Gå til innhold

Mac knuser PC

reminett

Anbefalte innlegg

Enid, ketle. Det første jeg fikk en kamerat med en ny Acer-laptop i sommer til å gjøre var å formatere hele driten. Han ville lage en recovery-dvd av den bloata Vista-partisjonen, men etter at han på ingen måte greide å forklare hva han skulle med den da han sto med en Windows 7-DVD i hånda greide jeg å overtale han. Forrige pc jeg kjøpte med Windows var fra Multicom, og da fikk jeg med Vista-dvden og innstallerte det selv på en tom harddisk. Akkurat slik jeg vil ha det. Selve innstallasjonsprosessen er uansett såpass lett at de aller fleste bør takle dette selv uten store problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha hatt ett par av mine venners nye laptopper inne på "venneservice" så er konklusjonen min at Mac er bedre enn PC fordi du slipper ett helvete med 30 dagers dritlisenser som produsenten har bloatet lapptoppen med. Hvis HP og alle andre hadde gitt F i å legge med all slags mulig egenprodusert møkk og latt det kun være en ren Win 7 installasjon med drivere, så hadde ting vært svært mye enklere for alle.

QFT

Når jeg kjøper maskiner til slekt og venner, så må dem innom meg til en formatering og rensking av alskens dritt. Kjøpte maksin til min mor forige jul, og ut av boksen så hadde den boottid på over 3 min (gidda ikke vente mer da). Formaterer og fjerner alt av skjulte partisjoner dritt og lort. Booted på 30 sek etter at jeg var ferdig med den, og 10 gig ekstra diskplass.

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt ett par av mine venners nye laptopper inne på "venneservice" så er konklusjonen min at Mac er bedre enn PC fordi du slipper ett helvete med 30 dagers dritlisenser som produsenten har bloatet lapptoppen med. Hvis HP og alle andre hadde gitt F i å legge med all slags mulig egenprodusert møkk og latt det kun være en ren Win 7 installasjon med drivere, så hadde ting vært svært mye enklere for alle.

Så du bare kjører på med den konklusjonen at overprisede maskiner med sinnssyke DRM-systemer er det beste? Samt. at denne begrunnelsen din var totalt forstyrra den også.

Det at en tredjepart slenger inn litt bloatware som du sier stemmer nok, men at du ikke kan fjerne det stemmer ikke. Kan som regel fjernes ganske enkelt også. Om jeg husker riktig har jeg sett flere produsenter som har lagt ved en "uinstaller" av noe slag.

Jeg er ingen windowsdisippel selv, men jeg er totalt i mot prisene og DRM-helvette til Apple.

Lenke til kommentar

Enig med deg at alt fra apple er overpriset. Men selv har jeg prøvd både det ene og det andre ifra apple og har hatt en god del problemer med både mac og ipod og er derfor ikke begeistret i det hele tatt over noe fra apple. Og Mac har aldri vært bedre enn pc på alle områder, det er bedre på mange måter. Men begge er gode på sine områder og er såpass forskjellige at det er vanskelig og avgjøre hva som er best men bedre og avgjøre hvilken jobb den passer best til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Jeg vil ikke akuratt si et MAC knuser PC. Jeg syns begge er like bra! Og jeg bruker begge daglig, jeg bruker også Ubuntu daglig, og jeg er strålende fornøyd med alle 3.

Lenke til kommentar
Jeg rebooter Macen min ca 1 - 2 ganger i mnd. Av og til sjeldnere. Til tross for at jeg bruker den 8-10 timer hver dag ifm jobb, og åpner og lukker den veldig ofte. Den spretter rett opp på innloggingsskjermen hver gang jeg åpner den, innen 1 sekund.

Den blir aldri tregere og tregere slik at man til slutt må reboote. De gangene jeg rebooter er det fordi et program har hengt seg.

Det samme kan jeg si om PC-en på jobb, med windows 7. Og PC-en hjemme, den står også på 24/7 i lang lang tid uten noen problemer med ytelse :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Enig med deg at alt fra apple er overpriset.

Det er klart at Apple-produkter har høyere pris enn andre datamaskiner. Apple har ikke i nærheten av samme markedsandeler som andre leverandører i bransjen, og siden det blir laget færre enheter, blir det dyrere å produsere.

Mange av dere har veldig gode poeng, og operativsystemene er bra til sine ting.

Jeg bruker Macen min til "vanlig kontorarbeid" som tekstbehandling, regneark, lysbildevisning/produsering, mail og internettsurfing.

Til kontorprogrammer bruker jeg iWork (kr 750,- hos komplett.no, MS Office Standard koster 2995,- der).

Jeg har aldri savnet noen funksjoner i iWork, og jeg anser meg som en "standard" bruker.

Til internett og mail bruker jeg Safari og Zimbra Desktop (gratis).

Det er klart at det er vanskelig å argumentere for at Mac er mer stabilt enn "vanlig PC". Det finnes jo ytterpunkter i begge tilfeller. Som at det finnes Macer som er fryktelig ustabile og lider av "barnesykdommer", og at det samme er tilfelle med enkelte Windows-maskiner.

Men min erfaring er at Macene jeg og venner og familie har/har hatt har det vært mye mindre problemer med enn med Windows-maskiner. Når det er sagt, så har jeg ingen erfaring med Windows7. Kanskje ting har blitt mye bedre.

Men jeg har vært "motstander" av Mac i alle år, og fikk meg en veldig hyggelig overraskelse når jeg "gikk over".

Når alt kommer til alt så er det snakk om smak og behag. Jeg liker Mac fordi min erfaring er at den er mer stabil, raskere enn tilsvarende PCer og at alt er mer gjennomtenkt. Små ting som irriterende bobler som popper opp for å si at "nå er du tilkoblet nettverket igjen", at IE ikke tillater at du skriver inn en adresse imens den loader en annen side (fordi det du skriver forsvinner med en gang siden er ferdig å loade) og sånne småting som er enkelt å gjøre noe med, men likevel irriterer meg.

Dessuten har jeg aldri før sett noen laptoper som er mer robust og gir en bedre kvalitetsfølelse enn Mac, og jeg har aldri hatt noen "billig-laptop".

Dette er ikke "knusende" argumenter som bekrefter emnet.

Men jeg liker Mac fordi de er solide, mer brukervennlig, jeg opplever færre feil og "heng" og jeg syntes de ser bra ut.

Det er derfor jeg personlig syntes Mac knuser PC.

Men det er selvsagt ikke et faktum at de gjør det.

Lenke til kommentar

Så du bare kjører på med den konklusjonen at overprisede maskiner med sinnssyke DRM-systemer er det beste? Samt. at denne begrunnelsen din var totalt forstyrra den også.

Det at en tredjepart slenger inn litt bloatware som du sier stemmer nok, men at du ikke kan fjerne det stemmer ikke. Kan som regel fjernes ganske enkelt også. Om jeg husker riktig har jeg sett flere produsenter som har lagt ved en "uinstaller" av noe slag.

Jeg er ingen windowsdisippel selv, men jeg er totalt i mot prisene og DRM-helvette til Apple.

At det er enkelt å fjerne 3.parts programvare stemmer ofte ikke, feks er Norton et helvete å bli helt kvitt. Det er også ofte en del drivere som kommer med 3.parts møkk som en ikke kan unngå. Dette gjelder ikke bare HP, men de er blant de værste, derfor nevner jeg dem spesielt.

Man kan mene hva man vil om Mac og deres DRM og propreitære systemer. Saken er at dersom du som privatperson kjøper en Mac som du skal bruke til normale ting man gjør som privatperson på PC så funker alt fra starten av. Du trenger ikke å begynne å avinstallere programvare og å renske maskinen for ting du ikke vil ha.

Ofte sier nerder og fanbois at "jammen det er jo bare å gjøre slik og sånn og sånn, så er det fikset." Folk flest har nok problemer med de enkleste ting og er overhodet ikke interessert i å bruke noen som helst tid på slike ting. De vil slå på PC'n og så komme seg på internett. Punktum. Ferdig. Tenk om en bilmekaniker lo av deg og sa at, "herregud, hvorfor skifter du ikke olje på bilen din selv? Det er jo dritenkelt! Du tapper av den gamle oljen og så fyller du på ny. Hvor jævlig vanskelig er vel det?"

Content is King! Derfor ble iPhone en kjempehit, selv om den var teknisk underlegen en god del andre telefoner da den kom. Selv bruker jeg Android og Windows. Jeg har ikke Mac, ikke iphone, og har ikke tenkt å kjøpe meg det heller, men jeg forstår veldig godt hvorfor folk som ikke er interessert i å bruke mer tid på sin PC enn nødvendig syns at Mac gir en god brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

At det er enkelt å fjerne 3.parts programvare stemmer ofte ikke, feks er Norton et helvete å bli helt kvitt. Det er også ofte en del drivere som kommer med 3.parts møkk som en ikke kan unngå. Dette gjelder ikke bare HP, men de er blant de værste, derfor nevner jeg dem spesielt.

Man kan mene hva man vil om Mac og deres DRM og propreitære systemer. Saken er at dersom du som privatperson kjøper en Mac som du skal bruke til normale ting man gjør som privatperson på PC så funker alt fra starten av. Du trenger ikke å begynne å avinstallere programvare og å renske maskinen for ting du ikke vil ha.

Ofte sier nerder og fanbois at "jammen det er jo bare å gjøre slik og sånn og sånn, så er det fikset." Folk flest har nok problemer med de enkleste ting og er overhodet ikke interessert i å bruke noen som helst tid på slike ting. De vil slå på PC'n og så komme seg på internett. Punktum. Ferdig. Tenk om en bilmekaniker lo av deg og sa at, "herregud, hvorfor skifter du ikke olje på bilen din selv? Det er jo dritenkelt! Du tapper av den gamle oljen og så fyller du på ny. Hvor jævlig vanskelig er vel det?"

Content is King! Derfor ble iPhone en kjempehit, selv om den var teknisk underlegen en god del andre telefoner da den kom. Selv bruker jeg Android og Windows. Jeg har ikke Mac, ikke iphone, og har ikke tenkt å kjøpe meg det heller, men jeg forstår veldig godt hvorfor folk som ikke er interessert i å bruke mer tid på sin PC enn nødvendig syns at Mac gir en god brukeropplevelse.

Amen!

Her snakker vi et utsøkt eksempel på hva det betyr å se ting fra andre sitt perspektiv, selv om man har andre preferanser selv.

Gid hadde jeg vært like flink til det selv :)

Kudos.

Lenke til kommentar
Helt enig i at Mac knuser PC. Mac håndterer bedre utskriftsformater, bildeformater, videoformater, zooming, touchskjerm, er mye raskere i oppstarten og mye raskere i responsen når man gjør forskjellige ting i programmer. Mac har også et bedre brukergrensesnitt og har et uovertruffent design.

Mac kommer til å dominere fremover.

Jeg tror egentlig ikke noe serlig på noen av de påstandene.

Kjøper du den beste mac-en du får til 15k, samten PC med SSD-er i raid og ellers veldig bra spesifikasjoner (for det får man lett for 15k) så vil jeg tro PC LETT eier mac i respons, oppstartstid, og generel hastighet.

Til og med om man installerer Windows på denne PC-er vil jeg tro det går raskere.

Og ellers, hvilke bilde, utskriftsformater er det PC ikke støtter, eller støtter like bra? zooming, hva skal du zoome, og hvordan er mac bedre til å zoome?, touch skjerm, konfigurerte touch til XP senest i gårkveld, tok meg 10 sekkunder, hvorfor er mac bedre der?

OG PC-er kan også ha bra design:

thermaltake_level_10_580.jpg

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Sånn tenker Mac-lots når de påstår at Mac er bedre enn PC uten å kunne skjønne hvorfor eller gi gode argumenter for det:

- "Mac er dyrere enn PC, derfor må det være bedre." Feil. De er dyrere fordi det er tilnærmet null konkurranse på hardware. (Og fordi Apple er sære.)

- "Det er færre som bruker Mac, derfor er jeg spesiell!" Du er ikke spesiell, du er sær og naiv.

- "Det ser så utrolig bra ut på utsiden, derfor funker en Mac feilfritt." Feil. Minner om generell analogi om USA, go figure. Mac er et OS, det er software, det spiller rakt f**n hvordan det ser ut mtp. funksjonalitet. Designet er stilrent, det skal de ha, men personlig begynner jeg å bli drit lei av det samme oppbrukte hvite designet med eple-logoen lysende som en glorie.

Jeg sier ikke at PC er bedre enn Mac, jeg sier ikke at alle skal kjøpe en PC. Hvis du har lyst til å fortsette å føle deg spesiell eller fortsette med Mac fordi du er mer vandt med Mac, så fortsett gjerne med det.

Om man har en blå ball i den ene hånda og en identisk hvit ball i den andre, og man betaler 1.5 ganger så mye for den hvite ballen fordi den er...hvit, da sier det seg selv at man ikke har beina godt plantet på bakken...eller økonomisk sans.

Lenke til kommentar

For å ta noen eksempler på hva du får i en mac som er med på å øke prisen:

- UbiBody i rent aluminium. Makina er laget av et stykke alu som man har frest ut. En PC er laget i sprøytestøpt plast. Produksjonskostnadene er milevis fra hverandre her, og man kunne sikkert laget 100PC kabinetter til prisen av et MacBook kabinett.

Har du mistet en vanligg laptop ned fra skrivebordet? sjangsen er at du må fram med limpistolen etterpå. Eller hatt den i sekken og funnet ut at drikkeflasak di har liggget i press og ødelakt skjermen? Mac bærbare tåler MYE.

- LED skjerm. Igjen, dyrere å produsere enn standard skjermer.

- Multitouch-pad i glass. Betydelig dyrere enn standard trackpad i plast.

- Batteri. Med 7timer batteritid så regner jeg med at batteriet er over standard.

- Småting som MagLock på ladekabelen, om du rykker i kabelen så løsner den is tedet for å ta med hele maskina i gulvet. Innebygget Blåtann. Magnetisk lukking av "toppen" som faktisk funker. Webcam og Mic.

Så, dette er standard på samtlige maskiner fra Apple. Maskiner fra HP/Acer/Dell/Lenovo er milevis fra mtp på byggekvalitet og utstyr ut over faktiske "specs". MIn iBook er nå 4.5 år gammel, og har overlevd 2.5 acer maskiner som min kompis sverger til.

Så dere som skriver at Mac er dyrere, så er det faktisk en grunn, og jeg mener det jeg har listet er svært viktig på en laptop som man skal ha med seg rundt ofte.

Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt argumentet ditt der. Du har til dømes: Dell Studio XPS med RGBLED som igjen er mye dyrere en vanlig LED skjerm. Hp og andre levrandørene har hatt LED skjerm lenge no og oppløsningen er ikkje spesielt høg på Macbooks...

Angånde touchpad er da smak og behag. Batterilevetiden er ikkje spesiell heller siden flere laptoper har komt no på markedet med 8+ batterilevetid. MagLock har eg ikkje hørt om men har samme systemet på Dell laptopen der at strømkabelen henge bra fast men når man bruke krefter på ledningen løsner den. Hp har også ein lignende løsning. Blåtann har du på flere laptoper til og med 3G. Samme er det med resten.

Byggekvalitet har apple ikkje vore noe serleg bedre en resten. Har sett flere Macbook der at knapper løsner, tuchpad slutte og fungere osv. Men skal vere enig med at det har vore mindre problem med Mac på ein del område igjen er da smak og behag.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Ser ikkje heilt argumentet ditt der. Du har til dømes: Dell Studio XPS med RGBLED som igjen er mye dyrere en vanlig LED skjerm. Hp og andre levrandørene har hatt LED skjerm lenge no og oppløsningen er ikkje spesielt høg på Macbooks...

Angånde touchpad er da smak og behag. Batterilevetiden er ikkje spesiell heller siden flere laptoper har komt no på markedet med 8+ batterilevetid. MagLock har eg ikkje hørt om men har samme systemet på Dell laptopen der at strømkabelen henge bra fast men når man bruke krefter på ledningen løsner den. Hp har også ein lignende løsning. Blåtann har du på flere laptoper til og med 3G. Samme er det med resten.

Byggekvalitet har apple ikkje vore noe serleg bedre en resten. Har sett flere Macbook der at knapper løsner, tuchpad slutte og fungere osv. Men skal vere enig med at det har vore mindre problem med Mac på ein del område igjen er da smak og behag.

Ja, leverandører har det, men hva er prisen på disse? Leverer dem full alu, LED og mulittouch på en laptop til 12000? Vil gjerne se eksempler på maksiner du mener har samme kvalitet mtp exteriør som apple har på sine.

Et PC fulltower i plast koster rundt en tusenlapp. Lian-Li i rent alu koster 3200. Det er klarta t her ebtaler du extra for et kabinett som du ikke klarer å ødelegge ved et uhell. samme med UniBody.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

@Zepticon: Jeg må desverre meddele at, ikke altfor sjokkerende, argumentene dine er helt uholdbare. Om man ønsker en PC med de samme komponentene og produksjon av kvalitetsstøping av kabinett blir dette, ja, sikkert like dyrt som en standard Mac, og også sikkert dyrere om man ønsker enda bedre, men når man går til innkjøp av en PC har man hvertfall valget, DET har ingen Mac-forbruker. Nok en gang tåpelige argumenter for Mac, desverre. :/

Lenke til kommentar
@Zepticon: Jeg må desverre meddele at, ikke altfor sjokkerende, argumentene dine er helt uholdbare. Om man ønsker en PC med de samme komponentene og produksjon av kvalitetsstøping av kabinett blir dette, ja, sikkert like dyrt som en standard Mac, og også sikkert dyrere om man ønsker enda bedre, men når man går til innkjøp av en PC har man hvertfall valget, DET har ingen Mac-forbruker. Nok en gang tåpelige argumenter for Mac, desverre. :/

Hæ?

Folk sier: "Mac er overpriset." Jeg sier: "Nei, mac har andre kvaliteter en bare rene speccs som folk betaler for. Unibody er ett av dem"

Om du vil ha en billigst mulig maskin med råest speccs, uten tvil kjøp en "vanlig PC".

Om du ønsker det billigs mulig, kjøp en billig PC.

Om du vil ha en PC som tåler en trøkk, og som ser, etter min mening, helt rå ut, kjøp en Mac.

Jeg sier ikke at mac er for alle. Men jeg sier at dem som klager over prisen, bare kan ta seg en bolle, for det argumentet holder ikke. Jeg kan kjøpe argumentet med at du ikke er villig til å betale extra for unibody, LED-skjerm og multi touch, men for andre så kan det være make or break it. Maskinen er ikke overpriset fordi du ikke trenger alle featurene i den. Nytter ikke å overse halve featurelisten når man sammenligner priser.

Man kjøper ikke en ferarri og sier den er overpriset fordi du bare får 2 seter, mens du ahr bruk for 5? Eller at en 20" TV er overpriset fordi du bare skal bruke den til å se værmeldingen på? Eller si at et kombinert frys/kjøleskap er overpriset fordi du får bare halparten av plassen kontra et vanlig kjøleskap av samme størrelse?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Noe overpriset har samtlige Mac-modeller vært, men blant annet de nye iMac-modellene gir meget for pengene. Sammenligner man med andre firmaer hva byggekvalitet angår, ser en også der at dette bringer prisen opp, eksempelvis Lenovo. Som tidligere nevnt kan det stilles spørsmål om hvor holdbare MacBook-ene egentlig er, men alu-rammen er iallfall et solid konstruksjonsdesign.

Lenke til kommentar

La oss ta ein enkel samanligning mellom

Dell Studio 15 og Macbook Pro

+ Dell

Høgre oppløsning på skjermen.

Mobilt Bredbånd

Blu-ray

HDMI

Surroundlyd

+ Macbook

Unibody

Multitouch

Vekt (2.45 kg vs 2.8 kg eller 3 kg variere med 6 eller 9 cellers fra Dell)

Batterilevetid (7 timer vs 4 timer (6 cellers) eller 5,5 timer (9 cellers))

No har eg samanligt dem litt enkelt, men allerede no ser vi klare ting som er anderledese. Vist eg skulle tatt med spec har Macbook så og si svært lite og stille opp med når Dell sin Studio model har allerede nye I7/i5 og ATI HD5470.

Gjerne forklar meg at her ein pc til 7-9k ikkje er eit bra kjøp forhold til Macbook. Snakker du om design har den flere utvalg som du kan velge i. Sjølvsagt har den ikkje Alu til Macbook men er den verd dei absurde prisene?

Lenke til kommentar
On-topic så har jeg aldri brukt en mac og er enig med de som sier at du alltid har måtte betale mere for mindre når du kjøper en mac. Om jeg skulle kjøpe en mac så hadde det vært av ren nyskjerrighet for å lære å bruke mac os'et. Å si at mac er penere enn "pc" når det finnes en million forsjellige design blir for dumt. Ta HPs Envy modeller f.eks, de ligner til og med på mac, men knuser dem på ytelse. Snakket med en fyr som hadde en Envy 15-1195 (I7 cpu, 8GB minne, ATI5830 DX11 grafikk) med SSD 160GB hoveddisk. Denne bootet som regel på rundt 6-10 sekunder med W7.

HP Envy 13-1099 hos komplett.no: 13.495,-

Apple MacBook Pro 13" komplett.no: 12.990,-

Macbooken har både bedre minne og kraftigere CPU. (og er laget i pure alu)

HP Envy 15-1195 15.6" WUXGA komplett.no: 19.995,-

Apple MacBook Pro 15" komplett.no: 15.480,-

Her har Macbooken mye dårligere CPU og minne. Regner med denne er omentrent like god når apple implementerer i5 og i7 i sine bærbare. Apple's nåværene 17" starter på 19.480 hos komplett.no

Og om man kjøper bærbar til 20laken så er pris forholdsvis uintressant uansett.

Men se på 13" så ser man jo at noen må spise i seg ordene om at mac er dyrt!

Edit: LED skjerm og multi-touch er for lengst kommet til "pc" så det er ihvertfall et utgått argument.

Problemet er at man sier "fyf det er dyrt, man kan få kickass bærbar til 7000kr". Da har ikke disse LED/multitouch. Hjelper lite om highend modellene har det når det er de billige som brukes i argumentet.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...