Gå til innhold

Test: Chrome 4.0


Anbefalte innlegg

for eksempel, Firefox hopper rett til det innlegget den skal så jeg kan begynne å lese, mens Opera har en tendens til å heller laste et par ting til før den sender meg dit den skal og rendrer dette.

Ctrl + F12 -> Avansert -> Nettleser -> Tegn på nytt med en gang

 

Dessuten synes jeg ikke den takler mange faner på like bra som Firefox, man ender rett og slett med veldig små faner istedet for at linjen utvides.

Shift + F12 -> Verktøylinjer -> Trykk på fanelinjen -> velg Brytning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor velge eller bytte?

 

Jeg bruker alle og har gjort det i mange år, dvs. Firefox, Opera og Chrome. Til og med IE av og til. Opp gjennom årene så skifter det alltid hvem som er best. Firefox slo gjennom med et brak, men var litt kjip i perioder, Chrome er litt for enkel, men blir bedre og bedre og Opera har alltid vært bra, men støtter ikke tilleggene jeg bruker i Firefox og Chrome (f.eks. Xmarks). Opera fungerer drit bra på dårlige hastigheter, og har alltid vært tidlig ute med nye funksjoner. Dessuten foretrekker jeg Opera mini på mobilen, og eneste måte å synkronisere bokmerkene med PC-ene derfra blir gjennom Opera Link.

 

Det spiller ingen rolle for meg hvilken nettleser som til en hver tid er best for jeg gjør meg ikke avhengig av noen av dem. Dermed behøver jeg heller ikke å skifte nettleser hvis en av dem skulle henge etter i en periode.

 

For å spare tid kan du bare installere alle sammen på en gang pluss en drøss andre programmer samtidig fra www.ninite.com.

 

Har egentlig samme holdning til operativsystemer. Mac var mitt første system, men jeg har brukt windows mest. Nå har jeg både Linux og windows på alle PC-ene mine, og etterhvert blir det vel litt Snow Leohackingpard også. I tillegg gjør jeg mye av arbeidet mitt på nettbaserte løsninger uansett.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg viderutvikling ved bokmerke-funksjonen i Firefox. Den er god nå, men jeg savner funksjoner som skal gjøre det enklere å redigere f.eks. uoversiktelige ansamlinger av bokmerker.

 

En kan flytte å herje på, men GUI og støttefunksjoner som gjør at jobben kan utføres mer effektivt savnes.

 

Hadde vært artig om en kunne dra med seg bare en folder eller tre av sine bokmerker over til en annen nettleser. Er det mulig per i dag? Om ikke så ønsker jeg at noen lager en slik funksjon.

Lenke til kommentar

Har selv stort sett brukt opera siden 9.2, og egentlig vært godt fornøyd siden. Enormt mange flotte funksjoner, synkronisering med den beste nettleseren til mobiler (Opera Mobile 10), og nå igjen raskest motor. Etter min mening definitivt beste behandling av søkemotorer. Eneste jeg savner fra andre nettlesere er oppstartstida til Chrome og utvidelsene til Firefox. Med 10.5 (synes jeg) utseendet ble forbedra voldsomt, farten økte, vi fikk bedre Windows 7 og Aero-støtte, og "private tabs & windows". Ellers voldsomt god støtte for å browse uten mus (uvurderlig på bærbare), link (du må slå på ctrl+F12->avansert->snarveier->bruk enkelttast-snarveier). Strålende når man ser på nettsider i fullskjerm (F11).

 

Ellers er det sikkert mer jeg ikke kommer på nå. Med 10.5 tror jeg ikke jeg trenger bruke andre nettlesere til noe.

 

En ting jeg faktisk savner (for alle nettlesere) er bedre støtte for behandling av flere faner og url-er;

- lukk alle fanene fra denne til denne

- kopier url-er fra valgte faner

- last inn url-er fra liste i hver sin fane

- lagre alle faner

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
for eksempel, Firefox hopper rett til det innlegget den skal så jeg kan begynne å lese, mens Opera har en tendens til å heller laste et par ting til før den sender meg dit den skal og rendrer dette.

Ctrl + F12 -> Avansert -> Nettleser -> Tegn på nytt med en gang

 

Dessuten synes jeg ikke den takler mange faner på like bra som Firefox, man ender rett og slett med veldig små faner istedet for at linjen utvides.

Shift + F12 -> Verktøylinjer -> Trykk på fanelinjen -> velg Brytning

Tusen takk for det Ståle, nå blir jeg enda dårligere til å lukke faner på skolen ;)

Lenke til kommentar

Mye prat om javascript og millisekundsforskjeller i testene.

 

Men ta heller en stoppeklokketest:

 

Hvor lang tid tar det fra du klikker på ikonet til Chrome, IE, Firefox eller Opera og til VG.no (eller en annen vanlig side) er ferdig lastet?

 

Sist jeg sjekket var Chrome flere sekunder raskere enn de andre konkurrentene, og da driter jeg i at Opera er 0,1 sek raskere på en eller annen javascript-test.

Lenke til kommentar
Mye prat om javascript og millisekundsforskjeller i testene.

 

Men ta heller en stoppeklokketest:

 

Hvor lang tid tar det fra du klikker på ikonet til Chrome, IE, Firefox eller Opera og til VG.no (eller en annen vanlig side) er ferdig lastet?

 

Sist jeg sjekket var Chrome flere sekunder raskere enn de andre konkurrentene, og da driter jeg i at Opera er 0,1 sek raskere på en eller annen javascript-test.

 

Så det som betyr mest for deg er altså oppstart tiden av nettleseren som du mest sannsynelig bruker et par ganger om dagen? 

Lenke til kommentar
Mye prat om javascript og millisekundsforskjeller i testene.

 

Men ta heller en stoppeklokketest:

 

Hvor lang tid tar det fra du klikker på ikonet til Chrome, IE, Firefox eller Opera og til VG.no (eller en annen vanlig side) er ferdig lastet?

 

Sist jeg sjekket var Chrome flere sekunder raskere enn de andre konkurrentene, og da driter jeg i at Opera er 0,1 sek raskere på en eller annen javascript-test.

Jeg vil vel si at JavaScript-ytelse er hakket viktigere enn oppstartstid. Men ytelse på vanlige sider er viktigere enn JavaScript igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...