Gå til innhold

Bør ytringsfriheten gjelde drapstrusler?

Should freedom of speech include death threats?  

90 stemmer

1. 1. Bør man ha lov til å si at homofile fortjener å bli drept?

• Ja
      27
    • Nei
      61
    • Ingen formening
      4
  2. 2. Hva er din personlige mening?

• Homofile fortjener å bli drept
      1
    • Homofile fortjener ikke å bli drept
      45
    • Ingen formening
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kvifor snakkar du engelsk no?

Jeg har tatt han for copy paste et lang innlegg som han hentet fra en engelsk språklig blogg. Så jeg antar at han skriver engelsk for å skjule hans plagiat...

I didn't ask what the law says. I asked what the law should say. Major difference.

Å true et annet individ er ikke etisk forsvarlig. Men siden du forkaster hele den etiske moralen så kan jeg ikke svare på ditt dilemma.

Angående propagandaloven så er dette for å forhindre massespredning av løgner. Det er til samfunnets gode at man for servert fakta, ikke løgn. Hvis propagandaloven forsvinner kan man i prinsippet lære barn at 9/11 var egentlig styrt og planlagt av president Bush

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
kvifor snakkar du engelsk no?

Jeg har tatt han for copy paste et lang innlegg som han hentet fra en engelsk språklig blogg. Så jeg antar at han skriver engelsk for å skjule hans plagiat...

Takk :) enda ett mysterium løst.

Jeg har enda ikke funnet ut hvorfor enkelte menn går med mobilen i beltet, når de meget enkelt kunne fått plass til mobilen, nærmere millimeter, lengre nede i lomma.

Livet er fult av mysterier.

Lenke til kommentar
du forkaster hele den etiske moralen så kan jeg ikke svare på ditt dilemma.

Wrong.

Det er til samfunnets gode at man for servert fakta, ikke løgn.

We cannot criminalize lying, only fraud.

Hvis propagandaloven forsvinner kan man i prinsippet lære barn at 9/11 var egentlig styrt og planlagt av president Bush

It's up to you what you teach your children, as long as it isn't fraud.

Lenke til kommentar

Jeg mener det skal være lov å si at homofile/kristne/ateister/muslimer osv... burde dø.

En annen ting er å si "jeg skal drepe deg fordi du er [sett inn religion/legning eller hva du vil]" det er mere en direkte trussel, enn å si at man syntes homofile/kristne/muslimer burde dø.

Folk har sin fulle rett til å ha egne meninger, selv om vi ikke nødvendighvis liker den aktuelle ytringen. Skal man ha lov til å si hva man vil, vil det absolutt støte noen, og man vil garantert gjennom livet bli støtet selv mange ganger.

Og når han Mohammad typen står og sier at vi kan få et 11. sept i norge, greier ikke jeg helt å se det som om han truer oss med det, men at han advarer oss mot det så lenge vi tegner og trykker mohammed karikaturer. Alle vet jo det at det finnes tullinger der ute, som er villige til å gjøre hva som helst mot oss pga disse tegningene.

Men da han sa til disse Dagbladet journalistene at det var noen på vei for å skyte de, så er jo det en direkte trussel, og det skal mye til for at noen missforstår det.

Mange muslimer har jo klaget på at de blir mobbet av vår ytringsfrihet ved at vi trykker muhammed tegningene.

Men er religionene egentlig så uskyldige, i både kristendommen og islam er det jo ofte problematisk å være homofil, det vil jeg si er mobbing mot en gruppe mennesker. Men de er jo tydelighvis mindre verdt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Om det er ulovlig eller ei, så kommer fortsatt idioter til å ytre seg negativt om homofile og andre minoriteter. En lov stopper ikke slike som Moyaheldeen å komme med hatefulle utsagn.

Lenke til kommentar

En drapstrussel er vel egentlig å true med intensjon om å drepe. Altså, å hevde at homofile fortjener å dø er egentlig ikke en drapstrussel. Det er dog fullt idioti, men det bør være lov å si sin mening. Derimot, å direkte signalisere at man har planer om å ta livet av noen eller true noen på den måten, er ikke bare en ytring, men det er en trussel. Og det å true andre på livet bør være straffbart på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom å si "alle homofile fortjener å dø" og å si "alle pedofile fortjener å dø"? Sist nevnte er noe mange sier i hytt og pine, samme med voldtekts forbrytere.

Lag en avstemning hvor man sier stemmer på om pedofile fortjener å dø eller ikke også. Da vil vi sikkert se dobbelt moral i aksjon.

Det burde være lovlig å si og mene at homofile fortjener å dø. Det burde også være lovlig å si til en person at han fortjener å dø. I begge tilfellene så sier man bare hva man mener og man truer ingen.

Men å si at "jeg skal drepe deg", "jeg skal drepe homofile", eller andre mer direkte truende utsagn burde ikke være lov.

En mer direkte oppfordring for andre til å drepe noen burde heller ikke være lov, som feks å si dette i visse situasjoner. Feks. "Alle ekte kristne burde utrydde ateister fra jordens overflate" eller "muslimer burde ta til våpen mot de homofile djevlene".

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom å si "alle homofile fortjener å dø" og å si "alle pedofile fortjener å dø"? Sist nevnte er noe mange sier i hytt og pine, samme med voldtekts forbrytere.

Lag en avstemning hvor man sier stemmer på om pedofile fortjener å dø eller ikke også. Da vil vi sikkert se dobbelt moral i aksjon.

Dette er annerledes. Å si at pedofile skal dø vil være en straffereaksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...