tho_kva2 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg har lyst til å lære meg å programmere, jeg har aldri prøvd og kan derfor absolut ingenting om det.. Jeg kunne trenge noe hjelp/tips; f.eks. hva slags programmeringsspråk burde jeg lære meg (java)? og hva slags program (man bruker et program?)? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
___ Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg har lyst til å lære meg å programmere, jeg har aldri prøvd og kan derfor absolut ingenting om det..Jeg kunne trenge noe hjelp/tips; f.eks. hva slags programmeringsspråk burde jeg lære meg (java)? og hva slags program (man bruker et program?)? Takker for alle svar! Dette finner du mange tråder om i dette forumet. W Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Velg noe, bare gjør noe. Så enkelt er det. Ingen fasit. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Selfølgelig er det ingen fasit men alltid greit å få hjelp til å begynne.. uansett så var det unødvendig å starte denne posten.. Siden det allerede er en stor post om akkuratt dette øverst her så... xD Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Python -- hvorfor python? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Python -- hvorfor python? Datateknologien er inne i en rivende utvikling, som det heter, og den artikkelen er 10 år grammel. Selv om Python kan være ok går det fint an å lære seg c++ også, C# og java som ikke nevnes er også gode alternativer. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Ok, sjekke litt og tenkte at jeg kunne starte med C++ for så å gå videre til Java når den tid kommer!? Har kansje tenkt å bli programør/programmerer (hva sier man?).. Går på 2VGS IKT nå C++, er det et program du bruker eller skriver man i notepad eller noe? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 C++ er et programmeringsspråk. Om du skriver i notepad eller ikke er helt valgfritt (som i nær sagt alle andre programmeringsspråk) Men du får IDE. Noen sverger til teksteditorer som notepad, emacs, vim, notepad++ eller textpad og en kommandolinje som bash, cmd eller powershell. Selv bruker jeg IDE fordi jeg synes det øker produktiviteten betraktelig. Anbefalte IDE-er for C++ er etter min mening Code::Blocks og Visual C++. Visual C++ har fått et rykte for å oppfordre til kode som ikke er flyttbar, men til gjengjeld er det et svært godt IDE. Så hvis flyttbarhet ikke er noe problem (som det ikke er når du lærer språket) så er det absolutt anbefalt ettersom det gjør feilretting svært enkelt ettersom debuggeren er tett integrert med utviklingsmiljøet. Kjente kompilatorer er: - gcc (som er svært vanlig, men for å bruke det i Windows må du ha Cygwin) - Open Watcom (støtte for 32-bit protected mode DOS programmer for de som liker sånt) - Digital Mars C++ (selv liker jeg denne fordi den ikke krever noen installering) - Visual C++ (dette er både et IDE og en compiler) Men C++ anbefales ikke som første språk, ettersom det er et svært komplisert språk å lære seg. Dette på grunn av at det er viktig å ha svært inngående kunnskap om hvordan forskjellige konstruksjoner fungerer (for eksempel er det noen svært subtile forskjell på struct og class, og en må holde tunga rett i munnen dersom en har dype arv-hierarkier) Det er bedre å starte med Java, C# eller Python etter min mening. Vær obs på at alle språk har begrensninger, og du vil høre folk som hater språket ditt av forskjellige grunner uansett. Java for eksempel er gammeldags, C# er MS spesifikt, Python har sær syntaks, C er verbost, C++ er komplisert, Visual Basic er generelt et forferdelig språk, Pascal er stygt osv. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Tusen takk for godt og fyldig svar!! Får begynne med C# Har du noen anbefalte IDE-er til C#? eller er det samme som ved C++ ? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Visual C# Express Express er gratis versjonen av Visual Studio. For de aller fleste er express versjonen mer enn bra nok. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 OK, tusen takk for all hjelp Da blir det programmering på meg også snart.. Skole ferie neste uke så nå vet jeg hva jeg skal gjøre..! Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ok, sjekke litt og tenkte at jeg kunne starte med C++ for så å gå videre til Java når den tid kommer!?Har kansje tenkt å bli programør/programmerer (hva sier man?).. Går på 2VGS IKT nå C++, er det et program du bruker eller skriver man i notepad eller noe? Lurer veldig på hvordan du har kommet fram til at du skal lære deg C++ uten å vite hva det er? Gjør ikke du også :o) C++, Java, Python, C# og alt det andre som er foreslått her er programmeringsspråk. Du skriver programmene dine i disse språkene som er relativt enkle å skrive og lese for mennesker ved hjelp av en editor - f.eks. notepad, eller den editoren som følger med ditt favoritt-utviklingsverktøy. Deretter må programmet via en kompilator bli oversatt til maskinkode som maskinen kan kjøre, eller det må tolkes av en interpret som tolker og utfører programmet «on the fly». Eller noe midt imellom. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg kom i hovedsak på å starte med C++ og etter det Java fordi jeg leste et sted at flere høyskoler pleier å gjøre det slik.. Har skjønt at det er forskjellige språk, men kan ikke noe om prosessen. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg kom i hovedsak på å starte med C++ og etter det Java fordi jeg leste et sted at flere høyskoler pleier å gjøre det slik.. Har skjønt at det er forskjellige språk, men kan ikke noe om prosessen. Java og C++ er relativt nært beslektet. Det er nyttig med begge, men du får mere oversikt om du også setter deg litt inn et mer dynamiske språk som f.eks. Ruby, Python eller Javascript for den saks skyld i tillegg. Men både Java, C++ og C# er både utbredt og brukbart utgangspunkt for læring. Selv om du velger ett av dem så hold et øye med de to andre også, det beste grunnlaget for å velge får du jo ved å prøve deg fram, og ikke utfra hva vi andre her har som favoritt-språk Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 OK, jeg så litt fort på stillings anonser på finn og det er mange som søker etter folk som kan C# og Java; så da må det vel være smart og lære seg disse? Er det forskjell på C# og (bare) C ? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ja. C og C++ har lite til felles med C# annet enn at syntaksen er forholdsvis lik. C# har langt mer til felles med Java enn C og C++. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Jeg kom i hovedsak på å starte med C++ og etter det Java fordi jeg leste et sted at flere høyskoler pleier å gjøre det slik.. Ja og håper at det forandres noe i fremtiden. MIT har skiftet til python og dette er en veldig god intro til "Computer Science". http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Electrical-Engin...ideos/index.htm Har ikke noe mot C++/java startet med de språkene som mange andre. Skiftet til python som hovedspråk for ca 4år siden og har aldrig angret på det. Alex Martelli, the Uber Technical Lead at Google ha et godt ordtak. C++ only when i have to,and python for everthing else. Nå kan han 20 språk,men han setter python høyest. Når han giftet seg leste dem zen of python i bryllupet og skilter på bilen er "P♥THON" Når det gjelder valg av språk kommer det alltid mange forslag. Jeg prøver og fremheve at python kan være et godt valg. Det viktigste er at man har et sterk ønske om og lære og programmere. Er det forskjell på C# og (bare) C ? Det er store forskjeller ja,C# er høynivåspråk som du jobbe opp mot .NET biblioteket. C er et lavnivå språk. Det vil si at C-kode er nærmere maskinkode enn det mange andre språk er. Dette gjør at programmer skrevet i C ofte er svært raske. Dette gjør det også vanskligere og forstå enn høynivåspråk. C er ikke objekt orientert Dette var starten på C++,at man øsnket seg objekt orienterte løsninger. I starten het det "C with object oriented capabilities" Senere C++ som ble skapt av Bjarne Stroustrup. Søk det er skrevet veldig mye om forskjellene i programmerings språk. Endret 15. februar 2010 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Takk for langt og fyldig svar! Har skjønt at mange bruker og liker python, men har aldri hørt om det før jeg kom på forumet og det gjør det på en måte litt tungt.. hmmm, får sjekke litt til Hvorfor er det så mange språk egentlig? hadde det ikke vært letere hvis det kun var 1 eller bare 2-3? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Det er hundrevis av forskjellige programmeringsspråk, og grunnen til det er rett og slett at forskjellige språk har forskjellige styrker og svakheter. Python vil jeg påstå er langt mer utbredt i Linux miljøer enn i Windows (ettersom .NET er etter min mening en temmelig fin erstatning under Windows) Hva du velger er egentlig et fett, men det kan være lett å bli demotivert til å fortsette. Dette mener jeg at et fint IDE kan hjelpe til med. Endret 15. februar 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå