Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan man bli feit av grillkrydder?

Gjest Guest_moniq_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_moniq_*

Kan man bli regelrett feit eller gå opp i vekt av grillkrydder? Jeg bruker mye grillkrydder på risen når jeg spiser kyllingfilet, og når jeg spiser tomatsuppe. Har et ellers sunt kosthold med lite salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg spiser middagsris fra toro som er en blanding mellom vanlig naturris og villris, og slik jeg har forstått det er villris ganske bra? Men vil det at det bindes vann til kroppen gjøre at jeg legger på meg/blir større?

Lenke til kommentar

Hærregud, du begynner å bli paranoid. Du går ikke mye opp i vekt av litt grillkrydder. Man blir ikke feit av en rute sjokolade om dagen. Man blir ikke feit av ta ett kakestykke til i bursdagen. Det man blir feit av er den sjokoladeplata hver eneste dag, og den posen potetgull hver bidige kveld. Slapp litt av.

Endret av Dermuszdel
Lenke til kommentar

Man går opp i vekt av å ligge i et kalorioverskudd. Så lenge du ikke spiser uhorvelig mengder med grillkrydder så er ikke den den matvaren du bør være "redd" for med tanke på kalorier.

Lenke til kommentar

Sant det som gjesten over meg sier. Siden han bryter gjestefunksjonen og innlegget hans blir slettet om moderatorene er på vakt, kan jeg gjenta:

Kroppen bruker et visst antall kilokalorier (kcal) per dag, dette er vanligvis på rundt 2000 for en kvinne på 60kg og 2300 for en mann på 80kg. Dette er en person som ikke trener noe særlig. Si at jeg bruker 2500kcal per dag, dette er altså energi kroppen min trenger for å fungere (holde varmen, puste, gå, etc.). Spiser jeg 2000kcal er kroppen min 500kcal i underskudd, dvs at den mangler 500kcal. Disse 500kcal vil den ta fra energireservene jeg har på kroppen min, dvs. musklene og fettet. Dermed vil jeg slanke meg.

Det fungerer på helt samme måte andre veien. Hadde jeg spist 3000kcal ville jeg vært 500kcal i overskudd, kroppen min ville hatt 500kcal den ikke trengte. Effektiv som den er bestemmer den seg for å lagre dette til senere, og den lagrer altså energien som fett og muskler (opp til ca. 300kcal vil bli lagret som muskler om jeg trener, så blir resten fett).

Per gram karbohydrat og protein får kroppen 4kcal, og per gram fett får den 9kcal (altså over dobbelt så mye som fra protein og karbohydrat). Jeg vil tro at grillkrydder hovedsaklig består av urter og grønnsaker(som begge inneholder lite kcal), det er uansett bare små mengder som faktisk kommer på maten per måltid. Så vektoppgang grunnet krydder er det minste du bør tenke på ;) Heller risen, som en nevnte lenger oppe.

Lenke til kommentar

En kalori er ikke en kalori! Kalorier har forskjellig virkning på metabolismen avhengig av hvor disse kaloriene kommer fra. Du kan ikke legge på deg av fett, heller ei fra proteiner. Karbohydrater derimot....

Det finnes en grundig forklaring til hvorfor dette er tilfelle. Du kan begynne med å se Gary Taubes i aksjon HER. Videre anbefaler jeg alle som er gode nok i engelsk til å lese boken hans Good Calories, Bad Calories.

Ta også en titt på denne artikkelen.

De musene som spiste proteiner og fett måtte spise syv ganger så mange kalorier for å legge på seg ett gram fett i forhold til de som spiste sukker og fett.
(Ris blir omdannet like fort til blodsukker som rent sukker))

Ble du nyskjerrig og vil lære mer så ta turen over til lavkarbo.no, og hvis du er god i engelsk og vil lære mer så hiv podcastene du finner her inn på mp3 spilleren.

To til artikler av Gary Taubes: What if it's all been a big fat lie og The scientist and the stairmaster. Og en til som er relevant: Why exercise wont make you thin.

Endret av stiiig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...