Gå til innhold

Gjenbruk av koakskabling

Anbefalte innlegg

Da det er mye jobb og mange hindringer i veien for å kable opp TP/fiber i borettslaget mitt ser jeg på alternativer for gjenbruk av eksisterende kabling.

Tenker da primært på koaks-stjernenettet vårt, som er litt mer kapable enn kobberparene som finnes for telefoni.

Koaksen er vel ikke regulert utover at utstyr må være godkjent for bruk i Norge, og være innenfor avtalerammene med kabel-TV-tilbyder?

Ser for meg distribusjon av en minimum 100/100 "Pipe" fra knutepunkt på loft ut til Ethernet-uttak i hver boenhet, som igjen tilknyttes en "triple play"-tilbyder som strekker fiber inn til bygningen.

Teknologien som velges bør kunne leve side om side med eksisterende kabel-TV-tjenester - hvert fall en periode, og derfor bør de operere fra 850 MHz og oppover, men holde seg unna GSM-båndet.

ITUs G.hn ser mest lovende ut, selv om det ikke finnes produkter på markedet enda.

Av dagens løsninger kan vel MoCa være et alternativ, men har ikke sett dette i Norge før.

Skal kabel-TV kobles ut kan vi jo f.eks. vurdere "ETTH" fra Teleste, men dette virker litt datert.

Lurer på om noen her har erfaring med bruk av lignende løsninger i Norske kabelnett, og kjenner regelverket rundt gjenbruk av koaks både med og uten signaler levert samtidig?

Dette er foreløpig på idéstadiet og jeg kontakter selvfølgelig en profesjonell aktør hvis/når det blir aktuelt å gå videre, og forsøker også evt. å la tjenestetilbyder være med på å finansiere utbyggingen mot en viss kontraktstid e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...