Gå til innhold

Studiespesialisering - Brannmann?

jorgen8

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er jeg i mitt første som VGS student, har 4,6 i snitt og har valgt realfag som spesialisering (kjemi og mattematikk). Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg vil bli. Yrker som ville passet meg perfekt etter interesse for variasjon og trening er utdanning innen brannyrke. Men er studiekompetanse nok for brannyrke? Må man ha fagbrev? Jeg har selvsagt lest mye utdanningen og yrket, men sitter igjen men noen spørsmål.

Hva er aldersgresen for å søke brannkurset, og for å bli røykdykker? Tjener man mer ved å spesialisere seg til å bli røykdykker? Kan en brannmann tjene over 400.000kr uten å jobbe seg i hjel?

Her er den mulige veien jeg kan ta for å bli brannmann.

Fullføre studiespesialiseringen - Millitæret, førstegangstjeneste 1år ( Går det ann å velge brann her, slik at man har høyere sjanse for å komme innpå brannkurset?) - Ta førerkortet klasse C + Ta dykkersertifikatet - så brannkurset? Er dette en god utdanning for en som faktisk er både god og greit motivert i teori og praksis arbeid?

Tusen takk for alle svar og innspill! :)

Endret av jorgen8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

Nå er jeg i mitt første som VGS student, har 4,6 i snitt og har valgt realfag som spesialisering (kjemi og mattematikk). Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg vil bli. Yrker som ville passet meg perfekt etter interesse for variasjon og trening er utdanning innen brannyrke. Men er studiekompetanse nok for brannyrke? Må man ha fagbrev? Jeg har selvsagt lest mye utdanningen og yrket, men sitter igjen men noen spørsmål.

Hva er aldersgresen for å søke brannkurset, og for å bli røykdykker? Tjener man mer ved å spesialisere seg til å bli røykdykker? Kan en brannmann tjene over 400.000kr uten å jobbe seg i hjel?

Her er den mulige veien jeg kan ta for å bli brannmann.

Fullføre studiespesialiseringen - Millitæret, førstegangstjeneste 1år ( Går det ann å velge brann her, slik at man har høyere sjanse for å komme innpå brannkurset?) - Ta førerkortet klasse C + Ta dykkersertifikatet - så brannkurset? Er dette en god utdanning for en som faktisk er både god og greit motivert i teori og praksis arbeid?

Tusen takk for alle svar og innspill! :)

Heisann.

Jobber selv i et brannvesen så kan prøve å gi deg noen korte svar.

Brannmann er en av norges mest sære utdanninger.

Veldig kort fortalt foregår utdanning slik.

Du må få jobb som aspirant i branvnesen (eller avinor)

Der får du internopplæring, og blir sendt til norges brannskole.

som aspirant er du på brannbil, men ikke som røykdykker. Ofte kjører man og er pumpemann.

Når man er ferdig med aspirantløpet blir man tatt opp som brannkonstabel.

For å komme i betrakning til aspirant stillinger er det forskjellige krav i mange brannvesen. Det er ofte ikke noe krav om fagbrev i noe, men det er ønskelig. Fagbrev viser at du er litt praktisk anlagt i allefall :)

Du er nødt til å ha et avklart forhold til førstegangstjeneste.

Luftforsvaret vet jeg har en tjeneste hvor du kan være "brannmann" på forsvaretsflyplasser. Sikkert en morsom greie :)

Har man førerkort C med utrykningslappen ved siden av stiller man sterkere.

(da sparer branvnesenet penger på å bruke deg, kontra en annen som ikke har.)

Ta kontakt med ditt lokale brannvesen, eller der du ønsker å jobbe og snakk litt med de der. Prøv å få tak i leder beredskap, eller leder for utrykkningsdelen.

Aldersgrenser fins noen steder, men er opp til brannvesen. Oslo lurer jeg på har 23 eller noe. Akser og Bærum tror jeg ikke har denne. Så det må du nesten sjekke ut med aktuelle brannvesen.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...