Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffbart å tipse VG om forhold på jobben?

Andzel

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om jeg går til avisen angående min jobb kan de saksøke meg osv? Problem: Kan ikke nevne er det som er et stort problem.

Men vist jeg går til avisen eksempel VG også sier jeg at jeg vil være anonym så da har vel ingen lov å finne ut hvem som har tipset de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber på en jobb og det skjer ting som kan gå utover personer. Men har jeg lov å gå til avisen å gi eksempel VG et tips eller kan de VG gi ut mitt navn til jobben vist de kontakter eksempel VG?

At jobben kan få mitt navn ut også saksøke meg pga jeg har tipset de.

Lenke til kommentar
Spørs på hvor du jobber. Brudd på lovgitt taushetsplikt er straffbart.

Ikke hvis den lovgitte taushetsplikten bryter med en lov "høyere" i hierarkiet, eller hvis saken det skal tipses om bryter norsk lov.

Men Andzel, innleggene dine oser av at du er ung. Kanskje du bør snakke med noen andre før du spør hva helt tilfeldig fremmede på et internettforum skulle mene?

Lenke til kommentar

Vis det er slik at noe ved din arbeidsplass ser ut til å være eller er uryddig/ulovlig/helsefarlig eller lignende så er det ikke første skritt på veien for å løse det å gå til VG eller DB, har du snakket med HMS ansvarlig i bedriften, eller tillitsvalgt?

vis det ikke fører frem så kan du eventuelt gå til fagforening vis du er medlem i slikt og/eller arbeidstilsynet.

vis det ikke fører frem ja da kan du vurdere å gå til avisene med saken.

Lenke til kommentar

Du må vel også vurdere kor vidt dette er illojalt ovanfor arbeidsgiver eller ikkje. Sjølv om det ikkje er direkte ulovleg å gå til media angåande forhold på jobben, så kan det være meir en nok til å begrunne ei oppsigelse.

Journalister har ein lang tradisjon med å værne om sine kilder, men dette er ingen garanti for at du ikkje blir oppgitt som kilde eller at jorunalisten fortell nok om deg til at sjefen din kan spore deg opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Enhver journalist med respekt for seg selv og sitt yrket vil holde deg anonym dersom du ønsker det. Dette er ikke bare en tradisjon, det er også presseetikk. Kildevern er et av de mest grunnleggende temaene i Vær Varsom-plakaten, og ikke minst for den frie pressen. Det skal være ganske gode grunner til at en journalist oppgir deg som kilde til arbeidsgiver. Nå vet jeg ikke hva saken gjelder, og det gjør det ekstra vanskelig å vurdere.

Ellers, hør på det de andre sier her. Dersom du er underlagt taushetsplikt (jf. Forvaltningslovens § 13), må du kunne fremlegge en gyldig grunn for brudd på denne. Illojalitet ovenfor arbeidsgiver er også et moment du bør tenke på, avhengig av hva tipset ditt gjelder, så er illojalitet faktisk en begrunnelse for oppsigelse.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Enhver journalist med respekt for seg selv og sitt yrket vil holde deg anonym dersom du ønsker det. Dette er ikke bare en tradisjon, det er også presseetikk. Kildevern er et av de mest grunnleggende temaene i Vær Varsom-plakaten, og ikke minst for den frie pressen.

Var derfor eg skreiv 'tradisjon', journalister har ingen hjemmel i lovverket til å holde kildene sine hemmelige, men det sitter så godt i at det finnest eksempler på journalister og redaktører som har sona fengselsstraffer fordi dei har nekta å utlevere sine kilder til politi og påtalemyndighet.

Lenke til kommentar

Hvis det dreier seg om regel- og lovbrudd, kan du også si i fra til relevante offentlige myndigheter. F.eks politiet, arbeidstilsynet eller klima- og forurensningsdirektoratet. Du vil da være beskyttet av varsler-lovgivingen (jeg har dog ikke så god kjennskap til denne).

Tipser du en avis vil du etter all sannsynlighet bli ansett som en kilde og forbli anonym.

Men du bør nok prøve å ta opp denne problemstillingen innad på din arbeidsplass først. Hvis ikke dette nytter, så ville jeg ha varslet noen på utsiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Var derfor eg skreiv 'tradisjon', journalister har ingen hjemmel i lovverket til å holde kildene sine hemmelige, men det sitter så godt i at det finnest eksempler på journalister og redaktører som har sona fengselsstraffer fordi dei har nekta å utlevere sine kilder til politi og påtalemyndighet.

Nåja. EMK art. 10 omfatter også såkalt negativ ytringsfrihet - altså retten til å forholde seg taus. Plikt til å holde seg taus om det du bringer til dem, har de - så vidt jeg vet - ikke etter lovgivningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Enhver journalist med respekt for seg selv og sitt yrket vil holde deg anonym dersom du ønsker det. Dette er ikke bare en tradisjon, det er også presseetikk. Kildevern er et av de mest grunnleggende temaene i Vær Varsom-plakaten, og ikke minst for den frie pressen.

Ja, du har rett i det. Selv om det ikke er lovhjemlet så er det såpass viktig at jeg ikke helt ville kalle det en tradisjon heller, men jeg ser hva du mener :)

Men trådstarter: Ta det opp med arbeidsgiver først! Dersom arbeidsgiver ikke hører på deg, kan du varsle de relevante myndighetene uten å være redd for at det skal få konsekvenser for deg, jf. Aml. § 2-5. Dersom du ikke kommer noen vei med det, kan du vurdere å gå til media ;)

Lenke til kommentar

Kan handle om liv og død. Sykehus mer nevner jeg ikke. Kan ikke ta det høyere opp ettersom de ikke hører på hos som er lenger ned.

da går du til HMS ansvarlig og eventuelt din tillitsvalgt/fagforeningsrepresentant.

hvis det ikke funker da går du til fagforeningen eller til arbeidstilsynet.

hvis ikke det fungerer da kan du vurdere å gå til avisa.

vel det er iallefall det jeg anbefaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...