EivindS_ Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Disse trådene er jo håpløse. De som kjøper Mac til 18.000 er for de spesielt interesserte. For disse kjøper ikke laptopen mtp ytelse, men av andre grunner. Ellers er det skivebom. Av ytelse i en slik laptop får man et middelmådig grafikkort (9600M GT) og en ganske sterk prosessor. Dårlig combo. Til spill er det ubrukelig i forhold til pris. Til rendering er det også swing and a miss mtp pris. En del vil også trenge en ny skjerm pga den lave oppløsningen. Så man betaler i bunn og grunn tusenvis av ekstra kroner for multi-touch/LED/"design"/batterilevetid/konstruksjon/"OS". Om dette ikke er klart viktigst for konsumenten, er Mac et helt feil valg. Noen mac-brukere prøver å omvende folk med at deres laptop er så mye bedre, uten å vite at folk flest vil ha best mulig ytelse kontra pris og ikke vil betale 10.000 ekstra for multi-touch osv. Det man betaler 10.000 ekstra for er også subjektivt ønskelig/nødvendig eller ei. Hva er så viktig med multi-touch? /thread Endret 20. februar 2010 av EivindS_ Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Disse trådene er jo håpløse. På grunn av sånne som deg som legger frem "fasiter". Gjennomsnittlig (muligens med unntak av skjermen), så er en Mac dyrere enn en PC med tilsvarende hardware. En PC har mer kompatibel programvare. Dette er muligens de eneste riktige punktene som dukker opp i alle disse diskusjonene. Alle andre punkter er opp til personlige preferanser. Jeg liker Apple-maskiner bedre enn alle Windows-maskinene jeg har prøvd. Jeg liker konstruksjonen, designet, hardwaren og OS-et, og jeg regner med at de som kjøper en Alienware-maskin gjør det samme. Det plager ikke meg, og det burde ikke plage dem. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 folk flest vil ha best mulig ytelse kontra pris og ikke vil betale 10.000 ekstra for multi-touch osv. Det man betaler 10.000 ekstra for er også subjektivt ønskelig/nødvendig eller ei. Hva er så viktig med multi-touch? Folk flest vil ha en PC dem skrur på, bruker, og skrur av. INGEN tenker på ytelse når dem bare skal sjekke avisa, lese på forum, sende mail og skrive på. De vil at den skal være der det sekundet dem trenger den, og glemmer den straks de er ferdige. Ang multitouch, så har du tydeligvis ikke prøvd det. Det er bare helt fantaskisk når du kan bruke to fingre på trackpaden og gjøre ting som eller hadde vært knotete, spesielt om du ikke har ei ordentlig mus. Windows har blitt mye bedre med Win7, men det er fremdeles milevis igjen før de har en like lav kunnskapsterskel som mac har for å bruke maskinene. Som andre har nevt er de fleste "brand" maskiner full av bloatware. Mac har ingen bloatware. Det å sette opp og bruke backup-løsningen på mac er en drøm. Det å installere et trådløst nettverk tar deg 2 sekunder. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Støtter Zepticon i hans argumentasjon... Ein ting er iallefall barnslig, når folk skriver at dei hater mac, men har aldri prøvd det. Hvorfor dømme noko du ikkje har prøvd. Det er mykje oftare at dei som har Mac har prøvd pc enn omvendt...... Multitouch er som sagt heilt fantastisk og dei som seier det det er smak har aldri prøvd det. Er du vandt med det kan du ikkje leve uten... Folk får velge selv, og desse Mac vs PC diskusjonane kjem sjeldan nokon veg. Men selv er jeg en lykkelig mac-eigar. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Folk flest vil ha en PC dem skrur på, bruker, og skrur av. INGEN tenker på ytelse når dem bare skal sjekke avisa, lese på forum, sende mail og skrive på. De vil at den skal være der det sekundet dem trenger den, og glemmer den straks de er ferdige. Da vil det også være skivebom å velge mac. Den billigste 15" mac koster 14.000. Man kan få en PC til dette bruket for 4.000. Da kaster man 10.000 ut vinduet. De som kjøper en laptop til dette bruket er opptatt av en så billig laptop som mulig pga de har ingen krav til laptopen utenom det du nevnte. Ang multitouch, så har du tydeligvis ikke prøvd det. Det er bare helt fantaskisk når du kan bruke to fingre på trackpaden og gjøre ting som eller hadde vært knotete, spesielt om du ikke har ei ordentlig mus. Jeg skjønner at det kan være nice å ha, men for å ta eksemplet over videre, så koster det mer enn det smaker. Til bruket du nevnte, er det heller ikke særlige fordeler med multi-touch. Windows har blitt mye bedre med Win7, men det er fremdeles milevis igjen før de har en like lav kunnskapsterskel som mac har for å bruke maskinene. Som andre har nevt er de fleste "brand" maskiner full av bloatware. Mac har ingen bloatware. Det å sette opp og bruke backup-løsningen på mac er en drøm. Det å installere et trådløst nettverk tar deg 2 sekunder. For å sjekke avisen, lese på forum, poste mail, så trur jeg at de fleste får dette til på en PC, uavhengig av kunnskapen brukeren har. Trur det ville gått lettere på en PC enn mac for denne brukergruppen. Bloatware er noe dritt ja. En av fordelene av å kjøpe Clevo, null bloatware Ja, jeg har en Clevo. Skal snart kjøpe ny laptop, og den har multi-touch For all del, har ingenting imot mac i seg selv. Det jeg ikke liker er at noen macbrukere ser seg blind på multi-touch etc, og at folk har råd til å betale 14.000 for en laptop, der bruksområde tilsvarer en PC til 4.000, for å holde oss innen 15". Jada, man får en vanlig, strippet, 13", mac til 8.000. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Da vil det også være skivebom å velge mac. Den billigste 15" mac koster 14.000. Man kan få en PC til dette bruket for 4.000. Da kaster man 10.000 ut vinduet. De som kjøper en laptop til dette bruket er opptatt av en så billig laptop som mulig pga de har ingen krav til laptopen utenom det du nevnte. Jeg mener en mac er vell verdt de pengene. Selv til dette bruket. Jeg kjøpte en slik "billig" pc til min mor, og den maskinen er ikke hva jeg kaller problemfritt PC-hold. Den er laget i plast, billig kjip plast, knappene bråker mye, og trackpaden er elendig. Om katten drar denne i gulvet er det over og ut. Når jeg fikk maskinen var det 5 gig med bloatware på den, og den hadde en starttid på flere minutter. Folk er også forfengelige, og har penger. Da er det _svært_ få maksiner som er i det hele tatt i nærheten av å matche Apple på design. En 27" iMac vil stå i stuene og fremtre som et møbel i like stor grad som skinnsofaen i hjørnet, stressless'ene og flat-TVn på veggen. Må igjen nevne min mor her, da hun bestandig har hatet at vi har hatt PCer stående i stuen, men presterte kalle iMac "en fin datamaskin". Jeg studerer selv Produktdesign, og mener at alt for mange overser viktige områder i en diskusjon som dette, og at dett er noe av grunnen til at dem ender opp i flamewars. Det ender i bunn og grunn på vha du trenger, og hva du er villig til å bruke penger på. Teller design og "coolness", så er Mac en vinner. Teller rå speccs, så kjøper man ikke en mac. Skal man bare lese avisen, epost, se på bilder osv, så har jeg ingen problemer med å anbefale en 13" mac. For all del, har ingenting imot mac i seg selv. Det jeg ikke liker er at noen macbrukere ser seg blind på multi-touch etc, og at folk har råd til å betale 14.000 for en laptop, der bruksområde tilsvarer en PC til 4.000, for å holde oss innen 15". Har fått tilsvarende kommentarer fra venner. "gidder du å bruke så mye penger på en maskin som ikke er noe bedre en min?". Jeg har nå hatt den maskinen i snart 5 år, og den fungerer som om den var kjøpt i går. Og jeg bruker den fremdeles daglig, og har aldri hatt problemer med den. Min exkjæreste skulle ha ny maskin til hun startet studier utenlands i fjor høst, og hun spurte da meg om råd. Det første jeg sa var at jeg ville anbefale en Mac. Hun lo av meg og sa at det var det hun hadde trodd jeg ville si, og at hun heller ville ha en "årntlig" PC. Heldigvis ombestemmte hun seg, og endte med en 13" mac til ca 12 000kr. I følge henne selv, den beste dataen hun har hatt. Det som jeg også synes er morsomt er at hun har et mye mer personlig forhold til denne, en det hun hadde til sin gammle maskin. Og DET er noe jeg misunner Apple veldig, de har skjønnt hvordan man lager en ting som menesker klarer å forelske seg i. Er mulig jeg fremtrer som veldig apple fanboy her, og det er jeg også, men jeg mener selv jeg klarer å se ting fra begge sidene. Men som jeg har sakt så er folk forskjellige, noen mener slik som meg, at de ekstra "featurene" på en mac er verdt den ekstra prisen, mens andre slik som EivindS_, ikke mener det er verdt det. Det kan jer respektere. Men da forventer jeg at folk innser at noen faktisk mener det er verdt pengene, uten at man får slengt dritt tilbake. Merk også at dette gjelder i hovedsak Macbookene og iMac. Jeg er ikke så veldig fan av de stasjonære arbeidstasjonene til Apple (MacPro) da disse er håpløse mtp hardwareoppgraderinger og slikt. Man må liksom kjøre alt nytt. (men de er sexy som faen da!) Endret 21. februar 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg har overvåket denne tråden nøye, helt fra starten. Jeg så meg nå nødt for å gå inn og fjerne noen få innlegg. Trolling, diskusjoner rundt trådstarter og metadiskusjoner hører ikke hjemme her. Men. At en Mac vs PC tråd skulle få stå i en uke, og at alle (med enkelte uheldige unntak) skulle klare å holde seg saklige, som dere her har gjort, er rett og slett imponerende. Kudos til alle som setter diskusjonen i fokus og lar sakligheten seire. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Må si eg har fårstålse for kva du vill fram til Zepticon, har sjølv hat Mac og flere pc-er men må si eg er i favør av pc. Mac har ikkje så mye som før og stille opp med. Spesielt med tanke på byggekvalitet, stabilitet, tilkoblinger og design. Mangen av pc produsentene er mine auge på samme nivå sjølv uten unibody eller alu. Angånde blotware variere det veldig fra produsent, må si at Acer er ein av dei verste eg har vore borti på dette område. Angånde du sa at Mac var fullstendigklar til bruk etter du motatt den er det samme med pc produsenter men ofte må du gjennom regristering menyen til windows før den er klar med alt av drivere instalert. Mac vs Pc er ein diskusjon som kan gå evig, er godt enig at byggekvalitet har apple vore veldig bra men igjen har supporten våre den verste av dei verste. Har aldrig hatt så mye problem med supporten som Apple. Når du har hardware problem på Mac då skal du oppleve at apple svikter deg der. Dette er fra min eigenefaring med apple med Macbook og Ipod. Andre ting eg ikkje er fornøyd med Mac er hardware oppdatering, ein del program koster rett og slett peng og ofte finnest det bedre alternative til Windows som OS. GPU kraft er rett og slett for svak i dei fleste Mac produktene og spel er utelukket vist du har tenkt og spele eit spel som ikkje har støtte på OSX. Men totalt sett er eg fornøyd med Macbook serien, den fungere bra til mangen ting, men er du ein fyr som bryr deg meir om kva som er under panseret har pc bedre utvalg. Endret 21. februar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (...) og spel er utelukket vist du har tenkt og spele eit spel som ikkje har støtte på OSX. Nå vil jeg ikke starte en lang diskusjon rundt dette, men hvis man kjøper en mac for å spille så har man misforstått noe vesentlig. Min oppfatning er at det finnes få maskiner og operativsystemer som kan brukes til alt, til en rimelig penge. At datamaskiner pyntet med den berømte eplelogoen ikke er spillmaskiner ser ut til å være et av de oftest brukte argumentene mot mac. Brukes det samme argumentet mot Linux i like stor grad? Selv har jeg en MacBook Pro jeg bruker til bilderedigering, programutvikling og ymse, mens jeg har en stasjonær maskin med flere Windowsutgaver til spill. Jeg foretrekker MacBooken min () men har absolutt ingenting imot de som måtte foretrekke Windows. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Man skulle tro at beskjeden om å ta metadiskusjonen et annet sted var ganske klar, men tydeligvis ikke da faktisk første innlegg etter modereringen brøt med påmaningene og er blitt slettet. For å ta det med teskje: Diskusjoner rundt trådens verdi, dens rett til liv, om det er en bra tråd, om trådstarter, forsøk på trolling eller avsporing, eller lignende vil ikke aksepteres her. Har man tilbakemeldinger på moderering eller lignende, tas dette på PM med vedkommende moderator. Det tas ikke i tråden. Det vil ikke aksepteres at noen få uromomenter som nekter å innfinne seg etter forumets retningslinjer skal få ødelegge en ellers saklig tråd. Det røde kortet sitter nå løst. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Sjølvsagt er ikkje Mac bygd for speling, men eg er ein person som liker og ha eit system der muligheten ligg der, Men Mac er ikkje den muligheten der. Men uansett bruke eg Windows no pga alternativene og valgene er ikkje så begrenset som Mac og hatt ein elendig opplevelse med kundesupporten deirans + Eg er rett og slett forelsket i RGBLED skjermen til Dell Studio XPS 16! Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Hadde aldri valgt bort mac, en så problemfri, rask og stødig laptop har jeg aldri hatt. Men så har jeg en rimelig dyr stasjonær gaming maskin stående, men så er det jo det det er, en gamingmaskin. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Amen. Siste ord er sagt Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Amen. Siste ord er sagt For hvem? Mac entusiasten som mener at dette er "The holy Macintosh o worthy of worshipping" eller ment som et argument for å overbevise pc brukere at Mac er veien å gå? La meg gi deg noen argumenter for hvorfor jeg ikke rører en Mac : *Dyrt med offisielle oppgraderinger , minnebrikker til 5000-8000 for +4Gb er ikke uvanlig ( http://store.apple.com/no/configure/MC226H/A?mco=MTM4MzY5MjE ). *Tekniske løsninger som er ment å koste forbrukeren , ta feks iPhone og batteriet som ikke kan byttes med mindre man sender inn telefonen på et Apple verksted... *Måten Apple håndterer hvilke programmer som får lov til å kjøre eller ei på feks iPhone. *Måten Apple håndterer Relamasjon og garanti på her i Norge. I tillegg er ikke lenger Apple platformen lenger "bare må ha" for å kunne kjøre en del programvare som før var kun for Mac siden denne også nå er tilgjengelig på Pc. Innmaten i en Apple er nå også basert på x86 og ikke Powerpc så man kan si at forskjellene fysisk mellom en pc og Mac nå er langt mindre. I bunn og grunn så føler jeg at det eneste store som skiller en pc fra en Mac er fokuset Apple har på å gjøre ting strømlinjeformet og pent utseendemessig og til en viss grad brukervennlig , men Apple må passe seg nå for det kommer mye tøff konkurranse i årene fremover mot dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå