Gå til innhold

Justeringer i Stronglifts

Gjest Slettet+4123456

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+4123456

Tenker begynne på programmet neste uke, og kjøre det i 6-8 uker, lurer litt på hvordan brukere her kjørte det. Om dere kjørte det med tom stang fra starten og alle øvelsene som de sto, eller om dere byttet. Jeg tenker justere det slik, og før dere spør, ja jeg har lest FAQ-en.

• Frontbøy istedenfor knebøy
  • Push-ups med klapp istedenfor vanlige
  • Starte med tom stang i frontbøy og press, men 40kg i benk
  • Starte høyere i mark, eller ta flere sett
  • Chins(nøytrale) med vekt 3x5 istendenfor 3xF

Vet det meste står på siden, men nå er jeg opptatt av deres meninger og erfaringer og ikke Mehdis, selv om noen mener han er Gud/Jesus/whatever.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv brukt programmet i ca 20uker, og selv om det er latterlig lett i starten blir det fort tungt nok :p Push ups med klapp istedet for vanlige pushups burde gå helt greit, selv om du får litt større belasting på skuldrene. Jeg vet ikke hvor mye du tar i benk, men som sagt det blir fort tungt, samme gjelder for mark som øker veldig mye veldig fort. Ellers kan jeg jo si at jeg er veldig fornøyd med programmet (uten modifikasjoner), noe jeg ikke var med ryp da følte jeg måtte endre litt i programmet for å få skikkelig effekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Har selv brukt programmet i ca 20uker, og selv om det er latterlig lett i starten blir det fort tungt nok :p Push ups med klapp istedet for vanlige pushups burde gå helt greit, selv om du får litt større belasting på skuldrene. Jeg vet ikke hvor mye du tar i benk, men som sagt det blir fort tungt, samme gjelder for mark som øker veldig mye veldig fort. Ellers kan jeg jo si at jeg er veldig fornøyd med programmet (uten modifikasjoner), noe jeg ikke var med ryp da følte jeg måtte endre litt i programmet for å få skikkelig effekt.

Det eneste som er sikkert er at jeg ikke gidder starte med tom stang i benk, beklager det, men jeg kommer til å krepere av flauhet og kjedsomhet. Meste jeg har dratt i mark er 90kg(ga meg pga dårlig teknikk) men ville greid 100 og da er 70 kgx5 meget overkommelig etter 8 uker.

Har du brukt programmet i 20 uker?:O Går utifra du har deloadet og alt mulig? Det jeg er mest redd for er press, her vil det nok bli deload allerede rundt uke 6 vil jeg tro, om ikke programmet gir så ekstreme resultater som det lover.

Lenke til kommentar

Jeg begynte på 0, dvs tom stang og alt. Ja det var latterlig lett de første ukene, sånn i ettertid innser jeg at det kunne vært bedre å heller begynt tyngre og deloadet i uke 6, men jeg deloadet i uke 8 eller 9(husker ikke helt i farten) og det fungerte utmerket igrunn litt lengre enn normal, da jeg vanligvis deloader etter 6 men det gikk greit pga det var såpass lett i starten. Kan ikke si det gir så ekstreme resultater som de lover, men det gir absolutt resultater. Å løfte uten vekter er litt flaut ja, men de smilte ikke så mye når jeg begynte å ta mer enn de etter noen uker. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Jeg begynte på 0, dvs tom stang og alt. Ja det var latterlig lett de første ukene, sånn i ettertid innser jeg at det kunne vært bedre å heller begynt tyngre og deloadet i uke 6, men jeg deloadet i uke 8 eller 9(husker ikke helt i farten) og det fungerte utmerket igrunn litt lengre enn normal, da jeg vanligvis deloader etter 6 men det gikk greit pga det var såpass lett i starten. Kan ikke si det gir så ekstreme resultater som de lover, men det gir absolutt resultater. Å løfte uten vekter er litt flaut ja, men de smilte ikke så mye når jeg begynte å ta mer enn de etter noen uker. :p

Jeg tror jeg kjører som jeg satt det opp, kanskje med litt mindre i benk og deloader rundt uke 6, tror du forresten det blir et problem med bakside/framside bein med frontbøy 3xuke? Liker frontbøy mye bedre, enklere, vanskeligere å jukse(havner alltid frampå i vanlig bøy) + at frontbøy med vektløftergrep ser utrolig fett ut, burde jeg legge til sett på mark eller går det helt greit?

Lenke til kommentar

Bare følg programmet sånn det er, kommer til å bli mer enn tungt nok uansett om du begynner med bare stang. Jeg begynte med 40 kg i bøy og fullførte med 127,5 kg i uke 12. Hvis du ligger på rundt 90 kg i mark nå så er det like greit å begynne lavt...bare sett inn verdiene i excel arket så ser du hva du ender på om det er realistiske mål. Skal ikke være noen deloading-uke på beginner programmet, 12 uker straight.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Bare følg programmet sånn det er, kommer til å bli mer enn tungt nok uansett om du begynner med bare stang. Jeg begynte med 40 kg i bøy og fullførte med 127,5 kg i uke 12. Hvis du ligger på rundt 90 kg i mark nå så er det like greit å begynne lavt...bare sett inn verdiene i excel arket så ser du hva du ender på om det er realistiske mål. Skal ikke være noen deloading-uke på beginner programmet, 12 uker straight.

Er kun benk som er problemet hva gjelder å starte med tom stang, ser for meg jeg kommer til å krepere av flauhet og kjedsomhet. Hva anbefaler du som push-ups-variant? Vanlige blir som utholdenhetstrening å regne. Tenker som sagt nå å kjøre programmet med frontbøy, chins 3x5 og benk 30-40kg fra start, ellers som det står.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte push ups med vekter på ryggen...bare legge på mer for hver gang...kjørte 3x10. På chins burde du vel hvertfall opp på 8-10 reps pr sett...

hvor mye tar du i benk nå da ? 1 repp maks. Bare se sånn ca hvor mange kg du klarer 5 reps på, så setter du målet ditt 5-10 kg over det...bare bruke excel arket for å finne start vekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Jeg kjørte push ups med vekter på ryggen...bare legge på mer for hver gang...kjørte 3x10. På chins burde du vel hvertfall opp på 8-10 reps pr sett...

hvor mye tar du i benk nå da ? 1 repp maks. Bare se sånn ca hvor mange kg du klarer 5 reps på, så setter du målet ditt 5-10 kg over det...bare bruke excel arket for å finne start vekt.

72.5 er maks i benk, hvis 5 reps teller som 85% av 1rm så er det helt nøyaktig 61.625, kan rundes opp til 62.5 siden 85% er 6rm(ifølge lommelegen.no), da burde jeg i henhold til dine råd sette 67.5-72.5 som mål for 5x5 og starte med 22.5-27.5 kg? Push-ups med vekter føler jeg blir litt stress, synes om å ta dem med klapp? Hvor mange chins jeg greier 3xF tester jeg på torsdag og tar det derfra, skal gå noen runder i tankeboksen hva gjelder benk.

Har en treningskompis jeg trener med en gang iblandt, får prøve å snakke han til stronglifts, hvis ikke blir det nok desverre dårlig med trening sammen med han fremover:/

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar

Du kan dra nytte av å sammenligne StrongLifts med Starting Strength-programmet (Google: Mark Rippetoe), der du sannsynligvis vil finne at SS er overlegent SL, selv om begge funker fjell om du er nybegynner. (Det er en åpen hemmelighet at Mehdi har tatt det meste av ideene sine fra Rippetoe og så smusset dem til.)

Tenker begynne på programmet neste uke, og kjøre det i 6-8 uker, lurer litt på hvordan brukere her kjørte det. Om dere kjørte det med tom stang fra starten og alle øvelsene som de sto, eller om dere byttet.

Bra du er innstillt på å prøve programmet i nesten to måneder! Det er da du vil se om (i dette tilfelle at) det fungerer. :) Start med tom stang. Når du nærmer deg kroppsvekt-squats kommer du til å finne at StrongLifts-øktene tar over en og en halv time. Denne tidsbruken er ikke nødvendig for å bli sterkere, og du kan gjøre treningen mer effektiv ved å fjerne først inverted rows og så reverse crunch.

[*]Frontbøy istedenfor knebøy

Se nedenfor.

[*]Push-ups med klapp istedenfor vanlige
Bytt heller ut push-ups med Dips om du kan. De er tyngre, men mye mer effektive.

[*]Starte med tom stang i frontbøy og press, men 40kg i benk
Benkpress er ikke Målet på Mannhet. Jo tyngre vekter du begynner med på en øvelse, jo fortere setter du deg fast, og tro meg, du setter deg fast mer enn fort nok. Lineær progresjon (å hele tiden kunne legge på litt mer vekt) er det viktigste, ikke la egoet ditt ødelegge for treningen din.

[*]Starte høyere i mark, eller ta flere sett
Nei. Mer markløft kommer enten til å utmatte eller overtrene deg. Les hva Rippetoe har å si om dette.

[*]Chins(nøytrale) med vekt 3x5 istendenfor 3xF
Dette kan jeg ikke si noe om, annet enn at 'det vanlige' er å klare å ta 15 reps på første set før man begynner med vekt.

Vet det meste står på siden, men nå er jeg opptatt av deres meninger og erfaringer og ikke Mehdis, selv om noen mener han er Gud/Jesus/whatever.
Mehdi tendenserer veldig mot en alternativ-livsstil filosofi, så dette er en sunn holdning. :)

Front Squats or Back Squats? 3 reasons to switch to Front Squats:

* You’re not a powerlifter. You just want strength.

Dette er faktisk et argument for ikke å bytte ut back- med front-squat. Du kan løfte tyngre med back-squats og dermed vil beina bli sterkere. Igjen, les hva Rippetoe har å si om dette.

* Lower Back problems. Front Squat are the alternative if you have some.
Dette har ikke en frisk ung gutt, og dette kommer heller ikke denne friske gutten til å få, om han gjennomfører back-squats korrekt.

* Posterior Chain emphasis is less important. You’re getting plenty from Deadlifts, Power Cleans, …
Squaten skal trene bena: dette gjør back- bedre enn front-squat. Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...