visst den helt ... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Spesialiser deg innanfor søk med å lære deg SOLR, Compass og Lucene. Eg skal love deg mange som vil positivt overraska over nokon som kan noko "nytt". Søk og indeksering trengs i alle bransjer og svært svært få har noko kunnskap om det(MySQL full text search teller ikkje). Googlesøk i ein applikasjon idag er eit krav frå kunden. Eit anna alternativ er Groovy for Grails, webutvikling i turbofart. Det er også ein fin introduksjon til Spring, Hibernate og Groovy som Grails er samansatt av. Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Oi, jeg hadde ikke forventet så inngående svar. Tusen takk! Spesielt interessant å få så mye informasjon om hvilke teknologier som er greie å kjenne til i dag. Masse her jeg ikke hadde tenkt på, selv om jeg har hørt om det meste. Jeg er enig i at det vil være mest naturlig for meg å gå for Java. Grunnen til at jeg tenker på .NET er egentlig bare at det virker som det er mange flere stillinger som krever det, men det er kanskje bare tilfeldig akkurat nå eller litt innbilning fra min side. Jeg har ikke lest noe sted at graden min er utdatert, det var egentlig bare noe jeg føler selv. Når det gjelder masterstudiet i informatikk så snakket jeg med universitetet i dag og fikk beskjed om at jeg må ta et Operativsystem fag for å kunne søke. Pensum er visst litt forandret siden jeg tok min bachelor, men det er alt jeg mangler. Jeg er uansett veldig usikker på om jeg vil studere i 2 år til. JavaBIN og NNUG visste jeg ikke om, takk! Rekrutterings firmaer hadde jeg egentlig ikke tenkt så mye på heller. Er dette anbefalt innen IT? Jeg har ikke spesielt gode erfaringer med vanlige vikarbyråer. Er det litt det samme? Eller er det lettere å få faste jobber gjennom disse toptempit, centerpoint, osv som nevnes? Takk for alle svar igjen! Thomas. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Vikarbyråer finner nok jobb til deg, bare still krav at du ikkje skal jobbe med it-support. Lønna igjennom vikarbyråer er også skikkeleg dårleg for dei utan erfaring. Men det kjem seg etter 6-12 månedar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå