Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kan taushetsplikt brytes i enkelte situasjoner?

trespiser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på reglene for taushetsplikt som psykiatrikere og leger har. Fint om noen kan fortelle meg når og hvorfor og hvordan taushetsplikt kan brytes dersom det finnes unntak.

Når man bryter taushetsplikten heter det opplysningsplikt, det kan man kun gjøre ved fare for liv og helse.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på reglene for taushetsplikt som psykiatrikere og leger har. Fint om noen kan fortelle meg når og hvorfor og hvordan taushetsplikt kan brytes dersom det finnes unntak.

Når man bryter taushetsplikten heter det opplysningsplikt, det kan man kun gjøre ved fare for liv og helse.

takk, da var bruddet mest sannsynlig ulovlig da det ikke var fare for liv og helse. er det sånn at den kan brytes ved mistanke om at liv og helse er i fare eller må det være helt sikkert?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Man har opplysningsplikt til barnevernet som helsepersonell, og dette vil sette taushetsplikten til side. Så det finnes legitime grunner til at den kan fravikes.

Lenke til kommentar

Helsepersonellets taushetsplikt og opplysningsrett er regulert i helsepersonelloven kapittel 5. Opplysningsrett er når helsepersonellet kan velge å gi opplysningene, men at de ikke må gjøre det.

Taushetsplikten gjelder ikke overfor NAV (folketrygdloven § 21-4), barneverntjenesten (barnevernloven § 6-4), sosialtjenesten (men bare til en viss grad, sosialtjenesteloven § 8-5). Her er det selvfølgelig satt visse saklighetsvilkår - NAV kan bare innhente informasjon for å avgjøre et krav, barnevernet har bare krav på informasjon som har noe med hvorvidt et barn mishandles å gjøre, et cetera.

Deretter må man se på helsepersonellets opplysningsplikt (helsepersonelloven kap 6). Kort oppsummert: Opplysningsplikt til politi og brannvesen hvis det er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom, til sosialtjenesten (med pasientens samtykke, stort sett), til barneverntjenesten, og til Statens Vegvesen.

Hvis du vil ha en mer konkret vurdering må du nesten komme med mer informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...