Gå til innhold

Valg av skole/linje, bachelor 2010/2011.

Hoon

Anbefalte innlegg

Heisann.

I fjord ble jeg ferdig med fagbrev innen IKT-Driftsfag. Har en jobb jeg er veldig glad i, men jeg ønsker å ta mer utdannelse nå som jeg er ung og ikke har så alt for mange forpliktelser.

Derfor valgte jeg å ta studiekompetase for å kunne søke meg til Høyskole evnt universitet nå til høsten.

Jeg har lyst til å kjøre et treårig løp for å skaffe meg en bachelor. Problemet er bare å bestemme seg for hvilken type linje/skole man skal søke. Har undersøkt litt å det virker som det er omtrent 3 forskjellige løp man kan ta i norge idag.

Ingeniørfag. (masse realfag)

Informatikk. (krav om matte R1, dette får man ikke med studiekompetansen)

Informasjonssystemer/Informasjonssystemer og IT-Ledelse/Anvent datateknologi(generell studiekompetanse)

Det er fullt mulig jeg har misforstått, men utifra å studere fagplanene er det omtrent disse tre løpene jeg har kommet frem til.

Jobben jeg har idag er en support stilling men den berører også det tekniske og drift.

Jeg ønsker å kjøre et løp som ikke er for spesialiserende, med det mener jeg at jeg ikke ønsker å låse meg til f.eks utvikling eller ledelse, men at jeg heller ønsker litt av alt med vekt på programmering og den tekniske biten.

Lurer veldig på hvordan løpet Informasjonssystemer og IT-Ledelse er ansett?

Noen som har erfaring, eventuellt mer peil på akkurat hva man kan forvente seg av jobbtilbud utifra de forskjellige løpene?

Endret av Hoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyskolen i Telemark har en allright bachelor. Første året har man innføringsfag i informasjonsbehandling, databaser, multimedia, programmering, datanett og internett, og etter å ha bestått det kan man velge fordypning drift eller systemutvikling.

Det er lagt opp slik at de som ikke har sånn fancy matte fra før av søker overgang til bacheloren etter å ha bestått førsteåret, også kvalifiserer seg til bacheloren ved å ta mattekurset i tredje semester. Du må være ganske sikker på at du kommer til å klare matten for å ta det løpet, for hvis du stryker er du ikke kvalifisert til å fortsette, og har dermed kastet bort et halvår. De siste årene har det vært 1/5 - 1/4 stryk.

Det er altså en grei måte å få en både teoretisk og praktisk informatikk-bachelor, selv om du mangler mattekravene.

Utdanningen er i Bø i Telemark, som er et lite og trivelig sted, 2 timer fra Oslo med tog. Bø er kjent for sommerland og Kroa i Bø, og har et langt rikere kultur og studentliv enn det folketallet skulle tilsi.

http://www.hit.no/nxcnor/content/view/brief/23772 - ettårig studie som òg er førsteåret på bacheloren

http://www.hit.no/nxcnor/content/view/brief/23770 - bachelor informatikk

Lenke til kommentar

Med variasjon på forskjellig studiested så har ingeniørlinjene y-vei, forkurs, tretermin og selvsagt ordinært opptak til studiene. Det åpner mange muligheter for personer med yrkesfaglig bakgrunn eller generell studiekompetanse uten nok realfag (eksempel opptak via 23 / 5 regelen inkludert).

Undervisningen på ingeniørlinjene fokuserer mye på læring gjennom problemløsning framfor teori. Eksempelvis "her er oppgaven, finn en løsning"-type oppgaver. Vi hadde iallefall flere fag med mappeevaluering enn fag med eksamener, men dette varierer kanskje fra skole til skole. Realfagene gir også trening i å jobbe på en strukturert måte. Undervisningen er lagt opp med mye klasseromsundervisning, noe som bidrar til at man jobber stortsett 8-16 hver dag. Det fungerte bra for meg som ellers ikke er så disiplinert.

Når det kommer til jobbmuligheter så er det ikke så stor forskjell på om du går ingeniør (datateknikk) eller informatikk på universitet. Dessverre er ikke alle bachelorgrader like etterspurte. For noen utdannelser må man studere til master for å få respons fra jobbmarkedet, derfor oppstår uttalelser som dette. Jeg vet ikke noe om Informasjonssystemer og ledelse, men jeg har iallefall klart meg bra med min grad. De jeg studerte sammen med har også fått jobber eller studererte videre til master. Jobbmulighetene som har åpnet seg er for det meste programmering og IKT-driftstillinger.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...