vikingkylling Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg er for tiden ganske opptatt med Game Maker 8 og prøver å lære meg å lage spill. Så langt har jeg laget et lite plattformspill, men har tenkt å lage et "ekte" spill denne gangen. Jeg har lyst til å lage noe unikt, men hva? Puzzle Quest kombinerte rollespill og bejewelled, og Henry Hatsworth kombinete plattformspill og bejewelled. Noe lignende hadde nok ikke vært så dumt, men hvilke to spilltyper ønsker folket? En annen ting jeg har vurdert er Breakout med to spillere. En idé er en plattform/pad/hva det nå kalles nederst i skjermen som vanlig, pluss en i toppen for spiller 2. Eller kanskje på sidene som i Pong, men med brikker som i Breakout? Kanskje kombinere det med et rollespill? Eller lage et bilspill som gode, gamle Spy Hunter der du kjører en bil som forvandler seg til en båt? Sjakk som rollespill med plattform elementer? Hva ønsker folket? Jeg tar veldig gjerne imot idéer, og de er neppe for sprø for meg. Tanken er å sitte med dette til det er ferdig, selv om det måtte ta fem, seks år. Det har jo tatt Histwar-fyren seks år så langt, og han er så vidt jeg vet ennå ikke ferdig. Jeg har da ikke mer sosialt liv enn ham. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det finnest mangen ting du kan prøve på, remake av gamle gode klassikere som: Mega Man, Worms, Zelda, Broken Sword, The Lost Vikings osv. Som er eit av dem beste 2D spillene gjennom tider. Du kan prøve også lage din eigen storyline i eit form av Zelda osv. Har aldrig prøvd Game Maker 8 så veit ikkje begrensingene, kan tippe meg det er eit program som gjer du slepp og programere så mye. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Takk for tips. Har vurdert en "remake" av Super Mario Bros eller Mega Man, men det blir litt for enkelt. Lost Vikings er mer interessant for meg, men er usikker på om det er best å ha alle tre på en gang eller gå gjennom hele spillet med en om gangen. Da vil alle kunne gå gjennom det, men alle tre vil ha egne steder de kan gå der de andre ikke kan. En kan f.eks bruke klatretau for å komme seg høyt opp. Game Maker 8 er veldig lett å bruke i starten, og du kan lage en del spill uten å gjøre noe selv. Jeg lagde for eksempel et enkelt Breakout-spill kun ved å drag and drop, eller DnD som det ofte forkortes som. Da vil all koden bli skrevet automatisk, så jeg slipper å tenke på det. Men når det er sagt er DnD svært begrenset, så vil du ha det mer avansert må du nok lære deg å programmere. I plattformspillet mitt kunne jeg for eksempel bevege karakteren kun via DnD, men straks jeg begynte med animasjon måtte jeg programmere en del. Det samme gjelder for å hoppe, klatre i stiger osv. (hopping er ikke så enkelt som det høres ut.) Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Har programert ein del sjølv men kun prøvd og lage spill i AS3. Der det er ganske rett fram, men når du skal animere begynne det store arbeidet. Vanskeligest 2D spele eg kan tenke på og lage er civilization. Trulig den lettaste er Finalfantasy som er ganske enkel med tanke på valg som "Attack", "Defense" osv. Mest action spele eg kan tenke på er Contra som ville vore klart ein konge sjanger og lage vidre. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Final Fantasy er greit nok å lage i teorien, men i praksis blir det noe helt annet. Selv "Attack" of "Defense" er komplisert da de må ta med hva slags våpen vi har, hva slags rustning, hvor mye resistance vi har, hvor mye evasion og så videre. Legg deretter til en rekke forskjellige klasser, alle med en rekke unike skills og og så videre, og du ser tegningen. I tillegg må det ha hele tre forskjellige "motorer" på en gang (i kamp, i byene og på kartet), og kanskje enda en om vi har et kjøretøy. Og fortsatt snakker vi 2D Final Fantasy. Contra har jeg bare så vidt prøvd, men har Metal Slug 3 på Xbox og Metal Slug 7 på DS. Har vurdert å lage en sånn selv, men vil ha noe litt mer avansert. Er nok mulig jeg ender opp med en Contra/Metal Slug versjon av Metroid/Castlevania/Shadow Complex. Dvs null tidsfrist og veldig mye utforsking på egenhånd, levels og så videre. Men gjerne send flere forslag! Edit: Civilization burde i teorien ikke være så vanskelig. I stedet for flere klasser som i et rollespill har vi flere enheter med en "klasse" hver. I stedet for resistance mot ild, vann, lyn osv er fly sterke mot andre fly, men har lav resistance mot luft-til-bakke raketter. Tankser er tøffe så det holder, men har lav resistance mot f.eks miner og vann. (prøv å kjør en tanks under vann...) Endret 14. februar 2010 av thecrow77 Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Sjølvsagt blir det meir komplisert med og ta inn forskjelige class, weapon osv. Men teorien er den veldig enkel men mye arbeid bak sjølve utvalget. Metal Slug er utroligt bra spel. Tru eg må nesten spele ds versionen igjen etter du sa spelet Civilization kan virke som enkel men tanke på at du må bygge ein AI som skal klare mangen kompliserte valg for at den skal bli utfordrene er den vanskelege delen. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) I teorien er vel de fleste spill helt enkle. Selv spill som Bioshock, Oblivion og Baldur's Gate er helt enkle i teorien. Straks man har en motor med en enkelt fiende, et våpen og en rustning er det bare å videreføre det med flere monstre, flere våpen, flere rustninger og så videre. Kunne nok lagd et Civilization om jeg hadde giddet, og AIen kunne jeg nok ordnet med å lage et multiplayer Civilization. Dette igjen kunne nok latt seg gjøre om vi enten hadde en bestemt tid på vår tur og kan gjøre hva vi vil til tiden går ut, eller om alle sier fra hva de vil gjøre samtidig, men selve spillet ikke fortsetter før sistemann trykker End Turn. (som i f.eks brettutgaven av Diplomacy.) Det største problemet med Civiilzation er at det er så kjedelig. Metal Slug er svært bra, men ganske vanskelig om du ikke er kjent med det. Jeg sliter ganske mye med MS7, og har bare så vidt prøvd MS3 pga vanskelighetsgraden... Når det er sagt hadde jeg drøssevis av slike spill på Commodore 64, og jeg elsket sjangeren. Hmpf, nå fikk jeg lyst til å lage min egen versjon av Commando. Edit: Har bestemt meg får å lage en serie spill kalt "A sporthaters guide to:". Det første blir nok skihopp. Vanlig hopp er for kjedelig, så jeg tenker å gi poeng basert på å hoppe langt, skyte på blink og gjøre noen triks. Vinneren er dermed ikke nødvendigvis den som hopper lengst, men den som hopper lengst, treffer flest blinker, gjør de feteste triksene eller en kombinasjon av dette. Hoppe langt burde ikke være et problem med en jetpack. Etter det blir det nok et nytt "A sportshaters guide to:". Muligens fotball eller en annen døll sport. Golf, kanskje. Eller curling. Og jada, like sykt som skihoppingen. Alternativet er å ta flere grener om gangen, så jeg kan lage "A sportshaters guide to the summer olympics", for eksempel. Vi får se. Men som sagt vil det ta lang tid å lage dette. Ikke forvent demo før om to, tre år. Endret 14. februar 2010 av thecrow77 Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Er ikkje noko problem at det tar tid. Sett litt på dette Game Make 8 ser faktisk utrolig enkelt ut med og lage "enkle" spel, har ikkje hatt tid og sett meg i dybden men likte det faktisk Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg har prøvd mye rart opp gjennom årene, inkludert Dark Basic, Visual Basic, Turbo Pascal og C++. Ingenting var noe særlig for meg, men Game Maker var noe helt annet. Ja, det er svært lett å lage små spill, men du kan gjøre det svært avansert om du gidder sette litt tid og krefter i det. Faktisk er det fullt mulig å lage et FPS i det, skjønt ikke det mest avanserte. Doom 1 burde gå fint, men Crysis blir litt verre... Har for øvrig endret spillet en god del. I stedet for å lage et sportsspill blir det en kombinasjon av Metal Slug og Castlevania. Jeg satser på store områder å utforske som i Castlevania, men med like mye action som Metal Slug. Screenshot: Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Ikkje dumt, har dreve på ein del i c++, så har god effaring fra der. Sett litt på Game Maker må si det fungere svært enkelt. Litt imponert. Metal slug er rett og slett konge, ikkje gjer sån som i Castlevania at du hopper bak kver gang ein motstander treff deg. Hata da spelet av og til Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg savner en ny Monkey Island i 2D, som Monkey 1 og 2. Med ny historie selvsagt. Noen som vil lage det eller? LucasArts vil nok ikke lage noe slikt i 2d lenger. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Har du prøvd Tales of Monkey Island? Jeg kan nok lage et slikt spill, men da trenger jeg nok noen til å lage alt det grafiske, noen til å lage musikken, noen til å spille inn stemmene, noen til å komme opp med gåter, noen til å lese over historien og så videre. I tillegg har jeg bare så vidt prøvd de to første, spilte gjennom det tredje og aldri prøvd det fjerde eller Tales-serien, så jeg aner fint lite om verden der, karakterene osv. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Monkey Island er så sett for mye arbeid, sjølv om det kunne vere artig må du ha historie, musikk, stemmene. Eit NES spel som utgangspunkt er mye enklere og bedre gjennomført bart EDIT thecrow77 var litt kjappere en meg Endret 20. februar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Det er alt for mye arbeid for en person å lage et spill alá Monkey Island, men om flere jobber sammen er det ikke så mye arbeids som du skulle tro. Mye av grafikken kan tegnes for hånd og scannes inn, og strengt tatt trenger man vel ikke voice over? Motoren tar ikke så lang tid å lage, så da gjenstår bre historien og dialogen. Historien trenger ikke akkurat være episk, så selv den burde ikke ta så lang tid. Setter man av noen måneder burde man kunne ha et ganske bruktbart spill klart. Edit: Screenshotet er fra spillet jeg lager. Grafikken lastet jeg ned, men resten lagde jeg selv. Hun kan gå, hoppe, skyte og klatre i stigen allerede, og det tok tre, fire dager fra jeg lastet ned GM8 til jeg hadde motoren klar. Verre er det ikke. Endret 20. februar 2010 av thecrow77 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3 Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Jeg har prøvd Game Maker før, men da v6 . Men personlig så syns jeg det er morsommere med Java og JGame da ^^. Har mye mer kontroll på hva du kan gjøre. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Mer kontroll? Tja, det kommer vel ann på hva du har tenkt å gjøre. Jeg vil påstå GM er svært kraftig, enkelt å bruke og gir deg full kontroll. JGame har jeg aldri hørt om engang, men skal prøve det senere. Takk for tips. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Kan du ikke bare gjøre det enkelt og lage en remake av Final Fantasy 7? Burde ikke være så vanskelig Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Ikke noe problem, hvis du ordner med rettighetene, leier inn folkene som har stemmene og får noen til å hjelpe meg med grafikken. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Driv faktisk og storkose meg med Ragnarok DS (Laget fra Orginale Ragnarok spelet) Akkurat samme som Final Fantasy i grafikken, men probleme er no at det er får tidsgrevene og lage. Komt noko lengre på Metal Slug? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Er kommet til tredje brettet på Metal Slug, på den enkleste vanskelighetsgraden... Ble litt for hektisk for meg, så jeg koser meg i stedet med Castlevania: Harmony of Dissonance og Metroid: Fusion på DSen. Btw har et nytt skjermbilde. Det kommer seg, men er logisk nok "work in progress". Jeg har tenkt å tegne så mye som mulig for hånd og scanne det inn på dataen, og så animere det. Da blir det kanskje bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå