Gå til innhold

Slaget ved Goragum

Anbefalte innlegg

Dette er et 100% egen produsert slag med Histwar spillet

Først lagde jeg kartet, det var 15kvm, tok meg en time å lage, et enkelt kart, noe åser noe skoger, en del veier og stier, en landsby og noen korn åkere.

Så gikk jeg løp på å lage to hærer, jeg hadde bare tidligere laget små hærer på ca. 30 000 soldater, man styret størrelsen på hærene med velge CEH value, 50 CEH er lavest og 300 CEH er max, forskjellige enheter har en viss CEH value, so mer CEH du har, jo større kan du lage slaget.

Jeg ville lage et virklig STORT slag, Jeg begynnte med en russisk hær, max antall enheter er 100, en enhet er enten et kavaleri, infanteri regiment eller et artillery batteri.

Når man laget en hær bør man vite organisasjonen en hær er laget av, du lager først hær, med en leder, For russland valgte jeg Barclay de Tolly som leder for hæren, en hær består av 2 eller flere korps, et korps består av 2 eller flere divisjoner, en divisjon består av 2 eller flere briader, en briade består av 2 eller flere regimenter/battaljonr.

I spillet lager man 1 og 1 krops, så jeg startet elite corps, de besto av en garde divisjon med de beste av de beste russland har, en kavaleri divisjon med garde kavaleri og 3 garde batterier.

Så langde jeg ende et corps osv. Når man velger enheten kan man velge mellom div infanteri,kavaleri og artilleri, når man feks. velger et infanteri regiment, kan man velge størrelsen, fra 1 battaljon på ca. 600 soldater til 8 battaljoner og 4600 soldater.

Siden jeg skulle ha et STORT slag var nesten alle infanteri regimenter fra 3600 soldater og oppover, når man velger infanteri kan man også legge til "battalion guns" dette er små lette kanoner som var sammen med infanteriet.

De fleste korpsene besto av 2 divisjoner med infanteri, en divisjon med kavleri og 2-3 batterier, dette gjorde at corps hadde fra 23 000 solater og 50+ kanoner til virklig store korps på 35 000 soldater og over 100 kaoner.

Jeg lagde også dedikerte kavlaeri korps som består bare av kavaleri, da 3 divisjoner, en med lett kavaleri, en med medium og en med tungt, igjen fordi jeg ville ha et stort slag var hvert regiment på 1200-2000 soldater og hester, Så det ene kavaleri korpset mitt hadde hele 15 000 hester og menn.

Når jeg var ferdig med russenre hadde jeg 6 korps tilsammen 197 000 soldater, 37 000 av dem kavleri med 388 kanoer.

Dette tok meg to dager å lage mye å holde styr på meg fryktlig gøy å lage,

Så var det franskmennene sin tur, gjorde det samme, som med russerne et krops med garde enheter osv, dedikerte kavleri korps, etter en lang natt ble jeg ferdig, hadde 193 000 soldater, med 41 000 kavleri og 378 kanoner, i stede for et rent fransk hær, hadde jeg krops og enheter fra saxony, danmark, italia, napoli og polen.

Så var det selve slaget, jeg spilte på 10:60 de betyr at 60 sekunder i spillet bare tar 10 sekunder i virkligheten, jeg spillte som russland jeg sente først et korps til å fake et angrep gjennom litt lett skog men jeg angrep for fult sør mot den eneste byen på slagmarken.

Jeg sente også mitt 15 000 sterke kavaleri korps helt nord, og bare ved ren flaks hadde frankrike sent sitt kavlari korps akurrat på samme sted, så pluttselig hadde jeg 30 000 hester og menn som red og slåss, siden spillet er i 1:10 skala betyr det at jeg hadde 3000 3d modeler som drev å banket på hverandre med sverd og sabel.

Det hele var blodig og i løpet av 20 minutter var begge sider sønder slått og ingen av kavaleri regimentene ble brukbare resten av slaget,

Ved skogen ble det harde kamper som svingte frem og tilbake i en time før fransk mennene drev mine soldater ut.

Sør på kartet ble det ekstremt harde kamper mitt andre kavaleri krops og mitt garde korps angrep 3 franske korps, etter 3 timer beordret jeg et krops til for å redde hele sitvasjonen men det var for sent, mine tropper begynnte å flykte bakover og det hele var tapt, resten av slaget handlet bare om å prøve å redde så mange av mine soldater som mulig.

Når kvleden kom, hadde jeg mistet 5500 drept, 15 000 skadet, frankrike hadde mistet 3500 drept og 17 000 skadet, ca. det samme som meg, men de sente mine soldater hjem, og holde slagmarken når dagen var over, så det var en overveldene seier for Napoleon både taktisk og strategisk.

Siden spillet som sagt er på 1:10 skala hadde slaget nesten 40 000 3d modeler, 8 000 av dem kavleri med ca. 800 kanoner, ganske mye. Hver enhet var på mellom 140 og 460 soldater, hvert batteri hadde mellom 4 og 8 kaoner og howizters

Her er noe bilder

Kamp i lett skog

post-34516-1266161662_thumb.jpg

Russere kommer for å møte de franske

post-34516-1266161670_thumb.jpg

Russiske Grenadier guards som står for å ta i mot franskmenn

post-34516-1266161676_thumb.jpg

Her sender de samme grandierene dem avgårde

post-34516-1266161682_thumb.jpg

Flere franskmenn som strømer inn i skogen

post-34516-1266161687_thumb.jpg

Her er faktisk Danske Pris Chrisian Fredrick Regimentet

post-34516-1266161693_thumb.jpg

Danskene som stromer et batteri

post-34516-1266161700_thumb.jpg

Polske soldater som strømmer etter mine flyktene tropper

post-34516-1266161716_thumb.jpg

37ende regiment av lett infanteri

post-34516-1266161722_thumb.jpg

Her er kartet

post-34516-1266161736_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...