Gå til innhold

[LØST][Ubuntu 9.10] Kablet nettverk direkte mellom 2 pcer i tillegg til trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har to pcer som er koblet til interett trådløst (dessverre). Det går selvfølgelig treigt å overføre filer mellom dem trådløst, så jeg vil også bruke en kabel mellom de.

Jeg har lest at det bare skal være å velge "Shared to other computers" under eth0 på den ene, men hvis jeg velger det prøver de bare å koble til uten å klare det. Får opp masse meldinger om connected og disconnectet på pcen jeg valgte share på.

Hvis jeg velger dhcp på nettverksportene til begge pcene, prøver den en stund å koble til, men så sier den bare disconnected.

Jeg har også prøvd å sette opp statisk ip på nettverksportene til begge pcene med den ene pcen som gateway. Da virker kablen mellom dem, men det trådløse slutter å virke selv om det fortsatt står som tilkobla.

Om den ene pcen får internett trådløst. eller gjennom den andre pcen er ikke så viktig.

edit: Jeg har bare prøvd med vanlig nettverkskabel, siden jeg ikke har crossover, men tror nyere nettverkskort klarer seg med vanlig? Siden tilkobling mellom pcene virker når jeg har satt statisk ip, virker det hvertfall sånn.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten egentlig å ha noe som helst peiling på slik direktekobling, så vil jeg tro at det første du burde forsøke var å bruke et annet subnet enn subnetet som trådløskortene dine bruker.

Altså om om trådløskortene er på et 10.100.xx.xx så bruker du 192.168.xx.xx på trådkoblingen, eller motsatt. Ingen garanti for at det funker, men slik jeg forstår problemet ditt så vil dette løse saken.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp. Prøvde det nå, men det så ikke ut til å hjelpe. Men da jeg prøvde det så jeg at det gikk ann å velge "Link-Local Only" under eth0, og da jeg valgte det, ble det akkurat som jeg ville. Internett funka, og jeg kunne nå pcen over kablen ved å bruke ip'en som ble satt til eth0. Jeg skjønner ikke at jeg ikke la merke til det tidligere...

btw: eneste forskjell jeg så da jeg skifta subnet var at når jeg pinga stod det tidligere "ping: unknown host hw.no", mens etter bytte av subnet stod det "From trygve-laptop.local (10.100.1.1) icmp_seq=1 Destination Host Unreachable". Fra det ser jeg jo og at den prøver å kontakte internett med den kablede tilkoblingen. Men siden jeg fikk fiksa det, er ikke det så farlig at denne metoden ikke virka.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...