Gå til innhold

Må jeg ha båtfører prøven?


Anbefalte innlegg

 

Vis du sier du ikke klarer å huske det, så er du bare glemsk. Du husker bil lappen?

 

Hvis den var til meg:

Jeg "husker" ikke sertifikatet mitt, jeg har det bare alltid med meg. Skifter jeg bukse så tømmer jeg alt fra ene buksen over i den andre. Sertifikat, visakort, mobil og klokke har jeg med meg samme hvor jeg går.

 

Men om det nå kommer et nytt kort jeg må ta med meg hver gang det er mulighet for at jeg skal i båt så kommer jeg nok til å "glemme" denne ved anledninger. Jeg vil ikke kalle dette glemsk, det er bare enda et kort jeg ikke gidder å drasse rundt på de 300 dagene i året det er uaktuelt for meg å kjøre båt.

 

Slik som i helgen var jeg på hyttetur, der ble det plutselig aktuelt å kjøre båt. Det falt meg ikke inn før jeg dro at jeg plutselig skulle være i en situasjon hvor ingen andre enn meg hadde lov til å kjøre båten. Ikke var det min hytte eller min båt heller. Man må emd andre ord gå rundt med denne lappen hele tiden for å være dekket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det du tenker på, er staker. En rød stake skal du passere på babord side, en grønn på styrbord.

 

Vel,da går man på grunn titt og ofte hvis man har en sånn innstilling til lateralmerker,spesielt hvis man seiler ruta begge veier :)

 

Kardinalmerkene/senterledsmerker er de eneste sjømerkene som indikerer uomtvistelig hvilken side man kan seile på.

 

Når det gjelder fyr-karakteristikk ,indikerer rød/grønn sektor at man er utenfor leia,hvit sektor er farleden.

 

Selv om man ikke vil eller ikke har grunnlag for å ta båtførerprøven skader det ikke med en oppfriskning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har dette, tok det for 10 år siden, men må antakeligvis sende mitt bevis inn for å få et nytt et ettersom det er gammel.

seriøst?

jeg tok mitt for nøyaktig 10 år siden.

tror det ligger i en skuffe hjemme hos foreldrene mine.

 

hvis jeg evt ikke finner det, må jeg ta testen på nytt da?

Lenke til kommentar

 

seriøst?

jeg tok mitt for nøyaktig 10 år siden.

tror det ligger i en skuffe hjemme hos foreldrene mine.

 

hvis jeg evt ikke finner det, må jeg ta testen på nytt da?

 

Mitt bevis er type tannlegekort med bildet mitt stiftet i, stempel og registrerings/serienummer. Aner ikke om det er registrert sentralt elektronisk, hvis jeg sender inn er det først og fremst for å få vite at jeg ligger registrert et sted, dernest for å få noe litt mer kortmappevenlig.

Lenke til kommentar
Men hva er grensene vis man er mellom 14 og 16 på båten?
Hvis man er under 16 skal båten være kortere enn 8 meter, ha mindre motor enn 10HK og ikke gå fortere enn 10 knop. Hvis du er over på et av punktene har du ikke lov til å kjøre båten. Slik jeg skjønner gjelder dette uansett om du har båtførerprøve eller ikke, dvs at båtførerprøven i praksis ikke har noen effekt før man er 16 år.

 

Stemmer. Man får ikke engang beviset sendt hjem før man er 16. Venter fortsatt på mitt. :ermm:

 

Jeg har dette, tok det for 10 år siden, men må antakeligvis sende mitt bevis inn for å få et nytt et ettersom det er gammel.
seriøst?jeg tok mitt for nøyaktig 10 år siden.tror det ligger i en skuffe hjemme hos foreldrene mine.hvis jeg evt ikke finner det, må jeg ta testen på nytt da?

Før en viss dato valgte man selv å underskrive i et felt på prøva at man stod i en database. Hadde du ikke skrevet under da, måtte man prøve å finne et bevis på at man allerede hadde tatt den, som om det skulle være enkelt.

 

Nå til dags, står man automatisk i databasen. Lykke til uansett.:thumbup:

Endret av turbojon123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...