Gå til innhold

18-55mm IS, dårlig skarphet ved dårlig lysforhold?


Anbefalte innlegg

Fått inntrykk av at 18-55mm IS har ok skarphet fra blender f/5 til f/11,men føler ikke at jeg kan si det samme under dårlig lysforhold(lang eksponering)

 

Prøvde meg på noen bilder med relativt lang eksponering(6-sek, ved Av), ved iso 100 og f/8, som visst nok er objektivets "sweet spot".Fikk inntrykk av at bildene hadde mangel på skarphet, selv etter en del oppskarping av raw filene, via LR2?

 

Er dette et "normalt" problem for billig objektiver?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fått inntrykk av at 18-55mm IS har ok skarphet fra blender f/5 til f/11,men føler ikke at jeg kan si det samme under dårlig lysforhold(lang eksponering)

 

Prøvde meg på noen bilder med relativt lang eksponering(6-sek, ved Av), ved iso 100 og f/8, som visst nok er objektivets "sweet spot".Fikk inntrykk av at bildene hadde mangel på skarphet, selv etter en del oppskarping av raw filene, via LR2?

 

Er dette et "normalt" problem for billig objektiver?

Problemet er nok ikke objektivet men å holde kameraet stille over flere sekunder.

Lenke til kommentar

Jeg forutsetter at du brukte stativ ved en så lang eksponering. Da må du også huske på å slå av IS - ellers vil IS lete etter vibrasjoner som ikke er der, og da blir ting uskarpe.

 

Jeg regner ikke med at IS-mekanismen i et så urkjipt objektiv som 18-55 har automatisk detektering av stativ.

 

Edit: forøvrig er det stor eksemplarvariasjon på 18-55 IS også

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg forutsetter at du brukte stativ ved en så lang eksponering. Da må du også huske på å slå av IS - ellers vil IS lete etter vibrasjoner som ikke er der, og da blir ting uskarpe.

 

Jeg regner ikke med at IS-mekanismen i et så urkjipt objektiv som 18-55 har automatisk detektering av stativ.

 

Edit: forøvrig er det stor eksemplarvariasjon på 18-55 IS også

 

Ok, så jeg må slå av IS? Noen andre som kan bekrefte at dette er nødvendig? Alle bildene var i 100% fokus, så håper virkelig at dette var årsaken til mangel på skarphet:)

 

Brukte seff stativ, er jo helt logisk:)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Når et kamera/objektiv prøver og oppveie rystelser ved å produsere mot-rystelser,er det naturlig at er det ingen rystelser så vil faktisk interne antirystelser påvirke resultater på lengere eksponeringer.

 

Og hvis du bruker autofokus kan kamera få problemer med å fokusere korrekt i de scenarioene du beskriver.

Lenke til kommentar
Når et kamera/objektiv prøver og oppveie rystelser ved å produsere mot-rystelser,er det naturlig at er det ingen rystelser så vil faktisk interne antirystelser påvirke resultater på lengere eksponeringer.

 

Og hvis du bruker autofokus kan kamera få problemer med å fokusere korrekt i de scenarioene du beskriver.

 

Ok, da får jeg prøve å slå av IS ved neste anledning og eventuelt kanskje bruke manuel fokus, selv om autofokusen så ut til å fungere ganske fint:)

Lenke til kommentar
Ok, da får jeg prøve å slå av IS ved neste anledning og eventuelt kanskje bruke manuel fokus, selv om autofokusen så ut til å fungere ganske fint:)

 

Hvis ikke det fungerer får du prøve å slå av kameraet sin støyfjerning. Jeg vet ikke hvordan Canon gjør støyfjerning ved lange lukkertider. Hvis de bruker "dark frame subtraction" burde det ikke gå utover skarpheten, men andre former for støyfjerning visker ut detaljer.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Tror vi må slutte å være så tekninsk og finne på alle muligheter. Sannheten tror jeg er at 6 sek er for lang tid på å få skikkelig skarpe bilder uansett om man bruker stativ.

 

De kan ihvertfall uansett ikke sammenlignes med veldig korte lukkertider.

 

Får du skarpe bilder på korte lukkertider men ikke på lange ligger ikke begrensningen i objektivet men i stativet og det faktum at det uansett er vanskelig å holde ett kamera 100% stille i flere sekunder.

Lenke til kommentar
Tror vi må slutte å være så tekninsk og finne på alle muligheter. Sannheten tror jeg er at 6 sek er for lang tid på å få skikkelig skarpe bilder uansett om man bruker stativ.

Det er faktisk feil - det er ingen problem med å få skarpe bilder på så lang lukkertid, eller lengre. Men det krever at man gjør jobben skikkelig.

 

edit: Men man må bruke et stativ, selvfølgelig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Tror vi må slutte å være så tekninsk og finne på alle muligheter. Sannheten tror jeg er at 6 sek er for lang tid på å få skikkelig skarpe bilder uansett om man bruker stativ.

Er du helt tullerusk? (forbannet forumhøflighet, som ikke lar meg skrive det jeg virkelig mener :fun:) Sannheten er vel at du må slutte å lage teorier om noe du åpenbart ikke vet noe om.

 

715303855_aGxVC-X3.jpg

2 minutters eksponeringstid. Sylskarpt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Tror vi må slutte å være så tekninsk og finne på alle muligheter. Sannheten tror jeg er at 6 sek er for lang tid på å få skikkelig skarpe bilder uansett om man bruker stativ.

Er du helt tullerusk? (forbannet forumhøflighet, som ikke lar meg skrive det jeg virkelig mener :fun:) Sannheten er vel at du må slutte å lage teorier om noe du åpenbart ikke vet noe om.

Utrolig fint bilde og veldig skarpt til å være så lang lukkertid. Bærer likevel preg av å være en del oppskarpet samtidig som det IKKE er så sylskarpt som du sier.

 

Edit:

Hadde uansett vært fint om TS kunne poste bilder av uskarpheten han får.

 

Edit2:

Sannheten er vel at du må slutte å lage teorier om noe du åpenbart ikke vet noe om.

Ett objektiv som gir skarpe bilder på kort lukkertid men uskarpe bilder på lang lukkertid, tror du det er objektivets feil at det er uskarp på de lange lukkertidene?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Litt skudd i mørket (haha), men et problem jeg har støtt på med et tilsvarende kitobjektiv, er problemer i motlys. Ikke at forholdene var optimale (gatelys og eksponeringer på ca. 10-12 sek.) , men merket at bilder fra en dyrere standardzoom og et eldre 28mm-objektiv virker mye skarpere p.g.a. økt kontrast.

Mulig at objektiver håndterer motlys bedre på visse brennvidder og/eller blenderåpninger.

Lenke til kommentar
Ett objektiv som gir skarpe bilder på kort lukkertid men uskarpe bilder på lang lukkertid, tror du det er objektivets feil at det er uskarp på de lange lukkertidene?

Nei, det tror vi ikke. Det er nok i så fall bruken av objektivet på lange lukkertider. At lange lukkertider "over seks sekunder" i seg selv gir uskarphet er ærlig talt sludder og vås - har du et godt stativ og korrekt eksponering kan du gjerne ha lukkertider på dager. Du synes for eksempel at Anews bilde på to minutter er veldig uskarpt?

 

Til skikkelig skarpe bilder på stativ: Bruk snorutløser eller tidsutløser. Bruk speillås. Sørg for at kameraet ikke vibrerer (vind, andre støykilder etc). Sørg for at kameraet sitter godt fast og at stativhodet er strammet til.

 

 

Men, til trådstarter (og som du også sier, Nasciboy): Gi oss eksempler! Og - brukte du stativ? Eller bare "holdt du kameraet stille". Sistnevnte er veldig ofte ikke godt nok. ;)

I mangel av stativ, men bruk av bordplate eller lignende: Snor- eller tidsutløser hjelper veldig.

Lenke til kommentar
Nei, det tror vi ikke. Det er nok i så fall bruken av objektivet på lange lukkertider. At lange lukkertider "over seks sekunder" i seg selv gir uskarphet er ærlig talt sludder og vås - har du et godt stativ og korrekt eksponering kan du gjerne ha lukkertider på dager. Du synes for eksempel at Anews bilde på to minutter er veldig uskarpt?

Nei, synes ikke det var spesielt uskarpt men ikke akkurat sylskarpt heller. Klart man får ok resultater med ett godt stativ men det blir ALDRI som å knipse på korte lukkertider.

Lenke til kommentar
Nei, synes ikke det var spesielt uskarpt men ikke akkurat sylskarpt heller. Klart man får ok resultater med ett godt stativ men det blir ALDRI som å knipse på korte lukkertider.

Link gjerne til noe som dokumenterer det der. Opptil flere her som mener at hvis kameraet holdes stødig nok, så har det ikke noen stor effekt. Husk fjernutløser og speillås. ;)

 

Edit: Erfarer du selv at det blir mer uskarpt når du blender veldig ned og bruker lenger lukkertider, så husk at det blir mer soft på grunn av diffraksjon når du blender ned. Er det for mye lys gir nok et gråfilter eller to bedre skarphet enn å skulle blende ned til f/22 eller mindre.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Link gjerne til noe som dokumenterer det der. Opptil flere her som mener at hvis kameraet holdes stødig nok, så har det ikke noen stor effekt. Husk fjernutløser og speillås. ;)

Ok, orker ikke diskuteren den noe mer.

 

Hvis noen av dere bor i Trondheim kan vi godt møtes å teste ut... samme motiv, samme utsnitt, samme kamera, samme objektiv.

 

Ett bilde tatt på lyse dagen og ett når det er mørkt med lang lukkertid.

Lenke til kommentar

At man ikke kan få skarpe bilder med veldig langer eskponeringer er bare TULL, men orker ikke å diskutere det nå ;)

 

Kameraet har noe som heter long exporsure noise reduction, men denne funksjonen er ikke på, siden kameraet da vill bruke like langt tid som selve eksponeringa med å fjerne støy. Feks hvis man har en eksponering på 1min, så vill kameraet etterpå bruke 1min på å fjerne eventuel støy. Uansett denne funksjonen er kun nyttig hvis man skyter i jpg(tror jeg) og hvis man tar veldig lange eksponeringer(bulb)

 

Håper det er IS som er forklaringa, for jeg syntes at objektivet har en akseptabel skarphet under normale lysforhold, så lenge man skyter i raw og skarper opp bildene en del:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...