magnusa_12 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei! Jeg er en gutt på 17 år på 75kg som har trent i sånn ca. 4måneder nå men jeg har vært endel slørvete og har aldri tatt det helt sånn seriøst. Nå derimot har jeg tenkt å ta det 100% seriøst og har begynt å ta Kreatin kapsler og Proteinshakes. Jeg prøver å spise mat som inneholder mye karbohydranter og protein kver 3-4time. Men jeg føler jeg trenger en slags Treningsplan og trenger en liten liste på hva jeg burde spise av kosthold. Min musklatur er ikke veldig stor nå, og jeg er nokså tynn på 1.90cm i høyden. Men jeg ser at jeg utvikler meg. Så det jeg egentlig lurer på er om noen der ute som har et bra treningsprogram til å øke musklaturen min på Bryst/mage/rygg/armene. Og en slags liste av ting jeg burde spise for å få best resultat. Jeg kom øve et program som blir kalt "12 week Strength traning" som så veldig interessant ut. http://www.leehayward.com/workout_programs/ Er det noe bra? er klar for å satse alt. Eller burde jeg gå for 5x5 rep programmet http://www.iform.no/pub/art.php?id=3 Jeg lurer også på hvorfor jeg ikke får så mye "Gangsperr" etter treningsøktene i styrke dagen etterpå. Jeg presser meg hardt og har flere reps i alle øvelsene. Jeg skjenner det veldig godt rett etter treningen da men. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Sikkert et greit program, reagerer litt på at upright rows og incline sit-ups er med da dette er øvelser mange får henholdsvis skulder og ryggtrøbbel pga. Synes også det er litt vell mange apparatøvelser, jeg ville nok heller kjørt 5x5 fra myrevolution, stronglifts etc. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) 5x5. Altså..Punktum står for at du kommer ikke til å trenge å kjøre et annet program enn 5x5 det neste året. Endret 15. februar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
magnusa_12 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 jah har alerede begynnt på 5x5. Så jeg burde bare følle det programmet ut åre? Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 jah har alerede begynnt på 5x5. Så jeg burde bare følle det programmet ut åre? Ja, det burde du. Og med tanke på kosthold, burde du få i deg ca 150gram protein per dag. Om du spiser fem måltid om dagen som inneholder 30gram protein, blir det akkurat 150 gram. Om det blir for vanskelig og få alt gjennom kosten, så tar jo du bare 30gram proteinpulver etter trening for eksempel Om du spiser en halv boks med tunfisk og ett par egg for eksempel, blir det ca 30 gram protein. Bare som et forslag. Lenke til kommentar
magnusa_12 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Okey takk for det;) men jeg spiser veldig mye for tiden, og det går mye i fisk/Kylling til middag me grønnsaker og pasta/poteter/ris. Til de andre måltidene varierer det med Nudler/Havegryn/egg/skiver med kjøttpålegg og hvitost. prøver å få i meg 4-5 måltider til dagen. Ser den rutinen noe bra ut? Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Fisk/Kylling til middag ser veldig bra ut så lenge det ikke blir for mye av pasta/poteter eller ris. Kutt ut nudlene ialfall. Karbohydratbombe. Konsentrer deg mer om å få i deg fett og protein enn å få i deg karbohydrat og protein. Endret 16. februar 2010 av TheFighter94 Lenke til kommentar
magnusa_12 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 trudde Fett var en liten negativ ting når du skal trene :/ Kan du skrive en liten liste med hva jeg burde spise i de forskjellige måltidene sånn jeg får en litt bedre oversikt:) Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Om du virkelig skal gjøre det som er best, så vil jeg anbefale å kutte ut alt brødmat, korn, pasta, ris og lignendes. La alle karbohydratkilder komme fra Bær, grønnsaker og frukt. La protein komme fra Egg, kylling, Tunfisk, annen fisk, kalkun, melk og lignende. Og fet får du i deg nok av fra proteinkildene. Om ikke, har jeg en regel på å få i meg 10g fett til hvert måltid, og 30 gram protein. Så om du mangler på fett for eksempel etter ett måltid, spis litt nøtter Edit: Fett har ikke negativ virkning på treningen nei, så lenge det er den sunne typen fett Endret 16. februar 2010 av TheFighter94 Lenke til kommentar
magnusa_12 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Er ikke helt passende å spise Egg, kylling, Tunfisk, annen fisk og kalkun på alle måltidene da:/ prøver altid å ta 2 egg til både frokost og kvelds da men Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er bra, men om du klarer det så spis 3 egg, da får du nesten fylt opp musklene med protein. Men da har du jo 3 protein måltider. Frokost, middag og kvelds. Hva om du spiste tunfisk og salat til ialfall ett av de to andre? Da har du ett måltid igjen, da kan du for eksempel spise en yogurt og dele opp frukt og blande det, da har du 5 måltid Lenke til kommentar
Knife Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Fett har ikke negativ virkning på treningen nei, så lenge det er den sunne typen fett Og igjen så finnes det ingen usunne typer fett. Mettet fett og umettet fett har begge både forskjellige virkninger på kroppen, både for muskelbyggning og fettforbrenning. Så hvorfor ikke få i deg begge ^^ For eksempel på anabolic diet, så er det kun mettet fett som gjelder. Tsteak og egg (kolestrol baby!) og flere studier i boken viser at faktisk anabolic diet har samme virkning som anabole steorider etter en periode. Det finnes mange grunner for å kutte ut karbohydratene og det finnes igjen mange grunner for å ikke kutte dem ut, velg din kostholdfilosofi og hva som funker for deg. La oss samle all verdens historie, vi har spist mettet fett siden vi ble født, hulemennen jaktet på dyr som har fett, morsmelk har mettet fett.. Men mettet fett er jo farlig, vi kan jo DØ av morsmelk!! Ser dere logiken? Som jeg sa, ta hele verdens historien. Vi startet med farming og korn siden igår, men da ble vi lavere og feitere. Vi begynte med vetabilske oljer for 10 minutter siden og da ble hjertesykdommer våres fiende nummer 1. Men disse "ekspertene" sier jo at vi skal innta mer av disse oljene og brødmaten! Whoo vi lager vår egen død, så moro Håper dere ser tegningen. Endret 16. februar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
magnusa_12 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Okey;) Tusen takk for svara. Men jeg hadde bare et siste spørsmål og det er om tunfisk og sardiner med olivenolje går litt i det samme? sardinene inneholder mer energi/fett, men tunfisken har mer protein i seg. Lurer på dette sia jeg digger Sardiner veldig godt. Lenke til kommentar
magnusa_12 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Å jeg har sett veldig mange artikler som sier at Karbohydrater er veldig bra for trening og bygging av muskler:/ Lenke til kommentar
Knife Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Det er det forsåvidt.. Men kun karbohydrater fra frukt, grønnsaker og bær. (Som TheFighter94 sa) ikke noe korn, pasta, ris, poteter eller noe sånt. Det er jo en grunn for at barn som som spiser mye karbohydrater i barndommen er feitere og har en mindre kraftig byggning enn andre barn som ikke spiser så mye karbohydrater. Karbohydrater gjør sånn at kroppen utløser isulin, det er forsåvidt et bygge horomon men også et lagringshormon. Det dumme er at kroppen vil være i fullgang å bryte ned karbohydrater istendenfor kunne den ha brukt tiden på å produsere mer vektshoromoner og Testosterone. Endret 17. februar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Fett har ikke negativ virkning på treningen nei, så lenge det er den sunne typen fett Og igjen så finnes det ingen usunne typer fett. Transfett er usunt og det ville jeg styrt unna, finnes endel av det i enkelte typer ferdigvarer som kaker, kjeks etc. En ting en bør tenke på ift fett er fordelinga av omega3 kotnra omega6, mye kornprodukter inneholder mye omega6, for mye omega6 i kroppen kan øke leddsmerter og virker negativt inn på betennelsestilstander. Fet fisk flere ganger i uka er den beste måten å rette opp i dette på Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Transfett er usunt og det ville jeg styrt unna, finnes endel av det i enkelte typer ferdigvarer som kaker, kjeks etc. En ting en bør tenke på ift fett er fordelinga av omega3 kotnra omega6, mye kornprodukter inneholder mye omega6, for mye omega6 i kroppen kan øke leddsmerter og virker negativt inn på betennelsestilstander. Fet fisk flere ganger i uka er den beste måten å rette opp i dette på Står det bak på innholdsfortegnelsen at det inneholder transfett? Eller kalles det for noe annet på etiketten? Og hvor mye er 'for mye' omega6? Hvis man spiser en del brød, vil man få i seg for mye da, eller er det langt unna grensa? Det er vel dette som gjør at man burde velge omega3 tilskudd fremfor Omega3+6+9 tilskudd, siden man får mye omega6 (og 9?) gjennom kosten, men ikke så mye omega3... Lenke til kommentar
Knife Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Omega6 og transfett er forsåvidt det vi kan unngå. Men hvor mye omega6 er "for mye?" og hvor mye transfett før det blir farlig? Er spørsmål som ligger ubesvart, joda.. alt er farlig her i verden. Pcskjermen du ser på nå er farlig for øynene, maten du inntar er farlig.. Å gå er farlig fordi du kan falle og dø... "Ekspertene" sier bare ting som er farlig, men ikke hvor mye det skal til før det blir farlig. Endret 17. februar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) La meg si det på en annen måte: Hvor mye er anbefalt mengde, og hvor mye får man gjennom brødkosthold? Joda, for mye proteiner er farlig det og, men 2-3 g/kg er det anbefalte. Endret 17. februar 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
magnusa_12 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Men det hadde våre litt dig med et oppsett fra alle de forskjellige måltidene ke eg burde ha spist sånn eg kan ha en liten plan framover, sånn jeg slepper improvisere hver gang jeg går på Kjøkkenet og skal finne næringsrik mat me de rette inneholdene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå