Gå til innhold

Lurer på ting ifm. med vask av klær i maskin


Anbefalte innlegg

Hei,

Det er en del ting jeg lurer på ifm. vask av klær som jeg ikke har klart å finne noe ordentlig svar på andre steder så jeg prøver her:

 

Forvask: Når bruker en forvask? (Ikke bare si at når tøyet er ekstra skittent, når er det ekstra skittent?) Jeg har pleid å bruke det "for sikkerhetsskyld", men sliter det mye på klærne ift. vanlig vask?

 

Temperatur: Er det best å bruke maks temperatur som det står på tøyet at det tåler eller kan en greie seg med mindre? Sliter høy temperatur mye på tøyet ift. lav temperatur?

 

Ull: Dersom en har ett plagg som det står håndvask på, men så er det en innstilling på maskinen for ull. Hva skal en tro på da? Det er jo mest fristende å bruke maskinen:)

 

Sentrifugering: Er det for høy hastighet lager nupper på tøyet? Når en bruker tørketrommel etterpå kan en med fordel skru ned sentrifugeringshastigheten?

 

Bløtlegging: På en knapp på maskinen står det bløtlegging, hva brukes det til?

 

Ellers har jeg inntrykk av at jo dyrere tøyet er jo mindre tåler det å vaskes:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen på wikipedia sier noe om forvask, men om det er dette som menes med forvaskprogrammet på vaskemaskinen, er jeg neimen ikke sikker på.

 

Temperaturen som står angitt på vaskelappen er vel makstemperaturen som tøyet skal tåle. Man kan med fordel vaske på lavere temperatur. De reklamerer jo for vaskemidler som vasker effektivt helt ned til 30 grader.

 

W

Lenke til kommentar

Som en av julegavene til meg selv til jul, kjøpte jeg en Boss genser til 1300,- kr. På fest greide jeg å søle litt øl på den, så vasket den forsiktig i 30 grader. Før jeg fikk den tilbake, hadde søsteren min puttet den i tørketrommelen sammen med ytterklær hun hadde brukt til å ski. Genseren var ganske så fucked, men strakk seg ut igjen etter jeg gikk med den litt, så den er fortsatt fin og jeg bruker den ofte. Bare glad jeg kjøpte den i large, for ellers ville den ha vært for liten nå.

Lenke til kommentar

Så når du vasker fine gensere og sånt, ikke legg dem i tørketrommelen etterpå. Det er også viktig å vaske jeans på vrangen har jeg funnet ut. Jeg har noen ganske fine som har mistet fargen sin ved vask. Jeg hadde en mørk jeans som skinte på en kul grønnaktig måte. Etter noen par vask var det bare en drittkjedelig mørk jeans

Lenke til kommentar
Hei,

Det er en del ting jeg lurer på ifm. vask av klær som jeg ikke har klart å finne noe ordentlig svar på andre steder så jeg prøver her:

 

Forvask: Når bruker en forvask? (Ikke bare si at når tøyet er ekstra skittent, når er det ekstra skittent?) Jeg har pleid å bruke det "for sikkerhetsskyld", men sliter det mye på klærne ift. vanlig vask?

Jeg bruker det aldri.

 

Temperatur: Er det best å bruke maks temperatur som det står på tøyet at det tåler eller kan en greie seg med mindre? Sliter høy temperatur mye på tøyet ift. lav temperatur?

Du kan ofte greie deg med mindre, så lenge tøyet ikke er spesielt skittent. 40 grader tar stort sett alle flekker. Det som trenger høyere temperatur er ting hvor du vil ta livet av bakterier og småkryp - f.eks underbukser, kjøkkenkluter, håndklær, og sengetøy.

 

Hvor mye høy temperatur sliter kommer litt an på hva slags tøy det er. Ren bomull tåler høy temperatur uten problemer. Ting som trykk på t-skjorter, alle andre stoffer enn bomull, og til en viss grad farger, er litt mer sensitiv på temperatur.

 

Ellers er strømforbruk en like viktig grunn til å velge lav temperatur som slitasje på klærne.

 

Ull: Dersom en har ett plagg som det står håndvask på, men så er det en innstilling på maskinen for ull. Hva skal en tro på da? Det er jo mest fristende å bruke maskinen:)

Håndvask-symbol og ull-program er vel egentlig to forskjellige ting. Men det kommer jo an på hvor redd du er for plagget også. Jeg kjører av og til ting i maskinen i kalkulert risiko at det kanskje sliter litt mer på tøyet, men er enklere for meg.

 

Sentrifugering: Er det for høy hastighet lager nupper på tøyet? Når en bruker tørketrommel etterpå kan en med fordel skru ned sentrifugeringshastigheten?

Sentrifugeringshastighet bør ikke ha noe særlig å si for tøyet. Under sentrifugering ligger tøyet klistret til veggene i trommelen, om det presses litt hardere ut bør ikke ha noe å si.

 

Bløtlegging: På en knapp på maskinen står det bløtlegging, hva brukes det til?

Aner ikke. Spesielt vanskelige flekker, går jeg ut fra.

Lenke til kommentar
Du kan ofte greie deg med mindre, så lenge tøyet ikke er spesielt skittent. 40 grader tar stort sett alle flekker. Det som trenger høyere temperatur er ting hvor du vil ta livet av bakterier og småkryp - f.eks underbukser, kjøkkenkluter, håndklær, og sengetøy.

 

Så det fjerner ikke bakterier og slikt ved 40 gr.? Huff, jeg har stort sett bare pleid å bruke 40gr da jeg ikke har egen vaskemaskin og vil forsøke å vaske mest mulig tøy sammen slik at jeg slipper å vaske så mange ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...