Opus Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 bob bob. drar til 100 i 2.gir på TDIen min. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Du drar nok ikke mer effektivt til 100 på bare 2.-giret enn om du brukte 3. og 4.-giret. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Det som gir bensinmotorene en fordel er at man slipper unna noen girskift på aksellerasjon. Ofte kan man aksellere en bensinmotor effektivt til 100km/t ved bare å bruke 3 gir, dvs. 1., 2. og 3. gir, mens på en dieselmotor må man bruke hele rekka 1., 2., 3., 4., 5. og evt. 6. Fra 0 til 60 kan man bruke 2 gir på en bensinmotor. Hvert girskift koster tid, med mindre man har en girkasse som er rask til å skifte gir, f.eks en av de nyere dobbelclutchkassene. Automat er altså en fordel på diesel? Jeg pleier å bruke bare ETT gir fra 0 til 80 km/t og det er andre giret, går helt fint. Turtallet går vel opp til 4-5.000, det røde starter på 6500. Har tilogmed akselrert til 100 km/t på andregiret, det var morro Men hvor bra det er for motoren vet jeg ikke, så jeg gjør det nok ikke igjen... Edit: Kom et par poster mellom der... Endret 14. februar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) En semiautomatisk dobbeltclutchkasse er nok det jeg personlig ville klart å aksellerere raskest med. Vanlig automatkasse har både tap i overføringen og vil ikke nødvendigvis bytte gir nøyaktig der det er best for optimal aksellerasjon. Å kjøre motoren opp til rødstreken er ikke noe problem, er faktisk noe man bør gjøre iblandt (men IKKE med kald motor). Rødstreken er plassert der den er av en grunn, nemlig at motoren ikke vil tåle _lengre tids_ drift med turtallet over det punktet. Er noe jeg gjør relativt ofte faktisk. Er ikke noe poeng derimot på bilen jeg har nå (dieselmotor), siden den "dør ut" lengre før den når det punktet. Den forrige bilen jeg hadde med turtallsperra og "rødstrek" på 6500rpm brukte jeg ofte å gire til neste gir idèt den passerte 6000rpm. Den mest effektive aksellerasjonen til f.eks 80 med den var å kjøre den til 6000rpm på første gir (50km/t), så ta resten på 2.-giret. Det man sliter mest på å gjøre dette er nok clutchen akkurat i overgangen fra 1.-giret til 2. pga veldig stor forskjell på utvekslingen (derfor er det veldig lite effektivt å gå fra 1. til 3. eller 4., forskjellen på turtallet blir så stor at det tar mye tid og slitasje på å synkronisere). Alle moderne motorer i biler beregnet for vanlige folk har turtallsperre som vil hindre motoren i å passere rødstreken eller det punktet hvor motoren skader seg selv (men det vil selfølgelig ikke hindre deg å gjøre det ved å gire den ned til for høyt turtall). Endret 14. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
axelh Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Ingen som vil si hva de ville valgt av diesel eller bensin på en 03 golf? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 En semiautomatisk dobbeltclutchkasse er nok det jeg personlig ville klart å aksellerere raskest med. Vanlig automatkasse har både tap i overføringen og vil ikke nødvendigvis bytte gir nøyaktig der det er best for optimal aksellerasjon. Å kjøre motoren opp til rødstreken er ikke noe problem, er faktisk noe man bør gjøre iblandt (men IKKE med kald motor). Rødstreken er plassert der den er av en grunn, nemlig at motoren ikke vil tåle _lengre tids_ drift med turtallet over det punktet. Er noe jeg gjør relativt ofte faktisk. Er ikke noe poeng derimot på bilen jeg har nå (dieselmotor), siden den "dør ut" lengre før den når det punktet. Den forrige bilen jeg hadde med turtallsperra og "rødstrek" på 6500rpm brukte jeg ofte å gire til neste gir idèt den passerte 6000rpm. Den mest effektive aksellerasjonen til f.eks 80 med den var å kjøre den til 6000rpm på første gir (50km/t), så ta resten på 2.-giret. Det man sliter mest på å gjøre dette er nok clutchen akkurat i overgangen fra 1.-giret til 2. pga veldig stor forskjell på utvekslingen (derfor er det veldig lite effektivt å gå fra 1. til 3. eller 4., forskjellen på turtallet blir så stor at det tar mye tid og slitasje på å synkronisere). Alle moderne motorer i biler beregnet for vanlige folk har turtallsperre som vil hindre motoren i å passere rødstreken eller det punktet hvor motoren skader seg selv (men det vil selfølgelig ikke hindre deg å gjøre det ved å gire den ned til for høyt turtall). Ok Jeg drar den hvertfall opp til 4000 RPM ofte. Det er bra? Hvorfor bør man gjøre det? Eksempel: Hurtig akselrasjon ved påkjørsel i lav fart, oftest fra andre gir til 4. og 5. Ingen som vil si hva de ville valgt av diesel eller bensin på en 03 golf? Jeg ville helt klart valgt en sprek bensinmotor med manuell Sorry delvis OT ellers... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Prøvekjør de, hva du liker av de kan vi ikke svare på. Dieselen vil bruke langt mindre drivstoff på småkjøring men vil bli tregere varm, dette er mer ett komfortproblem enn noe annet så finner du en med dieselvarmer så fjerner den dette problemet. Noen liker ikke dieselstøyen og oppførselen men dette er jo smak og behag, diesel er nok dyrere i innkjøp men dette dette vil du jo få igjen ved salg så som du ser er dette ikke ett enkelt valg som ett forum kan svare på. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Ingen som vil si hva de ville valgt av diesel eller bensin på en 03 golf? Det spørs hva du vektlegger som høyeste punkter. Velger du diesel får du: - Lavere drivstofforbruk. - Høyere årsavgift (3100) - Høyt utslipp av lokalt skadelige gasser og partikler (tenk på Bergen tidligere i vinter hvor de sleit veldig med høyt NOx-konsentrasjon inne i byen) - Ofte dyrere kjøpspris Velger du bensin får du: - En motor som kan og liker å gå på høyere turtall - Lav årsavgift (2700kr) - Høyere drivstofforbruk - Lavere utslipp av lokalt skadelige gasser og partikler. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Ok Jeg drar den hvertfall opp til 4000 RPM ofte. Det er bra? Hvorfor bør man gjøre det? Eksempel: Hurtig akselrasjon ved påkjørsel i lav fart, oftest fra andre gir til 4. og 5. Det har bare med å få jevn slitasje på motoren. Et eksempel her er at stemplene beveger seg litt lengre i begge retninger ved høyt turtall vs. lavere turtall. Det er ikke mye, men igjennom levetiden til motoren vil stemplene slite til sylinderen i det område der stemplet beveger seg. Dersom stemplet etter lang levetid plutselig går utenfor dette området kan kanten som oppstår fra det nedslitte området til det ikke slitte område ødelegge stempelringene. Dette kan skje dersom motoren igjennom hele levetiden bare har vært brukt på lave turtall, og plutselig blir kjørt på et vesentlig høyre turtall. Lenke til kommentar
axelh Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 foreløpig heller jeg mot bensin, men som noen nevner slites motorene mer... men jeg bytter olje og filter osv. jevnlig, da kan det vel ikke være store forskjellen før bilen eventuelt dør av rust eller noe sånt? og hvor stor forskjell er det i forbruket? noen som har tall på de forskjellige? 1,6 bensin 1,8 bensin 1,9 diesel Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Mer slitasje på en bensinmotor vs. dieselmotor er nok ikke noe som hører hjemme på moderne motorer. Dette er vel noe som kommer fra større tyngre dieselmotorer vs. mindre bensinmotorer. Jeg mener man kan se helt bort fra en slik forskjell i moderne lette dieselmotorer. Motorer bruker ikke å være det største problemet når det gjelder slitasje. Alt som står rundt motoren (dvs. resten av bilen, drivverket, osv.) slites ut lenge før motoren gjør det. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Ok Jeg drar den hvertfall opp til 4000 RPM ofte. Det er bra? Hvorfor bør man gjøre det? Eksempel: Hurtig akselrasjon ved påkjørsel i lav fart, oftest fra andre gir til 4. og 5. For hvis du ikke drar ut turtallet på bilen, så dævkjører du den.. Og da drar den mye dårligere. Samler seg masse dritt i potta osv om du kjører den konstant på forsiktig og lavt turtall, mens når du drar ut gira og kommer opp på høyt turtall får du blåst ut mye av møkka. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) foreløpig heller jeg mot bensin, men som noen nevner slites motorene mer... men jeg bytter olje og filter osv. jevnlig, da kan det vel ikke være store forskjellen før bilen eventuelt dør av rust eller noe sånt? Dette er som nevnt bare en teoretisk forskjell og ingenting og legge vekt på i det hele tatt med mindre du skal runde millionen eller mer, jeg tviler på forskjellen er stor i dag. Jeg tror disse tingene henger igjen fra den tiden man stort sett snakket om Mercedes-diesler som var ekstremt solid bygget og med mikroskopiske effektuttak vs billige, underdimensjonerte og simple bensinmotorer som satt i de elendige småbilene som folk flest hadde råd til for 35 - 40 år siden. Endret 14. februar 2010 av agvg div skrivefeil Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Ingen som vil si hva de ville valgt av diesel eller bensin på en 03 golf? Helt klart diesel.. Billigere å kjøre med på alle måter, bruker mindre pr mil samtidig som det koster mindre pr liter, win win.. Har kun hatt dieselbiler her de siste årene, og er superfornøyd, det at noen mener de bruker lenger tid på å bli varme har jeg ikke merket noe til. Og som noen her skrev, at en 2.0 turbodiesel skal slite med å følge en 2.0 Bensin ut av ett kryss, vel da tror jeg vedkommende kan få deg en god overraskelse. Min 2.0 Turbodiesel kjørte greit fra en VR6 (174hk)maskin, og enda lettere fra en vanlig 2.0 bensinmotor, man må gire fort, men dreiemomentet på en Turbodiesel EIER jo mildt sagt en bensinmotor Og skal man kjøre med tilhenger en gang i blandt så er det jo gull med tdi Endret 14. februar 2010 av Techpoint Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Og som noen her skrev, at en 2.0 turbodiesel skal slite med å følge en 2.0 Bensin ut av ett kryss, vel da tror jeg vedkommende kan få deg en god overraskelse. Min 2.0 Turbodiesel kjørte greit fra en VR6 (174hk)maskin, og enda lettere fra en vanlig 2.0 bensinmotor, man må gire fort, men dreiemomentet på en Turbodiesel EIER jo mildt sagt en bensinmotor Du kan like gjerne si det rett ut, det var JEG som skrev det her. Men du har sikkert rett. Da misforstod jeg det med turtall, osv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg tror at om du tar en person fra gata (og du ikke tilfeldigvis treffer på en spesiell) og gir dem hver sin bil hvor den ene får en 150hk bensin og den andre får en 100hk diesel, så vinner den med dieselen på en dragrace. Det kommer av giringen. De fleste personer på gata tør ikke å dra turtallet særlig høyt, og vil aldri komme i nærheten av det turtallet bensinmotoren får noe effekt, mens dieselmotoren får effekten på så lavt turtall at "hvem som helst" klarer å ta det ut. De fleste girer bensinbiler som om det er dieselbiler. Dette gir selfølgelig rom for veldig mye myter om diesel vs. bensin. Med korrekt giring vil selfølgelig resultatet bli motsatt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Spesielt lei er jeg av folk som sier at M50B20 motorene er late. Dem må jaggu lære seg å kjøre, riktig kjørt går den slett ikke dårlig. Lenke til kommentar
axelh Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 hmm, masse å tenke på her... sånn jeg ser det så er det eneste minuset med diesel at den ikke varmer like bra på vinter (da blir motoren kanskje mer slitt på denne årstiden hvis det blir mange småturer). Men så er spørsmålet, en 2003 mod med bensinmotor koster rundt 100k for en med lav km. en 2003 mod med diesel koster hvertfall 125k for en med lav km. Altså dyrere å kjøpe... kan ikke tro at en diesel bruker så mye mindre drivstoff at man sparer inn alle de ekstra kronene for å kjøpe (med tanke på min årlige kjørelenge på kanskje 8000km). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hvor lenge har du tenkt og ha den? Skal du ha den til den er huggeklar så er jo dette noe og se på, skal du ha den i et par år får du igjen mer for dieselen. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Du får jo solgt en diesel dyrere enn en bensin også da. Det må du jo også tenke på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg