Gå til innhold

Problemer i Windows XP, mulig virus[Løst, I hope]

Anbefalte innlegg

Hei

Maskinen min med Windows XP vil ikke sammarbeide idag.

Etter kun kort tid fyser den og jeg får ikke startet opp programmvare. Får slått den av med det tar 15 minutter.

Så da sjekket jeg for det mest vanlige. Tok en memtest og inge feil funnet.

For å sjekke mot virus, oppdaterte jeg Malwarebtes og startet et scann. Den frøs etter 12 sec på scanning av filen zipfldr.dll

Etter en lang restart prøvde jeg igjen. Samme resultat. Får ikke startet opp programvare eller gjort noe fornuftig. Har selfølgelig fjernet kabelen til nettet. Just in case.

Det siste som ble gjort på pc'en var oppdatering av XP via automatisk oppdatering fredag. Valgte å ikke oppdatere den oppdateringen som det er rapportert problemer med. Maskinen virket tilsynelatende ok etter restart på fredag.

Men idag vil den ikke.

Hva gjør jeg???

Endret av brg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Maskinen min med Windows XP vil ikke sammarbeide idag.

Etter kun kort tid fyser den og jeg får ikke startet opp programmvare. Får slått den av med det tar 15 minutter.

Så da sjekket jeg for det mest vanlige. Tok en memtest og inge feil funnet.

For å sjekke mot virus, oppdaterte jeg Malwarebtes og startet et scann. Den frøs etter 12 sec på scanning av filen zipfldr.dll

Etter en lang restart prøvde jeg igjen. Samme resultat. Får ikke startet opp programvare eller gjort noe fornuftig. Har selfølgelig fjernet kabelen til nettet. Just in case.

Det siste som ble gjort på pc'en var oppdatering av XP via automatisk oppdatering fredag. Valgte å ikke oppdatere den oppdateringen som det er rapportert problemer med. Maskinen virket tilsynelatende ok etter restart på fredag.

Men idag vil den ikke.

Hva gjør jeg???

du kan jo prøve gjennopprettings verktøy?

visst xp har det da.

Lenke til kommentar
Har du forsøkt safe mode, så avinstallere den updaten?

Nei siden det ikke er rapportert om noe problemer med uppdaten jeg kjørte, så har den ikke vært misstenkt. Maskinen virket jo også helt fin etter innstallasjonen.

Men jeg kan jo prøve det, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det hadde noe å si.

Maskinen går i sirup igjen.

Malwarebytes henger ved forsøk på å oppdatere programvaren.

EDIT: Prøver å gjennopprette med XP-cd'en.

Får feilmelding : Filen setupdd.sys kan ikke lastes inn. Feilkoden er 14.

Endret av brg
Lenke til kommentar

Hadde problemer med safe mode også.

Men har akkurat fått kjørt en fulstedig scann i safe mode. Ingen virus/malvare funnet.

Så jeg prøvde igjen på starte opp i normal modus. Etter litt om og men ser det ut som den virker.

Er usikker på hva som skjedde. Mulig at det var en programvare som av en eller annen grunn hengte seg opp. F.eks. en tjeneste som ser etter oppdateringer til maskinen. Ikke vet jeg, og kommer til å følge nøye med videre.

Siden jeg har rullet tilbake til før siste oppdaterings runde fra Windows, venter jeg med å innstalere disse igjen i hvertfall en uke.

Saken settes som midlertidig løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...