Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sette opp speedtouch 546i og airlink 89300

Anbefalte innlegg

Hei.

Begynner å bli litt lei av å ha et halvveis nett nå..

Jeg hadde før en Linksys WAP-54G som funket utmerket, men ettersom den røk, så kjøpte jeg meg en Airlink 89300 (siden den kom godt ut i tester) men dette virker ikke helt som det skal.

Oppsett; jeg har satt 546i'en slik den kommer fra NGT og 89300'en er satt opp som router med dynamisk ip, wap key og brannmuren avslått.. når jeg sjekker om div porter er åpne (via utorrent og ymse nettsider) så får jeg beskjed om at ingen av de portene jeg sjekker er åpne, selv om jeg ikke har noen brannmur aktivert.

Noen som kan fortelle meg den beste måten å sette opp disse mot hverandre? jeg vil ha alle porter åpne på routerene.

Prøvde å sette opp 89300'en som AP men da fikk jeg ikke nett i det heletatt..

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Problemet" ditt er at du har to rutere. En modemruter (Speedtouchen) plus Airlinken som jeg anntar er en ren ruter.

Da har du to ledd som du må tenke på.

Først av alt:

- Åpne porter har ingenting med om du mister nettet å gjøre, hvis det er det du prøver å hinte til. (mulig jeg bare misforstår hva du mener med "halvveis nett")

- Brannmur har ingenting å gjøre med om portene er forwardet eller ikke. En Ruter med NAT (som gjør at du kan ha mer enn èn maskin på internett) fordeler din ène nettforbindelse inn til (potensiellt) mange maskiner. Når et signal kommer utenifra uten at en av maskinen på innsiden har bedt om det på forhånd så er det dermed nødvendig med en regel i ruteren som forteller til hvilken masin signalet skal gå til. Altså er det ikke noe som er "stengt" sånn sett, det er bare en logisk nødvendighet at du må spesifisere hvor trafikken skal gå i ruteren fordi ruteren umulig kan vite dette uten hjelp.

Tenk deg at din ruter er en husstand med flere familiemedlemmer. Huset har bare èn adresse, og fra utsiden kan man ikke vite hvor mange som bor der eller hva deres navn er. Hvis et brev da annkommer må det være en regel på hvem som skal motta hvilke type brev. Hver port er da som en slags postkasse hvor det sorteres. Uten regler er det umulig å si hvem som skal få posten, men om du sier til ruteren "lever alle brevene i postkasse 9000 til meg" (og bruker samme porten på din server) så vil brevene komme riktig frem.

ok, mer praktisk... for at dette skal fungere må du gjøre enten:

- åpne portene du skal bruke i NAT funksjonen på både Speedtouchen og Airlinken din. Speedtouchen må peke trafikken videre til din Airlink, og Airlinken på peke den videre inn til maskinen som den skal til. merk at du ikke kan peke den direkte fra speedtouchen inn til PCen ved mindre PCen er direkte tilkoblet den ruteren.

Eller...

- Du kan slå av ruterfunksjoen på en av ruterene slik at det bare blir ett ruterledd, og du dermed bare trenge å forwarde portene i en av dem. Det forenkler situasjonen en del og gir dermed mindre mulighet for brukerfeil for uerfarne brukere, men hvor enklet dette er å gjøre varierer fra ruter til ruter. Jeg annbefaler ikke å rote for mye med oppsettet på ruteren du fikk fra din ISP, for de supporterer normalt ikke annet enn standard oppsett og vil kunne be deg resette den senere dersom du skulle trenge hjelp fra dem i fremtiden. Bedre å endre dette på din egen Airlink, og sansynligvis også enklere siden 546'en ikke er spesiellt enkelt lagt opp for dette.

Hvis alt dette blir for komplisert eller du ikke finner ut av det så kan jeg evt. tilby meg å sette det opp for deg (og samtidig vise deg hvordan) via fjernstyring, mot en beskjeden donasjon. Ellers er det bare å spørre.

portforward.com er en god side å sjekke for guide til hvordan portforwarding fungerer i diverse rutere, men du må fremdeles holde tungen bent i munnen i forhold til hvilke IPadresser du bruker når du har to ruterledd.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...