Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

smelte eksen på tjukka, hva skjer nå?

Gjest Guest_gravid_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Gratulerer du blir snart pappa :)

Barnebidrag må du nok betale. Hvis du ikke vil ha noe og gjøre med ungen trenger du ikke det. Men det burde du tenke nøye over. Du blir sikkert til og angre hvis du går glipp av de første årene til ditt barn. Slutt og røyk hasj. Tror nok det skal veldig mye til at du ikke får samvær med ditt eget barn, da skal du ikke være skikket til og ta vare på det.

Forresten, jeg begynte og lure på om dette med barnebidrag. Han er jo enda barnet selv, og foreldrene hans får jo utbetalt barnebidrag for han i 2 år til. Er han for ung til og betale barnebidrag? Vet at nav bruker og betale en minstesats i barnebidrag for fedre over 18 år. (kommer ann på inntekt?) Dette her kan sikkert nav svare på.

Lenke til kommentar

Du har nok ingen rettigheter i det hele tatt ovenfor mora og ungen, hu kan nekte deg å se den bare for å være vrang.

Du kan forøvrig lese:

- Maner til mannekamp om barna: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article855722.ece

- Mannskamp: http://www.frifagbevegelse.no/aktuell/komm...icle2402282.ece

- Mannskamp for likestilling: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1495050.ece

- Menn og likestilling: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/...ng.html?id=1252

Du bør også rådføre deg med:

http://www.reform.no/

Lenke til kommentar

Du får stå til ansvar til dine handlinger. Mange er fæle til å skrike opp om at det selvsagt er jentas feil, for jenter elsker jo å lure gutter. :roll: Vel, ting kan skje allikevel når man bruker prevensjon, så da får du bare stå til ansvar og gjøre det beste ut av det. Mange har vært der før deg og mange er der nå. Du kan aldri tvinge noen til abort, akkurat som ingen kan tvinge deg til å gjøre noe med din kropp mot din vilje.

Lenke til kommentar
ingen kan tvinge deg til å gjøre noe med din kropp mot din vilje.

...som farskapstest? :roll:

?

Altså, hvis man er i tvil om at man er far, så er vel en farskapstest det beste for faren også? Kan vel egentlig ikke tenke meg at en far ikke ønsker farskapstest, det kan jo faktisk spare han for mange kroner om det viser seg at han ikke er far. Uansett er det rent fysisk litt forskjell på å ta en farskapstest og gjøre et fysisk inngrep hvor man fjerner liv inne i kroppen til mor mot hennes vilje.

Men når sant skal sies er jeg ikke spesielt glad i tvang for verken menn eller kvinner, med mindre det gjelder noe helt ekstraordinært.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Og du vet hva som er best for det individuelle barnet?

Nei, det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev at man må ta i betrakning hva som er best for barnet. Hvem som avgjør det er ikke meg, men de instanser som sørger for barnets ve og vel (og i noen tilfeller kan det hende det er en farskapstest).

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Det var ikke det du sa istad, når det gjaldt kvinnekroppen:

Jeg mener også man selvsagt må vurdere hva som er best for barnet også i en slik situasjon. Fra mitt ståsted kommer alltid barnet i førsterekke. Det ene trenger ikke å motsi det andre, og jeg har aldri sagt jeg er for tvungen farskapstest bare så det sagt.

Lenke til kommentar
Det var ikke det du sa istad, når det gjaldt kvinnekroppen:

Jeg mener også man selvsagt må vurdere hva som er best for barnet også i en slik situasjon. Fra mitt ståsted kommer alltid barnet i førsterekke. Det ene trenger ikke å motsi det andre, og jeg har aldri sagt jeg er for tvungen farskapstest bare så det sagt.

Enten vil du ikke ha tvang overhodet, eller så vil du ha mulighet for tvang når det er til barnets beste. Du kan ikke få i pose og sekk av de to holdningene - så jo, de er motsetninger.

Lenke til kommentar
Enten vil du ikke ha tvang overhodet, eller så vil du ha mulighet for tvang når det er til barnets beste. Du kan ikke få i pose og sekk av de to holdningene - så jo, de er motsetninger.

Jeg er ikke for tvang der det kan unngås, tvang er slik jeg ser det aller siste løsning på et problem, men i situasjoner som omhandler barnet mener jeg at barnet alltid skal komme i førsterekke. Om da sakkyndige finner at det beste for barnet kanskje innebærer tvang, så ja, da kan det hende jeg er for det. Men i prinsipp er jeg mot, men så er det jo slik at realiteten og prinsipp ofte er ulik, og da må det være mulig å se verden i noe annet enn svart-hvitt, det være som det gjelder kvinner eller menn.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke pga barnets beste at det blir foretatt farskapstester, fordi barnet må vite hvem den faktiske far er. For gifte par gjelder pater est-regelen, dvs at det er ektefellen som automatisk ansees for å være den faktiske far, ved mindre paret er separert, jf bl. § 3. Reglene som fastslår hvem som er far, mor eller medmor bestemmes i barneloven (bl) kap. 2.

I tilfelle ugifte personer, så er det moren selv som må utpeke hvem som er nærmest å regne som den antatte faren, med unntak om mannen selv fremtrer og erkjenner seg som far til barnet. Dersom mor må peke ut en person som barnets far, så er det følgelig fordi ingen har trådt frem og kalt seg barnets far. Da vil Arbeids- og velferdsdirektoratet skrive ut et farskapsforelegg til den antatte faren. I forelegget skal det stå at vedkommende blir regnet som far til barnet hvis han vedkjenner seg farskapet, og at saken vil bli sendt til retten dersom han ikke vedkjenner seg farskapet innen en måned etter at han har mottatt forelegget, jf bl. § 12. I så tilfelle saken blir sendt til retten, vil farskapet bli avgjort ved rettergang.

Abort er et omstridt emne i Norge og i resten av verden for øvrig. Jeg sikter til Den europeiske menneskerettighets konvensjonen (EMK) art. 2, om at retten til liv skal være vernet ved lov. Dette har blitt drøftet både i norsk rettspraksis og i sak mot Norge i Den europeiske menneskerettighetskommisjonen. Det er blitt antatt at lovgivningen ikke er konvensjonstridig. Jf også FN's konvensjon om sivile og politiske rettigheter art. 6.

Reglene om abort finner man i lov om svangerskapsbrudd, populært kalt abortloven. Etter abl. § 2 har en kvinne krav på å få utført abort før utgangen av 12. svangerskapsuke dersom tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det. Abortinngrep kan på visse vilkår utføres også etter utgangen av 12. svangerskapsuke, men denne avgjørelsen tas av en legenemd. Kravet for innvilgelse blir større ettersom lengden på svangerskapet øker, og etter utgangen av 18. uke må det særlige tungtveiende grunner til for å få innvilget kravet om abort, jf abl. § 2 sjette ledd.

PS: Ta forbehold om at innlegget er skrevet fort og ment generelt, så den går ikke i dybden.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Det er strengt tatt ikke pga barnets beste at det blir foretatt farskapstester, fordi barnet må vite hvem den faktiske far er. For gifte par gjelder pater est-regelen, dvs at det er ektefellen som automatisk ansees for å være den faktiske far, ved mindre paret er separert, jf bl. § 3. Reglene som fastslår hvem som er far, mor eller medmor bestemmes i barneloven (bl) kap. 2.

I tilfelle ugifte personer, så er det moren selv som må utpeke hvem som er nærmest å regne som den antatte faren, med unntak om mannen selv fremtrer og erkjenner seg som far til barnet. Dersom mor må peke ut en person som barnets far, så er det følgelig fordi ingen har trådt frem og kalt seg barnets far. Da vil Arbeids- og velferdsdirektoratet skrive ut et farskapsforelegg til den antatte faren. I forelegget skal det stå at vedkommende blir regnet som far til barnet hvis han vedkjenner seg farskapet, og at saken vil bli sendt til retten dersom han ikke vedkjenner seg farskapet innen en måned etter at han har mottatt forelegget, jf bl. § 12. I så tilfelle saken blir sendt til retten, vil farskapet bli avgjort ved dom.

vil si at denne loven er bedre tiltenkt kvinner enn menn, da kvinner "egentlig" bare kan anklage gud og vær mann, at han er faren, viss jeg leser riktig så får han bot viss han nekter for at det er hans barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...