Gå til innhold

5x5 Rep Vs Leehayward workout program

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Transfett er usunt og det ville jeg styrt unna, finnes endel av det i enkelte typer ferdigvarer som kaker, kjeks etc.

En ting en bør tenke på ift fett er fordelinga av omega3 kotnra omega6, mye kornprodukter inneholder mye omega6, for mye omega6 i kroppen kan øke leddsmerter og virker negativt inn på betennelsestilstander. Fet fisk flere ganger i uka er den beste måten å rette opp i dette på :)

Står det bak på innholdsfortegnelsen at det inneholder transfett? Eller kalles det for noe annet på etiketten?

Og hvor mye er 'for mye' omega6? Hvis man spiser en del brød, vil man få i seg for mye da, eller er det langt unna grensa?

Det er vel dette som gjør at man burde velge omega3 tilskudd fremfor Omega3+6+9 tilskudd, siden man får mye omega6 (og 9?) gjennom kosten, men ikke så mye omega3...

Problemet er ikke omega6, men at mange får i seg for lite omega6 ift hvor mye omega3 de inntar, dette kan forværre betennelsesprosesser i kroppen og øke smerter, noe som ofte ødelegger for treninga. Forholdet bør være ca 3:1, altså 3 deler omega6 for hver del omega3 :) La oss si at du spiser 100 gram laks som kanskje inneholder 10 gram omega3 en dag, mens du i løpet av denne dagen spiser 300 gram pasta sammen med laks og har litt solsikkeolje i sammen med pastaen og ender da opp på 30 gram totalt omega6-fett der så er du innenfor :)

Transfett bør styres unna uansett, det heter aldri transfett på deklarasjonen, som regel heter det, herdet fett, herdet vegetabilsk fett, delvis herdet vegetabilsk fett etc. En indikator på noen varer kan at noe av fettet ikke er som det bør være er at om du summerer mengden mett,et enumettet og flerutmettet fett så er det noen gram som ikke er med i beregninga.

Lenke til kommentar
Omega6 og transfett er forsåvidt det vi kan unngå. Men hvor mye omega6 er "for mye?" og hvor mye transfett før det blir farlig? Er spørsmål som ligger ubesvart, joda.. alt er farlig her i verden. Pcskjermen du ser på nå er farlig for øynene, maten du inntar er farlig.. Å gå er farlig fordi du kan falle og dø... "Ekspertene" sier bare ting som er farlig, men ikke hvor mye det skal til før det blir farlig.

1 del omega3 for 3 deler omega6 er en gylden regel. Transfett bør unngås helt, flere land har forbygg transfett i mat siden det er en såpass stor risikofaktor ift blant annet hjerte og karsykdommer samt kreftformer at det ikke er forsvarlig å bruke i mat. Unntaket er f.eks melk og ost som også inneholder transfett, men denne typen er annerledes og har oppstått naturlig og er langt mindre skadelig. Daglig dose bør ikke overstige 5 gram, og med den nevnte kjekspakken nedenfor er du på nesten 8 ganger det du bør maksimalt bør spise hver dag bare etter 100 gram kjeks, noe jeg synes er en liten tankevekker, spiser du endel slike varer over tid øker du risikoen din betraktelig for en rekke helseplager, et annet produkt med noe transfett i er margarin, smør er faktisk sunnere siden det ikke ikkeholder industrielt transfett, selv om "planteeoljeindustrien, vita" med flere løgnere vil ha oss til å tro noe annet.

Sammenheng mellom transfett og flere typer kreft

Transfett i kaker og kjeks, noen produkter inneholder neste 40% transfett

50000 dør årlig i EU pga transfett

I tillegg kan det nevnes at Verdens helseorganisasjon jobber med å forby transfett i mat da såpass mye forskning viser at dette er noe vi bør holde oss unna :)

Ellers enig med deg i at metta fett slett ikke er så usunt som mange skal ha det til, selv har jeg levd på helmelk, smør og masse animaslk fett det meste av livet, forrige gang jeg var inne for å sjekke kolesterol i blodet gjennom en helseundersøkelse jeg var med på, hadde jeg verdier av "skadelig" kolesterol og totalt kolesterol langt under det som er normalt på tross av et kosthold med mye av "verstingen" metta fett ;)

Lenke til kommentar
Tusen takk for det Thefighter, men er ikke bare 3 egg og et glass med melk litt for lite til både frokost og kvelds?

Trudde en del av treninga for å få resultater var å spise veldig mye.

Om du vil spise mer så ta heller å spis 6egg og 2glass melk da for eksempel. Men da får du problemet med at du får i deg for mye protein. Jeg ville ialfall holdt meg til 3egg, men nå vet jo ikke jeg hvor mange kalorier du skal ha i løpet av en dag? Du får finne det ut, også finne ut hvor mange kalorier det er i det kostholdet jeg foreslo. Om det er for lite, bare øker du posjonene :)

Lenke til kommentar

Ut ifra treningsprogrammet 5x5 rep (http://www.iform.no/pub/art.php?id=3) så står det at man skal legge øke vekten med 2.5 hver uke på det forskjellige baseøvelsene, mener det at jeg skal øke med 5kg hver uke da? 2.5 + 2.5 = 5. Fordi viss han mener at man skal BARE øke me 2.5 kg tilsammen så går ikke det på den plassen jeg trener. Fordi det eksiterer ikke 1.5kg vekter det:/

Og ut ifra andre sine logger på 5x5 programmet, så begynner dem med en litt letter vekt en det du klarer til vanligt, og bygger det opp til det du tar til vanligt eller kankje litt mer på slutten av alle 5 repene.

For eks Benkpress:

55

60

60

62,5

65

Er dette noe jeg burde også gjer?

Endret av magnusa_12
Lenke til kommentar

Du tester din 5RM, altså hvor mange kilo du klarer å løfte 5 ganger. Så kutter du vekk 15-20 % eller noe rundt der, og begynner med den vekta. Deretter øker du 2/2,5 per trening, avhening av øvelse og hvor mange kilo du trener med. Etter noen uker så vil du passere din gamle rekord (5RM)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...