Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellen på Diesel og Bensin?


axelh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planen var egentlig å få et veldig fint eksemplar som har gått under 100k for så å ha den veldig lenge og holde den veldig bra.

 

edit: der er enda en mening ja, men ser ut som at dette bare blir litt sånn anbefalt fra hva man kjører selv og er fornøyd med.

Endret av axelh
Lenke til kommentar
edit: der er enda en mening ja, men ser ut som at dette bare blir litt sånn anbefalt fra hva man kjører selv og er fornøyd med.

 

Jepp ;)

 

Da kan jeg si så mye som at jeg kjører en 98 mod colt med 75 hester, bensin. Denne er jeg utrolig fornøyd med utenom motoren som er litt liten og at den bare har 2 dører.

 

Derfor vil jeg ha golf med 1,6 eller 1,8 bensin, eller 1,9 diesel og 4 dører såklart:D

Lenke til kommentar
edit: der er enda en mening ja, men ser ut som at dette bare blir litt sånn anbefalt fra hva man kjører selv og er fornøyd med.

 

Jepp ;)

 

Da kan jeg si så mye som at jeg kjører en 98 mod colt med 75 hester, bensin. Denne er jeg utrolig fornøyd med utenom motoren som er litt liten og at den bare har 2 dører.

 

Derfor vil jeg ha golf med 1,6 eller 1,8 bensin, eller 1,9 diesel og 4 dører såklart:D

 

Ja det er klart. Fire dører og minimum 100hk er et must :)

Har fem dører jeg da, også 1.6l-bensinmotor med 103hk.

Lenke til kommentar
edit: der er enda en mening ja, men ser ut som at dette bare blir litt sånn anbefalt fra hva man kjører selv og er fornøyd med.

 

Ja, det er mange meninger.

Men det kryr av disse så ta og prøvekjør noen, hva andre mener betyr lite for deg og din trivsel.

Bor du slik til at du kan ha motorvarmer tilkoblet?

Det er en stor fordel både for forbruk og slitasje uansett motor.

Lenke til kommentar

Med en kjørelengde på bare 8000 km per år ville jeg utvilsomt gått for bensin. Den ekstra kostnaden med drivstoff på et år er forsvinnende liten i forhold til hva alt det andre koster med bilen. Syns også at bensin har høyere hyggefaktor, og mer komfortabel pga lav støynivå og lite vibrasjoner (som diesel har mye av).

 

Hvis du selv sitter i en bil med bensinfemmer som går på tomgang, deretter har ned ruten og hører på lyden fra en 1.9TDI som står på tomgang ved siden av, da skjønner du hva jeg mener med støy ;)

Lenke til kommentar
Med en kjørelengde på bare 8000 km per år ville jeg utvilsomt gått for bensin. Den ekstra kostnaden med drivstoff på et år er forsvinnende liten i forhold til hva alt det andre koster med bilen. Syns også at bensin har høyere hyggefaktor, og mer komfortabel pga lav støynivå og lite vibrasjoner (som diesel har mye av).

 

Hvis du selv sitter i en bil med bensinfemmer som går på tomgang, deretter har ned ruten og hører på lyden fra en 1.9TDI som står på tomgang ved siden av, da skjønner du hva jeg mener med støy ;)

Reagerte faktisk litt på dette i dag, når jeg stod 2 meter unna min 2.0 tdci uten å høre at den gikk... huff som den støyer....

 

Ofte er forskjellen på bensin og diesel følgende..

Bensinmotoren hører du i eksosen, mens dieselbilen hører du fra motoren. Støymessig er det nok veldig liten forskjell.

 

Men med en km lengde på 8000 i året hadde jeg vel heller prøvd å finne en billigere bil enn 100 000,- når man kjører så lite er det jo egentlig lite lønnsomt med en så dyr bil.

 

Nei, detta varierer nok fra bil til bil, noen er sikkert elendig støydempet, mens andre er ikke dette du hevder noe å tenke på en gang..

 

Jeg ville tatt en tur med begge typer, bensin og diesel og heller avgjort utifra det..

Lenke til kommentar

Akkurat intervallet på registerreima eller service generelt har ikke så mye med hvilken type drivstoff bilen bruker. De fleste biler nå om dagen har vel 120 000km eller mer. Går man tilbake noen år er det vanlig med 90 000. Min motor har forøvrig 180 000km (1,5l diesel), og det er vel ikke så uvanlig med slike intervaller nå om dagen.

Lenke til kommentar

Med litt ettersyn så tror jeg at en dieselbil starter like lett som en bensin samme hvor kaldt det er.

Nyere dieselbiler forurenser ikke så veldig mye heller.

Og den forskjellen på årsavgifta tjenes jo inn på forbruket, værtfall over et år med kjøring

Er det partikkelfilter på bilen, så koster det jo ikke mere enn bensin.

Lenke til kommentar
Akkurat intervallet på registerreima eller service generelt har ikke så mye med hvilken type drivstoff bilen bruker. De fleste biler nå om dagen har vel 120 000km eller mer. Går man tilbake noen år er det vanlig med 90 000. Min motor har forøvrig 180 000km (1,5l diesel), og det er vel ikke så uvanlig med slike intervaller nå om dagen.

 

Så har man jo alder også, på endel biler er det jo 5 års intervaller uansett hvor lite den er kjørt.

 

Nå ser det ut til at reimene fases ut mer og mer uten at det er noe savn..

Lenke til kommentar

Mye strøm trekker en sånn motorvarmer da? og hva koster en sånn ferdig pakke?

 

Å kjøpe en bil til 100k selvom den ikke brukes altfor mye er vel ikke dumt det? Si at jeg heller kjøper en til 50k med høyerer kilometerstand og eldre så koster deg gjerne masse i reparasjoner osv. men forbruket av bil vil nok øke etterhvert som jeg får fast jobb osv.

 

Så langt ser jeg jo at å kjøpe en diesel bil koster sirka 30k mer enn bensin (i dette tilfellet). I tillegg koster den mer i årsavgift + motorvarmer er en fordel (ukjent pris)...

Lenke til kommentar

5 år er vel helt vanlig som maks alder på ei reim.. og de fleste passerer jo den grensen lenge før reima har gått maksimalt antall km. Min med 180 000km har 6 år som maksimal alder. Virker ikke som at at denne verdien går særlig opp etterhvert som reima kan stå flere og flere km, men det kan ha en sammenheng med at forbedringene ligger i fibrene som holder gummien sammen, og ikke selve gummien som blir dårlig over tid. Vil tro reima kommer til å være vanlig ganske lenge fortsatt, men nye teknikker blir brukt for å få reima til å holde lengre.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
5 år er vel helt vanlig som maks alder på ei reim.. og de fleste passerer jo den grensen lenge før reima har gått maksimalt antall km. Min med 180 000km har 6 år som maksimal alder. Virker ikke som at at denne verdien går særlig opp etterhvert som reima kan stå flere og flere km, men det kan ha en sammenheng med at forbedringene ligger i fibrene som holder gummien sammen, og ikke selve gummien som blir dårlig over tid. Vil tro reima kommer til å være vanlig ganske lenge fortsatt, men nye teknikker blir brukt for å få reima til å holde lengre.

Hvilken bil har du da? Da har jeg noe å tenke på når jeg skal bytte bil.

Hater å bytte reima

Lenke til kommentar

Det som kanskje er verdt å nevne med langt intervall på reima er at det betyr jo selfølgelig at produsenten tar det inn som en variabel når det skal avgjøres hvor enkelt det skal være å bytte den.. tipper at det koster like mye å bytte reima på min bil med 180 000km èn gang som det koster å bytte 5 reimer på en bil med 90 000km.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...