Gå til innhold

Må jeg ha båtfører prøven?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sansynligvis ja, om du ikke er sånn omtrent 50, noe jeg betviler.

Her tror jeg du må linke til en kilde.

 

http://www.sdir.no/no/Aktuelt/Regjeringa_h..._batforerbevis/

 

Vedtaket som nå er gjort inneber at alle som skal føre ein fritidsbåt over 8 meter og/eller har 25 hk eller meir etter 1.mai 2010, må ha båtførerbevis. Regjeringa har også beslutta å innføre eit fritak frå ordninga for alle som er fødd før 1.1.1980.
Lenke til kommentar
Men hva er grensene vis man er mellom 14 og 16 på båten?

Hvis man er under 16 skal båten være kortere enn 8 meter, ha mindre motor enn 10HK og ikke gå fortere enn 10 knop. Hvis du er over på et av punktene har du ikke lov til å kjøre båten.

 

Slik jeg skjønner gjelder dette uansett om du har båtførerprøve eller ikke, dvs at båtførerprøven i praksis ikke har noen effekt før man er 16 år.

Lenke til kommentar

Fra 1. mai 2010 trer den nye regelen i kraft. Er du født før 1.1.1980 trenger du ikke båtførerbevis. Er du født senere enn den datoen må du ha båtførerbevis etter fylte 16 år for å kunne føre en båt med mer effekt, fart eller lengde enn det andre har nevnt over. Under 16 har du ikke under noen omstendighet lov til å føre båter som er over 8 meter/går raskere enn 10 knop/har fra 10hk og oppover. Derfor selges det 9,9hk utenbordsmotorer, men i praksis går de fleste småbåter med en slik motor raskere enn 10 knop, båten er derfor ulovlig å bruke for de under 16 år eller de over 16 år utenbåtførerbevis (det vil si at foreldrene til barn som freser rundt i 10 fots joller med 9,9hk kan bli straffet for at de lar ungene gå med ulovlig kombinasjon av båt og motor).

 

I praksis vil den nye loven si at blir du tatt uten båtførerbevis vil det vanke bøter. Sannsynligvis vil det den første tiden etter loven har tredd i kraft bli gjennomført en del kontroller. Enda verre, skulle det skje en ulykke vil forsikringen avkortes (vil ikke dekke skaden fullstendig), eller i verste fall ikke gjelde i det hele tatt. Du vil da måtte betale skadene av egen lommebok. Er det alvorlige skader på andres båt, eller enda verre; personskader/dødsfall vil summen du vil måtte betale bli svært stor.

 

Er du eldre enn 1.1.1980 og har eller tar båtførerprøven vil beviset gi deg bedre forsikringspremie i flere forsikringsselskap, så det skader uansett ikke å ta den om du har tid :)

Lenke til kommentar

Det er ingen fartsbegrensning nei, en knopbegrensning? Det har aldri eksistert en begrensning for hvor mange knop(som på godt norsk er knuter) du kan lage. Men du har altså ikke lov til å føre båter med mer enn 25 hk.

 

Konklusjon; Ta båtførerprøven, og lær deg noe om hvordan du oppfører deg til sjøs - det tar ikke så lang tid, og koster ikke så mye heller.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tok prøven da jeg var 16, og jeg har hatt egen båt siden jeg var 6. Mer eller mindre alle sommerferiene gikk med på sjøen, samt alle dager det var varmt etter skoletid. Jeg lærte en hel del på båtførerkurset. Det er svært få fritidsbåteiere som kan skilte med flere timer enn meg i en båt per år, no bragging, men det er viktig å forstå at du er langt fra utlært. 3 uker hver sommer, det er ikke nok til å være "beyond need for kurs"

Lenke til kommentar

Prøven koster visstnok 525 kr.

 

Jeg har dette, tok det for 10 år siden, men må antakeligvis sende mitt bevis inn for å få et nytt et ettersom det er gammel.

 

Dette koster 280kr + gebyr. Det synes jeg er passelig irriterende - er jo over halvveis til å betale for hele greien en gang til selv om jeg allerede har det.

Lenke til kommentar

Så prisen for å anskaffe seg et slikt er ca 1000kr sier du? Litt av en melkeku om de satser på å få folk til å ta dette.

 

Burde jo egentlig holde å være registrert i et sentralt register eller få inkludert på førerkortet, jeg er usikker på om jeg kommer til å huske dette hver gang jeg skal i en båt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Avgiften til beviset er 580 kroner og testen koster 150.

 

Undervisningsgebyret kommer oppå dette. 1500 alt i alt?

 

 

Men heldigvis er jeg født før 1980, så suck on it. Jeg er nemlig derfor et naturtalent med båt og sånne stakegreier som betyr et eller annet.

 

He he

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Martinmaw du har helt feil innstilling!

Du trenger ikke båtfører prøven siden du har vært på sjøen tre uker om sommeren.

For det første er det ingen ting.

For det andre lærer man mye man ikke kan som en vanlig fritidsskipper.

Den er absolutt noe du burde ta da du også vil få bot dersom politiet stopper deg.

 

Vis du sier du ikke klarer å huske det, så er du bare glemsk. Du husker bil lappen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...