Postkassestativ Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det som kanskje er verdt å nevne med langt intervall på reima er at det betyr jo selfølgelig at produsenten tar det inn som en variabel når det skal avgjøres hvor enkelt det skal være å bytte den.. tipper at det koster like mye å bytte reima på min bil med 180 000km èn gang som det koster å bytte 5 reimer på en bil med 90 000km. Det spiller ingen rolle i min sammenheng, bare jeg slipper å bytte reima mange ganger. 60000KM klarer jeg fint å kjøre på ett halvår, så det er bedre å tenke på å slippe å bytte reima flere ganger i året Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det som kanskje er verdt å nevne med langt intervall på reima er at det betyr jo selfølgelig at produsenten tar det inn som en variabel når det skal avgjøres hvor enkelt det skal være å bytte den.. tipper at det koster like mye å bytte reima på min bil med 180 000km èn gang som det koster å bytte 5 reimer på en bil med 90 000km. Det spiller ingen rolle i min sammenheng, bare jeg slipper å bytte reima mange ganger. 60000KM klarer jeg fint å kjøre på ett halvår, så det er bedre å tenke på å slippe å bytte reima flere ganger i året 60k på at halvt år?? Litt mye kanskje? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 ikke når man kjører norge rundt, er i oslo flere ganger i året ca 60 mil vær vei. det blir også mye kjøring lokalt, skal jeg ha noe litt spessielt må jeg til tr.heim å det er 17 mil vær vei det også Lenke til kommentar
axelh Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Mye strøm trekker en sånn motorvarmer da? og hva koster en sånn ferdig pakke? Å kjøpe en bil til 100k selvom den ikke brukes altfor mye er vel ikke dumt det? Si at jeg heller kjøper en til 50k med høyerer kilometerstand og eldre så koster deg gjerne masse i reparasjoner osv. men forbruket av bil vil nok øke etterhvert som jeg får fast jobb osv. Så langt ser jeg jo at å kjøpe en diesel bil koster sirka 30k mer enn bensin (i dette tilfellet). I tillegg koster den mer i årsavgift + motorvarmer er en fordel (ukjent pris)... bumper mitt eget innlegg:D david_almli: Kan jeg spørre hva du gjor som krever å kjøre Norge rundt og 60k i halvåret? Hadde vært jobb for meg det:D Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Kun privatkjøring, får å treffe venner å kjennte. I den forrige jobben kjørte jeg 20 mil vær dag i 4 måneder da. Er litt impulsiv, så jeg kan plutselig bestemme meg får å kjøre meg en tur. Kjører tur/retur oslo - trondheim på en tank diesel. Småturene blir det også mange km når de er kjørt noen ganger. Kan vel også si at 60k ikke er noen fast takst da, det har vel hendt 2 ganger siden jeg fikk lappen. Hvis jeg rekner ut gjennomsnitt fra da jeg fikk lappen til nå, så ligger det vel på 36k siden jeg ikke har kjørt så mye i det siste pga. førekortbeslag. (har fått det tilbake) Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg kjører glatt 80k i året, og det er utenom jobb, så 60k i halvåret er egentlig ikke så mye om det inkluderer jobb. Ja, dieselbiler koster mer i innkjøp, men du får jo mer igjen når du selger også, samt at det pr dags dato er lett å få solgt dieselbiler, spesielt om man er lur nok til å kjøpe stasjonsvogn. Lenke til kommentar
axelh Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Er vel kanskje ikke så mye likevel da... Men her er det snakk om at jeg vil ha bilen ganske lenge da, altså den vil synke ganske bra i verdi uansett... stasjonsvogn er ikke aktuelt... Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den. Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel Lenke til kommentar
axelh Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm... Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm... Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. Det er nok tilbud og etterspørsel som gjelder her og. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er et enkelt svar her og det er at du må prøvekjøre en med bensin og en med diesel og rett og slett se hvilken du liker best. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm... Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. Det er nok tilbud og etterspørsel som gjelder her og. Exactly Det som er fint for de som skal ha bensin, kan gjøre et meget godt kjøp da de ikke er så ettertraktet. I det siste har jo folk blitt helt hjernevaska av staten og media til at de skal kjøre diesel. Det syns jeg er litt tragisk egentlig. Hører jo disse skranglekassene hver dag kjøre rundt på veiene spy ut stygg røyk. Og til dere som plaprer om at nye dieselmotorer ikke bråker. Jo de bråker fortsatt disse oljebrennerne, er vel bare at dere har blitt vant til det. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Svart røyk og diesel hører sammen Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er ikke svartrøyk fra en nyere dieselbil, men den røyken som er usynlig som kommer der likevel er likevel veldig mye farligere enn de helt ufarlige gassene som kommer fra en bensinbil. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Det er ikke svartrøyk fra en nyere dieselbil, men den røyken som er usynlig som kommer der likevel er likevel veldig mye farligere enn de helt ufarlige gassene som kommer fra en bensinbil. Ikke? Noe av det dummeste jeg har hørt. Naboens 2007 Saab 9-3 diesel røyket som bare faen når jeg lå bak han og han ga på. Ser stadig vekk taxier som ryker svart nesten uansett type kjøring, stort sett W211. Dette er godt synlig røyk for å si det sånn. Endret 16. februar 2010 av kremt Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Da har de vel tukklet litt med motoren får å få mere effekt. Ryker det sort uten at noe er gjort med motoren, må det være feil noen steder. Måtte fore på mye diesel før det begynnte å ryke svart fra min. Endret 16. februar 2010 av Fjernsyn Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Er normalt at det ryker dersom bilen ikke har partikkelfilter. Med partikkelfilter, noe jeg regner med alle nye dieselbiler har nå, er det ingen som helst svartrøyk, og det legger jeg som grunnlag for at det ikke er synlig røyk av "nyere" dieselbiler. Røyken kommer ikke av at den er tuklet med forøvrig.. det er bare uforbredt drivstoff som blir kastet ut. Er vel vesentlig mindre røyk om man deaktiverer EGR-systemet, som er vel noe av det første man tukler med om man vil ha mer effekt. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har vokst opp med kun dieselbiler, å de bilene jeg husker røyk det ikke svart av..... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Nå er det mye mer EGR-ing på nye dieselmotorer, som mulig kan forklare det. EGR-systemet er ganske enkelt at motorstyringen drar tilbake en viss mengde eksos inn til innsuget (via turboen). Det er da meningen at CO2en i eksosen skal erstatte en del oksygen slik at det er mindre oksygen i lufta den tar inn, men samtidig holde kompresjonstrykket på samme nivå (ellers vil ikke dieselen tenne pga for lav temperatur). Dette reduserer hvor mye oksygen som er tilgjengelig for å danne NOx. Nye dieselmotorer resirkulerer store mengder eksos for å klare de nyere kravene for NOx-utslipp. Desverre er det slik at EGR gjør bare èn positiv ting: Den reduserer NOx-utslipp. Av de negative tingene er det at det reduserer effektiviteten til motoren. Den mindre oksygentilførselen gir mer uforbrendt diesel i sylinderen (effektiviteten til dieselmotorer kommer i stor grad av stor oksygentilførsel), og mye av dette kommer ut som sot (svart røyk) samt store mengder CO. COen kan brennes i en katalysator, og sotet kan brennes i et partikkelfilter. Partikkelfilteret samler opp sotet over tid, og når den måler at filteret begynner å tette seg (mye mottrykk i eksosen) starter den en renseprosess som består i å øke forbrenningstemperaturen (i praksis bruke så mye ekstra diesel den klarer bare for å få varme i eksosen) som får det oppsamlede sotet til å brenne opp. Endel biler bruker også tilsetningsstoffer som blir sprøytet inn i eksosen på dette stadiet. Endret 16. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg