axelh Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Hadde en tråd her og prøvde å få litt hjelp til en ny bil, men diskusjonen gikk fort over til diesel og bensin, så starter en ny her:) Valget har falt på en VW Golf. etter 2000, regner med en 2003 kanskje... men noen sier at diesel på gamle biler ikke er billigere enn bensin? hvordan ville det vært på en 2003 mod? POSITIVE/NEGATIVE punkter med diesel og bensin (på biler generelt)? Endret 14. februar 2010 av axelh Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Diesel Fordeler: En dieselmotor arbeider under lavere turtall enn det en bensinmotor gjør, dermed mindre slitasje. Diesel er også billigere. Bruker også mindre diesel i forhold til det en bensinbil gjør. Ulemper: Vinteren, frosset diesel. Den blir mye seinere varm og mye dårligere effekt på varmeapparatet. En dieselbil er også veldig stiv og vond å kjøre når det er iskaldt ute. Du bør ikke ha en dieselbil uten å ha motorvarmer. Bensin Fordeler: Blir mye fortere varm og er lettere å få start på den når det er iskaldt. Små bensinmotorer er kjappere enn små dieselmotorer til å få opp farten. Personlig synes jeg det er mer smooth å kjøre en bensinbil for den har ikke så følsom clutch som en dieselbil. Blir ofte mer rykking og napping i en dieselbil, synes jeg da. Ulemper: Ca 1 kr dyrere enn diesel, motoren går på et høyere turtall, dermed mer slitasje og forbruk. ---------------- Om jeg skulle kjøpt meg dieselbil så ville jeg vurdert hvor kaldt er det der jeg bor. Er det ofte over 20 minus? Forbruket på gammle dieselbiler er høyt, så jeg ville ikke hatt en dieselbil eldre enn 10 år. Endret 14. februar 2010 av Gryterett Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Forbruket på 20 år gamle VAG-biler, peugeot og citroen er veldig lavt. Kjører selv for tida en citroen med 1.9 td motor som bruker 0,5 på blanda kjøring, 95 modell. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 dieslene i golf 4 er gode motorer, og diesel-ising er generellt sett ikke et problem på denne generasjonen TDI. 90hk-eren kan være litt svak, så ville gått for 110- eller 115hk. 115hkeren er en pumpedysemotor(pd) og mer gjerrig på forbruket enn de to andre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Det er veldig liten forskjell på en dieselmotor og en bensinmotor om man snakker om nye motorer. Er samme greia stort sett, bortsettfra de delene som gjelder turtall, og forbruket er generelt sett lavere. Forbruket på dieselmotorer kunne faktisk vært vesentlig lavere enn det er. Det samme gjelde r bensinmotorer. Det som hindrer et lavere utslipp nå for tiden er krav om maksimalt NOx-utslipp. Dieselmotorer har i vertfall tidligere hatt lavere krav på dette området enn bensinmotorer, og har kunnet blitt laget for å redusere drivstofforbruket på bekostning av høyere NOx-utslipp. Hvis man bor i en større by og kjører mye kan man tenke litt på at en bensinmotor vil gi vesentlig lavere lokale miljøproblemer enn en dieselmotor. Bensinmotorer har bare CO2 og vanndamp-utslipp, mens dieselmotorer har større mengder NOx, CO og HC-utslipp som alle kan gi store problemer i større byer og urbane områder. Endret 14. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det er veldig liten forskjell på en dieselmotor og en bensinmotor om man snakker om nye motorer. Er samme greia stort sett, bortsettfra de delene som gjelder turtall, og forbruket er generelt sett lavere. Forbruket på dieselmotorer kunne faktisk vært vesentlig lavere enn det er. Det samme gjelde r bensinmotorer. Det som hindrer et lavere utslipp nå for tiden er krav om maksimalt NOx-utslipp. Dieselmotorer har i vertfall tidligere hatt lavere krav på dette området enn bensinmotorer, og har kunnet blitt laget for å redusere drivstofforbruket på bekostning av høyere NOx-utslipp. Hvis man bor i en større by og kjører mye kan man tenke litt på at en bensinmotor vil gi vesentlig lavere lokale miljøproblemer enn en dieselmotor. Bensinmotorer har bare CO2 og vanndamp-utslipp, mens dieselmotorer har større mengder NOx, CO og HC-utslipp som alle kan gi store problemer i større byer og urbane områder. Mange dieselbiler har jo katalysator som bryter ned NOx og HC og omdanner det til vanndamp... Tror det kalles oksydasjonskatalysator og det er ikke det samme som partikkelfilter.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Dieselmotorer trenger mye mer filtrering enn bensinmotorer ja, og har gjerne det, men er svært mye som slipper rett igjennom. Dieselmotorer mangler den ekstremt presise styringen som bensinmotorer har som gjør at katalysatoren kan jobbe effektivt. I tillegg vil disse systemene øke drivstofforbruket. Bensinmotorer bruker sensor i eksosen for å finne ut mengden oksygen inn og ut fra katalystatoren, og kan på denne måten styre utslippene. En dieselmotor kan ikke bruke en oksygensensor noe særlig effektivt (vet ikke om de har det i det hele tatt, tror ikke det) ettersom det alltid vil være mye oksygen i eksosen. Det er ikke mulig å måle mengden HC (sotpartikler), CO eller NOx i eksosen såvidt jeg vet. Partikkelfiltrene bruker trykksensorer for å finne ut når det er "for mye sot" i dem (dvs. når mottrykket foran filtret blir for høyt starter den renseprosessen). Både bensinmotorer og dieselmotorer bruker prinsippet å bare få inn så mye oksygen i sylindrene som er nødvendig for å forbrenne, men dieselmotorene kan ikke styre dette i noen grad like nøyaktig som en bensinmotor. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Stemmer det at bensinmotorer er kjappere enn diesel? Da snakker jeg akselrasjon... Endret 14. februar 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
axelh Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Takk for mange gode svar! Bruker ikke bil daglig så kan jo være en fordel om den starter lett om vinteren, altså bensin. Men hvordan er det med slitasje på motor? Er det en veldig stor forskjell? Forskjellige priser på deler til en diesel eller bensin motor? Høres jo ut som at en diesel motor ikke har det så bra om vinteren hvis den ikke blir skikkelig varm på korte turer osv. Noen som vet om forbruket på en golf 1,6 og 1,8 bensin? og diesel? Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Stemmer det at bensinmotorer er kjappere enn diesel? Da snakker jeg akselrasjon... Tradisjonelt har det vært sånn; mye på grunn av at bensinmotorer kan dras mye høyere på turtall enn diesel. Forskjellene har jevnet seg veldig ut de siste årene - nye dieselbiler er god og spreke de. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 TDIene er ikke vrien å få start på, på vinteren Bilene med diesel er som regel noe dyrere å kjøpe enn bensinerne. Dieselmotorene er som tommelfingerregel mer robust bygd enn en bensinmotor, og slites saktere ut enn en bensinmotor, også pga. lavere turtallsregister. Skal sies at nye bensinmotorer har stort sett samme levetid som en diesel, men tør ikke si at dette gjelder for motorer fra rundt 2000. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Moderne dieselmotorer har ikke problemer i kulde. I vertfall ikke min erfaring. Er en grunn til at de fleste dieselmotorer har forvarming og ettervarming. Burde ikke være en grunn til å velge en dieselmotor fremfor en bensinmotor. Mulig det kan være noe problemer på gamle dieselmotorer som ikke er elektronisk styrt, jeg ville ikke kjøpt en dieselmotor med mindre det er en av de nyere elektronisk styrte. Hvis vi snakker om VW er det vel lenge siden de gikk bort fra mekanisk styrte dieselmotorer? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Stemmer det at bensinmotorer er kjappere enn diesel? Da snakker jeg akselrasjon... Tradisjonelt har det vært sånn; mye på grunn av at bensinmotorer kan dras mye høyere på turtall enn diesel. Forskjellene har jevnet seg veldig ut de siste årene - nye dieselbiler er god og spreke de. Jupp, da snakker vi vel turbodiesel? Men en 2.0 turbodiesel skal vel fortsatt slite med å være like raskt ute av krysset som en 2.0l-bensinmotor Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 VW slutta vel med det i 96-97 tror jeg, selv om 90-110hk TDI ikke er heeeeelt elektronisk styrt. Et annet pluss med diesel er et dreiemoment som gruser bensinmotorene. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Liker ikke lyden dieselmotorer lager. Særlig på tomgang. Skikkelig traktorlyd! Lenke til kommentar
axelh Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) hmm...hva ville dere valgt hvis det var en 2003 mod golf? diesel eller bensin? og hvorfor? Endret 14. februar 2010 av axelh Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Skal sies at nye bensinmotorer har stort sett samme levetid som en diesel, men tør ikke si at dette gjelder for motorer fra rundt 2000. Hvordan kan du vite det? De nye motorene har jo ikke levd så lenge. Det er jo på gamle motorer man kan vite slikt med. Kompisen min har en toyota rav4 06 modell. Når vi skulle på trening startet den ikke. Var ikke snakk om. Var -22 grader den dagen. Så vi måtte rusle ned til meg og starte opp Saaben ja Bensin 01 modell. Endret 14. februar 2010 av -Lasse Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Men levetiden på motorene er mer en teoretisk problemstilling, svært få biler opplever og ha en utslitt motor. De fleste motorer dør fordi eieren ignorer vedlikeholdet så som oljeskift og nivå, kjøleveske mangel eller at motoren fryser og selvsagt registerreimhavarier pga manglende skifte av reim. Vil tro svært mange av bilene som triller inn hos huggeren har en utmerket motor, det er nok heller rust, skader eller elektronikkfeil eller generell slitasje på andre komponenter som tar de. Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Diesel Fordeler: En dieselmotor arbeider under lavere turtall enn det en bensinmotor gjør, dermed mindre slitasje. Diesel er også billigere. Bruker også mindre diesel i forhold til det en bensinbil gjør. =p Jeg vil nå påstå at en bensinbil bruker minst diesel. Men typ mest drivstoff. ____ Har hatt en mitsubichi l300 TD (usikker hvilken modell). Den har startet lettere enn bensinbilene vi har hatt på veldig kjølige dager. -20 til -30 rekkevidden. Siden de fleste dieselbilene har forvarmer så er det aldrig et problem, er ikke det også vinterdiesel? De blander ut dieselen med noe som gjør at den ikke fryser på vinteren? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hvor mye liter sylindervolum man har betyr egentlig ganske lite. Skal man finne ut hvilken bil som er kjappest ut av krysset er det ingen vei utenom å teste eller gjøre de ekstreme beregningene basert på motorens effektkurve. Det som gir bensinmotorene en fordel er at man slipper unna noen girskift på aksellerasjon. Ofte kan man aksellere en bensinmotor effektivt til 100km/t ved bare å bruke 3 gir, dvs. 1., 2. og 3. gir, mens på en dieselmotor må man bruke hele rekka 1., 2., 3., 4., 5. og evt. 6. Fra 0 til 60 kan man bruke 2 gir på en bensinmotor. Hvert girskift koster tid, med mindre man har en girkasse som er rask til å skifte gir, f.eks en av de nyere dobbelclutchkassene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg