Gå til innhold

18-55mm IS, dårlig skarphet ved dårlig lysforhold?


Anbefalte innlegg

Håper det er IS som er forklaringa, for jeg syntes at objektivet har en akseptabel skarphet under normale lysforhold, så lenge man skyter i raw og skarper opp bildene en del:)
Vel - har du på IS under en seks sekunders eksponering, så enten 1) bruker du stativ, og da skal du heller skru bildestabiliseringen av, eller så 2) bruker du ikke godt nok stativ og - da kan du gjerne ha på IS, men da blir det ikke skarpt. Som Anew skriver:

 

Jeg forutsetter at du brukte stativ ved en så lang eksponering. Da må du også huske på å slå av IS - ellers vil IS lete etter vibrasjoner som ikke er der, og da blir ting uskarpe.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kameraet har noe som heter long exporsure noise reduction, men denne funksjonen er ikke på, siden kameraet da vill bruke like langt tid som selve eksponeringa med å fjerne støy. Feks hvis man har en eksponering på 1min, så vill kameraet etterpå bruke 1min på å fjerne eventuel støy. Uansett denne funksjonen er kun nyttig hvis man skyter i jpg(tror jeg) og hvis man tar veldig lange eksponeringer(bulb)

Selv om den forlenger lukkertiden med det dobbelte, så synes jeg det er verdt det- jeg synes støyen blir klarte mindre på lange lukkertider.

 

Håper det er IS som er forklaringa, for jeg syntes at objektivet har en akseptabel skarphet under normale lysforhold, så lenge man skyter i raw og skarper opp bildene en del:)

Det er nok IS, eller det at du har fått beveget kamera i det du har trykket av. Eller brukte du fjernutløser og speillås?

Lenke til kommentar
Kameraet har noe som heter long exporsure noise reduction, men denne funksjonen er ikke på, siden kameraet da vill bruke like langt tid som selve eksponeringa med å fjerne støy. Feks hvis man har en eksponering på 1min, så vill kameraet etterpå bruke 1min på å fjerne eventuel støy. Uansett denne funksjonen er kun nyttig hvis man skyter i jpg(tror jeg) og hvis man tar veldig lange eksponeringer(bulb)

 

Denne formen for støyreduksjon bør du bruke. Den motvirker nemlig en annen type støy enn den som er typisk for bilder tatt ved høy ISO - nemlig støy knyttet til "varme" piksler. I motsetning til annen type støy er denne ikke tilfeldig fordelt over bildet, og kan derfor trekkes fra piksel for piksel. Dermed går det ikke ut over skarpheten. Tilfeldig fordelt støy må fjernes ved en form for utglatting, altså ved å sammenligne med nabopiksler. Dette vil redusere skarpheten.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Kameraet har noe som heter long exporsure noise reduction, men denne funksjonen er ikke på, siden kameraet da vill bruke like langt tid som selve eksponeringa med å fjerne støy. Feks hvis man har en eksponering på 1min, så vill kameraet etterpå bruke 1min på å fjerne eventuel støy. Uansett denne funksjonen er kun nyttig hvis man skyter i jpg(tror jeg) og hvis man tar veldig lange eksponeringer(bulb)

Selv om den forlenger lukkertiden med det dobbelte, så synes jeg det er verdt det- jeg synes støyen blir klarte mindre på lange lukkertider.

 

Håper det er IS som er forklaringa, for jeg syntes at objektivet har en akseptabel skarphet under normale lysforhold, så lenge man skyter i raw og skarper opp bildene en del:)

Det er nok IS, eller det at du har fått beveget kamera i det du har trykket av. Eller brukte du fjernutløser og speillås?

 

Brukte kun selvutløser på 2sek og det har alltid funket helt fint med mitt s6500fd:) Tokk ganske mange eksponeringer av samme motiv, så var nok ikke noe bevegelse.

 

Men er kanskje verdt å nevne at det ble brukt et polariseringsfilter på alle eksponeringene og det er jo mulig at denne linsa ikke yter så god skarphet med filtere?

Har derimot aldri merket noe redusert skarphet med filter på mitt s6500fd, så skulle ikke tro at det var en årsak da men!?

 

Jeg får prøve litt mer uten IS og filter og se om skarpheten blir bedre da;)

 

BTW, den noise reduction funksjonen fungerer vell kun hvis man skyter i jpg?

Lenke til kommentar

Bruker du polariserings-filter inne,er nesten sånn at jeg tror du troller litt med oss :)

 

Ikke rart du må bruke lange lukkertider for og få riktige ekponeringer da,du mister et par trinn ved bruk av PL-filter.

 

Du kan også bruke speil opp funksjonen,du finner den i C.Fn funksjonene.

 

Når det gjelder støyreduksjonen har det ikke noe med bilde/format å gjøre "på en måte",det er for og reparere etter alle feilene som fremtrer på sensoren ved lange ekponeringer ">60 sec."Når sensoren begynner og bli varm oppstår det man kaller hot-pixel.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Men er kanskje verdt å nevne at det ble brukt et polariseringsfilter på alle eksponeringene og det er jo mulig at denne linsa ikke yter så god skarphet med filtere?

Har derimot aldri merket noe redusert skarphet med filter på mitt s6500fd, så skulle ikke tro at det var en årsak da men!?

Filter kan redusere skarpheten, men det skjer i såfall på alle lukkertider; ikke bare ved lange eksponeringer

 

Jeg får prøve litt mer uten IS og filter og se om skarpheten blir bedre da;)

Bruk speillåsen også. Da blir speilet hevet X sekunder før lukkeren åpnes slik at ikke speilbevegelsen skal lage rystelser. Sett helst X til så stor som mulig på ditt kamera slik at eventuelle vibrasjoner i stativet får tid til å dø ut.

 

BTW, den noise reduction funksjonen fungerer vell kun hvis man skyter i jpg?

Den burde fungere med råformat også.

 

 

Jeg tør ikke å si helt sikkert at den gjør det, for det kommer an på hva kameraprodusenten har valgt å gjøre. Og det har jeg ikke sjekket (faktisk ikke for mitt eget kamera en gang :whistle:). Men det er ingen grunn til at dark frame subratction ikke skulle implementeres for råfiler også, så jeg regner med at det er gjort.

 

 

 

-trygve

Lenke til kommentar
Men er kanskje verdt å nevne at det ble brukt et polariseringsfilter på alle eksponeringene og det er jo mulig at denne linsa ikke yter så god skarphet med filtere?

Har derimot aldri merket noe redusert skarphet med filter på mitt s6500fd, så skulle ikke tro at det var en årsak da men!?

 

Jeg får prøve litt mer uten IS og filter og se om skarpheten blir bedre da;)

Med stativ => uten IS. På monopod kan du gjerne bruke IS.

 

Du kan få litt flare med filtre, hvis det kommer skarpt lys inn forfra som treffer filteret. Er filteret dårlig vil det påvirke bildekvaliteten, og forverre flare-problemet.

Lenke til kommentar
I følge denne eldre tråden her, så forstår jeg som at det ikke er helt nødvendig ved lange eksponeringer?

Problemet skal være "verst" mellom 1/30s og 1/4s, men det anbefales å bruke speillås hvis du likevel skyter med tidsforsinker. :)

 

Nei - en "kort vibrasjon" i stativet (vel å merke som ikke endrer retningen!!) på en lang eksponering har ikke så mye å si, men særlig hvis det er lyse punkter som overeksponeres i bildet, så kan nok vandringen bli synlig også ved lange eksponeringer..

 

Når du bruker tidsforsinker allikevel, så merker du ikke noe til om du bruker speillås eller ikke, så hvorfor ikke gjøre forutsetningene best mulig? :)

Lenke til kommentar
I følge denne eldre tråden her, så forstår jeg som at det ikke er helt nødvendig ved lange eksponeringer?

Problemet skal være "verst" mellom 1/30s og 1/4s, men det anbefales å bruke speillås hvis du likevel skyter med tidsforsinker. :)

 

Nei - en "kort vibrasjon" i stativet (vel å merke som ikke endrer retningen!!) på en lang eksponering har ikke så mye å si, men særlig hvis det er lyse punkter som overeksponeres i bildet, så kan nok vandringen bli synlig også ved lange eksponeringer..

 

Når du bruker tidsforsinker allikevel, så merker du ikke noe til om du bruker speillås eller ikke, så hvorfor ikke gjøre forutsetningene best mulig? :)

 

Åssen er det å bruke speillåsen ellers da, når jeg ikke bruker tidsfordriver og feks skyter makro? Åssen vill jeg merke at den er på ved andre situasjoner?

Lenke til kommentar
Det vil du garantert merke,hver gang du trykker inn utløserknappen får du en forsinkelse "30sec." før sensoren eksponerer bildet.

Bruker du tidsforsinkelse, så vippes speilet opp i det du trykker på knappen, før bildet tas etter at tidsforsinkelsen har telt ned.

Uten tidsforsinkelse blir det ett trykk for å vippe opp speilet og et nytt trykk for å ta selve bildet. Et ekstra trykk, altså. Så - du merker det veldig tydelig - typisk noe man skrur av igjen etter bruk. ;)

 

Synd man på Canon-kameraer må dypt inn i en Custom-meny for å skru speillås av og på. Har lagt det i hurtigmenyen (har custom meny på 5D2), men det er allikevel kronglete..

Lenke til kommentar

Leste litt om dette nå og har så vidt skjønt at denne funksjonen vill være til mest nytte ved ekstrem telefoto(og makro), ved bruk av stativ.

 

Står i manualen; " bruk selvutløser, 2sek, med speillås", men er faktisk ikke sikker på om dette gjelder etter at man har aktivert speillåsen i menyen eller om speillåsen aktiveres automatisk når man stiller inn selvutløser på 2sek?

 

Så konklusjonen er; ved lange eksponeringer, så lønner det seg å aktivere speillåsen og støyreduksjon ved lange eksponeringer? Er derimot litt usikker på hvor lange eksponering det må være før støyreduksjons instillingen har noe synelig effekt?(hvis man skyter i raw). Den aktiveres visst nok etter eksponeringer på 1 sek og lengere

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Står i manualen; " bruk selvutløser, 2sek, med speillås", men er faktisk ikke sikker på om dette gjelder etter at man har aktivert speillåsen i menyen eller om speillåsen aktiveres automatisk når man stiller inn selvutløser på 2sek?
Den aktiveres ikke automatisk bare ved å velge selvutløser. Det er nok et eget valg for speillås. På mitt kamera velger jeg enkelt speillås på eget hjul, så jeg vet ikke hvordan det settes på D90 ditt kamera.

 

Så konklusjonen er; ved lange eksponeringer, så lønner det seg å aktivere speillåsen og støyreduksjon ved lange eksponeringer? Er derimot litt usikker på hvor lange eksponering det må være før støyreduksjons instillingen har noe synelig effekt?(hvis man skyter i raw). Den aktiveres vell kanskje ikke før etter et viss antall x sekunder?
Jeg benytter stort sett alltid speillås og snorutløser ved lange eksponeringer. Long Exposure NR har jeg aldri brukt, siden jeg sjelden tar ekstremt lange eksponeringer. Men det skulle vel være enkelt å prøve ut når det gir effekt, må opp i en del sekunder tenker jeg... Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Leste litt om dette nå og har så vidt skjønt at denne funksjonen vill være til mest nytte ved ekstrem telefoto(og makro), ved bruk av stativ.

Aldri feil med god teknikk.

Løft speil, tell til 10 og trykk på fjernkontrollen.

Støyreduksjon ved lange eksponeringer har jeg på som standard og slår bare av om jeg skal skyte fort og mye. Så får den tre inn når den vil :-)

Lenke til kommentar

Satt den på auto, da vill kameraet tilføye støy reduksjon ved lange eksponeringer når det er nødvendig. Tror uansett at denne funksjonen har mest nytte av seg ved veldig lange eksponeringer på flere minutter!

 

Men tilbake til speillås; det er annbefalt å bruke dette ved lange eksponeringer, selv om man bruker selvutløser(2sek)? Vill det i det hele tatt gjøre noe forskjell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...