leftbrain Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Da det er mye jobb og mange hindringer i veien for å kable opp TP/fiber i borettslaget mitt ser jeg på alternativer for gjenbruk av eksisterende kabling. Tenker da primært på koaks-stjernenettet vårt, som er litt mer kapable enn kobberparene som finnes for telefoni. Koaksen er vel ikke regulert utover at utstyr må være godkjent for bruk i Norge, og være innenfor avtalerammene med kabel-TV-tilbyder? Ser for meg distribusjon av en minimum 100/100 "Pipe" fra knutepunkt på loft ut til Ethernet-uttak i hver boenhet, som igjen tilknyttes en "triple play"-tilbyder som strekker fiber inn til bygningen. Teknologien som velges bør kunne leve side om side med eksisterende kabel-TV-tjenester - hvert fall en periode, og derfor bør de operere fra 850 MHz og oppover, men holde seg unna GSM-båndet. ITUs G.hn ser mest lovende ut, selv om det ikke finnes produkter på markedet enda. Av dagens løsninger kan vel MoCa være et alternativ, men har ikke sett dette i Norge før. Skal kabel-TV kobles ut kan vi jo f.eks. vurdere "ETTH" fra Teleste, men dette virker litt datert. Lurer på om noen her har erfaring med bruk av lignende løsninger i Norske kabelnett, og kjenner regelverket rundt gjenbruk av koaks både med og uten signaler levert samtidig? Dette er foreløpig på idéstadiet og jeg kontakter selvfølgelig en profesjonell aktør hvis/når det blir aktuelt å gå videre, og forsøker også evt. å la tjenestetilbyder være med på å finansiere utbyggingen mot en viss kontraktstid e.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå